Gå til innhold

Politiet begrenser medieomtale av overfallsvoldtekt


Anbefalte innlegg

Det forklarer mye. For 10-15 år siden var det gjerne flere av disse sakene i avisene hver uke. Så dabbet det av de senere årene. Optimisten i meg lekte med tanken på at det faktisk kan ha vært en reell nedgang som følge av innstramminger og bedre integrering over tid. Det er altså ikke tilfellet - sakene hemmeligholdes.

Den største bekymringen er at den lavere mediedekningen fører til at færre blir bevisste på at dette er en risiko og vi dermed får flere som setter seg selv i sårbare situasjoner, slik at hemmeligholdet indirekte fører til at flere blir voldtatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (32 minutter siden):

Side 13 viser utviklingen fra til 2019. Jeg fant ikke noe nyere, men det betyr ikke at det ikke finnes:

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/voldtekt-og-seksuallovbrudd/voldtektssituasjonen-i-norge-2019.pdf

Nå tok jeg bare en kjapp titt, men jeg fant ikke noen statistikk om hvilke land de som utfører overfallsvoldtekter kommer fra, det står bare voldtekter generelt og om de kommer fra Norge eller andre verdensdeler.

Det hadde vært interessant å se mer nøyaktig statistikk, som kun omhandler overfallsvoldtekter. Feks hvilket land de kommer fra, om de er innvandrere, flyktninger, asylsøkere, status (om de er i jobb eller utdanning), alder, og om de er født i Norge, hvor foreldrene kommer fra om de er annen generasjons innvandrere, hvilke etnisiteter og religion de har etc. Dette kan vise mer nøyaktige mønster og om det er spesielle demografiske trekk som går igjen.

Et eksempel er overfallene og overgrepene som skjedde i Tyskland nyttårsaften 2015, der over 1200 kvinner var ofre. Der har myndighetene kommet ut med statistikk som viste til at de fleste kom fra Nord-Afrika (mest Algeria og Marokko), halvparten var asylsøkere, og ca. en tiendedel oppholdt seg der ulovlig.

Slik detaljert statistikk bør føres i Norge også, istedenfor å prøve å generalisere og dermed også bagatellisere overfallsvoldtektene.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 6.10.2022 den 15.47):

Dette er jo en veldig vinklet innfallsvinkel.
Det er sikkert et legitimt ønske at mediene skal skrive mer om voldtekter, men overfallsvoldtekter er ikke utpreget overrepresentert.

Overfallsvoldtekter skaper antagelig en annen type frykt hos kvinner, som kan begrense deres frihet mer fundamentalt.

Hvis man er redd for å bli voldtatt av en bekjent på nachspiel (som det er grunn til å være redd for) så hjelper det å begrense rusbruk, å sørge for å være flere mennesker på nachspiel, evt ikke dra på nachspiel.

Hvis man er redd for overfallsvoldtekt så må man evt begrense egen ferdsel etter mørkets frambrudd, bruke taxi, ikke gå ute alene.

Det siste synes som en større begrensning i en vanlig kvinnes liv?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

Overfallsvoldtekter skaper antagelig en annen type frykt hos kvinner, som kan begrense deres frihet mer fundamentalt.

Hvis man er redd for å bli voldtatt av en bekjent på nachspiel (som det er grunn til å være redd for) så hjelper det å begrense rusbruk, å sørge for å være flere mennesker på nachspiel, evt ikke dra på nachspiel.

Hvis man er redd for overfallsvoldtekt så må man evt begrense egen ferdsel etter mørkets frambrudd, bruke taxi, ikke gå ute alene.

Det siste synes som en større begrensning i en vanlig kvinnes liv?

-k

Overfallsvoldtekt er også delvis forbundet med fysisk vold, bruk av våpen og noen ganger drap.

Ikke helt det samme som mislykket sex etter en fuktig kveld der en bekjent ikke kjenner sin begrensning og oppfører seg dårlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 minutt siden):

Overfallsvoldtekt er også delvis forbundet med fysisk vold, bruk av våpen og noen ganger drap.

Ikke helt det samme som mislykket sex etter en fuktig kveld der en bekjent ikke kjenner sin begrensning og oppfører seg dårlig?

Jeg tror ikke at det er rett å beskrive alle voldtekter begått av en kjenning så uskyldig, men det er kanskje et spekter av skyld, frykt og ubehag hvor man (noen ganger) kan diskutere «graden av voldtekt».

Mens overfallsvoldtekter aldri er «gråsone».

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/13/2022 at 6:19 AM, knutinh said:

Overfallsvoldtekter skaper antagelig en annen type frykt hos kvinner, som kan begrense deres frihet mer fundamentalt.

Ser ikke hvordan å gjemme det bort under teppet skal hjelpe. Skal man få has på problemet må man løfte det frem i dagslyset slik at det blir synlig for folk og man kan komme med treffende mottiltak. 
Folk har rett til å få vite informasjon som de trenger for å ta passende sikkerhetsavgjørelser for seg selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (24 minutter siden):

Ser ikke hvordan å gjemme det bort under teppet skal hjelpe. Skal man få has på problemet må man løfte det frem i dagslyset slik at det blir synlig for folk og man kan komme med treffende mottiltak. 
Folk har rett til å få vite informasjon som de trenger for å ta passende sikkerhetsavgjørelser for seg selv. 

Det finnes egentlig kun ett mottiltak, og det er å følge det rådet som gjelder for alle byer i hele verden;  ferdes sammen med noen, og hvis du er alene så unngå å gå veier der det er lite folk og lav belysning. 

Følger du det rådet, så er du som regel trygg.

En ulempe ved å løfte frem hver eneste kriminelle handling, er jo at folk vegrer seg for å i det hele tatt gå ut, hvilket er dumt. Det er ikke på noen måte utrygt å ferdes i Oslo, så lenge du følger overnevnte råd. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Baranladion said:

Det finnes egentlig kun ett mottiltak, og det er å følge det rådet som gjelder for alle byer i hele verden;  ferdes sammen med noen, og hvis du er alene så unngå å gå veier der det er lite folk og lav belysning. 

Jeg snakker om politiske mottiltak som kan fattes. 

Quote

En ulempe ved å løfte frem hver eneste kriminelle handling, er jo at folk vegrer seg for å i det hele tatt gå ut, hvilket er dumt. Det er ikke på noen måte utrygt å ferdes i Oslo, så lenge du følger overnevnte råd. 

Folk bør få informasjonen og selv bedømme hvor tid de skal gå ut og hva de vil gjøre. Ingen problemer løses ved at man putter sminke på virkeligheten for å få den til å se mye penere ut enn den er. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Jeg snakker om politiske mottiltak som kan fattes. 

Folk bør få informasjonen og selv bedømme hvor tid de skal gå ut og hva de vil gjøre. Ingen problemer løses ved at man putter sminke på virkeligheten for å få den til å se mye penere ut enn den er. 

Ulempen med å gi folk informasjon om hver eneste kriminelle handling som skjer i Oslo, er at folk blir veldig redd for å være ute i Oslo, uten at det er grunn til det, da kriminaliteten er lav. Det gir et inntrykk av at du er særdeles utsatt for kriminielle handlinger så fort du setter dine ben i Oslo. 

Løsningen ligger ett sted mellom flere politifolk og at folk skjønner hvor de kan og ikke kan gå (ihvertfall alene). Å fylle Oslo smug og gater med politifolk kunne hjulpet, men kriminialiteten ville bare flyttet seg, da de ikke kan være absolutt overalt.

 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Baranladion said:

Ulempen med å gi folk informasjon om hver eneste kriminelle handling som skjer i Oslo, er at folk blir veldig redd for å være ute i Oslo, uten at det er grunn til det, da kriminaliteten er lav. 

Folk bør få informasjonen og selv vurdere hvor trygg byen er. Tenk hvis forskere gjemte vekk beviser på at noen ble syke/døde av covid-vaksinen med påskudd av at folk ville bli redde og ikke ta vaksinen? Hvis dette slapp ut ville man med en gang bli mye mer skeptisk til forskerne og vaksinen. 

28 minutes ago, Baranladion said:

Løsningen ligger ett sted mellom flere politifolk og at folk skjønner hvor de kan og ikke kan gå (ihvertfall alene). Å fylle Oslo smug og gater med politifolk kunne hjulpet, men kriminialiteten ville bare flyttet seg, da de ikke kan være absolutt overalt.

Norske byer skal være åpen og trygg å ferdes i for alle. Vi kan ikke tillate engelske eller svenske tilstander der hele nabolag og bydeler blir no-go-soner som følge av lovløshet og vold. Det finnes mange fornuftige tiltak man kan ta. 

  • Mer polititilstedeværelse og patruljering på visse tider av døgnet
  • Ingen adgang til riket for utlendinger allerede dømt for overfallsvoldtekter
  • Strengere straffer for slik kriminalitet
  • Lovliggjøring av defensive maktutjevnende verktøy
  • Forbedre responstiden til politiet i Oslo
  • Forbedret CCTV-videovervåkningsdekning i Oslo for bevisføringshensyn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (20 minutter siden):

Folk bør få informasjonen og selv vurdere hvor trygg byen er. Tenk hvis forskere gjemte vekk beviser på at noen ble syke/døde av covid-vaksinen med påskudd av at folk ville bli redde og ikke ta vaksinen? Hvis dette slapp ut ville man med en gang bli mye mer skeptisk til forskerne og vaksinen. 

Og akkurat det mediebildet tror jeg per nå er ganske relevant. Oslo er en veldig trygg by mtp kriminialitet, men alvorlig kriminalitet skjer av og til. Folk må altså forstå, at selvom man ferdes i en trygg by, så er det visse forholdsregler man må ta. Så er det sikkert, tja la meg gjette, 100 kriminelle handlinger politiet responderer på hver dag i Oslo, eller med andre ord, man kunne fylt avisene opp med all kriminalitet som foregår i Oslo. I et slikt tilfelle, ville alle vurdert Oslo som en utrolig farlig by, noe den altså ikke er. 

debattklovn skrev (20 minutter siden):

Norske byer skal være åpen og trygg å ferdes i for alle. Vi kan ikke tillate engelske eller svenske tilstander der hele nabolag og bydeler blir no-go-soner som følge av lovløshet og vold. Det finnes mange fornuftige tiltak man kan ta. 

  • Mer polititilstedeværelse og patruljering på visse tider av døgnet
  • Ingen adgang til riket for utlendinger allerede dømt for overfallsvoldtekter
  • Strengere straffer for slik kriminalitet
  • Lovliggjøring av defensive maktutjevnende verktøy
  • Forbedre responstiden til politiet i Oslo
  • Forbedret CCTV-videovervåkningsdekning i Oslo for bevisføringshensyn

Det er de også, så lenge man ikke ferdes der de kriminelle begår sine handlinger, altså på "mørke steder med lite folk". Mer polititilstedeværelse kan hjelpe det, men de kan ikke være overalt, og det er mer hensiktsmessig for de å patruljere og holde orden der folk faktisk er. 

De andre punktene er forsåvidt greie, med unntak av våpen, der er jeg uenig, og tror resultatet av dette vil være at noen ytterst få¨handlinger vil bli avverget, mens handlinger som ikke blir avverget får et mer alvorlig utfall. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/13/2022 at 6:19 AM, knutinh said:

Overfallsvoldtekter skaper antagelig en annen type frykt hos kvinner, som kan begrense deres frihet mer fundamentalt.

Hvis man er redd for å bli voldtatt av en bekjent på nachspiel (som det er grunn til å være redd for) så hjelper det å begrense rusbruk, å sørge for å være flere mennesker på nachspiel, evt ikke dra på nachspiel.

Hvis man er redd for overfallsvoldtekt så må man evt begrense egen ferdsel etter mørkets frambrudd, bruke taxi, ikke gå ute alene.

Det siste synes som en større begrensning i en vanlig kvinnes liv?

Tja, det er vel ikke noe man skal ta for lett på å spekulere í.
Er det verre å bli angrepet av en fremmed, eller noen man stoler på?
Er det verre å miste tryggheten på fremmede eller kjente?

Det er selvsagt en stor sorg at kvinner voldtas i det omfanget statistikken viser, det smaker også litt surt av tipsene som går på at det er det potensielle offere som må begrense sin utfoldelse, men det blir kanskje bare slik i mangel på konkrete tiltak mot potensielle overgripere.
Jeg synes det er vanskelig å si om dette kommer av generelle holdningsproblemer, eller om det alltid er ytterliggående individer. Kanskje en kombinasjon?

On 10/13/2022 at 6:30 AM, lada1 said:

Overfallsvoldtekt er også delvis forbundet med fysisk vold, bruk av våpen og noen ganger drap.

Ikke helt det samme som mislykket sex etter en fuktig kveld der en bekjent ikke kjenner sin begrensning og oppfører seg dårlig?

For en kvalm kommentar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er de også, så lenge man ikke ferdes der de kriminelle begår sine handlinger, altså på "mørke steder med lite folk".

Jeg har aldri lagt begrensninger på meg selv hvor og når jeg går, og har aldri vært redd i Oslo.

Jeg forstår at kvinner kan ha det annerledes.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Tja, det er vel ikke noe man skal ta for lett på å spekulere í.
Er det verre å bli angrepet av en fremmed, eller noen man stoler på?
Er det verre å miste tryggheten på fremmede eller kjente?

Poenget mitt er at det er verre å 1) ikke turde å gå alene på gata, enn det er å 2) ikke turde å være full på nachspiel alene med en mannlig bekjent. 

Begge deler burde ha vært trygt for kvinner, men 1) er mer restriktiv for vanlig frihetsutøvelse?

Jeg fokuserer altså ikke her på de kvinnene som faktisk blir utsatt for overgrep (som er et stort problem) men hva kunnskapen om slike overgrep gjør med livet til alle andre.

 

Dette leder fort til en diskusjon om hvilke grep (primært) kvinner kan ta for å redusere sjansen for å bli voldtatt av (nært utelukkende) menn. Det blir fort en hissig debatt fordi noen blir provosert av tanken på at en kvinnes valg påvirker sannsynligheten for å bli voldtatt - sannsynligvis fordi de blander sammenheng med «skyld». Men om datteren din må avstå fra å drikke, fra å være på fest etter 2, eller fra å bli med mannlige venner hjem (fordi sjansen for å bli voldtatt er for stor) så synes det som mindre offer enn at hun ikke kan gå ut av leiligheten alene?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (29 minutter siden):

Ingen adgang til riket for utlendinger allerede dømt for overfallsvoldtekter

Har lyst til å også kommentere dette punktet.  Ingen utlendinger som skal inn i landet må ha begått alvorlig kriminalitet er en god regel, absolutt, men det er i praksis ikke gjennomførbart. Bakgrunnsjekk av hver eneste person som trer over landegrensen? Det ville medført at man ville måtte stå i kø i månedsvis på flyplassen eller grenseovergangen. Bare se på køene det ble når svært få mennesker var ute og reiste, og måtte koronatestes ved ankomst. 

Lenke til kommentar

Veldig rart å begrense omtale av voldtekter hvis eneste sammenfallet var flere anmeldelser. Tynt grunnlag uansett, siden det må skikkelig forskning til for å kunne si noe om årsakssammenhengene. Men hvis resultatet av medieomtale var at flere av voldtektene som skjer blir anmeldt så er jo det bra, og det motsatte svært lite bra. Vi ønsker jo mindre mørketall ikke større.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri lagt begrensninger på meg selv hvor og når jeg går, og har aldri vært redd i Oslo.

Jeg forstår at kvinner kan ha det annerledes.

-k

Jeg har heller aldri blitt utsatt for kriminalitet i Oslos gater, og er der mye på natterstid. Unntaket er uprovoserte slag i fylla på utesteder. 

Allikevel, så ville jeg vegret meg fra å traske gjennom slottsparken klokken 03:30 en lørdagsnatt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 minutter siden):

Veldig rart å begrense omtale av voldtekter hvis eneste sammenfallet var flere anmeldelser. Tynt grunnlag uansett, siden det må skikkelig forskning til for å kunne si noe om årsakssammenhengene. Men hvis resultatet av medieomtale var at flere av voldtektene som skjer blir anmeldt så er jo det bra, og det motsatte svært lite bra. Vi ønsker jo mindre mørketall ikke større.

Ifølge politiet i Oslo,: 

Etter en voldtektsbølge i 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i mediene.

En rapport påviste at økningen i voldtektsanmeldelser var sterkt forbundet med antall presseoppslag.

– Tidligere gikk vi ut med mange saker, men det skapte en voldsom frykt. Det ble skapt et mediebilde av at det var veldig mange voldtekter hele tiden, sa leder for avsnitt for seksualforbrytelser, Kari-Janne Lid, til VG i 2016.

Så er jeg spent på hva som skjer etterhvert med mediedekning rundt knvistikkinger, vi er i en knivstikkingsbølge i hovedstaden akkurat nå. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...