Gå til innhold

La oss boikotte Orkla!


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Du prøver å få det til at jeg vil tilbake til 30 åras nød,

Hvilket tiår vil du tilbake til?

Sitat

Ikke bli politiker iallefall, eller kanskje det er mulig i Usa?

Både «Norge er best» og tollmurer er vel politikk som kunne ha slått an i den høyre-populistiske delen av USA. Men ut fra diskusjonen er det vel strengt tatt du som står for et slikt syn?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Jeg vil ikke tilbake i tid, fytterakkern jeg tror du har seriøse issues med å gå på sak????

Jeg vil vi skal se på noen av de gamle metodene til matproduksjon....

Du babler om oldemors sirup og jurspising og Hitler som var glad i naturen....

Så når du sa det under så mente du det ikke?

Sitat

Det jeg mener er at dyrehold var bedre før, det var mer fritt beite, bedre avl og oppdrett, det var mer naturlig for, det var ikke antibiotika til dyr, frittgående høns hadde vi der jeg vokste opp, og de gikk fritt rundt på tunet, og gikk inn på natten eller når det regnet.

Og:

Sitat

mine forfedre var heller ikke rike, men drev gård og hadde derfor nok av mat og dyr, og bilskrot.'

Poenget mitt var at maten var mer riktig priset da, med bedre kvalitet.

Og:

Sitat

I gamle dager kostet maten mye mer enn i dag, men maten var bedre, og mer næringsrik….

Jeg ønsker tilbake til den tiden, der man fikk god mat og betalte for det og så verdien idet.

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke sammenlignet deg med Hitler. Jeg har sagt at det finnes noe positivt med det meste. Ingenting i wikipedia-artikkelen er beskrivende for min argumentasjon.

Hvordan mener du at man kan argumentere for at det finnes noe positivt med det meste, annet enn å vise noe virkelig forhatt, og vise at selv der finnes det positive trekk?

Joda. Som sagt, Hitler var veldig opptatt av miljøet.

I sum var han dog et forferdelig menneske.

Så diskuterer jeg også med en som nekter å besvare direkte spørsmål, som har veldig få referanser og som mistenkeliggjør grunnen til at andre deltar heller enn å forme koherente argumenter?

Matproduksjon er politikk. Spør Senterpartiet.

-k

Nei feil der var ingenting positivt med Hitler, men det er flere positive ting ved tradisjonelle metoder for matproduksjon, det er også lov å være oppfinnsom som nevnt. Men mye moderne utstyr som maskiner og fabrikker er selvsagt mulig.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Nei feil der var ingenting positivt med Hitler,

Dette er ikke et helt nytt tema:

https://www.ghi-dc.org/publication/how-green-were-the-nazis-nature-environment-and-nation-in-the-third-reich

Man kan sikkert snakke om Maos evner til å skrive poesi hvis du har en slags «blokking» for å tenke at noe som helst kunne være bra med Hitler.

Sitat

det er flere positive ting ved tradisjonelle metoder for matproduksjon, det er også lov å være oppfinnsom som nevnt. Men mye moderne utstyr som maskiner og fabrikker er selvsagt mulig.

Moderne landbruk prøver å maksimalisere produksjon/inntjening gitt begrensninger som areal, lys, vann, varme. Etter alt å dømme så har det vært en stor suksess - se feks at vi holder en større befolkning mettere med 1/10 av timebruken nå kontra i 1950. Traktor og glyfosfat er utrolig effektivt sammenlignet med hest og ljå.

Det betyr selvsagt ikke at ikke metodene kan forbedres, eller at ikke målsettingene kan endres. F.eks å bevare ville dyr og planter, å redusere CO2-utslipp eller noe annet.

 

Å ønske seg tilbake i tid, å ønske at maten skal bli dyrere for folk, å ønske at flere mot sin vilje skal bli skitne på fingrene og (som en annen poster foreslo) at vi kun skal bruke Norsk-produserte radioer tror jeg (og håper jeg) ingen vil støtte.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (3 timer siden):

Du mener vel Kims potetgull? Maarud er ikke Orkla etter det jeg kan lese. Maarud eies av Intersnack som har base i Tyskland.

Da er det bare å holde seg unna Kims Potetgull, ikke verre en det. Nå har de også gått tilbake til palmeolje i mange produkter pga dårlig tilgang på solsikkeolje. Følger Maarud etter så er det også uaktuelt. Nå spiser jeg svært sjeldent potetgull eller potetsnacks så det skal nok gå bra for min del :)

Blandet mellom kims og Maarud ja.

Men jeg kommer til å fortsette å kjøpe akkurat det potetgullet jeg liker.

Orkla gjør akkurat det samme som alle andre selskaper, nemlig å sikre overskudd og penger til investorene sine.

Om det er Orkla eller haugen gruppen eller French's eller Kuraas har alle sammen samme jobb, nemlig å tjene penger på at folk må ha mat.

Så om man slutter å handle fra Orkla flytter man bare overskuddet til andre selskaper som også øker prisene sine.

Lenke til kommentar

Orkla gjør akkurat det et AS skal gjøre - skaffe overskudd til sine eiere. Om dette er umoralsk eller whatnot spiller liten rolle. Store selskaper har mye påvirkningskraft siden de ansetter lobbyister som jobber for dem politisk. Ved store overskudd kan de kjøpe andre selskaper, øke omsetningen og sitte igjen med ennå større overskudd. Rinse and repeat. Ganske fort blir de too big to fail.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke et helt nytt tema:

https://www.ghi-dc.org/publication/how-green-were-the-nazis-nature-environment-and-nation-in-the-third-reich

Man kan sikkert snakke om Maos evner til å skrive poesi hvis du har en slags «blokking» for å tenke at noe som helst kunne være bra med Hitler.

Moderne landbruk prøver å maksimalisere produksjon/inntjening gitt begrensninger som areal, lys, vann, varme. Etter alt å dømme så har det vært en stor suksess - se feks at vi holder en større befolkning mettere med 1/10 av timebruken nå kontra i 1950. Traktor og glyfosfat er utrolig effektivt sammenlignet med hest og ljå.

Det betyr selvsagt ikke at ikke metodene kan forbedres, eller at ikke målsettingene kan endres. F.eks å bevare ville dyr og planter, å redusere CO2-utslipp eller noe annet.

 

Å ønske seg tilbake i tid, å ønske at maten skal bli dyrere for folk, å ønske at flere mot sin vilje skal bli skitne på fingrene og (som en annen poster foreslo) at vi kun skal bruke Norsk-produserte radioer tror jeg (og håper jeg) ingen vil støtte.

-k

Mindre juks, mindre lureri fra supermarkedet, og bedre mat til kundene for noen kr mer, er det så tragisk? Iforhold til å betale 35kr pakken for noe E-Stoffer litt kunstig smak, farge og sukker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Mindre juks, mindre lureri fra supermarkedet, og bedre mat til kundene for noen kr mer, er det så tragisk? Iforhold til å betale 35kr pakken for noe E-Stoffer litt kunstig smak, farge og sukker?

Er dette ditt råd til konsumenter, eller er det et innspill til regulering?

Hvis det siste, ønsker du å regulere hva som skal omsettes over disk, eller ser du for deg at hvis Norske råvareleverandører får enda mer monopol, så vil e-stoffer plutselig gå ut av bruk?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Er dette ditt råd til konsumenter, eller er det et innspill til regulering?

Hvis det siste, ønsker du å regulere hva som skal omsettes over disk, eller ser du for deg at hvis Norske råvareleverandører får enda mer monopol, så vil e-stoffer plutselig gå ut av bruk?

-k

Jeg takker ja til at Grandiosa, ferdigretter, diverse posemat får fare-merking på linje med tobakk og alkohol ja...

Det kommer også til å få industri til å tenke nytt.

Jeg er helt sikker på at det vil skje i nær framtid..

Det sukker skvipet jeg nevnte som er beregnet på barna våre burde egentlig være forbudt.

Hvor vanskelig er det å selge en fair rimelig 3 pack med ekte eplejuice?

Det skvipet, og de pose og vakuum dritten proppet med salt, innsprøytet vann og fett, er egentlig VÅR tids nød på linje med tippoldeforeldres Jur og sirup.

Fordi det er myntet på barna våre, og på folk som har dårlig råd og jobber mye overtid, og ikke har noe annet valg i tidsklemma.....

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Jeg takker ja til at Grandiosa, ferdigretter, diverse posemat får fare-merking på linje med tobakk og alkohol ja...

Det kommer også til å få industri til å tenke nytt.

Jeg er helt sikker på at det vil skje i nær framtid..

På samme måte som alkohol og tobakk så må man vel i så fall dokumentere at det har negativ helse-effekt. For unødige varer som alkohol og tobakk så kan man sammenligne med helsa man får av å kutte dem ut. For frossen pizza så må man evt sammenligne med noe annet, for mat må vi ha. Og hvilken mat skal man sammenligne med?

Fjordland er såvidt jeg vet mye godt tradisjonsrik mat med mye næring som er produsert med den anerkjente sous vide-teknikken. Så skal den fare-merkes tenker du?

Sitat

Det sukker skvipet jeg nevnte som er beregnet på barna våre burde egentlig være forbudt.

Hvor vanskelig er det å selge en fair rimelig 3 pack med ekte eplejuice?

Det finnes da rimelig eplejuice? Meny selger 2 liters ren eplejuice til 6.90 per liter.

https://meny.no/varer/drikke/juice

Forøvrig så anbefaler både legen og tannlegen min å begrense juice drikking til helg og fest.

Sitat

Det skvipet, og de pose og vakuum dritten proppet med salt og fett, er egentlig VÅR tids nød på linje med tippoldeforeldres Jur og sirup.

Fordi det er myntet på barna våre, og på folk som har dårlig råd og jobber mye overtid, og ikke har noe annet valg i tidsklemma.....

Vi kan godt merke Grandiosaen med «for mye frossenpizza er ikke bra for deg. Husk å spise fisk 2-3 dager i uka». Jeg tror ikke at det vil påvirke han firebarnsfaren som skal på fotballcup med hele hurven om 45 min i særlig grad.

Jeg har alltid sagt til barna mine «god middag, billig middag, sunn middag, kjapp middag. Velg to eller tre». Når samfunnet er ordnet slik at mange av oss har dårlig tid, vi har begrenset med penger, og vi har preferanse for søtt, fett og umami så er det vanskelig å løse.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 28.10.2022 den 3.09):

https://produktkatalog.orklafoods.no/dagligvare/produktkatalog/produkter/

Grandiosa, Big One, Toro, Stabburet, Vossafor, Mr Lee, Nora, Idun, Tropicana, Gimsøy, Sjokade, Odense, Fun, Naturli, Trondhjems, Snack Jacks, Quaker, Bare Bra, Tomtegløgg, Nugatti, Mors, Hold-It, Bjellands, Abba, Banos, PS.

Det blir en del.

Gentrifisering lenge leve...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (33 minutter siden):

På samme måte som alkohol og tobakk så må man vel i så fall dokumentere at det har negativ helse-effekt. For unødige varer som alkohol og tobakk så kan man sammenligne med helsa man får av å kutte dem ut. For frossen pizza så må man evt sammenligne med noe annet, for mat må vi ha. Og hvilken mat skal man sammenligne med?

Fjordland er såvidt jeg vet mye godt tradisjonsrik mat med mye næring som er produsert med den anerkjente sous vide-teknikken. Så skal den fare-merkes tenker du?

Det finnes da rimelig eplejuice? Meny selger 2 liters ren eplejuice til 6.90 per liter.

https://meny.no/varer/drikke/juice

Forøvrig så anbefaler både legen og tannlegen min å begrense juice drikking til helg og fest.

Vi kan godt merke Grandiosaen med «for mye frossenpizza er ikke bra for deg. Husk å spise fisk 2-3 dager i uka». Jeg tror ikke at det vil påvirke han firebarnsfaren som skal på fotballcup med hele hurven om 45 min i særlig grad.

-k

Du aner jo ikke hva jeg snakker om.

Den ultra-prosseserte maten er i forskning dokumentert som alvorlige årsaker til barn og unges Angst, Depresjoner, og trøtthet, såkalt fatigue. Det massive saltinnhold i feks frysetørret mat som Grandiosa er direkte helsefarlig, det er hissig for blodtrykk.

Det er ikke bare "litt" salt det er dynket i salt for å holdbarhet og for smak.

Videre de jeg kjenner som åt sånt, hadde tilogmed salt Ketchup OG ekstra salt på pizzaen!

Han har nå gått et matlagingskurs, og har endret totalt spisevaner og lager nå all mat selv.

Juice er nevnt for barna i Eu/Sverige, er umulig å få ekte juice eller is for barn i Sverige, dvs i småpack. Dette er det veien din fører til.

Svenskene har et sykt opplegg der de unner seg bra for de voksne, mens barna går for lut og sukkervann... Iallefall tyder butikkene på dette. Også inntrykk jeg har av kjente, ikke uten grunn at de har gratis skolemat for å si det sånn.

https://www.aktavara.org/nyheter/144908/forskare-varnar-for-ultraprocessat

https://www.aftenposten.no/norge/i/21Mma/usunn-mat-kan-gi-barn-psykiske-plager

https://www.health.harvard.edu/blog/what-are-ultra-processed-foods-and-are-they-bad-for-our-health-2020010918605

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Du aner jo ikke hva jeg snakker om.

Nei, du er ikke alltid så lett å følge.

Sitat

Den ultra-prosseserte maten er i forskning dokumentert som alvorlige årsaker til barn og unges Angst, Depresjoner, og trøtthet, såkalt fatigue.

«Ultra-prosessert» er en rimelig vilkårlig sekke-betegnelse på matvarer som overfladisk ligner på hverandre, og hvor noen av matvarene har vært forbundet med negative helse-effekter.

Jeg har en svinenakke i kjøleskapet nå, kjøpt hos slakter. Hvis jeg trekker den i morgen så er den ikke ultraprosessert. Hvis jeg kverner den i Kenwooden og putter den inn i en svinetarm før jeg trekker den så er den ultra-prosessert.

Jeg kjenner ikke noen plausibel mekanisme for at det at jeg kverner den grovt skal ha så stor innvirkning på evt depresjon hos meg og min familie.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultra-processed_food
 

Sitat

Det massive saltinnhold i feks frysetørret mat som Grandiosa er direkte helsefarlig, det er hissig for blodtrykk.

Det er ikke bare "litt" salt det er dynket i salt for å holdbarhet og for smak.

Er Grandiosa frysetørket da? Jeg trodde at det var en prosess man først og fremst brukte på kaffe, turmat og bær?

Det er vitenskaplig uenighet om salt. En rekke forskere mener at kostholdsrådene er for restriktive på saltmengde for vanlige, friske folk. For folk som allerede har utviklet hjertesykdom så tror jeg at konsensus er å være restriktiv.

https://forskning.no/mat-og-helse/forskere-krangler-om-hvor-mye-salt-som-er-sunt/1223932

Jeg har lagd mye «Norsk husmannskost» fra bunnen. Vet du hva fellesnevneren er? Salt og fett. Salt fisk. Salt kjøtt. Flesk. Gjerne med litt sirup på.

Sikkert flott kost om man er skogsarbeider, men kroppen min har ikke godt av mengder med slik mat.

Sitat

Videre de jeg kjenner som åt sånt, hade Ketchup OG ekstra salt på pizzaen!

Han har nå godt et matlagingskurs, og har endret totalt spisevaner og lager nå all mat selv.

Når jeg var liten så spiste jeg vafler med bringebærsyltetøy og majones.

Jeg har nå endret mine vaner.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Nei, du er ikke alltid så lett å følge.

«Ultra-prosessert» er en rimelig vilkårlig sekke-betegnelse på matvarer som overfladisk ligner på hverandre, og hvor noen av matvarene har vært forbundet med negative helse-effekter.

Jeg har en svinenakke i kjøleskapet nå, kjøpt hos slakter. Hvis jeg trekker den i morgen så er den ikke ultraprosessert. Hvis jeg kverner den i Kenwooden og putter den inn i en svinetarm før jeg trekker den så er den ultra-prosessert.

Jeg kjenner ikke noen plausibel mekanisme for at det at jeg kverner den grovt skal ha så stor innvirkning på evt depresjon hos meg og min familie.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultra-processed_food
 

Er Grandiosa frysetørket da? Jeg trodde at det var en prosess man først og fremst brukte på kaffe, turmat og bær?

Det er vitenskaplig uenighet om salt. En rekke forskere mener at kostholdsrådene er for restriktive på saltmengde for vanlige, friske folk. For folk som allerede har utviklet hjertesykdom så tror jeg at konsensus er å være restriktiv.

https://forskning.no/mat-og-helse/forskere-krangler-om-hvor-mye-salt-som-er-sunt/1223932

Jeg har lagd mye «Norsk husmannskost» fra bunnen. Vet du hva fellesnevneren er? Salt og fett. Salt fisk. Salt kjøtt. Flesk. Gjerne med litt sirup på.

Sikkert flott kost om man er skogsarbeider, men kroppen min har ikke godt av mengder med slik mat.

Når jeg var liten så spiste jeg vafler med bringebærsyltetøy og majones.

Jeg har nå endret mine vaner.

-k

Du misser poenget fullstendig, saltet mat er prossesert det er noe helt annet.

Ultra-prossesert er at du i tillegg tilsetter mye annet E-stoffer og tilsetningsstoffer, for smak konsistens og holdbarhet...

Og salting som en Grandiosa har et sykt iforhold til saltet fisk feks.

https://www.nrk.no/livsstil/du-far-for-mye-salt-fra-ferdigmat-1.8005596

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Nei, du er ikke alltid så lett å følge.

«Ultra-prosessert» er en rimelig vilkårlig sekke-betegnelse på matvarer som overfladisk ligner på hverandre, og hvor noen av matvarene har vært forbundet med negative helse-effekter.

Jeg har en svinenakke i kjøleskapet nå, kjøpt hos slakter. Hvis jeg trekker den i morgen så er den ikke ultraprosessert. Hvis jeg kverner den i Kenwooden og putter den inn i en svinetarm før jeg trekker den så er den ultra-prosessert.

Jeg kjenner ikke noen plausibel mekanisme for at det at jeg kverner den grovt skal ha så stor innvirkning på evt depresjon hos meg og min familie.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultra-processed_food
 

Er Grandiosa frysetørket da? Jeg trodde at det var en prosess man først og fremst brukte på kaffe, turmat og bær?

Det er vitenskaplig uenighet om salt. En rekke forskere mener at kostholdsrådene er for restriktive på saltmengde for vanlige, friske folk. For folk som allerede har utviklet hjertesykdom så tror jeg at konsensus er å være restriktiv.

https://forskning.no/mat-og-helse/forskere-krangler-om-hvor-mye-salt-som-er-sunt/1223932

Jeg har lagd mye «Norsk husmannskost» fra bunnen. Vet du hva fellesnevneren er? Salt og fett. Salt fisk. Salt kjøtt. Flesk. Gjerne med litt sirup på.

Sikkert flott kost om man er skogsarbeider, men kroppen min har ikke godt av mengder med slik mat.

Når jeg var liten så spiste jeg vafler med bringebærsyltetøy og majones.

Jeg har nå endret mine vaner.

-k

Du leser jo ikke linkene du legger ut, de sier jo nettopp det jeg hevder.

Nyrene og urinen kan takle økt salt, men taperen er nyrene og blodtrykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, knutinh said:

Jeg har en svinenakke i kjøleskapet nå, kjøpt hos slakter. Hvis jeg trekker den i morgen så er den ikke ultraprosessert. Hvis jeg kverner den i Kenwooden og putter den inn i en svinetarm før jeg trekker den så er den ultra-prosessert.

 

Da må jeg beklager, men da mangler du innsikten i definisjonen du har selv klart å lenke, for å så påstå at kjøkkenkonservering i det heletatt ligner på hva du kan få til på industriel skala.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (41 minutter siden):

Da må jeg beklager, men da mangler du innsikten i definisjonen du har selv klart å lenke, for å så påstå at kjøkkenkonservering i det heletatt ligner på hva du kan få til på industriel skala.

Pølse er såvidt jeg forstår det ultraprosessert ihht definisjonen av ultraprosessert mat.

Når kritikken min er at definisjonen synes å treffe noe vilkårlig så er det innsiktsløst å vise hvorfor?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

Pølse er såvidt jeg forstår det ultraprosessert ihht definisjonen av ultraprosessert mat.

Når kritikken min er at definisjonen synes å treffe noe vilkårlig så er det innsiktsløst å vise hvorfor?

-k

Pølse som du lager selv er ikke ultra-prossesert.

Den er bare prossesert, det meste av det vi spiser er ok prossesert, mye av det tilogmed sunt, feks surkål og sur agurk, eller kefir. Sunne bakterier og næringsrikt.

Du misser hele poenget... Les linkene, så du bedre vet hva du skal se etter. Kanskje du lærer noe.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet bygger på de 3 grunnlegende trinnene som leder til ultrakonservert og ultraprossesert mat:

  • Jo lengre mat står, jo mindre smaker det.
  • Mye kan gjøres på industriell skala for å etterligne possessor som tar lengre tid. 
  • "Dyrere" ingredienser kan imiteres

Så det er veldig langt fra hermetikk til hva som er mulig med industriel bruk av e-stoffer, prossesering, samt næringsfattigheten som resulterer av konserveringen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...