Gå til innhold

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Meningsmåling. Ja/nei?


Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte  

178 stemmer

  1. 1. Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte

    • JA. 90% støtte til hytta er viktig
      39
    • TJA. Litt strømstøtte 20%-30%
      16
    • NEI. Hytte er ikke viktig å støtte.
      123


Anbefalte innlegg

I 2009 hadde vi en netto eksport på 8 983GWh. Nedbør og tilsig var relativt normalt og Hydrologisk balanse lå over null stortsett hele året og frem til uke 50 vinteren. Ved utgangen av året lå vi 3% under normal fyllingsgrad. 3% tilsvarer 2600GWh basert på 87,5TWh magasin kapasitet. Netto import i 2010 var 7550GWh som tilsvarer ca 8.6% av magasin kapasiteten vår. I løpet av 2009 eksporterte vi altså 8938GWh eller 10,2% av vår magasinkapasitet i stede for å spare den til 2010 hvor vi hadde et behov for 84% av det vi solgte året i forveien. Altså er det ingen tvil om at man med bedre planlegging klarer seg helt uten import takket være våre magasiner. Legg også merke til at fyllingsgrad aldri er under 18% historisk så mao hadde vi  over 15TWh i magasinene som ikke engang ble benyttet. Året 2010 som du debaterte var vi ikke under 22%  eller 19200GWh (importen var på 7550GWh dette året).

Du kan gjerne være uenig i at vi med bedre planlegging ikke er avhengig av import, men tallene er rimelige tydelige. Og angående planlegging så har det i stede for å vært bygget innenlandskabler for å balansere kraft internt vært fokus på profit og utenlandskabler. Jeg kaller det dårlig planlegging. Litt som Tyskland som baserte seg på import av russisk gass i stede for selvstendig forsyning. Kall meg gjerne etterpåklok med tanke på Tyskland, men vi i Norge har alle muligheter til å lære av feilene de nå har begått og være selvstendige.

bilde.png.c44ed8702f498f5c05aee69636c5c4e1.png

bilde.png.4a11c273a05a6b4e94a7af23dfe9925d.png

Det må ikke være en hvilepute at vi har nok magasinkapasitet og produskjon til eget forbruk å ikke er avhengig av import så utbyggingen må fortsette. Her har vi også enorme muligheter siden vi er en stor leverandør av energi i form av oljeekvivalenter. Denne kunne også vært brukt som en buffer i tillegg til magasinene våre.

bilde.png.4efd1ae5d989e4ed596a21ca65677d89.png

 

https://www.ssb.no/statbank/table/08307/tableViewLayout1/

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/hydrologiske-data-til-kraftsituasjonsrapporten/

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/eksport-av-olje-og-gass/

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (24 minutter siden):

I 2009 hadde vi en netto eksport på 8 983GWh. Nedbør og tilsig var relativt normalt og Hydrologisk balanse lå over null stortsett hele året og frem til uke 50 vinteren. Ved utgangen av året lå vi 3% under normal fyllingsgrad. 3% tilsvarer 2600GWh basert på 87,5TWh magasin kapasitet. Netto import i 2010 var 7550GWh som tilsvarer ca 8.6% av magasin kapasiteten vår. I løpet av 2009 eksporterte vi altså 8938GWh eller 10,2% av vår magasinkapasitet i stede for å spare den til 2010 hvor vi hadde et behov for 84% av det vi solgte året i forveien. Altså er det ingen tvil om at man med bedre planlegging klarer seg helt uten import takket være våre magasiner.

Nok et eksempel på verdens beste klokskap, etterpåklokskapen. Gi meg én grunn til at vi burde redusert eksporten i 2009 fram til uke 50 med den informasjonen de hadde da. God magasinfylling, godt nyttbart tilsig, god forsyningssikkerhet, helt greit prisnivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Nok et eksempel på verdens beste klokskap, etterpåklokskapen. Gi meg én grunn til at vi burde redusert eksporten i 2009 fram til uke 50 med den informasjonen de hadde da. God magasinfylling, godt nyttbart tilsig, god forsyningssikkerhet, helt greit prisnivå.

Absolutt ingen grunn, og det er ganske åpenbart. Bare ikke for alle:)

Å droppe eksport er jo idiotisk slik vi fungerer nå, må bare la vann gå i systemet til slutt uansett da magasinene fylles opp.

Vi hadde nok klart oss fint med selvforsyning, om vi endret produksjonen slik at vi hadde mer backup. Men slik vi er satt opp nå er det helt klart usikkert i tørre år og en risiko jeg ikke er villig til å ta iallefall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Nok et eksempel på verdens beste klokskap, etterpåklokskapen. Gi meg én grunn til at vi burde redusert eksporten i 2009 fram til uke 50 med den informasjonen de hadde da. God magasinfylling, godt nyttbart tilsig, god forsyningssikkerhet, helt greit prisnivå.

Nå ble det brått lite substans i svaret :)  Om kan kan lene seg på import så var det ingen god grunn, men dette var for å vise at vi meget godt klarer oss uten import med bedre planlegging.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Vi hadde nok klart oss fint med selvforsyning, om vi endret produksjonen slik at vi hadde mer backup. Men slik vi er satt opp nå er det helt klart usikkert i tørre år og en risiko jeg ikke er villig til å ta iallefall. 

Jøss. Så mine påstander var rett hele veien når tallene ble så tydelig presentert? :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Jøss. Så mine påstander var rett hele veien når tallene ble så tydelig presentert? :) 

Nei ikke i det hele tatt. Vi tømte ikke magasinene i 2009 som du påsto. Det var ett helt normalt år. Det var helt på tampen av 2009 og ut 2010 problemene oppsto og vi importerte som galne. Og bra var det, siden vi havnet helt på minimum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (På 10.9.2022 den 7.47):

Det er hevet over enhver tvil at vi hadde klart oss helt fint uten utenlandskabler. Vi har flerårsmagasin og har ikke behov for import. At vi i et år i historien importerte mer enn vi eksporterte kunne vært ordnet med bedre planlegging, men det var ikke behov siden vi har kabler og import var billig.

Min opprinnelige påstand er det du er enig i over her. Tallene presentert her tidligere viser at behovet vårt for import i 2010 solgte vi i 2009 det er ikke noe å diskutere engang det er fakta.

@Salvesen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Min opprinnelige påstand er det du er enig i over her. Tallene presentert her tidligere viser at behovet vårt for import i 2010 solgte vi i 2009 det er ikke noe å diskutere engang det er fakta.

@Salvesen.

Nei det er det ikke. Hadde vi ikke eksportert I 2010 ville vi hatt for fylle magasiner og vi måtte latt kraften gå tapt og uten importen i 2010 hadde vi sannsynligvis måtte rasjonere. Men dette er bare teorier, skal jeg eller du bevise disse påstandene må det mye finregning til. Og det har iallefall ikke jeg tid til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei det er det ikke. Hadde vi ikke eksportert I 2010 ville vi hatt for fylle magasiner og vi måtte latt kraften gå tapt og uten importen i 2010 hadde vi sannsynligvis måtte rasjonere. Men dette er bare teorier, skal jeg eller du bevise disse påstandene må det mye finregning til. Og det har iallefall ikke jeg tid til.

Nei vi var aldri noe særlig over 90%fyllingsgrad og ved årsslutt på lave 60%. 1% tilsvarer 873TWh.

Les innlegget mitt en gang til så ser du at vi hadde en ubrukt magasin kapasitet på nesten det tredoble av netto import. Altså inget behov for rasjonering. Du må komme med litt substans og empiri som du så fint kaller det og slutte med følelser ;) 

Det var en beleilig tid å gå tom for tid på var det ikke? Tid har ikke jeg heller til dette nå så svarer bare raskt fra mobilen :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Tallene presentert her tidligere viser at behovet vårt for import i 2010 solgte vi i 2009 det er ikke noe å diskutere engang det er fakta.

Nei, på ingen måte. Situasjonen i 2009 tilsa på ingen måte at vi burde redusere eksporten det året. Jeg lurer fortsatt på hvordan du mener vi kunne "planlagt" oss ut av konsekvensene av været i 2010.

Skriver du på telefonen fortsatt, eller har du funnet en PC der du kan finne tall på eksporten vinteren 2002/2003? Jeg vil gjerne bokmerke din kilde på sesong-basert eller ennå bedre oppløste data på eksporten så langt tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Nei vi var aldri noe særlig over 90%fyllingsgrad og ved årsslutt på lave 60%. 1% tilsvarer 873TWh.

Les innlegget mitt en gang til så ser du at vi hadde en ubrukt magasin kapasitet på nesten det tredoble av netto import. Altså inget behov for rasjonering. Du må komme med litt substans og empiri som du så fint kaller det og slutte med følelser ;) 

Det var en beleilig tid å gå tom for tid på var det ikke? Tid har ikke jeg heller til dette nå så svarer bare raskt fra mobilen :) 

60% er ikke lavt, det er innenfor normalen eller median med noe slingring. Du har ikke kommet med empiri, bare påstander og noen screenshots som motsier mye av det du har slengt rundt med deg tidligere i debatten. 

Er ikke tom for tid jeg, men det er alt for krevende å se på det store bildet. Sjekke alle magasiner, fyllingsgrad av disse og hva fyllingsgrad hadde vært uten eksport osv. Sannsynligvis ville en del av kraften gått til spille om vi ikke eksporterte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Nei, på ingen måte. Situasjonen i 2009 tilsa på ingen måte at vi burde redusere eksporten det året. Jeg lurer fortsatt på hvordan du mener vi kunne "planlagt" oss ut av konsekvensene av været i 2010.

Skriver du på telefonen fortsatt, eller har du funnet en PC der du kan finne tall på eksporten vinteren 2002/2003? Jeg vil gjerne bokmerke din kilde på sesong-basert eller ennå bedre oppløste data på eksporten så langt tilbake.

Se min opprinnelig påstand som du og Salvesen skulle debattere. Dette handlet om at med bedre planlegging er vi ikke avhengig av import. Tallene i innlegget mitt over viser dette og at min påstand er sann.

Det er forøvrig rett at det ikke var noe som tilsa det når man kunne basere seg på import noe jeg også har sagt. Som i analogien jeg forsøkte meg på med at man ikke nødvendigvis er tom for noe selv om man importerte det. Det jeg debatterer og forsvarer er påstanden min om at med bedre planlegging er vi ikke avhengig av import.

Skriver fra telefonen igjen nå på flyplassen, men tok meg tid til en runde på PCen for innlegget med tall og data bare for å legge saken død. Prøvde i farten å finne tallene, men fant det ikke så da må en basere seg på kildene jeg henviste til i tidligere innlegg.

Uansett saken er lagt litt død all den tid tallene er så tydelige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

60% er ikke lavt, det er innenfor normalen eller median med noe slingring. Du har ikke kommet med empiri, bare påstander og noen screenshots som motsier mye av det du har slengt rundt med deg tidligere i debatten. 

Er ikke tom for tid jeg, men det er alt for krevende å se på det store bildet. Sjekke alle magasiner, fyllingsgrad av disse og hva fyllingsgrad hadde vært uten eksport osv. Sannsynligvis ville en del av kraften gått til spille om vi ikke eksporterte.

Haha. Så tall fra ssb og nve er ikke godkjent av Mr Salvesen?

Du svarte til og med etterpå det samme som min påstand var så selvmotsigelsene er da virkelig ikke hos meg. Tillater meg å sitere deg under her.

" Vi hadde nok klart oss fint med selvforsyning, om vi endret produksjonen slik at vi hadde mer backup."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet med beregningene dine er at du ser på det som ett stort magasin hvor vi har all energi. Slik er det ikke, vi har mange magasin, som utgjør energien. Om du skal vise til at ingen områder hadde hatt problemer i 2010 uten import må du regne for alle områder. Som sagt, noe som tar vanvittig tid og spørs om en klarer å få god data fra alle områder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Haha. Så tall fra ssb og nve er ikke godkjent av Mr Salvesen?

Du svarte til og med etterpå det samme som min påstand var så selvmotsigelsene er da virkelig ikke hos meg. Tillater meg å sitere deg under her.

" Vi hadde nok klart oss fint med selvforsyning, om vi endret produksjonen slik at vi hadde mer backup."

Se over.

Og ja, jeg sier vi hadde nok klart oss fint med mer produksjon og backup, ikke med dagens situasjon. Prøv å les det jeg skriver.

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Se over.

Og ja, jeg sier vi hadde nok klart oss fint med mer produksjon og backup, ikke med dagens situasjon. Prøv å les det jeg skriver.

Det inngår da i "bedre planlegging" å spare fylle magasiner så man har til eget forbruk? Nå ror du fælt her.

Har ikke tid til mer nå da flyet går her så vi får fortsette en annen dag :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Det inngår da i "bedre planlegging" å spare fylle magasiner så man har til eget forbruk? Nå ror du fælt her.

Har ikke tid til mer nå da flyet går her så vi får fortsette en annen dag :) 

Ror ikke i det heletatt, påpeker bare at det ikke er så enkelt som du skal ha det til. Vi er i tilnærmet samme situasjon nå som i 2010, ift fyllingsgrad. Så om vi ikke importerer mye så kan vi få en skikkelig tøff vinter. Så å koble seg i fra avtalene nå er umulig og store endringer på nettet må gjøres for å ha en sikker backup i fremtiden om en skulle gjort det 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (36 minutter siden):

Det jeg debatterer og forsvarer er påstanden min om at med bedre planlegging er vi ikke avhengig av import.

Nei, du påstår man skal "planlegge" med etterpåklokskap. Sjekke været i 2010 for å ta avgjørelser i 2009. Husk at dammene våre har to funksjoner: Energimagasinering og flomvern. Dersom vi "planlegger" høyere magasinstand så risikerer vi milliardkostnader i flomskader. Er det en slik katastrofe du "planlegger"?

minim skrev (36 minutter siden):

Prøvde i farten å finne tallene, men fant det ikke så da må en basere seg på kildene jeg henviste til i tidligere innlegg.

Uansett saken er lagt litt død all den tid tallene er så tydelige.

Er det de tallene du ikke fant som er så tydelige? Du påsto noe om eksport vinteren 2002/2003. Jeg vil gjerne se tallene og kilden så jeg kan bokmerke den. Eller så må vi dra fram disse bastante påstandene og erklære de grunnløse. Saken legges ikke død før enten påstandene er dokumentert eller påstandene er lagt død.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Ror ikke i det heletatt, påpeker bare at det ikke er så enkelt som du skal ha det til. Vi er i tilnærmet samme situasjon nå som i 2010, ift fyllingsgrad. Så om vi ikke importerer mye så kan vi få en skikkelig tøff vinter. Så å koble seg i fra avtalene nå er umulig og store endringer på nettet må gjøres for å ha en sikker backup i fremtiden om en skulle gjort det 

Du møter deg selv i døra nå. For noen poster siden var empiri så viktig og når tallene og statistikken kom på bordet så er det åpenbart ikke så viktig lenger når du skal komme med motsvar. Jeg lar tallene i posten lenger oppe her tale enn så lenge. Jeg nådde også åpenbart frem med noe siden du to poster etter denne var enig i at vi hadde klart oss med selvforsyning med bedre planlegging ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...