Gå til innhold

Medias vinkling på "nyfattige", inflasjon og nedgangstider


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jepp, slik er det noen få plasser. Men øker du rekkevidden litt så vill sannsynligvis prisene dette godt.

Ja bor utenfor drammen og først så søkte jeg på bygda mi og der var billigste 8500kr. Inkluderte drammen for å utvide søket og da var rimligste 8000kr men da bare 20kvm.

Er flere bokollektiv men dette tok jeg ikke med da jeg mener det er uverdig for voksne og kanskje syke mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Salvesen. said:

om en er villig til å flytte litt på seg

Er stort sett enig, men man må også huske på at det fort koster titusenvis å flytte og er man først i den situasjonen har man antakelig heller ikke likviditeten til å punge ut 20-30K i depositum.  Slik sett kan det ta et år eller mer å tjene inn den kostnaden før man faktisk sparer penger på flyttingen. 

Lenke til kommentar

Utbetalte satser bør være til å leve av. Ellers får folk se til å lære seg å bli komfortable med å leve for det de greier å skape. Hvis folk kopierer andres livsstil fra tv og Internett uten å tenke på upkeep, er det deres egen feil at det går i minus hvert måned og etter noen år hundretusener  i gjeld. En form for omvendt sparing. Lever over evne og betaler ved å få det kjipt senere.

Luksus er et fremmedord i dag. Luksus har blitt til vanlig hverdag. Før var det vanlig å spare til det man skulle kjøpe og greie seg uten til man hadde råd. I tillegg hadde man fordelen av å få tenkt seg godt om mens men sparte. I dag er det stort fokus på å kjøpe med en gang eller forhåndsbestilling.  Går det helt galt har man angrefrist. Folk lærer i liten grad sammenhengen mellom handling og konsekvens.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 timer siden):

Derfor var det utrolig gledelig å se denne artikkelen i dag:

https://www.vg.no/nyheter/i/Knr9yo/de-nyfattige-derfor-lever-ikke-brita-paa-krita

 

Jeg tror bare det er sunt med litt nedgangstider. 


Hva tenker du? 

Jeg tenker du kommer til å bli skuffet over reaksjonene på artikkelen. Og jeg tenker du tar feil om det med nedgangstider. Fattigdom gir stress som går utover livskvalitet, levealder, helse og oppvekst. Det er ingenting positivt i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (3 minutter siden):

Er stort sett enig, men man må også huske på at det fort koster titusenvis å flytte og er man først i den situasjonen har man antakelig heller ikke likviditeten til å punge ut 20-30K i depositum.  Slik sett kan det ta et år eller mer å tjene inn den kostnaden før man faktisk sparer penger på flyttingen. 

Tja nå kommer det jo an på hvordan en gjør det, såklart. Men stort sett svarer det seg om du går for en vesentlig lavere leie. Og 20-30k i depositum er jo sinnsykt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Om en leier til 10k+ strøm med så liten inntekt så prioriterer en feil i mine øyne..

 

Det som overrasket meg fra artikkelen var at hun fortsatt hadde 8k i bo utgifter

Hvor får man leid en familiebolig til under 10 000 kr på det relativt sentrale Østlandet? Pendling er heller ikke gratis i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Det som overrasket meg fra artikkelen var at hun fortsatt hadde 8k i bo utgifter

Du kommer med bastante påstander om at det er lett å finne seg et billig sted å bo for hvermannsen men har ikke innsikt nok i eiendom til å vite at 8k er helt normalt å ha i fellesutgifter i leilighetsbygg? Det betyr jo også antakeligvis at den ikke er gjeldsfri. 

 

Forøvrig rimelig skuffet over alle kommentarene (andre fora og) om hvor idiotisk det er å drive med en så dyr hobby om en ikke har råd. Hun har jo råd! Hun prioriterer dette fremfor andre ting for å kunne drive med noe sammen med sine døtre. Hvorfor skulle ikke en fulltarbeidende person i et ærlig yrke i Norge kunne ta seg råd til å prioritere denne fritidsaktiviteten over andre ting? 

Forøvrig hadde de klart seg fint uten posen fra frelsesarmeen. I alle fall før prisene gikk til himmels. Men hvorfor skal noen her klage over at hun har fortsatt med det? Det er dyrt å være aleneforsørger og de holder til og med av til henne selv om hun ikke rekker utdelingen. Det er tydelig at frelsesarmeen ikke synes hun burde la være å komme. 

Det eneste jeg er kritisk til er hvorfor hun ikke har tatt fagbrev. Pen lønnsøkning på over 50k i hennes lønnstabell/tariff. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Tja nå kommer det jo an på hvordan en gjør det, såklart. Men stort sett svarer det seg om du går for en vesentlig lavere leie. Og 20-30k i depositum er jo sinnsykt. 

20-30k er helt normalt, til og med i nedre sjiktet når det gjelder Østlandet i hvertfall. Og det blir bare småpenger når leietaker eventuelt slutter å betale leie eller raserer boligen. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (13 minutter siden):

Du kommer med bastante påstander om at det er lett å finne seg et billig sted å bo for hvermannsen men har ikke innsikt nok i eiendom til å vite at 8k er helt normalt å ha i fellesutgifter i leilighetsbygg? Det betyr jo også antakeligvis at den ikke er gjeldsfri. 

 

Forøvrig rimelig skuffet over alle kommentarene (andre fora og) om hvor idiotisk det er å drive med en så dyr hobby om en ikke har råd. Hun har jo råd! Hun prioriterer dette fremfor andre ting for å kunne drive med noe sammen med sine døtre. Hvorfor skulle ikke en fulltarbeidende person i et ærlig yrke i Norge kunne ta seg råd til å prioritere denne fritidsaktiviteten over andre ting? 

Forøvrig hadde de klart seg fint uten posen fra frelsesarmeen. I alle fall før prisene gikk til himmels. Men hvorfor skal noen her klage over at hun har fortsatt med det? Det er dyrt å være aleneforsørger og de holder til og med av til henne selv om hun ikke rekker utdelingen. Det er tydelig at frelsesarmeen ikke synes hun burde la være å komme. 

Det eneste jeg er kritisk til er hvorfor hun ikke har tatt fagbrev. Pen lønnsøkning på over 50k i hennes lønnstabell/tariff. 

Jeg leste det slik at hun var gjeldsfri, derfor stusset jeg på 8000.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sexylubb1 said:

Hvorfor skulle ikke en fulltarbeidende person i et ærlig yrke i Norge kunne ta seg råd til å prioritere denne fritidsaktiviteten over andre ting? 

Joda, men vi kan vel bli enige om at man prioriterer mat, strøm og andre nødvendige utgifter før fritidsaktiviteter?  Her ser det ut som hun utnytter muligheten til å få gratis mat selv om hun fint kunne ha betalt for seg, og det er det folk reagerer på, slik jeg leser det. 

 

Lenke til kommentar

En ting som forundrer meg litt når man løfter frem mange av de som klarer seg fint med lite.

- De har fått seg et bosted som koster nærmest halvparten i leie i måneden av hva som er normalt eller de har arvet bosted fra avdøde foreldre el. De må dermed ikke forholde seg til de "normale" prisene på leiemarkedet. Dette bostedet og området fungerer med resten av livet deres. Ei heller har de mugg, råte og andre problemer.

- De har gjerne ikke sykdommer hvor de må kjøpe faste medikamenter man heller ikke kan få på blå resept eller hvor alternativene har samme "virkemiddel" men likevel gir andre bivirkninger.

- Enkelte har familie, slekt og venner som innimellom hjelper til. Andre må klare seg helt alene og har ikke et sosialt nettverk rundt seg. Andre igjen har familie som trenger hjelp fra dem i tillegg.

Men det som forundrer meg aller mest er de som sier "jeg klarer meg helt fint med 12.000 utbetalt i måneden" så antar de at alle går i samme sko.

Jeg ser folk som har vært så heldige med alle variabler i livet (alt fra møte med NAV, helse, familiesituasjon, bostedstilknytning osv) at de har et fantastisk grunnlag for å klare seg godt med veldig lite. Men det forundrer meg at de ikke forstår at variablene ikke faller likt for alle. Dette bør være grunnleggende i det å kommentere andres evne til å klare seg på samme beløp.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (15 minutter siden):

Joda, men vi kan vel bli enige om at man prioriterer mat, strøm og andre nødvendige utgifter før fritidsaktiviteter?  Her ser det ut som hun utnytter muligheten til å få gratis mat selv om hun fint kunne ha betalt for seg, og det er det folk reagerer på, slik jeg leser det. 

 

Dama har inntekt på nivå med SIFO sitt referansebudsjett for husholdningen hennes uten å inkludere boutgifter... Om ikke hun skulle kunne benytte seg av slike tilbud og å omprioritere utgiftene de har for å unne seg en hobby så vet jeg ikke helt hvem som skulle det. Hun har allerede kutta 9k i måneden i forhold til "normalen". 

Hvem er det dere ser for dere at skal gå på frelsesarmeen egentlig? De som er på Høyres karensår for AAP for å straffe NAV for å ikke være effektive nok? 

Er det ikke rart at en helt normal inntekt i Norge ikke engang holder til det SIFO mener er vanlig forbruk? La meg sitere:

Sitat

Referansebudsjettet viser hva det koster å leve på et akseptabelt forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et akseptabelt forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Forbruket er akseptabelt i den forstand at de fleste nordmenn – uansett egen inntekt – kan leve på dette nivået uten å skille seg for mye ut. Dette er et forbruk som en med rimelighet kan forvente at personer som er i arbeid har tilgang til. Det gjør det mulig å følge offentlige helse- og kostholdsanbefalinger og å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte 

SIFO sinn budsjettpost for lek, fritid og mediebruk for 1 boksen og 2 barn er forresten ca 7k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Sexylubb1 said:

SIFO sinn budsjettpost for lek, fritid og mediebruk for 1 boksen og 2 barn er forresten ca 7k.

Hvilket jeg tror de fleste forstår er fråseri.  Bruker under 1K på det, og på de fleste poster bruker jeg langt under det SIFO opererer med.  Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det overhodet ikke er nødvendig. 

Lenke til kommentar

Det er lurt å handle matvarer til nedsatt pris. Men bakdelen ved å vise veien til billigdisken, er at det ikke vil være nok til alle. Du skal være tidlig ute for å finne en middag da. Virker som avisa mener at absolutt alle vanlige arbeidere skal kunne greie seg med de nedsatte varene som snart går ut på dato.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...