Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer når registerreima ryker?


Anbefalte innlegg

Har en Peugeot Partner fra 2014. Den er kjørt 165 000 km og nylig eu-godkjent. Skal skifte alle bremser nå til uka og vurderer å ikke bruke mer penger på den før jeg skal bytte den inn om 1-2 år.

Den skal etter serviceintervallene ha ny registerreim innen 180 000. Det koster ytterligere minst 10 000 i tillegg til bremsene på 10-15000, så vurderer å droppe dette og bare kjøre til den ikke vil mer, da bilen uansett er mer eller mindre verdiløs og jeg får 20-30 000 ved innbytte til ny bil.

Men hva skjer dersom reima ryker? Er det farlig, eller går det helt fint? Når jeg frem til nærmeste busslomme? Har aldri etter over 20 år på veiene hørt om eller opplevd at en registerreim har røket...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som skjer kommer helt an på posisjonen til stempler og ventiler og motorens teknologi.

Nei - du kommer ikke fem til nærmeste busslomme. - Hvis ventiler er i åpen posisjon vil på de fleste motorer stemplene treffe ventilene og bøye disse, og i verste fall slå hull i stempelet. - Dette kan skje på alt fra 1 til flere sylindre avhengig av hvordan de forskjellige delene står.

Noen motorer har teknologi der ikke ventilene treffer stemplene når de "møtes" - men dette er som sagt helt avhengig av hvordan motoren er konstruert.

Lenke til kommentar

Det som normalt skjer når registerreima ryker er at delene i blokka og i toppen av motoren ikke lenger går rundt slik de skal.
Toppen stopper opp, men veiva går rundt og da smeller normalt stempler i de av ventilene som er åpne, normalt med skader på noen av delene (av og til på alle delene).
Motoren stopper, om du kan rulle inn på en busslomme kommer helt an på hvilken fart du har når det skjer.

Du kan til en viss grad se på en reim om den er veldig dårlig, da gummien vil ha sprekker og den kan ha begynt å flise seg opp.
MEN en reim som ser bra ut, kan også ryke uten forvarsel. Så en visuell inspeksjon er ingen garanti for verken det ene eller det andre.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Peugot motorer er vel mer eller mindre designet på den måten at vippearmene knekker hvis reima ryker for å beskytte ventilene for skade. Da reima gikk på Forden med PSA motor var det bare å ta av toppen, sette i nye vippearmer, noen nye pakninger og montere ny vannpumpe og registerreim.

Andre motorer kan være litt værre å reparere etter registerreim havari.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville droppet det og kjørt med den gamle. 

Om den ryker vil motoren i praksis være totalvrak i løpet av sekunder. Om det er farlig kommer vel an på hvor du er, men som oftest vil det vel være relativt greit å rulle inn til skulderen og ringe bergningsbil. 
Les: Kan fikses, men med verdien på bilen så lav vil det antakelig ikke lønne seg.

Det blir jo opp til en selv, men jeg ville ikke brukt pengene på denne. Rett og slett fordi kostnaden blir såpass stor i forhold til verdien på bilen. Jeg tenker også at når de sier bytte på 180 000 km, så er det tallet satt med en ganske solid sikkerhetsmargin. Hvis du uansett bare skal ha bilen i 1-2 år til, vil du vel antakelig ikke komme stort over 200k før den selges. 

Sånn jeg ser det er worst case at den ryker og det koster deg verdien på bilen (20-30k) mens alternativet er å bruke 10k for å skifte den. Vanskelig for å tro at sannsynlighet for at den ryker er så høy at det vil forsvare den prisen. 

MEN: Det er jo ogås et moment hvor avhengig du er av bilen. Hva gjør du hvis den ryker? Påfører det deg store ekstra kostander / ulemper, eller klarer du deg fint uten bil fram til du får kjøpt en ny?

Endret av dundersalt123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (3 minutter siden):

Peugot motorer er vel mer eller mindre designet på den måten at vippearmene knekker hvis reima ryker for å beskytte ventilene for skade. Da reima gikk på Forden med PSA motor var det bare å ta av toppen, sette i nye vippearmer, noen nye pakninger og montere ny vannpumpe og registerreim.

Andre motorer kan være litt værre å reparere etter registerreim havari.

Det var en bensinmotor?

Når reg.reima røk på min 2,0 HDi-motor fra PSA, så sa det *CRACK* framme i motorrommet, og så ble det helt stille. Jeg fikk svingt av veien og stoppet. Den sto 5 uker på merkeverkstedet med motoren ute. Aner ikke hva det kostet. Importøren tok regninga. Jeg fikk leiebil i perioden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det var en bensinmotor?

Når reg.reima røk på min 2,0 HDi-motor fra PSA, så sa det *CRACK* framme i motorrommet, og så ble det helt stille. Jeg fikk svingt av veien og stoppet. Den sto 5 uker på merkeverkstedet med motoren ute. Aner ikke hva det kostet. Importøren tok regninga. Jeg fikk leiebil i perioden.

 2.0l diesel. Vår stoppet som om den var tom for drivstoff midt på E18 i rushen; det i seg selv var jo veeeeldig morsomt 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville byttet registerreimen når det er tid for det. Både fordi det er trasig når motor stopper brått, og fordi det er trasig når bilen blir ubrukelig.

For å finne ut hvordan dette er på din bil så må du finne ut hvilken motor som sitter i den, eller spørre verkstedet.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motoren vil havarere, hvis du tenker økonomisk på det og du ellers er fornøyd med bilen så ville jeg ha anbefalt å bytte reimen.

Hvis du tenker på å selge den og skal kjøpe en splitter ny bil så kanskje det ville ha stilt seg annerledes, men i ditt tilfelle hvor du kanskje vurderer en annen brukt så vil du ha utgifter igjen. Enten det er reg.reim, bremser eller noe annet som må utbedres. Dette gjelder også dyrere bruktbiler.

Hvis du ser etter brukt med reg.kjede så vil på det sterkeste anbefale å se etter noen biler som laget i japan, på de tyske så får man om oftest problemer med reg kjedene. Enten at de ryker eller begynner å rasle av forskjellige grunner. Men som sagt så vil du på kort sikt ha utgifter på brukt.
 

Nå er jeg dog heldig å har tidligere hatt legacy, pajero og div Toyotar. De er skuddsikre mekanisk. Har ikke hatt noe som helst utgifter med dem utenom å bytte reg reimen på legacyen, noe jeg gjorde selv.

Lenke til kommentar

Motoren eller partikkelfilter kan bli tett når som helst. Disse motorene har en kjent feil som gjør at oljepumpe og kanaler i motoren går tette. Mye av grunnen er alt for lange oljeskift intervaller. Hvis dette går hjelper det ikke hvor nytt alt det andre er, bilen/motoren er skrap uansett da reparasjon er for dyrt. Det starter som regel med at turboen går i stykker. Så skiftes den men den går i stykker på nytt etter 1-2 måneder. Hvis du ser en PSA 1.6 liter HDI som det står har nettopp byttet turbo, løp så fort du kan fra den. Bilen er omtrent verdiløs.

Lenke til kommentar

Man må vel kunne skylde på verksteder for mye uvitenhet her. Trolig vil det være mulig å rense pickup silen på oljepumpa. Man vet ikke om motoren kan ha blokkeringer av oljekanaler andre steder i motoren uansett. Man kan prøve motorvask. For mange av disse motorene er det ingen redning, reparasjon av hele motoren er dyrere enn bilens verdi, så da blir den vraket. Når det er sagt så vet jeg om flere biler med 1.6 psa som har gått over 300 til 350 tusen med svært lite problemer. De har typisk blitt kjørt mye og langt samt skiftet olje og filter hver 10-15 tusen km.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, kremt said:

Når det er sagt så vet jeg om flere biler med 1.6 psa som har gått over 300 til 350 tusen med svært lite problemer. De har typisk blitt kjørt mye og langt samt skiftet olje og filter hver 10-15 tusen km.

Ja, og sannsynligvis håndtert problemet med oljesila i oljereturen fra turboen og byttet dysepakninger i tide.

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (8 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om selve bilen eller kostnaden. En Peugeot med nærmere 200 000 km er skrapmetall uansett.

Er mest interessert i hvor farlig det er når den først ryker, men høres ut som det er skal gå greit. 

Du kan låse hjulene ved havari, noe som ikke akkurat er ideelt på et glatt vinterføre. Men regner med kommer til å gå bra om den skulle ryke ja.

Kjenner ikke bilen din, men regner med at det er et deksel man kan skru av for å inspisere reima. Hvis den har sprekker eller ser sprø ut på noe som helst måte så er det virkelig fare på ferde. Tenker du fikser det fint selv med et lite pipenøkkelsett ifra biltema.

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet registerreima, eller byttet bil. Skal du selge bilen, må du opplyse om at registerreima ikke er byttet, og det kan bli vanskelig å få noe over vrakpant for den uansett. Hvis argumentet for ikke å reparere er at kostnadene overstiger bilens verdi, må du se på alternativene. Kan du få en betraktelig bedre bil ved å droppe å reparere den du har, så bør du selvsagt vurdere det. Min erfaring med å kjøpe bruktbil, særlig av den billigste typen, er imidlertid at det som regel er knyttet betydelig risiko med dette, og det er stor fare for at man ender opp med kostbare reparasjoner relativt kort tid etter overtakelsen, uavhengig av om det er feil det blir opplyst om ved overtakelse, slitedeler som må byttes eller feil som er ukjente for selger. Denne risikoen må du prise inn på en eller annen måte. Hvis bilen du har, er i god stand ellers, vet du i hvert fall hva du har etter reparasjonen, og bruksverdien er der.

Bytter du registerreim, samt fikser bremser og andre kjente feil, har du gjort det som kan gjøres for at den ikke plutselig konker på sted og tid hvor det ikke passer. Er kjedelig om bilen stopper på et sted uten mobildekning, på natta og det er -20 grader ute, eller om den konker nederst i en av fjord-tunellene, eller på vei til et viktig møte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...