Gå til innhold

Snedige duppeditter og saker "alle" hadde før i tiden


Sidekick

Anbefalte innlegg

Før Nokia 5110 tok av blant ungdommen, huskes det at denne Casio utgaven, ble forsøkt solgt mot barn og unge, gjennom utallige tv-reklamer, og de fremsto visstnok veldig brukervennlige, men hvor prisene visstnok var alt annet enn "vennlige", og i ettertid virker det som at de få som eventuelt hadde råd til en, ikke synes de var så lette å benytte.

Reklamene fremstilte det som noe "alle" hadde, men kan knapt huske noen i klassen som noen gang hadde ei slik, og forsvant vel ganske fort fra markedet. Mulig andre og lettere tilgjengelige ble utgitt senere.

Nei, det var nok litt billigere og enklere å bare sende hverandre ei sammenkrølla papirbit, med litt tekst under skoletimene, og klart, så fikk en jo også en viss spenning ut av det, som en aldri ville fått med de digitale "brevene", ettersom det hendte jo at disse papirbitene havnet hos feil mottaker, eller verre, læreren fikk tak i dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, :utakt said:

Vi byttet nylig inngangsdører i borettslaget, og vi har ikke fått nøkler til de nye dørene. Vi har en nøkkelbrikke som legges på en leser, og vi har en app som gjør at man kan låse opp døra med telefonen (bluetooth, legger telefonen på den samme leseren).

Jeg lurer på hva vi gjør den dagen strømmen går.

Jeg tror, som de nevner over her, at da slår det over på batteri. Mener å huske at jeg har brukt kort på dører ved strømbrudd selv.

Det jeg tenkte på var kodelås, slik at man kan slippe inn håndtverkeren, naboen, vaskehjelpen, og sende ungene på skolen uten nøkkel.
 

1 hour ago, Frank.N.Steen said:

Har faktisk enda et par boksåpnere/flaskeåpnere, og de er kjekke å ha liggende, selv om flere av type "boks/hermetikk" virker å gå over i pappkartonger, så ja, en vet aldri når man kan trenge dem, og da er det jo greit å ha en liggende på lur.

Jeg hadde en rusten boksåpner, som forsvant nokså beleilig, og har ikke gått til anskaffelse av ny. Hermetikk er nå blitt kartong, som du sier, eller de har vippekork. Og har de ikke det, så velger jeg noe annet.

Det samme med brus og øl, og skrukork på vin. Men jeg har en Redd barna-åpner, som venninnen min kaller det. En sånn som løfter armene til en Redd barna-logo, når man skrur den ned i korken :D 
 

1 hour ago, Frank.N.Steen said:

Det med nøkler byttet ut til koder og lignende, ja, litt skummelt på en måte, der jeg bor, har det vært store utskiftninger av styremedlemmer, kanskje mest i aldersgruppen, og alt skal gå digitalt, lite innsats i å få viktig informasjon ut til beboere (mange eldre mennesker i blokkene) i papirformat, og dermed er det mye som dessverre aldri kommer frem. 

Blir stadig vekk pushes (gjennom borettslagets nettside) at målet virket å være at samtlige skal bytte ut nøkler med digitale brikker eller koder, men ja, tror jeg vil beholde nøklene mine, for stadig noe knot og rot med de nye inngangsdørene og elektroniske systemet, som ofte går i lås, og da er det er greit å ha ei back up, fremfor å stå der med en ubrukelig nøkkelbrikke i hånda, i 10-15 minus.

Uff, syntes ikke det hørtes noe greit ut.

Det er hjemmet deres, da skal det ikke føles som jobb å følge med. Og løsningene skal være tilpasset de som bor der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (24 minutter siden):

Det er hjemmet deres, da skal det ikke føles som jobb å følge med. Og løsningene skal være tilpasset de som bor der.

Dessverre vil nok dette være stadig mer vanlig fremover, og er nok mange som vil føle seg "overkjørt" i hvordan det digitale skal trumfe "alt", men ikke uten svakheter og problem. 

Angående ting og duppeditter, som en husker var tilgjengelig i mange hjem fra barndommen, men som kanskje i dag er "utryddet", er jo den klassiske brevåpneren:

517836564_max.jpg

Disse ble nok etter hvert mer til pynt, men ja, i dag er de vel ikke så ofte synlig i leiligheter lengre.

Av nostalgiske leker, som virket å være meget godt utbredt, spesielt på første halvdel av 90-tallet, så er det vel umulig å unngå de populære Lykketrollene, eller Mini-trollene:

48ad2ac4a69469b57c81a3bcc0328e9a-image.j

Disse kom jo også i utallige varianter og der noen til og med lyste i mørket, eller hadde en knapp på hodet/ryggen/magen, som gjorde at øynene lyste. Men når det til slutt var mer vanlig å finne de liggende igjen på lekeplasser og oppi sandkasser, så innså man kanskje at "storhetstiden" deres var for lengst forbi. Mulig retro-nostalgi har medført at de har dukket opp i ny og ne, men det kan en sikkert si om så mangt av barndomsleker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (2 timer siden):

Knuste sparegrisen for å kjøpe ett US Robotics modem - skrev bestilling og sendte i posten, så var det bare å vente... Husker ikke prisen på det, men var på den tiden en 80 mb 2.5" hard-disk kostet rundt 3500 kr...

image.png.631b18f5f84d0b60b59623d7f1c01018.png

Tror kanskje du blander litt? En 80 Mb harddisk den gangen var nok en  3,5" og prisen var kanskje endel høyere?
Den første harddisken jeg kjøpte var 20 Mb og kosta vel godt over 10.000,- mener jeg å huske.
Mitt første telefon-modem var ITT's 300 baud, endel tregere enn 14.400 baud altså!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jojoen var noe alle hadde, eller hvert fall for ei kort stund. Billig (kosta vel ikke all verden) og klart, det kom veldig mange ulike typer i design, farger, logoer osv, så det ble vel kostbart for de som ville samle på absolutt alt. Men største salgsfaktoren var jo at det så ufattelig "lett" og kult ut, å spinne jojoene, og enkelte Jojo mestere, ankom barneskolene, og viste frem masse tøffe knep og triks, problemet var jo bare det at disse hadde sikkert øvd, litt mer enn kun et par timer. 

coca-cola-yoyo-2.gif

Og når vi ungene hadde fått mast oss til en slik jo-jo, ble det jo bare krøll. Tror jeg ga opp tidlig ut, og skrinla hele greia, for nei, fikk det aldri til, og før man egentlig kom skikkelig i gang, ankom en ny samlefarsott, nemlig de offisielle VM Fotballkortene, og de var litt lettere å mestre, hvert fall hvordan du spilte om å vinne motstanderens kort, da ved å flippe dem riktig side, selv om enkelte luringer prøvde å jukse, ved å lime samme kortet på begge sider.

20220726_212729_300x300.jpg?v=1658887407

En annen populær samlekort serie, var jo The Flintstones:

s-l500.jpg

Har fortsatt ei blå perm fylt med ulike samlekort fra diverse fotballturneringer, NHL, NBA, og ja, de som var basert på kjente storfilmer. Tror også man fikk noe lignende Flintstones, året før med Jurassic Park.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg mener var vanlig hos min besteforelder-generasjon, men komplett fraværende hos min forelder-generasjon. Men jeg sverger på at når jeg var ung så hadde «alle gamle» slike analoge barometere:

hygrometer.jpg.3778082fa750a1a3f43c451cfc56f146.jpg

Endret av O3K
Skrev opprinnelig «hygrometer» istedet for «barometer».
  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, LabWeiler said:

på den tiden en 80 mb 2.5" hard-disk kostet rundt 3500 kr...

2.5 " var vel ikke oppfunnet på den tiden, knapt 3.5"? Husker jeg hadde en quantum fireball 5.25", den var trolig på rundt 400 megabyte. Bråkte helt vilt. I 99 eller 00 kjøpte jeg en Sony 8x cd brenner for 2 tusen kroner, intern 5.25".

Lenke til kommentar
Squares skrev (1 time siden):

t populært teppe i min barndom. Hele nabolaget og kompis gjengen hadde en versjon av denne. 

Der snakker vi nostalgi ja, lignet veldig på et jeg hadde på rommet, men kan også huske at det var noen som ble utgitt i plast, og vel, de holdt jo ikke like lenge som bil teppene.

Funka utmerket å blande i hop med LEGO City serien, eller som nevnt over, Matchbox bilene.

Lenke til kommentar

En annen populær gjenstand, som også oftest befant seg på gulvplan, var jo de uhyre "festlige" falske oppkast, avføring og annen type kroppslige vesker, i plastikkformat, der kunne kjøpes hos nærmest leketøysbutikk, men fant vel ut at Standard i Oslo var vel stedet å besøke, om en ønsket de litt mer eksklusive variantene:

5bad97f02100002501c6a093.jpeg?ops=scalef

Tror jeg aldri prøvde den ut i kjøleskapet, men stua, kjøkkenet og selvsagt badet var vel de typiske stedene å slenge fra seg godsakene ved. Tror de mer moderne utgavene, også etter hvert kom med lukt, eller en spray som gjorde de enda mer realistiske og motbydelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...