Gå til innhold

Når er det forsvarlig å kjøre med sommerdekk på vinteren


Salvesen.

Anbefalte innlegg

wil skrev (8 minutter siden):

Bare det og lure på om det er trygt og kjøre på sommerdekk i Norge i Desember, bør jo være nok til å levere fra seg nøklene og førerkortet.

Det er ikkje kalendaren som avgjer køyreforholda, det er køyreforholda som avgjer kva som er rett dekk. 

Det er selvsagt ikkje uvanleg at det er kaldt og snø i desember, men på vestlandet er det heller ikkje uvanleg at det er mildt og frostfritt. Det er ikkje så mykje meir enn ein månad sidan gradestokken viste over 15 grader ei heil veke, då var det så varmt at eg burde lagt om til sommardekka igjen for å ha rett dekk i forhold til temperatur og føre. 

Det er ikkje greit å køyre året rundt på sommardekk, men det kan likevel være forsvarleg. På enkelte dagar kan det til om med være meir forsvarleg enn å køyre på vinterdekk som mister mykje av veggrep og bremselengde når temperaturen går opp mot 10 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wil skrev (25 minutter siden):

Dere som mener at det kan gå bra og kjøre med sommerdekk på vinteren. Ville dere møtt på en tulling som kjører på sommerdekk på vinteren?

*snip*

Det er jo tydelig i denne tråden at Salvesen ikke er en tulling, han begynner jo førsteposten med å vise dette. Det at han har latt bilen stå i det siste er et tydelig tegn på at han forstår problemet, og han ber jo om vurderinger her for å sjekke sin risikoforståelse.

Er vel ingen her som mener at man generelt kan kjøre med sommerdekk på vinteren. Det verste er de som "bare måtte på jobb med bilen" med sommerdekk i snøføyka, det er jo sånne folk Politiet bør stoppe.

Så lenge mønsterdybden er bra og innenfor kravene så skal dette gå bra, er bare å vurdere forholdene og holde seg unna motorvei/80-sone hvis man kan velge mindre trafikkerte veier. Grepet blir dårligere dess lavere temperatur, altså blir bremselengdene lengre.

Lenke til kommentar

Norge er stort, noen bilder holder ikke for å vurdere forholdene der TS bor.
Feks fra stavanger nå(vet ikke om TS bor der)
image.png.54d36754ac4ecd3e83268e2f9275c111.png

Med +7 grader er det ikke akkurat vinterføre på dagtid når sola varmer opp veien også.
Akkurat nå er det en viss fare for at det er glatt, men det er over om en times tid i følge værmeldingen.
Uansett, poenget var at det er ikke vinterføre i hele landet selv om det er det noen steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

Som regel så er det ikke sommerføret noen plass i Norge i desember, så da er det nok best med vinterdekk.

Jeg bor ganske nærme kysten og har kjørt motorsykkel frem til uke 50. Da har det vært 9 grader. Jeg bor ikke samme plass som Salvesen, men han bor også en plass det normalt er veldig mildt i desember. Jeg tipper sjansen byr seg på fredag eller lørdag. Dette går nok helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man kan kjøre MC med sommerdekk er det greit å kjøre bil med sommerdekk.

Ad temp så er vi i den mørke årstid.  Hvis det har satt seg kulde i bakken (tele) så kan det være +10C og sol og allikevel være is på veien.   På vårparten begynner det å tine opp, men kan fortsatt være is i skyggepartier f.eks. til telen har forsvunnet og soltimene har fått litt varme ned i bakken igjen.

Men som nevnt noen områder er nok ganske safe, rett og slett hvis de ikke blir kalde nok til at kulda setter seg i bakken. F.eks. Stavanger o.l.   Er det saltet godt kan det også sammenlignes med vått sommerføre.

Personlig, aldri i livet.  Har bremset over en gårdsplass med nysnø på sommerdekk engang i ungdommen, det tok hele gårdsplassen (60-70m) og stoppet såvidt på bortenden når utgangsfarten var kanskje 10 km/t. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
2 hours ago, Rune_says said:

Ad temp så er vi i den mørke årstid.  Hvis det har satt seg kulde i bakken (tele) så kan det være +10C og sol og allikevel være is på veien. 

På sydvestlandet er det ofte omvendt. Det er plussgrader i bakken, og når det kommer noe snø så smelter det hurtig. Akkurat dette bør man nok ha en liten forståelse for, når tele i bakken kan medføre at overflatevann fryser og motsatt når plussgrader i bakken medfører at snø smeter forhodsvis fort.

Det slår meg at man kanskje sitter med litt forskjellig referanse for hva glatt føre er, litt avhengig av hvor man bor i landet og hva man er vant til av kjøreforhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 18.12.2022 den 13.31):

Så, jeg var dum og fikk ikke skiftet dekk før snøen kom i år. Det er såklart bare min egen feil. Så bilen har stått de siste ukene. Men nå begynner snøen og forsvinne samt temperatur øker. Jeg må kjøre å hente dekk samt kjøre til verksted for å få byttet.

Hvor lenge bør jeg vente? Hvilken temp er 'ok'? Må all snø være borte eller holder det at veiene er fri for snø?

I mitt hode er det ok om veiene er bare og temperatur er høy nok til at det ikke fryser(>5 ish?). Men er det ok?

 

Såklart kan jeg bruke en annen bil til å hente dekk og skifte på stedet, men ønsker helst å unngå det.

Det er vell fortsatt slik at det er lov å kjøre etter forholdene, så lenge det er forsvarlig ?

Detta er svært enkelt. Dersom du har meir enn 3mm mønster i sommardekka kan du bruke dei heile året.

I utgangspunktet så er det ikkje nokon som kan ta deg for å ha sommardekk på snøføre, så lenge du har kontroll på bilen og køyrer etter forholda. Du kan bli bortvist av Politiet/brøytemannskap i forbindelse med kolonnekøyring.

Ellers så kan du problemfritt køyre på berr og salta veg stort sett heile vinteren, men det kan kome brått på glatta på sidevegar og når det er for kaldt for saltet.

Dog, køyrer du av vegen så har du eit forklaringsproblem. Og eg ser helst at ikkje nokon køyrer med sommardekk på glatta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

På sydvestlandet er det ofte omvendt. Det er plussgrader i bakken, og når det kommer noe snø så smelter det hurtig. Akkurat dette bør man nok ha en liten forståelse for, når tele i bakken kan medføre at overflatevann fryser og motsatt når plussgrader i bakken medfører at snø smeter forhodsvis fort.

Det slår meg at man kanskje sitter med litt forskjellig referanse for hva glatt føre er, litt avhengig av hvor man bor i landet og hva man er vant til av kjøreforhold.

Ofte er det slik. Og siden det ofte er slik, men ikke alltid - er det kjempelett å finne riktig løsning. Det er selvfølgelig å ikke bruke sommerdekk i Desember, eller løpe risikoen. Risikoen er at du skader andre, eller kanskje enda verre - ender med forsikrignsball fordi du kjørte sommerdekk på vinteren.

Jeg har bodd ved kysten i Vestfold i 20 år, og faren der er at man tenker at disse sluddete vinterne er overalt. Det kan være +3 ved kysten i bakke og luft, og -4 grader litt lenger inn i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...