Gå til innhold

Tesla bygger lager i Tyskland. Har ikke lenger tro på «just-in-time»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ditche JIT modellen vil jo gjøre produksjonen mer kapitalintensiv. Tesla er jo her i en gunstig posisjon. 

Det blir kanskje tyngre for legacy gjengen so alt har relativt stor gjeld, og er i en nedgangspiral i forhold til salget av biler. For de klarer per idag ikke dekke nedgangen i ICE  med EV, til det er ev produksjonen for liten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse selskapene har høy gjeld, men de har også enorme fordringer dvs. at noen skylder dem mange penger. De låner X og så låner de ut Y. Man kan ikke se på X eller Y alene og konkludere noe om selskapets finansielle situasjon.

De fleste bilprodusentenene har en finansieringsdivisjon som er en god gammeldags bank. Dere har sikkert sett bilannonser hvor bilprodusenten står for finansieringen. Ford låner 500 000 i pengemarkedet slik at en kunde får finansiert en bil. Kunden skylder da Ford penger og pengene betales tilbake gjennom månedlige avdrag. 

(Det er sikkert noen unøyaktigheter i den forklaringen. Jeg er kun ingeniør.)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jada legacy auto har jo stort sett klart gjelden sin. I tider da de hadde nogenlunde jevnt salg. De har oxo "trikset" feks startet opp leiebil osv for storordre i nedgangstider. 

Poenget er jo at tidene er annerledes no. Salget synker, gjelden er like stor, og da er det kanskje ikke enkelt å snu ryggen til JIT, tross i svakhetene ved JIT. Store lagre binder voldsomt med kapital. Og det i en tid der de trenger kapital for EV satsingen. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Jada legacy auto har jo stort sett klart gjelden sin. I tider da de hadde nogenlunde jevnt salg. De har oxo trikset feks startet opp leiebil osv for storordre. 

Poenget er jo at tidene er annerledes no. Salget synker, gjelden er like stor, og da er det kanskje ikke enkelt å snu ryggen til JIT, tross i svakhetene ved JIT. Store lagre binder voldsomt med kapital. 

Å ha masse ting på lager er en stor kostnad så om man kan unngå det så er det en fordel. Det at andre ikke brenner penger betyr ikke at de ikke har råd til å brenne penger.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 minutter siden):

Jada legacy auto har jo stort sett klart gjelden sin. I tider da de hadde nogenlunde jevnt salg. De har oxo "trikset" feks startet opp leiebil osv for storordre i nedgangstider. 

Poenget er jo at tidene er annerledes no. Salget synker, gjelden er like stor, og da er det kanskje ikke enkelt å snu ryggen til JIT, tross i svakhetene ved JIT. Store lagre binder voldsomt med kapital. Og det i en tid der de trenger kapital for EV satsingen. 

Dårlig analyse. De fleste av de store har nok bedre finansielle muskler til å bygge opp et varelager enn det Tesla har, men de ser nok at det ikke er noen god ide. Muligens en enklere løsning enn å øke leverandørfloken, men ikke en bedre. De tradisjonelle fabrikantene har imidlertid en mye bedre innarbeidet logistikk og de ser vel at de kan løse dette på andre måter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

JIT er selvsagt en stor fordel når det er behov for endringer.  Så å droppe JIT vil nok hemme Tesla endel, siden de gjerne gjør endringer uten at det er knyttet til en bestemt årsmodell. Men for reservedelsituasjonen er det helt klart en fordel med lagerhold og færre endringer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bilindustrien har noe av den mest komplekse logistikken som finnes med enormt antall komponenter og mange underleverandører. Å få til JIT ordentlig krever nok veldig høy kompetanse og lang erfaring. 

At Tesla vil bevege seg bort fra det kan skyldes at de er en uerfaren og ikke så veldig kompetent bilprodusent.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Bilindustrien har noe av den mest komplekse logistikken som finnes med enormt antall komponenter og mange underleverandører. Å få til JIT ordentlig krever nok veldig høy kompetanse og lang erfaring. 

At Tesla vil bevege seg bort fra det kan skyldes at de er en uerfaren og ikke så veldig kompetent bilprodusent.

Det er egentlig ikke en motsetning her, for når alt går som det skal, er JIT en stor fordel. Det har vært Toyota sin suksess-strategi som resten av industrien har kopiert.

Men som og VW opplever, og som det står i artikkelen, har de siste årene vist at JIT har en stor ulempe. Det er derfor viktig å justere denne litt, ved at man bygger en buffer. Altså at man bygger lokale lager så man lettere kan tåle slike leveringsutsettelser.

Det er på ingen måt JIT sin død vi nå overværer, men en justering av denne. Man aksepterer å ha et lite lager, men vil nok ellers etterleve JIT ellers. Om den bufferen man ønsker å bygge opp tilsvarer 1, 2, 3 eller 4 uker eller mere enn det, blir selvsagt opp til bilprodusentene å avgjøre.

Så vil jo og ulempen ved å gjøre dette nå, være at det midlertidig vil bli større press på å få tak i deler, siden man både skal skaffe det man trenger til JIT, og bufferen. Altså vil man antageligvis fremskynde problemer med å få tak i glass, mens man samtidig kjøper seg litt tid til å finne leverandører utenfor EU, som kan levere tilsvarende kvalitet til tilsvarende priser.

Er vel få om ingen produsenter som går klar, bortsett fra kanskje noen kinesiske produsenter som produserer alt "in house".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 timer siden):

Bilindustrien har noe av den mest komplekse logistikken som finnes med enormt antall komponenter og mange underleverandører. Å få til JIT ordentlig krever nok veldig høy kompetanse og lang erfaring. 

At Tesla vil bevege seg bort fra det kan skyldes at de er en uerfaren og ikke så veldig kompetent bilprodusent.

De er veldig kompetente - de henter ut mer fra bilene sine enn noen andre. Klart, for en kunde er jo ikke dette noe å hige etter. 

For hva om disse materialene som ruster istykker på M3 er laget akkurat slik for å spare penger? Hva om Tesla aldri hadde planer om noen fungerende Summon? Hva er salgseffekten av de tech-runkeringene?

Jeg ser Tesla som et hype-produkt da det innehar alle faktorer, insane-inntjening, sekt-like tilhengerskare og en Jesus kristus som kirsebæret på toppen. En perfekt 2022 hype-mix.
 

Ikke ulikt når Apple kom har vi endret helt helt hvordan vi ser på bil, jeg ble superhypet av begge - hadde 1gen iphone. Etterhvert forsto resten av markedet hva som gjaldt. Er vel sikkert noen Tesla eiere her med Android tim tross for at disse hang noen år etter. Personlig har jeg alltid sett på Android som gamlis-telefoner.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, DrAlban3000 said:

De er veldig kompetente - de henter ut mer fra bilene sine enn noen andre. Klart, for en kunde er jo ikke dette noe å hige etter. 

For hva om disse materialene som ruster istykker på M3 er laget akkurat slik for å spare penger? Hva om Tesla aldri hadde planer om noen fungerende Summon? Hva er salgseffekten av de tech-runkeringene?

Jeg ser Tesla som et hype-produkt da det innehar alle faktorer, insane-inntjening, sekt-like tilhengerskare og en Jesus kristus som kirsebæret på toppen. En perfekt 2022 hype-mix.
 

Ikke ulikt når Apple kom har vi endret helt helt hvordan vi ser på bil, jeg ble superhypet av begge - hadde 1gen iphone. Etterhvert forsto resten av markedet hva som gjaldt. Er vel sikkert noen Tesla eiere her med Android tim tross for at disse hang noen år etter. Personlig har jeg alltid sett på Android som gamlis-telefoner.

Hvor finner du disse sekt-folkene du snakker om? Stort sett er det en håndfull personer på dette forumet som blir høylytte i enhver tråd som i en eller annen grad nevner Tesla / Elbiler, for så å bruke argumentene du her bruker og peke på en liten om ikke ikke-eksisterende gruppe. Uten å mene for mye om tematikken (jeg har ikke Tesla sjøl, men en murstein på hjul - Ford MachE), Tesla selger jo bra og har gjort det en del år nå, så så ille kan det jo ikke være. 

Hva angår generell praksis om kvalitet (levetid) på komponenter er det vanskelig å si, men jeg stoler svært lite på noen produsenter og leverandører her. For å ta et personlig eksempel, min murstein. Det ble med gjentatte anledninger nevnt at det skulle være kvalitetsdeler med mye aluminium på bilen, som ville medføre at denne ikke rustet. Når vi så får den så finner man fort ut at det egentlig bare er stål og plastikk, og noen svært få deler som er av faktisk aluminium. Nå, løste problemet med dinitrol (som da fikk leverandør til å gå fra konseptet og fjerne rustgarantien - selv med godkjent fylleskjema fra Ford Tyskland), men at vi skal stole på de gode, gamle produsentene er et argument jeg ikke helt kjøper. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

De er veldig kompetente - de henter ut mer fra bilene sine enn noen andre. Klart, for en kunde er jo ikke dette noe å hige etter. 

For hva om disse materialene som ruster istykker på M3 er laget akkurat slik for å spare penger? Hva om Tesla aldri hadde planer om noen fungerende Summon? Hva er salgseffekten av de tech-runkeringene?

Jeg ser Tesla som et hype-produkt da det innehar alle faktorer, insane-inntjening, sekt-like tilhengerskare og en Jesus kristus som kirsebæret på toppen. En perfekt 2022 hype-mix.
 

Ikke ulikt når Apple kom har vi endret helt helt hvordan vi ser på bil, jeg ble superhypet av begge - hadde 1gen iphone. Etterhvert forsto resten av markedet hva som gjaldt. Er vel sikkert noen Tesla eiere her med Android tim tross for at disse hang noen år etter. Personlig har jeg alltid sett på Android som gamlis-telefoner.

Her var det bare veldig mye sur galle og oppkast, og personlige synsinger, og intet forsøk på å komme med kvalifiserbare argumenter. 

Jeg kan også komme med en påstand. De fleste IT-folk foretrekker Android pga at det trigger nerdegenet, mens iPhone tiltrekker seg wannabe's og jenter mentalt på fjortisstadiet. Jeg har selvsagt heller ikke dekning for dette, men det betyr liksom ikke så mye, om en bare kan lire av seg slikt useriøst møl?

Vanligvis holder jeg meg for god for slikt som dette, men gjorde et unntak nå for å vise hvor lite seriøst slike uttalelser er.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo interessant at selveste Tesla har gjenoppdaget det faktum at et riktig nivå  "just in case" er en forsikringspremie mot leveransesvikt, og en investering i inflasjonstider!

Det er mange eksempler på at varelager er en investering, og jeg mener VW-Audi sikret seg metaller til 20 mill bilbatterier for flere år siden. Det var nok også en investering - som naturligvis er det samme som bundet kapital. Inflasjonssikret.

Det er vel 10-15 år siden Lego var nær konkurs, og den nyansatte sjefen oppdaget at staben som drev med "just in time" innkjøp fra et 100-tall produsenter kloden rundt, brukte så mye tid og ressurser på beskrivelser, forhandlinger og logistikk at de like gjerne tok hjem det aller meste av produksjonen - in house.

Man kan kalle det "real just in time"!

 

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...