Gå til innhold

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Meningsmåling. Ja/nei?


Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte  

178 stemmer

  1. 1. Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte

    • JA. 90% støtte til hytta er viktig
      39
    • TJA. Litt strømstøtte 20%-30%
      16
    • NEI. Hytte er ikke viktig å støtte.
      123


Anbefalte innlegg

minim skrev (20 minutter siden):

Og så ser en igjen på 2008-2009 I grafene til Simen at den delen av netto import som vi hadde i 2010 den solgte vi jammen i 2008-2009. Nå begynner du å se sammenhengen?

Jeg venter stadig på dine tall og kilde til eksporten vinteren 2002/2003. Ignorerer du bevisst spørsmålet om å vise dine tall og kilde?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (17 timer siden):

Jeg venter stadig på dine tall og kilde til eksporten vinteren 2002/2003. Ignorerer du bevisst spørsmålet om å vise dine tall og kilde?

Neida har det på blokken, men svarer fra telefon så får finne data når jeg kommer på pcen. Du kan ellers se eksempelet over så er det ganske lett å forstå.

edit: det ble så tydelig i løpet av de siste to sidene at "i rest my case". Jeg magasinerer energien til noe annet ;)

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Tidligere generalinspektør i Hæren, observatør for FN og president i Røde Kors Robert Mood om hvordan vi responderer på strømkrisa her i Norge:

We Norwegians see ourselves as a humble nation characterized by solidarity and compassion for the poor.   Whilst our other face is self-righteous and we offer solidarity as long as it does not require any sacrifice from ourselves.

Kilde

Jeg tror han har litt rett i dette. Det virker også å være en gjengs oppfatning av Norge sett fra utlandet. Denne artikkelen fra The Economist representerer et syn jeg har sett gå igjen mye i utenlandske medier de siste ukene:

Norway is profiting embarrassingly from war in Europe
https://www.economist.com/europe/2022/09/08/norway-is-profiting-embarrassingly-from-war-in-europe

Når vi taper penger, er det ingen som kaster dem etter oss. Når vi tjener penger, skal vi frivillig senke prisen og drive veldedighet?

Folk må forstå at Norge ikke er verdens trygdekontor. Det er energimangel i Europa, det driver opp prisen. Senking av prisen vil ikke øke tilgjengeligheten, tvert imot. Da vil de som har alternativer bruke gass i stedet for alternativene. Senking av prisen gjør vondt verre.

Bensin koster over 20 kroner literen i Norge. Strømprisen er mangedoblet fra i fjor.  Vi gjør dette mot oss selv, ikke bare mot andre.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Bensin koster over 20 kroner literen i Norge. Strømprisen er mangedoblet fra i fjor.  Vi gjør dette mot oss selv, ikke bare mot andre.

Vi har blant Europas desidert billigste bensinpriser justert etter inntekt med andre ord. Som kanskje illustrerer Moods poeng og den utenlandske vinklingen ganske godt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja, de viser netto import over flere år. Du mener dette ikke var nødvendig, men du viser ikke til kilder. Selv om du har fått kilder som viser til at det var tørt og magasinene var lave.

 

Det er helt håpløst å diskutere når du bare synser.

Nei det gjør den da vitterlig ikke. Den viser en marginal import i forhold til vårt totale forbruk i et fåtall år over en lang periode. Ser man i forhold til all energien vår er den virkelig et musepiss da vi snakker om lusne 1% eller mindre, men vi kan holde oss til strøm her for å holde det enkelt.

Nå svarte jeg deg også konkret på årstallet du siterte NVE på, men jeg forstår at det passer svært dårlig. La oss igjen se på 2008-2009 I grafene som Simen delte. Ser du at den delen av netto import som vi hadde i 2010 den solgte vi i foregående år slik at vi endte opp med (relativt) lite i magasinene i 2010?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Nei det gjør den da vitterlig ikke. Den viser en marginal import i forhold til vårt totale forbruk i et fåtall år over en lang periode. Ser man i forhold til all energien vår er den virkelig et musepiss da vi snakker om lusne 1% eller mindre, men vi kan holde oss til strøm her for å holde det enkelt.

Nå svarte jeg deg også konkret på årstallet du siterte NVE på, men jeg forstår at det passer svært dårlig. La oss igjen se på 2008-2009 I grafene som Simen delte. Ser du at den delen av netto import som vi hadde i 2010 den solgte vi i foregående år slik at vi endte opp med (relativt) lite i magasinene i 2010?

Så du mener NVE lyver? De mener det er tørr vinter og Sverige som er grunnen til det lave nivået. Du må gjerne bevise at dette er løgn, scenen er din!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Neida de lyver ikke hvor har jeg sagt det?

Du mener det er tomt pga eksporten, noe NVE ikke nevner med ett ord. Du sier da eksplesitt at de lyver. Forøvrig så var fyllingsgraden helt på medianen i 2009. Det var helt fint med vann i magasinene, men helt på tampen av 2009 begynner magasinene å skrante og dette drar hele veien i 2010 og på tampen av 2010 er fyllingsgraden på minimum. Selv med massiv import. Hadde vi ikke import hadde magasinene dratt under minimum og problemene hadde blitt katastrofale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Du mener det er tomt pga eksporten, noe NVE ikke nevner med ett ord. Du sier da eksplesitt at de lyver. Forøvrig så var fyllingsgraden helt på medianen i 2009. Det var helt fint med vann i magasinene, men helt på tampen av 2009 begynner magasinene å skrante og dette drar hele veien i 2010 og på tampen av 2010 er fyllingsgraden på minimum. Selv med massiv import. Hadde vi ikke import hadde magasinene dratt under minimum og problemene hadde blitt katastrofale. 

Selvsagt tømmes det pga eksport? Det tømmes over flere år i flerårsmagasin. Hvordan tror du vannkraft og vannmagasinene virker?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Selvsagt tømmes det pga eksport? Det tømmes over flere år i flerårsmagasin. Hvordan tror du vannkraft og vannmagasinene virker?

Du mener at de tømmes i 2009, med stor eksport. Men fyllingsgraden for 2009 er helt på medianen, forbruket er helt innenfor normalen og det skjer ingen tømming før i 2010, hvor en driver med "ekstrem" import. All data ligger tilgjengelig på NVE sine sider. slutt å synse og begynn med empiri. Det blir så mye enklere å diskutere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/7/2022 at 1:47 PM, plankeby said:

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Er det viktig å bruke milliarder på dette i tider hvor Norge er delt i to med strømpriser? 

Jeg tenker at hytte er litt luksus og man bør bære utgiftene på den selv, også når strømprisen er som den er. 

Tenker også at en andel hytteeiere har grei økonomi, da en del hytter koster langt mer enn å kjøpe egen bolig (snakker ikke om bolig i Oslo).

En bør nå se mer på hvordan hytter varmes opp, med tanke på f. eks. varmepumper i mildere klima (under minus 20 grader).

Føler med hytteeiere om økte utgifter, men det er ikke en primæroppgave å gi støtte til fritid som dette. At lavinntektsfamilier skal slippe å ha det for jævelig i vinter med strøm er viktigst. Primærbolig skal være fokus.

Jeg har mange spørsmål merker jeg

 

Hytte er noe 1/4 ca av Nordmenn har, dvs 500k ca hytter x snitt på 2,2  per husstand gir det tallet. Frem til i år var det lite klaging over at hytte er luksus. Dvs - noen klaget over de største hyttene, men påfallende nok -ingen- sa alle hytter er luksus. Det er en ting som har oppstått ifm strømkrisen 2022. Det kan være greit å ha i bakhodet at det er først nå i 2022 hytte er så polariserende, og det er kun sør-norge hytter som er et problem mtp sløsing osv, ingen maser på de nordover. (Ja, jeg vet, de bader i strøm - men hvis vi virkelig var så opptatt av sløsing så virker det rart å kun gå etter noen, med mindre det egentlig er janteloven som ligger under og man bare finner på grunner til å dekke over)

Fakta om hytter og fritidsboliger (ssb.no)

Men så undres jeg:

 

Hvis du må betale 10 kr og staten gir tilbake 3 kr fordi staten rotet til basis infrastruktur. Er det da støtte eller refusjon? Støtte høres unektelig positivt ut, refusjon not so much. Men faktum er at i støtte ligger det implisitt en forståelse av at dette går på bekostning av noe, et premiss som ikke stemmer.

Det som skjer er jo at jeg betaler en arm i strøm -> stat/kommune/fylke får masse mer penger -> staten får enda mer i moms. Dette er så vidt jeg vet -ekstraordinære- inntekter, fra 1/2 landet. Dette er ikke penger som går av sosialstønadsposten i statsbudsjettet, forsvarsmidler e.l. Det er muligens tilfellet i UK, men ikke i Norge. 

Så når hytteeiere betaler 10kr kwh i strøm, så undres jeg på frekkheten enkelte har mtp grådighet i å si at "nei, i 2022 er hytte luksus, synd for deg så vi tar alle pengene"?

Så kan noen da forklare;

 

hvorfor er det støtte? hva går det på bekostning av, når ble 8 kr strømpris for halve landet "vanlig markedspris" - og hvis noen nå bruker markedspris så vil jeg minne om at kablene er allerede fastslått å ha økt prisen, sammen med krig, putin osv, så prøv en annen vri...

hvorfor er hytter -så- luksus i 2022 at vi kaster vanlig familier under en buss, mens inntil 2022 var det ansett som normalt å kunne ha det?

 

Quote

"Tenker også at en andel hytteeiere har grei økonomi, da en del hytter koster langt mer enn å kjøpe egen bolig (snakker ikke om bolig i Oslo)."

 

Jeg tenker kanskje folk skal slutte å anta og heller sjekke tall? Det å anta tror jeg er noe av grunnen til at ytterpunktet i debatten er at alle tror enhver hytte har utebad feks basert på at man har sett noen hytter i sitt liv. Ja, jeg er stygg nå kanskje, men denne setningen oste for min del av misunnelse mer enn fakta...samme er tonen på twitter så er litt lei jantelovmentaliteten.

 

Quote

"En bør nå se mer på hvordan hytter varmes opp, med tanke på f. eks. varmepumper i mildere klima (under minus 20 grader)."

 

Supert...skal de gjøre det nå mens de betaler 8kr/kwh hjemme og på hytta, og bensinprisen går opp osv? Jeg mener, det er fint med tiltak, men det er pussig hvordan folk forventer at man skal se på strømsparingstiltak mens man betaler ganske mye for strømmen. Folks lønninger har da ikke gått opp så mye?

Quote

"Føler med hytteeiere om økte utgifter, men det er ikke en primæroppgave å gi støtte til fritid som dette. At lavinntektsfamilier skal slippe å ha det for jævelig i vinter med strøm er viktigst. Primærbolig skal være fokus."

 Jeg skjønner ikke denne mentaliteten. Dagens løsning er ikke til hinder for at begge får refusjon? Dette er ikke enten eller, detter merinntekter som statlig/kommunale foretak får inn, det er ikke dine eller mine skattepenger. Den delen burde være enkel å forstå? Hadde vi vært UK som printer penger for å takle dette kunne jeg skjønt logikken, men det er ikke tilfellet i Norge. 

Endret av Christian86
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hytter med innlagt vann og strøm har alltid vært luksus.

Noen drar denne luksusen høyere ved å ha høyere standard på hytten enn der de bor.

Eneste luksusen vi har på hytten er varmepumpe, men det er kun fordi vår far ikke lengre gidder å fyre opp, og så han slipper å skru av vannet på vår og høst, så det er luksusproblem.
Vi har ikke oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller moderne TV.
Eneste formen for internett er mobilen, da det er 4G i området. 

Hytten kan brukes med null strøm.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Hytter med innlagt vann og strøm har alltid vært luksus.

Noen drar denne luksusen høyere ved å ha høyere standard på hytten enn der de bor.

Eneste luksusen vi har på hytten er varmepumpe, men det er kun fordi vår far ikke lengre gidder å fyre opp, og så han slipper å skru av vannet på vår og høst, så det er luksusproblem.
Vi har ikke oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller moderne TV.
Eneste formen for internett er mobilen, da det er 4G i området. 

Hytten kan brukes med null strøm.

Ja noen har bygget seg over evne og ikke sett på worst case, og nå skriker de og hyler. Ser folk som er triste for de må tømme boblebadet som de normalt sett har gående året rundt. Feller ingen tårer for de der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Hytter med innlagt vann og strøm har alltid vært luksus.

Noen drar denne luksusen høyere ved å ha høyere standard på hytten enn der de bor.

Eneste luksusen vi har på hytten er varmepumpe, ...

Hytten kan brukes med null strøm.

Om du har vann i nærheten, hvorfor ikke legge rør? Det er bare dumt å la være.
Og hvorfor ikke ha strøm? Det var inntil nylig rimelig priset.
Varmepumpe... Kommer jo litt an på hvor ofte du er der om det lønner seg å investere i, men hvordan virker den uten strøm?

Og hvor har du det fra at alle hytter har jacuzzi? Hvis det er argumentet ditt mot alle hytter, så er argumentet hovedsaklig ugyldig.

Hvorfor må jeg ha dyrt hus for å kunne ha dyr hytte? Noen bor i trang leilighet, og har hytte for å komme ut av byen og oppleve natur.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Ja noen har bygget seg over evne og ikke sett på worst case, og nå skriker de og hyler. Ser folk som er triste for de må tømme boblebadet som de normalt sett har gående året rundt. Feller ingen tårer for de der. 

Av de 445k med hytte/fritidsbolig, hvor mange har boblebad?

av de ca 1-1,2 millioner mennesker med hytte hvor mange "skriker og hyler"?

 

Var det ikke du som ba en annen fare med tall og slikt, ikke synse?

 

 

10 minutes ago, Dubious said:

Hytter med innlagt vann og strøm har alltid vært luksus.

Noen drar denne luksusen høyere ved å ha høyere standard på hytten enn der de bor.

Eneste luksusen vi har på hytten er varmepumpe, men det er kun fordi vår far ikke lengre gidder å fyre opp, og så han slipper å skru av vannet på vår og høst, så det er luksusproblem.
Vi har ikke oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller moderne TV.
Eneste formen for internett er mobilen, da det er 4G i området. 

Hytten kan brukes med null strøm.

1) Nei det har det ikke, det har vært vanlig lenge. At noen får en slags panikk over det nå endrer neppe det. 

2) Noen betyr ikke alle..

3) ja, og - derfor må alle være lik deg i tankegangen?

4) igjen - og?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...