Gå til innhold

Overføre leilighet til min mor for å redusere skatt?


ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg må betale veldig mye skatt fordi jeg har endel formue.

Grunnen er at jeg står som eier av 2 leiligheter. 
Jeg bor i den ene og så leier jeg ut den andre til min mor til en meget lav leiepris. 

Den leiligheten som jeg leier ut til mor blir oppført med 100% likningverdi så det blir endel formueskatt.

Jeg må f.eks betale 70.000 kr i forskuddskatt for 2023.

Jeg har lav inntekt så jeg føler mesteparten går til å betale skatt.

 

Så jeg lurer på om det er lov å overføre eierskapet av leiligheten som min mor bor i til henne?
Altså at min mor og meg blir oppført med hver vår primærbolig.

Årsaken til at jeg tenker på dette er for å redusere/eliminere formueskatten da primærbolig vil kun ha en likningsverdi på 25% av verdi.

Jeg tenker at hun står som eier av leiligheten og den dagen hun går bort så vil jeg arve leiligheten tilbake?

Jeg regner jeg som enebarn vil stå som enearving av leiligheten hvis hun står som eier og hun dør?

Er det jeg tenker en dum ide, eller ulovlig? 

Er det ting jeg har oversett som kan vise seg å være ufordelaktig på lengre sikt?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge din mor faktisk blir eier av leiligheten så kan du gjøre dette. Men da får du en risiko for at hun gir bort leiligheten (eller selger den og bruker opp pengene) eller den går til kreditorer. Men det er mulig du kan få til noe om du tinglyser en forkjøpsrett, og selger leiligheten med en betydelig andel selgerkreditt som er pantesikret i leiligheten. Men det er en risiko for at skattemyndighetene på ett eller annet tidspunkt mener at salget ikke er reelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (36 minutter siden):

Så lenge din mor faktisk blir eier av leiligheten så kan du gjøre dette. Men da får du en risiko for at hun gir bort leiligheten (eller selger den og bruker opp pengene) eller den går til kreditorer. Men det er mulig du kan få til noe om du tinglyser en forkjøpsrett, og selger leiligheten med en betydelig andel selgerkreditt som er pantesikret i leiligheten. Men det er en risiko for at skattemyndighetene på ett eller annet tidspunkt mener at salget ikke er reelt. 

Ja hun blir vel faktisk eier så lenge jeg/vi sender inn dokumenter som sier at jeg overfører eierskapet til henne? 

Kunne vel ikke være at hun ikke er faktiskt eier om hun formelt er oppført som eier?

Ja har tenkt på den risikoen, men jeg anser den som liten. Vet ikke hvor ofte det skjer at plutselig noe slikt skjer?

 

Akkurat det du skrev om forskjøpsrett og salg etc.. forstod jeg ikke mye av. Hvorfor skal jeg selge leiligheten?

 

 

Lenke til kommentar

Høres skummelt ut

 

Formueskatten er vel på 0,25% om ikke leiligheten er belagt i gull så kan da ikke utgjøre all verden? På en 10 mill leilighet så er det 25 000,- pr år? For å få 70 000 i skatt på formue så må du vel ha 25 mill i eiendom..??

Husk at du kan føre utgifter i forbindelse med utleie også som vil hjelpe deg å få ned skatten.

 

 

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Høres skummelt ut

 

Formueskatten er vel på 0,25% om ikke leiligheten er belagt i gull så kan da ikke utgjøre all verden? På en 10 mill leilighet så er det 25 000,- pr år? For å få 70 000 i skatt på formue så må du vel ha 25 mill i eiendom..??

Husk at du kan føre utgifter i forbindelse med utleie også som vil hjelpe deg å få ned skatten.

 

 

 

Jeg mener jeg så formueskatten på eiendommen var 50000. Er bare 2 helt vanlige leiligheter jeg eier

Lenke til kommentar
16 minutes ago, ltdata said:

Jeg mener jeg så formueskatten på eiendommen var 50000. Er bare 2 helt vanlige leiligheter jeg eier

Formuesskatt til kommunen

Skatteklasse  Formue Sats
Skatteklasse 0 og 1 0 - 1 700 000 kroner 0,0 %
  1 700 001 kroner og over 0,7 %

Innslagspunktene er for enslige skattytere. For ektefeller, som skattlegges under ett for sin samlede formue, er innslagspunktene det dobbelte av hva tabellen viser.

anchor-icon.svgFormuesskatt til staten

Skatteklasse  Formue  Sats
Skatteklasse 0 og 1 0 - 1 700 000 kroner 0,0 %
  1 700 001 kroner - 20 000 000 kroner  0,25 %
  20 000 001 kroner og over 0,4 %

Innslagspunktene er for enslige skattytere. For ektefeller, som skattlegges under ett for sin samlede formue, er innslagspunktene det dobbelte av hva tabellen viser.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (59 minutter siden):

Ja hun blir vel faktisk eier så lenge jeg/vi sender inn dokumenter som sier at jeg overfører eierskapet til henne? 

Det er ein forskjell på å formelt sett være oppført som eigar av leilegheita og det å være reell eigar av leilegheita.

Dersom du gir vekk leilegheita formelt slik at din mor står som eigar (og skattepliktig) medan det i realiteten er du som har råderetten over leilegheita så er ho ikkje faktisk eigar, då er det du som reelt sett er eigaren medan det er rein proforma at din mor står oppført som eigar.

For at du skal sleppe å skatte som sekundærbustad så må du overvevise skatteetaten om at du reelt sett har gitt bort eigarskapet til leilegheita. Det innebærer at du også må ta den risikoen at etter at du har gitt bort leilegheita så kan din mor selge leilegheita utan at du kan stoppe eit slikt salg.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (38 minutter siden):

Det er ein forskjell på å formelt sett være oppført som eigar av leilegheita og det å være reell eigar av leilegheita.

Dersom du gir vekk leilegheita formelt slik at din mor står som eigar (og skattepliktig) medan det i realiteten er du som har råderetten over leilegheita så er ho ikkje faktisk eigar, då er det du som reelt sett er eigaren medan det er rein proforma at din mor står oppført som eigar.

For at du skal sleppe å skatte som sekundærbustad så må du overvevise skatteetaten om at du reelt sett har gitt bort eigarskapet til leilegheita. Det innebærer at du også må ta den risikoen at etter at du har gitt bort leilegheita så kan din mor selge leilegheita utan at du kan stoppe eit slikt salg.

Ja dette blir jo bare en skjønnsmessig bedømmelse? Overførere jeg leiligheten til henne så kan jeg heller ikke stoppe henne å gjøre hva hun vil med denne leiligheten. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, ltdata said:

Jeg mener jeg så formueskatten på eiendommen var 50000.

Det tilsvarer en boligverdi på 5 millioner kroner. Er dette riktig?

Du har forøvrig en veldig lav trekkprosent (25%) på hovedinntekt.

Hva er næringsinntekten oppgitt til i skattekortet og stemmer den med forventet næringsinntekt for 2023?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Men det blir vel tinglysningsgebyr når eiendommen overføres til, og risk for en fremtidig arveavgift når den arves tilbake? (selv om det ikke er arveavgift i 2022 så kan det jo fort bli gjeninnført i fremtiden)

Er du sikker på at dette egentlig blir så mye billigere?

Nei ikke sikker, derfor spør jeg.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (59 minutter siden):

Det tilsvarer en boligverdi på 5 millioner kroner. Er dette riktig?

Du har forøvrig en veldig lav trekkprosent (25%) på hovedinntekt.

Hva er næringsinntekten oppgitt til i skattekortet og stemmer den med forventet næringsinntekt for 2023?

Er det så lavt? Betalte totalt 27% på en betydelig høyere lønn.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (59 minutter siden):

Det tilsvarer en boligverdi på 5 millioner kroner. Er dette riktig?

Du har forøvrig en veldig lav trekkprosent (25%) på hovedinntekt.

Hva er næringsinntekten oppgitt til i skattekortet og stemmer den med forventet næringsinntekt for 2023?

Stemmer. Den sekundærboligen har en verdi på litt over 5 mill.

Næringsinntekten er satt opp til 70000, men jeg ut fra snitt siste måneder regner jeg ikke med mer enn 30000 for 2023.

Prøvde å endre på dette, men en eller annen grunn blir ikke endringene mine lagret på den posten.

Lenke til kommentar

Det hadde vel sannsynligvis gått an å opprette et AS som eiendomsselskap, og overføre leiligheten dit, og så få til "ett og annet triks i ludo", men da er man kanskje fort over i noe som er så komplisert og krevende at "vinningen går opp i spinningen". Man blir kanskje lett avhengig av "profesjonell bistand" som koster.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (27 minutter siden):

Det hadde vel sannsynligvis gått an å opprette et AS som eiendomsselskap, og overføre leiligheten dit, og så få til "ett og annet triks i ludo", men da er man kanskje fort over i noe som er så komplisert og krevende at "vinningen går opp i spinningen". Man blir kanskje lett avhengig av "profesjonell bistand" som koster.

Min IQ er begrenset så helst så enkelt som mulig 😉

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Er det så lavt? Betalte totalt 27% på en betydelig høyere lønn.

Det er lavt for ts, betydelig lavere enn ts sitt forrige skattekort.
 

2 hours ago, ltdata said:

Næringsinntekten er satt opp til 70000, men jeg ut fra snitt siste måneder regner jeg ikke med mer enn 30000 for 2023.

Prøvde å endre på dette, men en eller annen grunn blir ikke endringene mine lagret på den posten.

Fungerer det å endre næringsinntekten til 0, eller mener skattetaten at du må betale forskuddsskatt for 70k selv om næringsgrunnlaget forvinner i morgen?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 minutter siden):

Det er lavt for ts, betydelig lavere enn ts sitt forrige skattekort.
 

Fungerer det å endre næringsinntekten til 0, eller mener skattetaten at du må betale forskuddsskatt for 70k selv om næringsgrunnlaget forvinner i morgen?

Skal prøve ut med litt forskjellig senere. Rapporterer tilbake 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...