Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere dusjkabinett selv?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Fått tilbud av en baderomsbutikk , ca 20 000 for dusjkabinett og montering. Dusjkabinettet koster 13 000. Bør jeg montere selv? Butikken mener jeg står til ansvar for alt om det skjer noe ( om det lekker, knuser osv). Og at det beste er at rørleggere monterer dette. Det vil ta ca 4 timer. Jeg er handy, montert mye møbler selv uten problemer, og burde klarer dette og. Har dere erfaring med montering av kabinett? Forstått det sånn at det må en rørlegger til for å montere blandebatteri uansett..

Jeg er student, eier leilighet og må bytte ut dusjkabinettet, begynner å bli prekært. 20 000 er kjipe penger nå, men kan ikke vente mye lenger på nytt kabinett. Pga størrelsen på kabinettet har jeg lite valgmuligheter.

Hjertelig takk for tips og svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (9 minutter siden):

Hvis du er så praktisk anlagt, hvorfor ikke være like økonomisk anlagt også? Kjøp noe greier på Finn, det kryr av slikt der sikkert en del nytt også til en billig penge. Dusjkabinett er ikke noe hokus pokus, dette greier du fint selv.

Har sett masse på Finn de siste månende. Dessverre har de aldri størrelsen jeg skal ha, skal ha 70x90 .Og kan ikke ha firkantet grunnet badets størrelse.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Skal de ha 7000 for å montere kabinettet?😅

 

Hadde tatt kabinettet og tilkobling selv. Men jeg er halvt industri rørlegger(automatiker) så har noe erfaring. 

Ja, helt syk pris! Har lite bad så hadde vært deilig å slippe selv, men ikke til den prisen. Jeg er mest bekymret for at det ikke blir tett eller skjevt eller at det er et punkt jeg plunder mye med. Det å koble til vann når det er montert og tror jeg blir vanskelig da kabinettet er tungt og badet så trangt, man kan ikke bare skyve det frem fra hjørnet for å koble til, så litt usikker på hele prosessen der.

Lest en del historier om folk som har holdt på i 8 timer med montering, selv kan jeg ikke forstå at det skal ta så lang tid, men er noen som er veldig plundrete, skjønner jeg.

 

 

Lenke til kommentar

Monterte Porsgrunn dusjkabinett med støpemarmorkar og herdet glass for ~15 år siden, har hverken lekket eller sprekt. Montasjen var ikke vanskeligere enn et litt avansert Ikea-møbel. Mest stålprofiler som går inn i hverandre, tettningslister rundt glasset. Er et poeng å være veldig forsiktig med glasset, får dette et kakk, så kan det eksplodere senere. Er nok fint å ha en ekstra person tilgjengelig når det skal løftes på plass. Fikk rørlegger til å koble på blandebatteriet. 

Fordel å ha montert det selv hvis du trenger å gjøre vedlikehold senere, da vet du hvordan det funker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Monterte ett lignende dusjkabinett for ca ett år siden, var ikke veldig vanskelig. Litt knot er det jo og man må regne med å gjøre minst en feil underveis, men ganske greit ellers.
Koblet da opp blandebatteriet også, men det var ett dusjkabinett der fra før så det var bare å demontere så skru det sammen igjen på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (1 time siden):

Hei! :)

 

Fått tilbud av en baderomsbutikk , ca 20 000 for dusjkabinett og montering. Dusjkabinettet koster 13 000. Bør jeg montere selv? Butikken mener jeg står til ansvar for alt om det skjer noe ( om det lekker, knuser osv). Og at det beste er at rørleggere monterer dette. Det vil ta ca 4 timer. Jeg er handy, montert mye møbler selv uten problemer, og burde klarer dette og. Har dere erfaring med montering av kabinett? Forstått det sånn at det må en rørlegger til for å montere blandebatteri uansett..

Jeg er student, eier leilighet og må bytte ut dusjkabinettet, begynner å bli prekært. 20 000 er kjipe penger nå, men kan ikke vente mye lenger på nytt kabinett. Pga størrelsen på kabinettet har jeg lite valgmuligheter.

Hjertelig takk for tips og svar!

 

 

Det kan være litt knotete men er ingen problem å montere selv, jeg ville aldri ha betalt 7000 spenn for noe sånt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, gutter!

De 7000 var inkludert et blandebatteri til 1500 kr. Butikkansatt mener jeg må ha nytt blandebatteri, selv om jeg tror mitt gamle vil passe.  En eksplosjon av glasset er en frykt jeg har, og som gjør at jeg vegrer meg litt for jobben. Hadde vært roligere om det var plastikkvegger, da er jobben lettere og.  Bor i en blokk uten heis, tredje etasje, så er litt bæring, pluss ganske trangt bad.   Jeg tenker jeg tar på meg jobben selv og montere nytt kabinett, samt demontere det gamle jeg har.

 

Også få hjelp av en kompis, og ta oss god tid 😎

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg monterte mitt dusjkabinett for en del år tilbake. Hjelp fra en kompis var et must for montering av ramme og glassveggene. Og i praksis brukte jeg vi noe jævlig med tid. Jeg vil vel ellers kalle oss begge ganske så "handy og oppegående".

Mulig dette dusjkabinettet var "ekstra knot", men med tanke på hvor mye jobb det endte opp med å bli, skal det vel en del til for jeg gir meg ut på en lignende operasjon en gang senere. Husker ikke merke/modell. Angret egentlig på at jeg ikke bare tok et billigere dusjkabinett med plastvegger.

Hvis 7000 kr inkluderer blandebatteri og du uansett skal ha rørlegger til å montere blandebatteriet, er det ikke sikkert det blir så mye ekstra for å få de til å montere det. For de 7000 kronene, så blir det kanskje også levert? Du "kan" montere blandebatteriet selv, men om det skulle bli en lekkasje etc. kan det vel være noe med tanke på forsikring om man har gjort det selv.

Skulle en glassvegg "plutselig gå i oppløsning senere", vil det vel også være en enklere sak rent reklamasjonsmessig. Får man et "slag på feil sted" på slike vegger av herdet glass, kan det være at effekten av skaden før skjer senere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...