Gå til innhold

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Meningsmåling. Ja/nei?


Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte  

178 stemmer

  1. 1. Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte

    • JA. 90% støtte til hytta er viktig
      39
    • TJA. Litt strømstøtte 20%-30%
      16
    • NEI. Hytte er ikke viktig å støtte.
      123


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg kan ikke se at hytteeiere syter, sutrer og hyler.
Du overdriver deres reaksjon, som er legitim kritikk av myndighetenes ran av befolkningen.
 

Tror det er en hersketeknikk enkelte bruker for å omgå diskusjonen. Jeg syns det er påfallende at enkelte, i sær på venstresiden enda later som dette er noe enten eller, dvs noe som går av ordinært statsbudsjett og ikke ekstrainntekter som refunderes (delvis)...husker en som sa han ville beholde det som søring skatt.

4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Om du har vann i nærheten, hvorfor ikke legge rør? Det er bare dumt å la være.
Og hvorfor ikke ha strøm? Det var inntil nylig rimelig priset.
Varmepumpe... Kommer jo litt an på hvor ofte du er der om det lønner seg å investere i, men hvordan virker den uten strøm?

Og hvor har du det fra at alle hytter har jacuzzi? Hvis det er argumentet ditt mot alle hytter, så er argumentet hovedsaklig ugyldig.

Det følger ved av Rødt sin argumentasjon hvor de mener det samme, men jeg har stadig til gode å se faktiske tall for dette..

Men jeg får sånn følelse av at de med hytte nå skal tas slik man skulle ta de som var uvaksinerte...dvs mentaliteten folk bruker om andre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Christian86 skrev (1 minutt siden):

Av de 445k med hytte/fritidsbolig, hvor mange har boblebad?

av de ca 1-1,2 millioner mennesker med hytte hvor mange "skriker og hyler"?

 

Var det ikke du som ba en annen fare med tall og slikt, ikke synse?

 

Jeg har ikke prøvd å si at mange har boblebad jeg, jeg sa at jeg ikke har noen tårer for de som syter over at de må slå de av. Og de finnes, men jeg sier ikke at de er mange. 

Og jeg sa "noen" skriker og hyler, og det stemmer. Jeg kan godt finne en 3-4 artikler slik at jeg har noen å vise til, men det tror jeg ikke er nødvendig. Vi leser vell alle avisen. 

Aha, finnes det statistikk på hvor mange som skriker og hyler! var jeg ikke klar over, kan du vise til tallene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

 

Jeg har ikke prøvd å si at mange har boblebad jeg, jeg sa at jeg ikke har noen tårer for de som syter over at de må slå de av. Og de finnes, men jeg sier ikke at de er mange. 

Og jeg sa "noen" skriker og hyler, og det stemmer. Jeg kan godt finne en 3-4 artikler slik at jeg har noen å vise til, men det tror jeg ikke er nødvendig. Vi leser vell alle avisen. 

Aha, finnes det statistikk på hvor mange som skriker og hyler! var jeg ikke klar over, kan du vise til tallene?

Nei, for jeg har aldri sagt noe slikt fantes og jeg var ikke den som fremførte påstandene...prøv igjen du..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Om du har vann i nærheten, hvorfor ikke legge rør? Det er bare dumt å la være.
Og hvorfor ikke ha strøm? Det var inntil nylig rimelig priset.
Varmepumpe... Kommer jo litt an på hvor ofte du er der om det lønner seg å investere i, men hvordan virker den uten strøm?

Og hvor har du det fra at alle hytter har jacuzzi? Hvis det er argumentet ditt mot alle hytter, så er argumentet hovedsaklig ugyldig.

Hvorfor må jeg ha dyrt hus for å kunne ha dyr hytte? Noen bor i trang leilighet, og har hytte for å komme ut av byen og oppleve natur.

Innlagt vann gjør at du må betale for septikk eller koble deg på kommunen, begge koster det samme per år.
Trekker du vann til husveggen så slipper du dette, og null sjanse for at du får vannlekkasje fra sprengte rør.

Strøm koster også å koble seg på, og bruke.

Varmepumpen virker ikke uten strøm, men peis har samme funksjon, den gir varme.

Aldri skrevet at alle hytter har jacuzzi, men det har vært artikler om folk som har måttet tømme de for å spare strøm, luksusproblem.

Har du dyr hytte så bør du ha råd til å bruke den.
Jeg har lenge drømt om en hytte, uten innlagt vann og strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (Akkurat nå):

Nei, for jeg har aldri sagt noe slikt fantes og jeg var ikke den som fremførte påstandene...prøv igjen du..

Det virket som du ønsket at jeg skulle bruke noen form for statistikk for å "bevise" at noen skriker å hyler. Og som sagt kjenner jeg ikke til slik statistikk, men som sagt kan jeg fint finne en 4-5 artikler. Ingen problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Du mener at de tømmes i 2009, med stor eksport. Men fyllingsgraden for 2009 er helt på medianen, forbruket er helt innenfor normalen og det skjer ingen tømming før i 2010, hvor en driver med "ekstrem" import. All data ligger tilgjengelig på NVE sine sider. slutt å synse og begynn med empiri. Det blir så mye enklere å diskutere

De baserer seg da på tilgjengelig import mtp hvor mye nedapping de foretar seg. Hvorfor spare når man har tilgang uansett? Det er jo det jeg har sagt fra start, planlegging. Du leser NVE sine tall som fanden leser bibelen og da kommer du frem til det du vil. Den lille importen der kunne man dekket 33% av med kun å fyre i gang Mongstad gasskraft så bygg noen sånne til så trenger man ikke engang å endre sparingen om eksport kuttes om målet er å ha altfor mye. Resten av de hadde man lett tatt inn ved å ikke selge det man trenger selv. Her taler grafene for seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Det virket som du ønsket at jeg skulle bruke noen form for statistikk for å "bevise" at noen skriker å hyler. Og som sagt kjenner jeg ikke til slik statistikk, men som sagt kan jeg fint finne en 4-5 artikler. Ingen problem. 

Nei, jeg ba deg slutte å bruke anekdotiske bevis i diskusjonen. (implisitt) og minnet deg på at du selv ønsket en debatt der andre brukte tall etc, så jeg holdt deg til din standard. 

Just now, Dubious said:

Innlagt vann gjør at du må betale for septikk eller koble deg på kommunen, begge koster det samme per år.
Trekker du vann til husveggen så slipper du dette, og null sjanse for at du får vannlekkasje fra sprengte rør.

Strøm koster også å koble seg på, og bruke.

Varmepumpen virker ikke uten strøm, men peis har samme funksjon, den gir varme.

Aldri skrevet at alle hytter har jacuzzi, men det har vært artikler om folk som har måttet tømme de for å spare strøm, luksusproblem.

Har du dyr hytte så bør du ha råd til å bruke den.
Jeg har lenge drømt om en hytte, uten innlagt vann og strøm.

Jeg skjønner stadig ikke hvorfor noe av dette er argument mot at folk skal ha strømrefusjon på hytta?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

De baserer seg da på tilgjengelig import mtp hvor mye nedapping de foretar seg. Hvorfor spare når man har tilgang uansett? Det er jo det jeg har sagt fra start, planlegging. Du leser NVE sine tall som fanden leser bibelen og da kommer du frem til det du vil. Den lille importen der kunne man dekket 33% av med kun å fyre i gang Mongstad gasskraft så bygg noen sånne til så trenger man ikke engang å endre sparingen om eksport kuttes om målet er å ha altfor mye. Resten av de hadde man lett tatt inn ved å ikke selge det man trenger selv. Her taler grafene for seg selv.

Nei man kommer ikke frem til det du vill, man kommer frem til sannheten. Du ser vekk i fra fakta og baserer utsagnene dine på følelser. Noe som kan se ut som hat, slik du legger det frem. Det blir ikke sant av den grunn. Egentlig så er alt du har påstått feil, som at de tappet magasinene i 2009. Noe som ikke stemmer i det hele tatt, de var helt på normalen. Men i 2010 var de helt nede på minimum, på grunn av en tørr sesong(I følge NVE).

Men du er inne på ett viktig poeng, bygging. Ja, skal vi løsrive oss i fra ordningen vi har hatt siden 90 tallet må vi bygge. Vi må sikre oss, noe vi ikke har hatt behov for siden vi har andre land å hvile oss på i tøffe stunder. Her i byen rev de gasskraftverket for noen år siden forresten, strømmen de produserte var for dyr. Litt morsomt å tenke på i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg ba deg slutte å bruke anekdotiske bevis i diskusjonen. (implisitt) og minnet deg på at du selv ønsket en debatt der andre brukte tall etc, så jeg holdt deg til din standard. 

Jeg skjønner stadig ikke hvorfor noe av dette er argument mot at folk skal ha strømrefusjon på hytta?

Så du ba faktisk om tall fra skrik og hyl, morsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hytta er ikke nødvendigvis dyr fordi den har vann og strøm. Vannet kan komme fra egen brønn eller elv, og man kan ha egen septiktank.
Jacuzzi er det de færreste som har.
Vann og strøm er dessuten et minstekrav for at moderne mennesker skal ha det komfortabelt, særlig litt oppi åra.

Og det er uansett ikke greit å stjele pengene til alle som eier noe fint.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Da må alle som har bobil få refusjon på drivstoff. 

Jeg tar gjerne refusjon på dieselbilen, så jeg kan bruke den oftere for å dra på campingtur. 

nei? hvorfor er det en gang et likt eksempel undres jeg...er bensinprisen 100x nordpå, og private får bensinrefusjon mens bobiler ikke?...selvsagt ikke...prøv igjen.

 

 

6 minutes ago, Salvesen. said:

Så du ba faktisk om tall fra skrik og hyl, morsomt. 

Les svaret igjen, du forstod tydeligvis ikke innholdet...

Endret av Christian86
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (1 minutt siden):

Les svaret igjen, du forstod tydeligvis ikke innholdet...

forsto det helt fint jeg, du ønsket empiri på en sak det ikke er lett å finne. Men jeg har tilbudt meg å finne det som er, altså artikler. Men det du egentlig gjorde var å endre på det jeg sa, og prøve å få det til at jeg sa at det var så enormt mange som hylte og skrek og hadde boblebad på hytta. Noe som såklart ikke stemmer og en kan lese i mitt innlegg. Så godt jobbet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

forsto det helt fint jeg, du ønsket empiri på en sak det ikke er lett å finne. Men jeg har tilbudt meg å finne det som er, altså artikler. Men det du egentlig gjorde var å endre på det jeg sa, og prøve å få det til at jeg sa at det var så enormt mange som hylte og skrek og hadde boblebad på hytta. Noe som såklart ikke stemmer og en kan lese i mitt innlegg. Så godt jobbet!

Jeg spurte hvor mange, at du føler jeg satte deg mot veggen får være din sak. Du brukte anekdotiske bevis i en diskusjon etter å ha irettesatt en annen for ikke bruke tall og synse, du fikk en tilbake. 

 

Vi gir oss her.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (Akkurat nå):

Jeg spurte hvor mange, at du føler jeg satte deg mot veggen får være din sak. Du brukte anekdotiske bevis i en diskusjon etter å ha irettesatt en annen for ikke bruke tall og synse, du fikk en tilbake. 

 

Vi gir oss her.

Jeg ba om empiri der det passet(altså det finnes masse data fra fyllingsgrad og import/eksport av energi), du ba om data fra trivielle ting som boblebad på hytten, noe jeg ikke hadde prøvd å si var mange engang. Det er en forskjell.

Men ja, vi burde gitt oss for flere poster siden. Helt enig der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Nei man kommer ikke frem til det du vill, man kommer frem til sannheten. Du ser vekk i fra fakta og baserer utsagnene dine på følelser. Noe som kan se ut som hat, slik du legger det frem. Det blir ikke sant av den grunn. Egentlig så er alt du har påstått feil, som at de tappet magasinene i 2009. Noe som ikke stemmer i det hele tatt, de var helt på normalen. Men i 2010 var de helt nede på minimum, på grunn av en tørr sesong(I følge NVE).

Men du er inne på ett viktig poeng, bygging. Ja, skal vi løsrive oss i fra ordningen vi har hatt siden 90 tallet må vi bygge. Vi må sikre oss, noe vi ikke har hatt behov for siden vi har andre land å hvile oss på i tøffe stunder. Her i byen rev de gasskraftverket for noen år siden forresten, strømmen de produserte var for dyr. Litt morsomt å tenke på i dag. 

Nei overhode ikke. Tallene taler sin tale de og bare grafene der bekrefter at årene vi importerte så hadde vi solgt unna som fulle sjømenn i forveien. Det er der jeg mener man må endre praksis å sørge for å ha til eget forbruk før man hjelper andre. Tallene over viser nå vitterlig at i 2008 og 2009 så solgte de unna mer (netto) enn man importerte I det tørre året som du siterte nve på. Hele formålet med et (flerårs)Magasim er å spare opp vann å hente ut ved behov. Selger man da unna mer som grafene viser i året/årene I forveien så selger man av kraft man åpenbart hadde behov for selv.

Ja tar man med gass og gasskraftverk i ligningen her så ser man hvor lite dette musepisset vi debatterer er. Vi eksporterer over 1000Twh med gass og har et forbruk på roughly 150Twh selv og så sitter vi å diskuterer 3-4 år over 20år med en bitteliten import på under 10Twh pga rævva planlegging. Idiotien er at mange av de 150Twhene i forbruk er i oppvarming som gass lett kan håndtere. I tillegg bruker grønnvaskingen av oljeindustrien over 8Twh elektrisk strøm som kunne vært produsert i gass turbiner som det gjøres på svært mange plattformer. Bare denne grønnvaskingen alene er nok til å dekke hele vårt import behov de få årene nevnt over. Så jo med bedre planlegging har vi overhode ingen problem med å håndtere eget forbruk det er hevet over enhver tvil.

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Nei overhode ikke. Tallene taler sin tale de og bare grafene der bekrefter at årene vi importerte så hadde vi solgt unna som fulle sjømenn i forveien. Det er der jeg mener man må endre praksis å sørge for å ha til eget forbruk før man hjelper andre. Tallene over viser nå vitterlig at i 2008 og 2009 så solgte de unna mer (netto) enn man importerte I det tørre året som du siterte nve på. Hele formålet med et (flerårs)Magasim er å spare opp vann å hente ut ved behov. Selger man da unna mer som grafene viser i året/årene I forveien så selger man av kraft man åpenbart hadde behov for selv.

Ja tar man med gass og gasskraftverk i ligningen her så ser man hvor lite dette musepisset vi debatterer er. Vi eksporterer over 1000Twh med gass og har et forbruk på roughly 150Twh selv og så sitter vi å diskuterer 3-4 år over 20år med en bitteliten import på under 10Twh pga rævva planlegging. Idiotien er at mange av de 150Twhene i forbruk er i oppvarming som gass lett kan håndtere. I tillegg bruker grønnvaskingen av oljeindustrien over 8Twh elektrisk strøm som kunne vært produsert i gass turbiner som det gjøres på svært mange plattformer. Bare denne grønnvaskingen alene er nok til å dekke hele vårt import behov de få årene nevnt over. Så jo med bedre planlegging har vi overhode ingen problem med å håndtere eget forbruk det er hevet over enhver tvil.

 

Nei tallene viser ikke det i det hele tatt, i forveien var magasinene helt på normalen. Og det hadde du og sett om du brukte empiri og ikke følelser. 2008 og 2009 er magasinene på median eller over. Du farer bare med tøv. Ja vi eksporterte i de periodene, men ikke slik at det gikk utover fyllingsgraden. Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere mer om følelsene dine lengre, du får ta det med noen andre som orker å høre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

 

Nei tallene viser ikke det i det hele tatt, i forveien var magasinene helt på normalen. Og det hadde du og sett om du brukte empiri og ikke følelser. 2008 og 2009 er magasinene på median eller over. Du farer bare med tøv. Ja vi eksporterte i de periodene, men ikke slik at det gikk utover fyllingsgraden. Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere mer om følelsene dine lengre, du får ta det med noen andre som orker å høre. 

I bedre planlegging så ligger det jo at man må spare så man har nok vann til et tørt år. Jeg startet innledningsvis med å si at med bedre planlegging så trenger man ikke eksporten. Tallene lyver ikke de, vi solgte unna som bare det i 2008-2009 og sto med skjegget i postkassa i 2010 fordi vi var korttenkte. Men selvsagt når man hadde muligheten for import så kan man tillate seg å gamble sånn at man 4år i løpet av de siste 21år måtte ha en minimal import ^^ Tallene er helt klare de og fremstilling i grafer gjør det så enkelt at hvem som helst klarer å se det.

Du vil ikke innom det at vi nå debatterer om ca 7Twh på en egenproduksjon av energi på langt over 1000TWh med et forbruk på 150Twh? Det er smått utrolig å klare å være totalt avhengig (din vurdering) av 7TWh import når vi har et overskudd på 1000Twh energi. Jeg kaller det dårlig planlegging så får du kalle det hva du vil. Den sannheten er sikkert like lite beleilig som eksport tallene fra 2008 og 2009 eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...