Gå til innhold

Går det mot revolusjon i Iran?


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (34 minutter siden):

Trenger ikke å gå med et politisk / religiøst hodeplagg når de utfører jobben sin

Det er det ingen som gjør, likevel ser man sånne symboler på alle mulige slags plagg, folk har tekster på redneck hattene sine, klistremerker på varebiler, buttons på sykepleier uniform, t-skjorter med politiske budskap osv osv. Så lenge disse hijæbbene ikke forstyrrer arbeidet sliter jeg med å se problemet.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

Revolusjonen har ligget latent i 30-40 år, med et klart generasjonsskille mellom de gamle konservative religiøse og de unge og mer frihetskrevende og sekulære. De unge var i klart mindretall før, men tiden går - gamle dør - nye unge kommer til og generasjonsskillet eldes. Så balansen måtte vippe på et eller annet tidspunkt. Konflikten har ligget og småkokt i flere tiår og nå fikk vi triggeren som fikk det til å koke over. Regn med regjeringsskifte og at den nye regjeringen erklærer skilsmisse med prestestyret. Jeg tror ikke det vil koste mange liv og bli veldig blodig. Tror det vil forløpe relativt rolig. Folket er på overtid klar for et nytt styre.

Hadde absolutt vært å foretrekke, og jeg har ingenting annet enn respekt for demonstrantene, både kvinner og menn. De risikerer mildt sagt mye for å kreve frihet og rettigheter. Men jeg er forsiktig med å holde pusten. Vi husker den arabiske våren som kom, og gikk like fort som den kom. Og regimer som nyter privilegier gjennom undertrykkelse av kvinner og minoriteter, er villige til mye stygge ting for å beholde status og makt. Men jeg er absolutt for fokus på denne situasjonen.

På den annen side; vi i vesten har for tiden et kjempeproblem med kristen nasjonalisme og den reaksjonære bølgen som også er ute etter å skrote rettighetene til kvinner. Akkurat nå er de for det meste høylytt om transpersoner, Pride og denslags, men de har kvinner i sikte de også, la det ikke være noen tvil. Er ikke bare i USA det skjer. Så hvis vi ikke klarer å reversere denne stygge trenden i en verdensdel hvor vi fremdeles har et solid demokrati, hvordan kan vi da forvente at de egalitære bevegelsene i Iran får fotfeste?

Over til noen gode nyheter for en gangs skyld i disse dystre tider; Cuba tillater likekjønnet ekteskap. Den så jeg ikke komme. Det spørs hvor langtlevende den loven blir i et såpass autoritært regime, kommer sikkert en verdikonservativ dustemikkel til å stille til valg for å reversere denne loven der han/hun bruker nasjonalisme (seriøst, vi må slutte å falle for dette trikset) som lokkemiddel. Men likevel verdt å nevne.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, AtterEnBruker said:

Kilder?

Quote "Human Rights Watch documented many cases in which Christian, Hindu, Buddhist, and other non-Muslim students and teachers were also forced to wear the jilbab [hijab]."

https://www.hrw.org/news/2021/07/01/indonesia-supreme-court-supports-mandatory-jilbab-rule

 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 timer siden):

Hvordan skal vi da definere hijab i lovverket? Skal det omfatte alle religiøse hodeplagg? Hva er et religiøst hodeplagg? Hva med skaut eller et skjerf? Skal vi gjøre kvinner som selv ønsker å bære hijab til kriminelle?

Nei, lovverket i Norge må tillate folk å ha på seg hva enn de selv vil på huet. Vi er et fritt land.

Jeg anerkjenner at tvang og press i noen miljøer er et problem, men det er langt mindre problematisk enn hva et forbud ville vært.

Sivile folk må få lov til å kle seg mer eller mindre som de vil. Selv om det gir mulighet for mørke-menn til å utøve mer tvang ovenfor koner, naboer og lignende. Vi kunne gjerne ha utvidet dette og tillatt folk å gå nakne i offentligheten hvis de ønsker det. Ingen blir skadet av å se snoppen til naboen. Et liberalt syn gjør det forøvrig også rimelig å tillate kjøp av sex - selv om noen som selger sex er i en ufri situasjon.

I en offentlig stilling som utøver makt ovenfor borgerene så kan man stille andre krav til ytre tegn på tilhørighet. Et nazi-kors i pannen vil være problematisk for en politimann som skal regulere blitzere. Et kristent kors i halsen kan være problematisk for en politimann som skal stoppe steinkastende barn med opphav i midtøsten. En politikvinne med rasta-fletter eller stor piercing i nesen kan tenkes å ha utfordringer i å utføre jobben sin med nødvendig respekt fra folket. Som politi så er du ikke bare deg selv som individ, men du representerer staten og loven ovenfor borgerene. Man kan absolutt diskutere hvor grensen skal gå, og hvorfor en politimann skal få lov til å ha stort skjegg, mens en kvinne ikke skal få ha hijab, idet begge kan signalisere individualitet eller tilhørighet til religiøse/kulturelle grupper.

Jeg ser ikke helt det samme problemet for brannmenn, da de i mindre grad projiserer makt ned på folket, og heller utfører en tjeneste som de fleste av oss vil ha.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/27/2022 at 12:22 AM, Mannen med ljåen said:

Om hun skal være politi, må hun vise at hun hever norsk lov over sharialov.

Ja det er et godt spørmål. Hvis hun bruker hijab kan det jo godt være at hun er eller vil gifte seg religiøst iht sharia lov (nikah).
Kvinnen må da (iht sharia) få tillatelse fra ektemannen for å skille seg hvis dette blir aktuelt.
 https://www.rights.no/2020/01/muslimsk-skilsmisse/

Lenke til kommentar

Ser nå scener fra Syria i 2011. Det var det; da sjahen valgt å gå av, var det fordi han innså - selv om han kunne ha knuse oppviglerne - at et metthetspunkt var nådd med folkets aksept av regimet, en fortsettelse kunne dermed bli ukontrollert. Og nå har de revolusjonære fra den gang havnet i hans plass. Og mens sjahen var dels et uskyldig offer, er det meget annerledes i dag, ettersom mullahregimet i Iran må bedømmes som noe av det verste i Irans lange historie. 

Iran går nå mot harde tider. For det merkes at situasjonen trues med å komme utenfor kontroll, og på mange steder minner det om Nicaragua i 1978 og Persia i det samme året. Hvis Khomeini hadde blitt gjenopplivet i dag, ville han ha besvimt av sjokk fordi han vil gjenkjenne utviklingen med en gang. Og USA så ut til å ha fått nok av Iran etter leveransene av selvmordsdroneflyene til Russland... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

NRK våger ikke mere hijab debatt. Iflg Solvang "Vi har fått så mange tilbakemeldinger om at det ikke er relevant eller greit å debattere hijab i lys av Iran-demonstrasjonene".

Hvem er det som kontrollerer hva som skal være debattema hos NRK??
Er dette fordi folkelig protest mot bl.a. Hijab i Iran kolliderer med hva Norske myndigheter mener?


https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/debatten-avlyser-hijab-debatt.aTHNU5vS8?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos2&utm_medium=df-86-d7ed46f3

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Demonstrasjonene i Iran demonstrerer at muslimske kvinner ikke nødvendigvis ønsker å bli pålagt dette hodeplagget.

En bitter pille for de som bruker frihet som argument for å tillate hijab på politiuniformen osv. 

De gir bare frihet til faren, mannen, fetteren og kulturen til å pålegge kvinnene dette hodeplagget, og de får ikke hjelp av eventuelle forbud for å nekte.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

 

En bitter pille for de som bruker frihet som argument for å tillate hijab på politiuniformen osv. 

De gir bare frihet til faren, mannen, fetteren og kulturen til å pålegge kvinnene dette hodeplagget, og de får ikke hjelp av eventuelle forbud for å nekte.

Litt som at kvinner ikke kan gå uten å dekke til brystene i mange vestlige land, på grunn av våre kulturelle lover.

Men, om det var lov å ikke dekke til brystene, så ville selvsagt ikke alle valgt å gå med bare bryster om det er varmt.

Det er ikke er bevis på dobbeltmoral fra dem som ønsker likestilling for menneskekropper, det å ønske at mennesker har et valg:

Det er ingen som ønsker å tvinge kvinner til å gå toppløse blant dem som ønsker likeverd for loven også i vestlige land.

Det å ønske at mennesker skal få velge er ikke det samme som å støtte tvang.

 

Deter galt å tvinge noen til å gå med hijab, det er galt å tvinge noen til å gå uten, det er galt å tvinge noen til å dekke til brystene, og det er galt å tvinge noen til å ikke dekke dem til.

Om noen opplever en kulturell betinget sjenanse for å vise frem kroppsdeler som ikke brukes til identifisering i et arbeid hvor det å dekke den til er irrelevant for arbeidet...

Sikher i politiet må få lov til å gå med turban.

Jeg tror vi overlever å vise litt toleranse 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (23 minutter siden):

Sikher i politiet må få lov til å gå med turban.

For meg som er ureligiøs, virker både turban og skaut å være på linje med korshalssmykke, eller et hvilket som helst annet religiøst symbol, for den saks skyld også symbolet til human-etisk forbund. Jeg ønsker gjerne at mitt møte med det offentlige skal være blottet for religion og religiøse uttrykk. Spesielt politi, og andre myndighetspersoner med direkte makt, mener jeg at må legge igjen religionen sin hjemme. Det er for meg viktig at de er helt nøytrale, og at det aldri heller sås tvil om det.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 26.9.2022 den 18.05):

Her må vi definere frihet.

Disse kvinnene er under press fra kulturen, faren, broren, fetteren og ektemannen til å ha tvangstrøye på hodet.

Et norsk forbud vil gi dem friheten til å nekte

Vil det det? Forsvinner presset fra kulturen, faren, broren, fettere og ektemannen dersom hijab blir forbudt, eller fører det bare til enda verre krenkelser i disse kvinners frihet, som feks det å ikke få lov å gå ut i det hele tatt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Sikher i politiet må få lov til å gå med turban.

Jeg tror vi overlever å vise litt toleranse

Når det gjelder akkurat politiarbeid, så mener jeg bestemt at religiøse eller politiske budskap ikke bør bæres sammen med uniformen. Hijab, Kalott, kors, turban eller andre plagg og symboler kan føre til at politiet anses å ikke være nøytrale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Vil det det? Forsvinner presset fra kulturen, faren, broren, fettere og ektemannen dersom hijab blir forbudt, eller fører det bare til enda verre krenkelser i disse kvinners frihet, som feks det å ikke få lov å gå ut i det hele tatt? 

Ja, det vil det.

Ellers bryter de faktisk loven, og det er ikke sikkert de er villig til å gå så langt. Om de truer kan de anmeldes.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Når det gjelder akkurat politiarbeid, så mener jeg bestemt at religiøse eller politiske budskap ikke bør bæres sammen med uniformen. Hijab, Kalott, kors, turban eller andre plagg og symboler kan føre til at politiet anses å ikke være nøytrale. 

...

Og, sjeldent som det er, så har jeg absolutt ingen innvendinger mot det du sier.

Begge deler fungerer og jeg har ingen sterke meninger eller tunge argumenter for eller mot noen av posisjonene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Ja, det vil det.

Ellers bryter de faktisk loven, og det er ikke sikkert de er villig til å gå så langt. Om de truer kan de anmeldes.

Men det kan tenkes at de må godta å bli fryst ut av familien, og stå alene på egenhånd. Hvis man ønsker alle kvinner og piker som bruker hijab (enten frivillig eller under press) et godt liv i frihet, så syns jeg det blir feil å forby plagget. 

 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 timer siden):

De gir bare frihet til faren, mannen, fetteren og kulturen til å pålegge kvinnene dette hodeplagget, og de får ikke hjelp av eventuelle forbud for å nekte.

Det fins flust av hjernevaska kvinner som ønsker å bruke dette plagget, ønsker de det så er det deres problem, det er ikke frihet å nekte dem å bruke det heller. Kvinner får ta ansvar for seg selv i stedet for og legge skylda på menn som antageligvis er like hjernevasket selv, i Norge er det et fritt valg og er det ikke fritt så er det noe kriminelt som skjer, da kan de ta kontakt med politiet, enkelt og greit. Kvinner er fullt i stand til og ta ansvar for seg selv, uten at hvite riddere skal komme og befri dem fra deres onde kultur.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...