Gå til innhold

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Meningsmåling. Ja/nei?


Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte  

178 stemmer

  1. 1. Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte

    • JA. 90% støtte til hytta er viktig
      39
    • TJA. Litt strømstøtte 20%-30%
      16
    • NEI. Hytte er ikke viktig å støtte.
      123


Anbefalte innlegg

minim skrev (1 minutt siden):

Lå nære maks som vanlig. Til eget forbruk har vi jo.

Hvilken år? Du viser bare til når vi importerte og ikke om der var behov for import. Det er som at jeg handler fra utlandet selv om varene er tilgjengelig her.

Norge kommer til å måtte oppbemanne forbruksdepartemanget så mye penger som Oljefondet kommer til å håve inn i blod gass penger nå om dagen så jeg er ikke bekymret. Om vi skal selge gass tilsvarende 1000-1200Twh Vs selge unna skarve 10-20Twh strøm som vi har behov for selv så skjønner de fleste at man er på ville veier.

Han viser iallefall til noen tall som viser til at vi var netto importører. Om du mener det var unødvendig må du jo nesten vise til hvorfor med empiri 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Han viser iallefall til noen tall som viser til at vi var netto importører. Om du mener det var unødvendig må du jo nesten vise til hvorfor med empiri 

Som jeg sa, jeg kan handle fra utlandet selv om varen er tilgjengelig her. Det gjøres i stort monn i de fleste bransjer. Energien vi ikke produserte magasineres opp til senere år eller renner over mer hokus pokus er det ikke.

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Som jeg sa, jeg kan handle fra utlandet selv om varen er tilgjengelig her. Det gjøres i stort monn i de fleste bransjer. Energien vi ikke produserte magasineres opp til senere år eller renner over mer hokus pokus er det ikke.

Hva du kan eller hvilke teorier du har er ikke interessant. Importerte vi på grunn av behov eller ikke? Vis til tall og empiri

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Tl;dr: synsing slår statistikk og data (sarkasme). 

Altså, dere har ingen løsninger på hvordan dere skal håndtere kraftunderskuddet som er dokumentert, men kjører da på med enda større usakeligheter. Det skal være takhøyde for å være uenig og sint på energipolitikken, men synsinga uten støtte fra data/statistikk er ikke et argument som kan brukes til noe som helst.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hva du kan eller hvilke teorier du har er ikke interessant. Importerte vi på grunn av behov eller ikke? Vis til tall og empiri

Det er bare for å forklare de som har litt tungt for det at jeg bruker enkle analogier.

Vi importerte fordi vi kunne.  Det kan være enkle ting som at prisen var så lav at enkelte kraftverk stengte ned for vedlikehold eller magasinete opp vann. Som sagt planlegging. Import tallene viser bare at man hadde import ikke om det var pga mangel på egen energi. Vi klarer oss med egen produksjon i mange år med lik nedbørsmengde så det forklarer sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Det er bare for å forklare de som har litt tungt for det at jeg bruker enkle analogier.

Vi importerte fordi vi kunne.  Det kan være enkle ting som at prisen var så lav at enkelte kraftverk stengte ned for vedlikehold eller magasinete opp vann. Som sagt planlegging. Import tallene viser bare at man hadde import ikke om det var pga mangel på egen energi. Vi klarer oss med egen produksjon i mange år med lik nedbørsmengde så det forklarer sitt.

'Det kan', det er ikke interessant å høre teoriene dine. Legg ved tall og empiri eller dropp å svare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Så Tl;dr: synsing slår statistikk og data (sarkasme). 

Altså, dere har ingen løsninger på hvordan dere skal håndtere kraftunderskuddet som er dokumentert, men kjører da på med enda større usakeligheter. Det skal være takhøyde for å være uenig og sint på energipolitikken, men synsinga uten støtte fra data/statistikk er ikke et argument som kan brukes til noe som helst.

Det er ikke dokumentert noe kraftunderskudd. Hvor ser du det? Det er dokumentert netto import, men det er ikke ensbetydende med at vi ikke hadde magasinet nok selv. Hadde man ikke hatt muligheten til import hadde en også planlagt og magasinert på en annen måte og ikke solgt unna når en tjener best (og har mest behov selv og minst nedbør).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Det er bare for å forklare de som har litt tungt for det at jeg bruker enkle analogier.

Vi importerte fordi vi kunne.  Det kan være enkle ting som at prisen var så lav at enkelte kraftverk stengte ned for vedlikehold eller magasinete opp vann. Som sagt planlegging. Import tallene viser bare at man hadde import ikke om det var pga mangel på egen energi. Vi klarer oss med egen produksjon i mange år med lik nedbørsmengde så det forklarer sitt.

Gi oss noen tall, data, nyhetsartikler eller NOE som ikke er din personlige oppfatning om temaet, og så kan vi vurdere hvorvidt det er et bra motargument mot strømutveksling. Slik det står nå er alt du har å lene deg på er personlige meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Gi oss noen tall, data, nyhetsartikler eller NOE som ikke er din personlige oppfatning om temaet, og så kan vi vurdere hvorvidt det er et bra motargument mot strømutveksling. Slik det står nå er alt du har å lene deg på er personlige meninger.

Simen viste oss grafene så det er ikke behov for stort mer.  Kan gå på yr å hente ut nedbørsdata til deg etterpå om du vil supplere med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, minim said:

Simen viste oss grafene så det er ikke behov for stort mer.  Kan gå på yr å hente ut nedbørsdata til deg etterpå om du vil supplere med det.

Siden du har idioterklært de to andre så får du gjøre det for meg også. Jeg trenger noe informasjon som jeg kan vurdere og ta stilling til på en måte et barn kan forstå - jeg simpelthen hverken forstår eller forsøker å forstå synsing i møte med informasjon (data som forteller oss noe nyttig.).

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Simen viste oss grafene så det er ikke behov for stort mer.  Kan gå på yr å hente ut nedbørsdata til deg etterpå om du vil supplere med det.

Siden du ikke gidder selv kan jeg jo sitere NVE:

 

Den kalde og tørre vinteren i 2009/2010 kombinert med lav svensk kjernekraftproduksjon førte til sterk nedtapping av magasinene.

 

Altså, kan det da ha seg slik at det var en bakgrunn for mye import i 2010? Altså at det var ett behov?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Simen viste oss grafene så det er ikke behov for stort mer.  Kan gå på yr å hente ut nedbørsdata til deg etterpå om du vil supplere med det.

Du kom med sterke uttalelser basert på hvor mye vi eksporterte vinteren 2002/2003. Jeg vil vite hvor mye vi eksporterte den vinteren og ennå mer interessant, hvor du fant disse tallene, for de har ikke jeg klart å finne ennå. Jeg vil gjerne bokmerke din kilde til eksport på sesongbasis (eller månedsbasis?) så lang tilbake.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Siden du har idioterklært de to andre så får du gjøre det for meg også. Jeg trenger noe informasjon som jeg kan vurdere og ta stilling til på en måte et barn kan forstå - jeg simpelthen hverken forstår eller forsøker å forstå synsing i møte med informasjon (data som forteller oss noe nyttig.).

Det er jeg sikker på at du klarer å finne selv når du har fått så mange gode pekepinner. Jeg forsøkte med barne analogier over her, men lykkes ikke så vet ikke om det er veien. Hva med at om jeg drikker mer kaffi på jobb enn hjemme så betyr det ikke at det er fordi jeg er tom hjemme? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Siden du ikke gidder selv kan jeg jo sitere NVE:

 

Den kalde og tørre vinteren i 2009/2010 kombinert med lav svensk kjernekraftproduksjon førte til sterk nedtapping av magasinene.

 

Altså, kan det da ha seg slik at det var en bakgrunn for mye import i 2010? Altså at det var ett behov?

Førte lav svensk kjernekraftproduksjon til at norske magasiner ble nedtappet fordi vi importerte energi eller fordi vi solgte energi vi selv skulle hatt?  Vi solgte altså unna kraften vi trengte vinteren 2009/2010 for å unngå nedtapping i 2010? For enkelte magasin så må en også se flere år bakover i tid om fyllingsgraden ikke var nære maks.

Nei mye tyder på at det var dårlig planlegging og selge unna kraft vi kunne magasinet. Det svenske eksempelet var vel bare toppen av isberget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Førte lav svensk kjernekraftproduksjon til at norske magasiner ble nedtappet fordi vi importerte energi eller fordi vi solgte energi vi selv skulle hatt?  Vi solgte altså unna kraften vi trengte vinteren 2009/2010 for å unngå nedtapping i 2010? For enkelte magasin så må en også se flere år bakover i tid om fyllingsgraden ikke var nære maks.

Nei mye tyder på at det var dårlig planlegging og selge unna kraft vi kunne magasinet. Det svenske eksempelet var vel bare toppen av isberget.

Der var tørt, derfor ble magasiner tømt og vi slet med å importer nok for å holde vanlig fyllingsgrad. Selv om en importerte enormt mye. Så, hva om vi ikke hadde mulighet til å importere, ville magasinene hatt mer eller mindre vann? I ett allerede tappet magasin?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tidligere generalinspektør i Hæren, observatør for FN og president i Røde Kors Robert Mood om hvordan vi responderer på strømkrisa her i Norge:

We Norwegians see ourselves as a humble nation characterized by solidarity and compassion for the poor.   Whilst our other face is self-righteous and we offer solidarity as long as it does not require any sacrifice from ourselves.

Kilde

Jeg tror han har litt rett i dette. Det virker også å være en gjengs oppfatning av Norge sett fra utlandet. Denne artikkelen fra The Economist representerer et syn jeg har sett gå igjen mye i utenlandske medier de siste ukene:

Norway is profiting embarrassingly from war in Europe
https://www.economist.com/europe/2022/09/08/norway-is-profiting-embarrassingly-from-war-in-europe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Der var tørt, derfor ble magasiner tømt og vi slet med å importer nok for å holde vanlig fyllingsgrad. Selv om en importerte enormt mye. Så, hva om vi ikke hadde mulighet til å importere, ville magasinene hatt mer eller mindre vann? I ett allerede tappet magasin?

Og så ser en igjen på 2008-2009 I grafene til Simen at den delen av netto import som vi hadde i 2010 den solgte vi jammen i 2008-2009. Nå begynner du å se sammenhengen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...