Gå til innhold

Snedige duppeditter og saker "alle" hadde før i tiden


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (6 minutter siden):

Vi hadde ikke telefonsvarer hjemme med kjente noen som hadde det, var morro å legge igjen barnslige beskjeder, helt frem til den dagen de fikk nummerviser, da var leken over, hehe 🙂

Bølleringing ja, det var moro helt til nummerviseren ødela leken. Men noen knekte ei kode, da med å ringe gratis for et par sekunder, og deretter masse reklame og så kunne en prate igjen, i de gamle rød telefonkioskene. Husker aldri hvilket nummer en ringte, men det funka som bare pokker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (5 minutter siden):

Faksmaskiner, det var jo en greie i ganske mange år. Hadde en venn i Sverige så vi brukte å sende håndskrevne hilsner og tegninger til hverandre, i sort hvitt selvfølgelig

En slik husker jeg pappa hadde på sin arbeidsplass, og den lagde et vanvittig bråk, med en lyd som virkelig var som skapt for tortur av øregangene:

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (9 minutter siden):

for greit å vite hva en faktisk eier og har, og få tingene på plass, dersom uhellet skulle skje

Enig i det, derfor jeg har hele registret på nett i tillegg til lokale backup'er. Bruker DVDProfiler til å registrere alle platene her..  

 

Frank.N.Steen skrev (12 minutter siden):

med tanke på å få sikra Pengebingen på best vis fra uønskede gjester

Tror jeg sliter med påvirkning fra mine 20 år i Securitas... 🙂 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (5 minutter siden):

Var en tjeneste der en fikk mottaker av samtalen til å betale for samtalen, det fungerte å ringe gratis fra telefonkiosker husker jeg. Men hva nummeret var, det er borte fra minnet.

Vi hadde en real skøyer i klassen, han dreiv med bølleringing eller telefonterror mot egen skole og lærere.

Men det tok ikke for lange tiden, før folk skjønte hvor samtalene kom fra, da like over gata, sto den eneste røde telefonkiosken i nærheten, og ja, det ble en kjip samtale på rektors kontor, med sinte foreldre på slep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Tror jeg sliter med påvirkning fra mine 20 år i Securitas... 🙂 

Man tenker jo gjerne at film og slikt, er kanskje ikke hva folk stjeler, men det er vel ikke grenser på hva som kan forsvinne, når en først har vært så uheldig og fått uønsket besøk.

Har man også et såpass personlig forhold til film og musikk, og ikke bare grunnet samlerverdi, men alle de gode minnene osv, så er det ikke alltids bare å erstatte dem, spesielt når du har tusenvis på tusenvis av titler, sikkert mange som vil være ganske så tøffe, mulig klin umulig å finne igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (3 timer siden):

Var også en periode på 90-tallet, der lekene ble stadig mindre og mindre, og så små, at Legofigurene så ut som kjemper i forhold. 

De to som vekker mest minner, er jo disse:

Det tok litt tid, før leketøysbransjen så muligheten til å melke på My Little Pet Store (eller var det My Little Pony?) med noe mer treffende for gutta også, og ut av det, kom Mighty Max:
Bilde
Bilde
Denne figuren og serien, ble såpass populær, at en tv-serie ble vel også til, men tror ikke den nådde norske tv-kanaler.

Hadde den dragehode figuren over, og en annen, mens det var minst ørten ulike varianter å samle på, men produktet forsvant nesten like fort som det ankom. 

Men et produkt som sikkert også hadde holdt til, lenge før 90årene, var jo Micro Machines. 

Lite slo opplevelsen av når man kom hjem med denne mini-byen, der var "fanget" inni en svær campingbil, og tror disse kom i flere ulike varianter, også da som militær/krigs tema, formet som tanks, skip, fly osv, men ja, timevis, på timevis og mer, med moro og glede ble det nå ut av alt:
Bilde

Eneste minuset med disse settene, var å sette på plass de bittesmå plastikkdelene, til enkelte av bygningene, for det krevde at man var både hardhendt og forsiktig. Den slags er ikke så lett, når man er guttunge og sittet med esken på fanget under ei lang biltur, og kan ikke vente med å røske den opp, og starte leken. Klistremerkene var også ofte knotete å få limt på, hendte også de falt kjapt av, så mamma og pappa var flinke til å hjelpe meg ut der.

Tøft, denne hadde jeg :) Og har den vel fremdeles på loftet hos mor og far :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boksåpner, flaskeåpner, vinopptrekker…

Særlig de siste er nok enda i bruk, men inntrykket mitt er at disse er på vei ut og erstattes av funksjoner på produktet som skal åpnes.

Snart er vel også nøkler byttet ut med koder, etc.

Forsøkte å finne bilde av boksåpner i brun plast, som henger på en vegg - men fant det ikke. Kanskje dere kan se det for dere :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (28 minutter siden):

Snart er vel også nøkler byttet ut med koder, etc.

Vi byttet nylig inngangsdører i borettslaget, og vi har ikke fått nøkler til de nye dørene. Vi har en nøkkelbrikke som legges på en leser, og vi har en app som gjør at man kan låse opp døra med telefonen (bluetooth, legger telefonen på den samme leseren).

Jeg lurer på hva vi gjør den dagen strømmen går.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (55 minutter siden):

Boksåpner, flaskeåpner, vinopptrekker…

Særlig de siste er nok enda i bruk, men inntrykket mitt er at disse er på vei ut og erstattes av funksjoner på produktet som skal åpnes.

Snart er vel også nøkler byttet ut med koder, etc.

Forsøkte å finne bilde av boksåpner i brun plast, som henger på en vegg - men fant det ikke. Kanskje dere kan se det for dere :) 

Har faktisk enda et par boksåpnere/flaskeåpnere, og de er kjekke å ha liggende, selv om flere av type "boks/hermetikk" virker å gå over i pappkartonger, så ja, en vet aldri når man kan trenge dem, og da er det jo greit å ha en liggende på lur.

Det med nøkler byttet ut til koder og lignende, ja, litt skummelt på en måte, der jeg bor, har det vært store utskiftninger av styremedlemmer, kanskje mest i aldersgruppen, og alt skal gå digitalt, lite innsats i å få viktig informasjon ut til beboere (mange eldre mennesker i blokkene) i papirformat, og dermed er det mye som dessverre aldri kommer frem. 

Blir stadig vekk pushes (gjennom borettslagets nettside) at målet virket å være at samtlige skal bytte ut nøkler med digitale brikker eller koder, men ja, tror jeg vil beholde nøklene mine, for stadig noe knot og rot med de nye inngangsdørene og elektroniske systemet, som ofte går i lås, og da er det er greit å ha ei back up, fremfor å stå der med en ubrukelig nøkkelbrikke i hånda, i 10-15 minus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (7 timer siden):

Tresko, husker det var populært helt til tidlig 2000 tallet. Men det var vel heller et 80-90 talls fenomen. Ser fortsatt en stakkars jævel med disse "skoene". Nå har vel plastversjonen tatt over fullstendig, såkalte crocs

Husker nok mest lyden av tresko, mamma og pappa hadde hver sine, men som du nevner, overgangen til de mykere crocs gjorde vel at mange pustet lettet ut, slapp "klikketi-klakk" lydene, selv om crocs ble vel også et ganske så populært hatobjekt en stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jonny85 skrev (19 timer siden):

Tøft, denne hadde jeg :) Og har den vel fremdeles på loftet hos mor og far :)

Lillebroren min overtok min utgave, og var nok kanskje litt mer hardhendt under lek enn det jeg var, så dessverre, den holdt ikke for lenge. Hender jeg har vært i ulike bruktsjapper, og sett lignende (andre utgaver) av disse Micro Machine mini-byene, og vært litt småfrista til å handle inn, men hvor en skal gjøre av dem, det blir jo et annet problem.

Lenke til kommentar

Angående sko og trender, så var jo de notoriske Buffalo platåskoene overalt på tampen av 90 og tidlig 00-tallet. I ulike fasonger, farger og ja, det som en husker aller mest, var all tåfis lukta, som stinket ekstremt under vår/sommer, såpass at enkelte lærere ba elevene om å sett de ut på gangene. Vel, ingen "suksess", for denne Buffalosko manien, medførte til at folk stjal sko, godt brukte sådan, og nei, var vel en av få i min klasse, som aldri hadde disse på beina, og kanskje like greit. Likte de ikke noe godt, og så bare ubehagelige ut å gå med. Klart, sikkert veldig kjekt for de som hadde dårlig tid til å vokse et par cm ekstra, før sommerferien starta, og bare slenge på seg et par av skoa og vips, ferdig her.

tumblr_m8q3ndGhXG1rdh1u9o1_500.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...