Gå til innhold

Går det mot revolusjon i Iran?


Anbefalte innlegg

Bekreftet: Sikkerhetsstyrker kjeppjages nå i gatene, de fleste kvinner i mange storbyer ser ut til å ha revet av seg hijaben, hvert fall rundt demonstrasjonene, og opprørspoliti har blitt sett kranglende med hverandre. Et av de mindre men lovlige politiske partiene i Iran skal ha foreslått opphevelse av hijab-påbudet. Minst 50 personer skal være drept på landsbasis. Det er video av sikkerhetsstyrker som skyter med skarpt også. Og det er demonstranter som er truffet i hodet av skarpe kuler, sansyneligvis snikskyttere.

Ubekreftet: Politistyrker kan ha gått over på demonstrantenes side. Et våpendepot hevdes plyndret av opprørere. Molotov-cocktails skal ha blitt kastet mot militærkjøretøy.

  1. Har regimet mistet kontrollen?
  2. Kan det blir borgerkrig, eller vil vi se en folkerevolusjon med gryende demokrati, som Ukraina?
  3. Hvem kunne eventuelt ta over og komme etter?
  4. Vil dette stabilisere eller destabilisere resten av Midtøsten? F.eks er iran aktivt innblandet i konflikter i mange av sine naboland.
  5. Vil dette påvirke Russland og Kinas regimer, eller deres ambisjoner?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så også en video på sosiale medier i dag som skal ha vært fra juli i år. Altså drøyt 2-3 måneder siden. Der SVÆRT mange kvinner allerede hadde tatt av seg hijaben på et kjøpesenter i Teheran. Hijaben har også sklidd lengre og lengre bakover i 20-30 år nå. Så jeg lurer på om dette har vært under oppbygging lenge. Og det virker ikke som om iranerne er villige til å gå baklengs. De har gradvis utfordret regimet uten at særlig mange har tatt seg merke av det.

Utrolig trist at det kommer så lite informasjon ut. Enda mer trist og skuffende at de gruppene i Vesten som hevder seg så opptatt av kvinners rettigheter osv. vender et blindt øye til Iran og andre land, eller tom. forsvarer indoktrinering og sosiale kontroll i land som Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, Regenburg said:

Har vært store opptøyer tidligere mot regimet. Som regel dør de ut etter noen uker.

Tror ikke opprør mot hijaben kan føre til regimets fall. I verste fall kan regimet mykne opp forbudet og gi innrømmelser. Dømme noen moralpolitister til fengsel osv.


Hvis de var lure ville de gjort dette for lenge siden. Det er tydelig at de ikke er lure. Så jeg tror innrømmelser de ville komme med nå er 'too little, too late'. Det virker som om det går i retning av revolusjon fremdeles.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):


Hvis de var lure ville de gjort dette for lenge siden. Det er tydelig at de ikke er lure. Så jeg tror innrømmelser de ville komme med nå er 'too little, too late'. Det virker som om det går i retning av revolusjon fremdeles.

Tja. 

Er et stykke fra å kaste hijaben til å kaste regimet. Ikke sikkert damene ønsker det.

Lenke til kommentar

Revolusjonen har ligget latent i 30-40 år, med et klart generasjonsskille mellom de gamle konservative religiøse og de unge og mer frihetskrevende og sekulære. De unge var i klart mindretall før, men tiden går - gamle dør - nye unge kommer til og generasjonsskillet eldes. Så balansen måtte vippe på et eller annet tidspunkt. Konflikten har ligget og småkokt i flere tiår og nå fikk vi triggeren som fikk det til å koke over. Regn med regjeringsskifte og at den nye regjeringen erklærer skilsmisse med prestestyret. Jeg tror ikke det vil koste mange liv og bli veldig blodig. Tror det vil forløpe relativt rolig. Folket er på overtid klar for et nytt styre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår mindre og mindre: I Iran kjemper kvinnene nå for bl.a. å kaste hijaben.
Samtidig skrives det i aftenposten at hijab må bli tillatt hos Norsk politi! Videre at hijab er symbol på frihet og skjønnhet! Da er det kort vei til "hijab må bli påbudt!".

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/APlzpn/en-ung-muslimsk-jente-er-det-virkelig-ingen-haap-for-politidroemmen

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/9K0R5q/hijab-er-et-symbol-paa-frihet-og-skjoennhet

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår mindre og mindre: I Iran kjemper kvinnene nå for bl.a. å kaste hijaben. Samtidig skrives det i aftenposten at hijab må bli tillatt hos Norsk politi! 

Ja? Hele poenget er at man ønsker frihet til å velge selv hva man skal ha på huet.

Ønsker man å ha på hijab - værsågod. Ønsker man ikke - værsågod.

Ikke tvang, slik det er i Iran.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvordan vet vi at en kvinne som bruker hijab ikke blir presset til det?

I så fall ville hun også føle seg presset til å ikke angi faren, broren, fetteren og ektemannen for vold og trusler. 

Press? Jeg har bodd i et land hvor hijab var lite utbredt for 25 år siden. Nå er det omtrent 100% utbredt. Det kan være frivillig, det kan være press fra egen familie men det er og veldig mye sosialt press fordi samfunnet dreier i en konservativ retning. Nå er det gått så langt at selv barn som tilhører andre religioner blir bedt om å bruke hijab på skolen. Så der har du det. Lillefinger etc.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snikpellik said:

Ja? Hele poenget er at man ønsker frihet til å velge selv hva man skal ha på huet.

Ønsker man å ha på hijab - værsågod. Ønsker man ikke - værsågod.

Ikke tvang, slik det er i Iran.

Det er ikke bare tvang i Iran. Selv i Norge finnes det uformell tvang fra egen familie, ektemann, religiøse ledere eller gruppepress for å bruke hijab. Jeg har og nevnt et eksempel fra et annet land i en tidligere post.
 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Hvordan vet vi at en kvinne som bruker hijab ikke blir presset til det?

Om hun sier det er frivillig, skyldes det kanskje at hun ikke vil angi faren, broren, fetteren og ektemannen for vold og trusler. 

Dette er tveegget sverd. For meg er frihet, ikke forbud den åpenbart eneste gode juridiske løsningen. Det bør være lov å ha det man selv vil på huet, det inkluderer hijab, kalott, hatt, turban eller parykk, you name it. Staten bør ikke begynne å bestemme hva folk skal ha eller ikke ha på huet, slik som i Iran.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Her må vi definere frihet.

Disse kvinnene er under press fra kulturen, faren, broren, fetteren og ektemannen til å ha tvangstrøye på hodet.

Et norsk forbud vil gi dem friheten til å nekte.

Hvordan skal vi da definere hijab i lovverket? Skal det omfatte alle religiøse hodeplagg? Hva er et religiøst hodeplagg? Hva med skaut eller et skjerf? Skal vi gjøre kvinner som selv ønsker å bære hijab til kriminelle?

Nei, lovverket i Norge må tillate folk å ha på seg hva enn de selv vil på huet. Vi er et fritt land.

Jeg anerkjenner at tvang og press i noen miljøer er et problem, men det er langt mindre problematisk enn hva et forbud ville vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Liten tro på en revolusjon. Men det kan tenkes at det myknes noe opp på lover og regler.. 

Jeg er forøvrig ikke så sikker på om det vil være noe positivt for midtøsten at det iranske regimet faller. Iran er en av få land i regionen som faktisk er stabil selv om befolkningen blir undertrykket. Med stabil mener jeg at man ikke ser bomber som sprenges på et daglig basis og det er rett og slett et sikkert land å leve i. Jeg håper jo at moralpolitiet og den typen tull skal forsvinne men om alternativet er det vi ser i andre land i regionen som gikk igjennom en "revolusjon" så ser det svært mørkt ut.

Om det blir en revolusjon så kommer vi garantert til å se et nytt Syria, det tror ihvertfall jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...