Gå til innhold

Det man ikke får lov til å snakke om


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, nosenseofbelonging said:

Jeg er ikke i mot innvandring generelt, jeg er i mot innvandringspolitikken som Norge (og de fleste andre vestlige land) har ført spesielt. Jeg forstår det er vanskelig å begripe dette, når du må benytte stråmannsargumentasjon og tillegge meg synspunkter jeg ikke har.

Jeg skrev at det er visse innvandrergrupper som er overrepresenterte, ikke at innvandrere flest er kriminelle. Dette er et ubestridelig faktum. At du ikke kjenner kriminelle innvandrere, er en anekdote som er fullstendig betydningsløs i den sammenheng.

Dette er en rapport om voldskriminalitet i hovedstaden, med tall fra andre halvår 2009. Dette er såvidt meg bekjent siste gang det ble lansert statistikk med informasjon om gjerningspersoners landbakgrunn. Her kan du på side 5 lese:

"Det var 69,3 % av gjerningspersonene som hadde norsk statsborgerskap, mens det var 42,3% som hadde norsk landbakgrunn. Dette innebærer en klar overrepresentasjon i forhold til sammensetningen av befolkningen."

På side 31 kan du videre lese:

"Andelen med ikke-norsk landbakgrunn har økt sammenliknet med voldsundersøkelsen fra tre år tilbake. Den gang lå andelen med norsk landbakgrunn på 49,1%."

Dette var utviklingen på bare 3 korte år. Det er nok ikke en tilfeldighet at det ikke er publisert nyere kriminalstatistikk om voldskriminelle gjerningspersoners landbakgrunn. Nyere kriminalstatistikk publiserer statistikk over statsborgerskap og fødeland, men disse er lite informerende all den tid vi har kjennskap til at - igjen - barn av visse innvandrergruppers kriminalitetsrater er høyere enn kriminalitesratene for de samme innvandrergruppene.

Kanskje du skal prøve å forstå informasjonen vi har om tilstanden i samfunnet, fremfor å benytte stråmannsargumentasjon ovenfor meningsmotstandere som ytrer seg om temaer du ikke liker å høre om?

Når det gjelder nordmenns representasjon i befolkningssammensetningen (hvertfall det nærmeste SSB er i stand til å definere og presentere relevante tall), så kan vi lese fra denne tabellen:

2004: 84.8%

2006: 83.6%

2008: 81.9%

2010: 79.9%

2012: 77.8%

2014: 75.9%

2016: 74.2%

2018: 72.8%

2020: 71.5%

2022: 70.4%

............................

Hvor lenge kan dette pågå før nordmenn til slutt utgjør en ubetydelig andel av Norges befolkning? Hvor lenge kan dette pågå før nordmenn mister sin demokratiske råderett over sitt eget og eneste hjemland? Hvilken garanti har nordmenn for at vi vil bli behandlet godt, eller i det aller minste bli latt være i fred, når vi til slutt kun utgjør noen få knappe prosent av befolkningen?

Hvis det ikke tar sted radikale endringer i innvandringspolitikken, vil nordmenn utgjøre færre enn 50% av Norges befolkning i løpet av en generasjons tid. Mest sannsynlig er det snakk om kortere tid enn det. Deretter er det snakk om noen få hundre år til vi er en ubetydelig liten andel av landets befolkning.

Hvis denne fremtiden hadde blitt påtvunget noen som helst annen befolkningsgruppe, ville du anerkjent dette som en utfordring som i det aller minste burde blitt diskutert. Du hadde kanskje til og med sagt at det å påtvinge en befolkningsgruppe slike forhold, ville vært en form for rasisme.

Eller, beklager, jeg får vel rette på dette utsagnet: hvis politikken var påtvunget hvilken som helst annen befolkningsgruppe som ikke er hvite, er vel det mer presise. Eller hva?

For å prøve å finpusse på debatten:

Det er *farten* på innvandringen som kan føre til friksjon.  Med stor fart så vil dette påvirke mange spesielt  "nede" i samfunnet, det kan svekke tillit og mange vil tenke at dette er noe negativt og som man ikke er spurt om (liksom påtvunget).  Og stor fart på fremmed-kulturell innvandring vil påvirke den nasjonale/historiske "identiteten" og samholdet generelt. Og det har selvfølgelig økonomiske og sosiale følger generelt. For eksempel NAV har sikkert allerede blitt mye strengere pga pågående stor innvandring.

På riktig lang sikt har det neppe mening å bruke begrepet "norsk" som noe statisk. Vi "norske" forandrer oss også. Du har sannsynligvis mer til felles med mange utlendinger sammenlignet med din oldefar, selv om du ikke har spor av nyere innvandrer-bakgrunn.

 

Endret av lada1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nosenseofbelonging skrev (26 minutter siden):

Dette er en rapport om voldskriminalitet i hovedstaden, med tall fra andre halvår 2009. Dette er såvidt meg bekjent siste gang det ble lansert statistikk med informasjon om gjerningspersoners landbakgrunn. Her kan du på side 5 lese:

"Det var 69,3 % av gjerningspersonene som hadde norsk statsborgerskap, mens det var 42,3% som hadde norsk landbakgrunn. Dette innebærer en klar overrepresentasjon i forhold til sammensetningen av befolkningen."

Jeg har ikke lest rapporten din. Kanskje eller kanskje ikke de kontrollerer for at unge menn jevnt over er mer kriminelle enn befolkningen under ett. Og folk som har presset økonomi, dårlig sosial status, utfordringer med rus, psyke er nok mer kriminelle (evt involvert i annen type kriminalitet) enn folk flest. Og folk med en ikke-norsk landbakgrunn tenderer vel til å være unge menn og ha svakere sosio-økonomisk status enn folk flest?

Så får man flere høna-og-egget-spørsmål ut fra det. Kommer det mest unge menn hit fordi det er de som er villige til å reise? Eller fordi vi ønsker billig, sterk arbeidskraft? Er det sånn at de med en annen landbakgrunn "fyller en bås" av lav sosioøkonomisk stand som ville ha vært tatt av folk med Norsk landbakgrunn om de ikke kom hit? Får de en svak sosio-økonomisk bakgrunn fordi majoriteten holder dem nede? Får de en svak sosio-økonomisk status fordi de har lite utdanning og trening og bare passer til enkle arbeids-oppgaver?

Det synes som et komplekst spørsmål. Måten vi formulerer spørsmålet på ("hva er bra for oss som lever i Norge i dag?", "er det innvandrerenes skyld at de blir mer kriminelle?") kan påvirke hvordan selv et saklig svar kan fortone seg. Og det mangler ikke på aktører som tilbyr enkle svar tydelig påvirket av egen agenda.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
O3K skrev (På 28.12.2022 den 16.23):

Nei, jeg skjønner ikke litt mer nå, fordi du enda har til gode å faktisk forklare deg.

Jeg er ikke ansatt hos Equinor, jeg har ingen aksjer hos Equinor, ei har jeg heller en politisk stilling som gir meg autoritet til å påvirke Equinor. Jeg bor bare tilfeldigvis i samme land som Equinor har hovedkontoret sitt i. Og til det har jeg bare én ting å si: So what? Hvorfor i huleste skulle jeg føle skam, skyld eller ansvar ovenfor Equinor, kun fordi hovedkontoret deres ligger i samme land som jeg selv bor i?

Fordi du høster av godene som skapes av Equinor…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alltid visse demografiske variabler som er overrepresentert i kriminalstatistikk, uansett hvilket land man undersøker. Dette er som du nevner unge menn. Eldre og kvinner har nivåer for kriminalitet som er ekstremt mye lavere sammenlignet med unge menn. Dette er sant for hvilken som helst befolkningsgruppe man undersøker, i hvilke som helst land.

Det endrer ikke det faktum at innvandrere fra Europa og Øst-Asia ikke har tilsvarende tall for kriminalitet som det innvandrere (samt barn av innvandrere) fra Afrika og Midtøsten har. Disse innvandrergruppene har kriminalitetsrater som er fullstendig hinsides kriminalitetsratene innvandrere fra Europa og Øst-Asia har - som igjen ofte har lavere kriminalitetsrater enn det nordmenn har.

Vi kan diskutere punkter som sosioøkonomiske forhold til vi blir gamle. Jeg tenker slike forhold er av mindre betydning, all den tid det er et faktum at norske menn - som vokser opp i akkurat det samme samfunnet som norske kvinner gjør - har mye høyere kriminalitetsrater enn kvinnene.

Som sagt, igjen, dette er gjeldende for hvilken som helst befolkningsgruppe man undersøker. Det antyder for mitt vedkommende at det er biologiske faktorer som har en høyere påvirkelse når det gjelder slik atferd.

Poenget er fortsatt at alle disse problemene er blitt importerte med en relativt sett grenseløs innvandringspolitikk. Til tross for enorme ressurser som er benyttet på integrering, så har påfølgende generasjoner høyere kriminalitetsrater enn generasjonen som innvandret før dem.

Endret av nosenseofbelonging
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (28 minutter siden):

Hvor lenge kan dette pågå før nordmenn til slutt utgjør en ubetydelig andel av Norges befolkning?

...Om jeg får barn med en 2. generasjons innvandrer og ateist fra midtøsten...
Er barnet nordmann eller ikke, når det fødes i Norge, og lærer samme moralfilosofi som nordmenn i skolen?

Er avkommet farlig på grunn av en annen hudfarge?

Nordmenn er ikke en rase -- det er en samling mennesker som har avlet frem hvit hudfarge på grunn av en kritisk mangel på vitamin D hos våre forfedre som har fjernet gener som produserer melanin, uten å ha noen særlig påvirkning på andre gener, og raser er et tullebegrep, og da spesielt å basere seg på hudfarge og helt overfladiske trekk.
...

Videre...

Av 1 025 000 innvandrere og mennesker med innvandrerforeldre...

Så er 410 000 fra EU/EØS, Storbritannia, Australia, Canada og USA -- 'hvite'

145 000 fra Afrika eller har afrikanske foreldre
De største gruppene fra Afrika er:
33 000 fra Somalia
32 000 fra Eritrea

340 000 er fra Asia eller midtøsten:
De største gruppene fra Asia og Midtøsten er:
40 000 fra Pakistan
40 000 fra Syria
34 500 fra Irak
26 000 fra Filipinene
25 000 fra Iran
24 000 fra Vietnam
23 000 fra Thailand
20 000 fra India



...

Ingen av disse gruppene er homogene eller kan regnes som noen demokratisk trussel.
Ingen av dem har noen grunn til å diskriminere mot nordmenn mer enn dem fra noen annen nasjonalitet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (38 minutter siden):

Fordi du høster av godene som skapes av Equinor…

De fattigfolkene som nøt av goder av Pablo Escobars narko-millioner som han tjente på å ødelegge vestlige samfunn, hvor mye skal de betale i reparasjoner? Eller må overgriper og offer ha spesifikke etnisiteter og hudfarger for at at du skal ta hensyn til eget argument?

"Escobar spent millions developing some of Medellín's poorest neighborhoods. He helped build roads, power lines and soccer fields. He also built housing complexes for the homeless."

https://en.wikipedia.org/wiki/Pablo_Escobar

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

3 minutes ago, Red Frostraven said:

...Om jeg får barn med en 2. generasjons innvandrer og ateist fra midtøsten...
Er barnet nordmann eller ikke, når det fødes i Norge, og lærer samme moralfilosofi som nordmenn i skolen?

Er avkommet farlig på grunn av en annen hudfarge?

Hvis vi mennesker utvikler oss langt nok til å kolonisere andre planeter, vil ikke det endre faktumet at vi er mennesker selv om vi fødes på andre planeter. Hvis mennesker kan reprodusere seg med andre livsformer, vil ikke avkommet være menneske eller den andre livsformen det skulle være snakk om - det vil være en blanding.

Det samme gjelder reproduksjon innad i menneskearten på tvers av befolkningsgrupper. Det fordrer nye begreper, og det at man skal kalle noe for noe annet enn det det er for å være inkluderende, endrer ikke objektiv virkelighet på noen som helst måte.

Du henger deg opp i hudfarge. Hvis du hadde hatt litt åpen nysgjerrighet, ville du undersøkt spørsmålet ytterligere og spurt deg selv om det finnes andre forskjeller mellom befolkningsgrupper enn kun det overfladiske. Det er nok av vitenskapelig arbeid som dokumenterer at dette er et faktum.

Alle livsformer vil evolusjonere seg i henhold til miljøet, og det vil resultere i forskjeller både når det gjelder det ytre og indre. Det finnes mange vitenskapelige studier på slike forskjeller. Forskjellige befolkningsgrupper har forskjellig metabolisme, beinstruktur, sannsynlighet for sykdom, virkning av legemidler, osv. Forskjellig genrepresentasjon resulterer i forskjeller på gruppenivå, til tross for at man kan finne individer i alle befolkningsgrupper som befinner seg over hele spekteret, uansett hva det er man måler.

Hva vi velger å kalle det, enten det være rase, etnisitet eller hva enn det skulle være er irrelevant. At det foreligger forskjeller mellom befolkningsgrupper er et ubestridelig faktum.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, nosenseofbelonging said:

Poenget er fortsatt at alle disse problemene er blitt importerte med en relativt sett grenseløs innvandringspolitikk. Til tross for enorme ressurser som er benyttet på integrering, så har påfølgende generasjoner høyere kriminalitetsrater enn generasjonen som innvandret før dem.

Her er et grotesk eksempel fra Sverige hvor en lærer plages daglig fordi hun er hvit og kristen, med elever som oppsøker henne hjemme og kommer med trusler. Hun vurderer å bruke skuddsikker vest og våger ikke å benytte kollektivtransport. "På skolan säger eleverna att jag är smutsig. Med ’smutsig' syftar de på att jag är vit och kristen. Rör mig inte, du är smutsig, kan de skrika."

Det er jo temmelig opplagt at barna er indoktrinert av familie og religiøse figurer. Det må iverksettes tiltak for å komme dette problemet til livs.
1. Foreldre må holdes ansvarlig for mindreåriges oppførsel og kriminalitet. Utvises i grove tilfeller.
2. Religiøse "prester" på "besøk" må utvises.
3. Funding for religiøse skoler og bedehus fra utlandet som SA må bli forbudt.
4. Dette er på tide å endre lover slik at velprøvde "undervisnings" metoder igjen kan benyttes for å etablere respekt! Disse virket i tusenvis av år. Nå vet vi at alt faller sammen uten disse metodene tilgjengelig.

https://www.expressen.se/nyheter/skolans-nya-vardag-mord-bakom-hornet-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (1 time siden):

  

Hvis vi mennesker utvikler oss langt nok til å kolonisere andre planeter, vil ikke det endre faktumet at vi er mennesker selv om vi fødes på andre planeter. Hvis mennesker kan reprodusere seg med andre livsformer, vil ikke avkommet være menneske eller den andre livsformen det skulle være snakk om - det vil være en blanding.

Det samme gjelder reproduksjon innad i menneskearten på tvers av befolkningsgrupper. Det fordrer nye begreper, og det at man skal kalle noe for noe annet enn det det er for å være inkluderende, endrer ikke objektiv virkelighet på noen som helst måte.

Du henger deg opp i hudfarge. Hvis du hadde hatt litt åpen nysgjerrighet, ville du undersøkt spørsmålet ytterligere og spurt deg selv om det finnes andre forskjeller mellom befolkningsgrupper enn kun det overfladiske. Det er nok av vitenskapelig arbeid som dokumenterer at dette er et faktum.

Alle livsformer vil evolusjonere seg i henhold til miljøet, og det vil resultere i forskjeller både når det gjelder det ytre og indre. Det finnes mange vitenskapelige studier på slike forskjeller. Forskjellige befolkningsgrupper har forskjellig metabolisme, beinstruktur, sannsynlighet for sykdom, virkning av legemidler, osv. Forskjellig genrepresentasjon resulterer i forskjeller på gruppenivå, til tross for at man kan finne individer i alle befolkningsgrupper som befinner seg over hele spekteret, uansett hva det er man måler.

Hva vi velger å kalle det, enten det være rase, etnisitet eller hva enn det skulle være er irrelevant. At det foreligger forskjeller mellom befolkningsgrupper er et ubestridelig faktum.

For hunder så later det generelt til at «blandingshunder» er friskere og lever lengre enn rasehunder. Presumptivt pga innavl blant rasehunder.

Mennesker har lite genetisk diversitet. Dessuten har vi en tendens til å endre miljøet vi lever i. Jeg trenger ikke lengre å leve i et kaldt, fattig fiskersamfunn med underskudd på d-vitamin, og evt adapsjoner til slike forhold gir meg neppe noe stort fortrinn.

Derfor tror jeg at det å få barn med en mann/kvinne fra et helt annet sted på kloden er en god oppskrift på sunne og veltilpassede barn. Man kan få utfordringer med trangsynte omgivelser men jeg har god tro på at det vil forsvinne over tid.

Sitat

The greatest diversity is found among populations in Africa,[13] and gradually declines with increasing distance from the African continent, consistent with the Out of Africa theory of human origins.[14]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_genetic_variation

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (31 minutter siden):

De linket til en svt-artikkel som var ganske skremmende:

https://www.svt.se/datajournalistik/skjutningar-nara-skolor/

Sitat

16 procent av Sveriges grundskolelever – 196 000 barn – går på en skola där det skett en eller flera skjutningar inom 500 meters radie de senaste tre åren.

I storstäderna Stockholm och Malmö är andelen betydligt större: närmare 50 procent.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

For hunder så later det generelt til at «blandingshunder» friskere og lever lengre enn rasehunder. Presumptivt pga innavl blant rasehunder.

Mennesker har lite genetisk diversitet. Dessuten har vi en tendens til å endre miljøet vi lever i. Jeg trenger ikke lengre å leve i et kaldt, fattig fiskersamfunn med underskudd på d-vitamin, og evt adapsjoner til slike forhold gir meg neppe noe stort fortrinn.

Derfor tror jeg at det å få barn med en mann/kvinne fra et helt annet sted på kloden er en god oppskrift på sunne og veltilpassede barn. Man kan få utfordringer med trangsynte omgivelser men jeg har god tro på at det vil forsvinne over tid.

-k

Avling av hunder er vel strengt tatt bestemt av mennesker mer enn naturen. Mange hunderaser er avlet frem fordi mennesker ønsker visse egenskaper - det å sammenligne mennesker med hunder gir lite til ingen mening.

Japan har blant de mest isolerte og homogene befolkningsgruppene på planeten. Gjett hvilket land som har blant verdens høyeste gjennomsnittlige forventet levealder.

Tro hva du vil og knull hvem du vil, men ikke trekk slutninger mellom mennesker og hunder som om de har evolusjonert seg under samme forhold og betingelser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Som et skråblikk på diskusjonen over om fordeler og ulemper ved å få barn med et menneske som står deg nært genetisk eller fjernt:

Mange av oss er lakse-rasister (eller er det segregering?). De mener at laksen i en elv er unikt tilpasset den elva, og at hvis laks fra andre elver får spre sine gener (eller anda verre: oppdrettslaks som kommer fra krysning av laks fra mange elver) så vil uspesifiserte fæle ting skje med laksen. Hvis disse nye genene gjør at avkommet finner mer mat, rømmer bedre unna rovdyr og får færre sykdommer (slik at barnebarn etc får spre sine gener generøst i populasjonen) så er det altså galt.

Det er interessant å pirke borti hvordan man kan ha et slikt ståsted og samtidig mene at det er greit å få barn med en mann fra Hellas eller en kvinne fra Kambodsja.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

De fattigfolkene som nøt av goder av Pablo Escobars narko-millioner som han tjente på å ødelegge vestlige samfunn, hvor mye skal de betale i reparasjoner? Eller må overgriper og offer ha spesifikke etnisiteter og hudfarger for at at du skal ta hensyn til eget argument?

"Escobar spent millions developing some of Medellín's poorest neighborhoods. He helped build roads, power lines and soccer fields. He also built housing complexes for the homeless."

https://en.wikipedia.org/wiki/Pablo_Escobar

Hvis du ikke ser forskjellen på et kriminelt narkotikakartell og den norske stat vet jeg ikke helt hvordan jeg skal nå frem til deg. 

Forøvrig er det sjeldent et godt tegn når motargumentet ditt starter med «hva med» hver gang. Det vitner om at du ikke har et reelt motargument. Whataboutism på sitt beste/verste. 

Endret av Felvinter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Det er interessant å pirke borti hvordan man kan ha et slikt ståsted og samtidig mene at det er greit å få barn med en mann fra Hellas eller en kvinne fra Kambodsja.

-k

Hvis man mener det er ugreit for en mann fra Hellas å få barn med en kvinne fra Kambodsja er det kun et ord som er passende. Det er 100% rasistisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (40 minutter siden):

Hvis du ikke ser forskjellen på et kriminelt narkotikakartell og den norske stat vet jeg ikke helt hvordan jeg skal nå frem til deg. 

Forøvrig er det sjeldent et godt tegn når motargumentet ditt starter med «hva med» hver gang. Det vitner om at du ikke har et reelt motargument. Whataboutism på sitt beste/verste. 

Du har introdusert oss for en regel som sier at Norske statsborgere står kollektivt ansvarlig for hva andre borgere av landet vårt har gjort:

https://www.diskusjon.no/topic/1931762-det-man-ikke-får-lov-til-å-snakke-om/?do=findComment&comment=26561909

Sitat

Vi som nasjon har gjort det. Vi er et fellesskap og må stå til ansvar for nasjonens handlinger. Det er en del av samfunnskontrakten... Og dette er ikke noe som har skjedd for hundre år siden. Det skjer den dag i dag. 

Via tjuvfiskere:

https://www.diskusjon.no/topic/1931762-det-man-ikke-får-lov-til-å-snakke-om/?do=findComment&comment=26561926

Sitat

Vi har tjuvfisket som bare det.

Du har bedt oss om å finne dokumentasjon for deg:

https://www.diskusjon.no/topic/1931762-det-man-ikke-får-lov-til-å-snakke-om/?do=findComment&comment=26561974

Sitat

Interessant at dere spør etter ting som både er helt åpenbare og helt enkelt lar seg søke opp på Google....  piratvirksomhet. Også norske rederier har bedrevet dette.

For så å backe ut angående tjuvfisket "vi som nasjon" visstnok står for:

https://www.diskusjon.no/topic/1931762-det-man-ikke-får-lov-til-å-snakke-om/?do=findComment&comment=26562263

Sitat

det er du som hyperfokuserer

https://www.diskusjon.no/topic/1931762-det-man-ikke-får-lov-til-å-snakke-om/page/5/?tab=comments#comment-26561974

Sitat

Det er irrelevant. Det er du som hyperfokuserer på norske rederier.

Og bytte over til Equinor som syndebukk:

Sitat

Og hvis du på død og liv må ha norske eksempler, hva med Equinor? 

litt juging:

https://www.diskusjon.no/topic/1931762-det-man-ikke-får-lov-til-å-snakke-om/?do=findComment&comment=26562546

Sitat

Du ba om et norsk eksempel på utnyttelse av andre nasjoners naturressurser,

Når jeg så anvender _din_ regel på en annen nasjon hvor du ikke kan få spille ut black victim-kortet ditt, så reagerer du med barnsligheter og falske anklager om whataboutisme.

Dette mens du hele tiden sprer rundt deg med surt oppgulp:

Sitat

Dette er både uærlig og uredelig argumentert...  Det viser at du ikke har noe vettug argumentasjon. ..  Det viser at dere ikke er villig til å ta en redelig debatt

Med deg som venn, hva skal ytre venstre med fiender?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (35 minutter siden):

Hvis man mener det er ugreit for en mann fra Hellas å få barn med en kvinne fra Kambodsja er det kun et ord som er passende. Det er 100% rasistisk.

Hvis det er hva du sitter igjen med etter å ha lest posten min så kan jeg anbefale linken under.

https://www.folkeuniversitetet.no/Spraakkurs/Norskkurs-grunnivaa/Norskkurs-nybegynner-basisbruker-A1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (26 minutter siden):

Du har introdusert oss for en regel som sier at Norske statsborgere står kollektivt ansvarlig for hva andre borgere av landet vårt har gjort:

 

Basert på dette kan jeg ikke annet enn å anta nå oppklarer du at du ikke forstår forskjellen på en nasjon og et kriminelt narkotikakartell.

Endret av Felvinter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (7 timer siden):

Fordi du høster av godene som skapes av Equinor…

Jeg regner med at du tenker indirekte, i den forstand at den norske stat høster godene, og at jeg høster goder fra staten?

For isåfall kan jeg opplyse deg om at samme stat har et bistandsbudsjett.

I 2021 gikk 526,6 mill. NOK til Somalia; 620 mill. NOK til Colombia; Og 759 mill. NOK til Etiopia

Kilde: Norad

Dette er oljepenger. Så skal samtlige somaliere, colombianere, og etiopere føle skyld og ansvar fordi de også høster av godene som skapes av Equinor?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (Akkurat nå):

Dette er oljepenger. Så skal samtlige somaliere, colombianere, og etiopere føle skyld og ansvar fordi de også høster av godene som skapes av Equinor?

 

Har de gjennom sine demokratiske rettigheter muligheter til å påvirke adferden til staten Norge?

Kan oppklare videre ved behov.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (5 minutter siden):

Basert på dette kan jeg ikke annet enn å anta nå oppklarer du at du ikke forstår forskjellen på en nasjon og et kriminelt narkotikakartell.

Er det samme tankefeil som gjør at du ikke forstår forskjellen mellom en tråler og en nasjon?

Jeg kan oppklare videre ved behov.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...