Gå til innhold

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Meningsmåling. Ja/nei?


Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte  

178 stemmer

  1. 1. Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte

    • JA. 90% støtte til hytta er viktig
      39
    • TJA. Litt strømstøtte 20%-30%
      16
    • NEI. Hytte er ikke viktig å støtte.
      123


Anbefalte innlegg

iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Så hva må konkret gjøres dersom man gjør det @simen1 skriver? Det er jo et veldig godt forslag dersom dette er forholdsvis enkelt/liten kostnad. 

Nå beveger vi oss off topic, men siden det er relatert til at det ikke fins unnskyldninger til å ikke stenge ned strømmen på hytta svarer jeg likevel. Det kommer an på installasjonen. Er ikke alltid like lett å montere varmekabel på slike rør. Poenget er at det må være frostfritt der det står vann og tomme vannrør fryser ikke så tapper man ned hytta så kan den stå kald. En bør ha kontroll på luftfuktighet, men det bør gå fint. Man kan montere frostfri utekran om vannrør ligger dypt nok til å ligge frostfritt i bakken. Jeg har dette på et lagerbygg som jeg stenger av om vinteren og da er kranen selvdrenerende slik at jeg stenger kran utvendig og så renner vann fra rørene ut via kran og ingenting fryser. Åpner også denne i korte perioder i løpet av vinteren og har aldri hatt frostproblemer . Fordel er null kroner i strøm for å unngå at det fryser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tenker nei, men det kjem litt ann på kva som er formålet med straumstøtta. Straumstøtte til hytter vil ikkje være "nødhjelp" så om formålet er å hjelpe dei som slit med å beyale levekostnadane så er det heilt feil med slik støtte. Men dersom formålet er at gjennomsnittsnordmannen ikkje skal merke straumprisane så gir det meining å sponse alt straumforbruk. Men om det er dette som er formålet så meiner eg at staten burde gå inn med ei subsidiering direkte til kraftselskap slik at alle som brukar straum får billigate straum. Om du brukar straumen i huset, hytta, elbilen, naustet eller arbeidsplassen burde ikkje bety noko. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Ekstremisme har det vært lenge. Det er skremmende å se folks hat mot alle som eier noe dyrt, som bil eller hytte. Det er tydeligvis blitt mainstream å bli kvalm av hytteeiere, hvis disse hytteeierne motsetter seg ran.

Jeg synes ikke det er «ran» eller «hat» å ikke gi statlig strømstøtte til fritidsbolig. Da burde man heller prioritere å gi en større andel strømstøtte til primærbolig og næringsliv, eller subsidiere flere energisparingstiltak som gjør det enklere og billigere for folk å spare penger på lang sikt.

Vi som har hytte kan da enten fint tåle noen hundrelapper mer på strømregninga, eller fyre med ved. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ns skrev (2 timer siden):

Mange må ha på varme pga vannrør som fryser og så lekker når de tiner igjen, om ikke varme står på.

Hytten vår ble bygd på 60-tallet og har alltid skrudd av vannet, og tappet rør for vann, da vi har tappekran på det laveste punktet med sluk rett foran.  Har vært i familiens eie til evig tid. 
Aldri hatt på noe varme om vinteren. 

Hovedkranen er noen meter under bakken, stenges via en lang stang. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Ekstremisme har det vært lenge. Det er skremmende å se folks hat mot alle som eier noe dyrt, som bil eller hytte. Det er tydeligvis blitt mainstream å bli kvalm av hytteeiere, hvis disse hytteeierne motsetter seg ran.   [.......]

Nja... Å eie hytte var nok litt luksus på 70 og 80 tallet også, men samtidig veldig overkommelig for mange å få til. Da hytta oftest både var mindre, enklere og veldig mye billigere enn huset man bodde i.

I dag er hytter utenfor rekkevidde for mange, altså en kraftig endring enn tidligere.

For øvrig er det ulike artikler nå der hyttekommunene påpeker at enkelte hytteeieres skrik om strømutgifter og øde hyttelandskap ikke er påvist på noen måte vinteren som var eller så langt. Så gjenstår det selvsagt å se utviklingen på strømpriser.

På grensen til strømregion nord er det bare å kjøre på med strømturisme nå. Boblebad, sauna, varme rom, varmelamper ute etc. 

 

Dette med noe oppvarming av hytter når den ikke er i bruk er oppkonstruert i nyere tid. Som nevnt her så stengte man hovedkrana før og tappet rørene. Det er litt latskap å ikke gjøre det i dag. Kjøleskap og fryser virker ikke under 8 grader, så det kobles bare fra. Mange har nett på hytta, så varme skrur man jo på noen timer før man er framme. Eller man fyrer opp i peisen ved ankomst. Dette er muligens litt for brutalt opp mot hotellfølelsen noen ønsker i det de ankommer hytta, som da skal være god og varm osv.

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Jeg er ikke sikker på prisen, men ser for meg at rørleggeren kan ettermontere det i inntaksrøret så lenge det ikke allerede er frosset. En lang kabel som ligger inni røret og lager varme som en lyspære.

Den styres av en termostat på husveggen, så den bare skrus på ved valgfri ute-temperatur.

Frostsikringskabel. Den har støpsel i ene enden, et par meter vanlig kabel og deretter valgfritt antall meter selvregulerende varmekabel. Den trenger altså ikke termostat, men holder seg selv på frostfri (5°C) temperatur. Du kan tenke på den som en kabel med innebygget termostater hver centimeter som passer på å kun varme de delene av kabelen som er kjøligere enn 5°C.

Kabelen skal ikke inni noe rør (da får man fort vannlekkasje og jorfeil). Kabelen skal tvinnes rundt røret man skal holde frostfritt og teipes fast så det ikke tvinner seg selv av. Er man litt ekstra smart så kjøper man rør-isolasjon og legger rundt der igjen. Da senker man strømforbruket. Kabelen skal holde frostfritt alle rør som det kan stå vann i. Resten av anlegget skal tappes for vann, inkludert varmtvannstanken. Man kan helle frostvæske i doen (inkl vannbeholderen) og oppvaskmaskin, vaskemaskin, vannlåser og annet som det kan stå vann i. Ideelt sett skal kabelen legges sammen med vannrøret ut av hytta ned til frostfri dybde (ca 2m), men det kan bli mye jobb. Kvikkfiksen er å bare kveile kabelen litt tett rundt der røret kommer inn og satse på at det varmer langt nok nedover.

Flaske frostvæske: 50,-

Kabel: 500,-

Innsats: 10 minutter runde med frostvæske etc før man forlater hytta.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/osloogviken/fortsatt-hoye-strompriser_-sa-dyr-blir-hostferien-pa-hytta-1.16091708

Sitat

Hvis strømprisen kommer opp i 10 kroner kilowattimen, vil det koste oss 6000 kroner i måneden, uten at vi er på hytta, som skal hindre at vannrørene fryser.

De skal ha en hovedkran. Ingen grunn til at vann skal stå på når en ikke er på hytta. 

Sitat

 

Vi har tatt utgangspunkt en moderne hytte med panelovner som hovedvarmekilde, varmekabler på badet, oppvaskmaskin og vaskemaskin. 

 

En hytte uten pipe er bolig nummer 2, og alt dette er ting man ikke trenger å bruke.

Sitat

Mange har allerede tappet vannet ut av jacuzzien.

🙄

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det som er innebygget i dette her er prioritering av hva som er viktig, hva som er luksus, hva som kan unnværes etc, og her er det forskjellige meninger utifra ting som interesser, hobbyer, smak og behag. Hva du finner uviktig, er ikke nødvendigvis det samme som hva naboen finner uviktig. Hva en nordmann finner uviktig er ikke nødvendigvis det samme som hva en afrikaner finner uviktig. Boblebad kan såklart vurderes som en uviktig luksusgjenstand. Det samme kan TV'en.  Har du en 55-85 tommer hjemme? Den bruker svært mye mer strøm enn f.eks. en 32 tommer. Så hva med å starte med å se seg selv i speilet? Hva kan du unnvære? Trenger du TV i det hele tatt? Trenger du å dusje i varmt vann hver dag? Trenger du 150-300 kvm bo-areal? Trenger du en temperatur på 25 istedenfor 21 grader innendørs? Osv osv.. 

Let the shaming begin...

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, debattklovn said:

Ja, strømprisene er nå en ekstraavgift som beriker staten og noen utvalgte strømselskaper. Den norske strømkrisen er ikke skapt av Putin, lite nedbør i magasinene, lite vind eller at Tyskland legger ned atomkraftverkene sine. Krisen er skapt av norske politikere.  

Myndighetene sitter med ansvaret for å gjøre noe med problemene, men dem bare utnytter situasjonen til å rane samfunnet.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Har du en 55-85 tommer hjemme?

Dette er en tråd om hytter, ikke hva folk gjør hjemme.

Ja jeg må bruke min TV hjemme, men jeg ser nesten aldri på TV på hytta.
Går mest strøm til matlaging, men når det er godvær så lager vi mat over ved i bålpanne.

Ser ikke poenget med å dra fra hjemmet med alle dingser, til en hytte med like bra eller bedre dingser.
Jeg drar på hytta for å komme vekk fra internett og TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Dette er en tråd om hytter, ikke hva folk gjør hjemme.

Klarer du ikke å se at hytter i denne tråden bare er et eksempel på hva som er uviktig/luksus? Og at 63 % til nå har stemt for at hytte ikke er viktig. Tilsynelatende(?) uten å tenke lenger enn som så. 

Sitat

Ja jeg må bruke min TV hjemme, men jeg ser nesten aldri på TV på hytta.
Går mest strøm til matlaging, men når det er godvær så lager vi mat over ved i bålpanne.

Om man har TV på hytta eller hjemme er da helt irrelevant. Eller bruker det mindre strøm ett av stedene? Du må selvsagt ikke bruke TV hjemme. Leser du artikkelen du selv postet så ser du hvordan ordet luksus benyttes der;

– Er hytte et luksusgode?

– Ja, det er jo ikke noe du må ha. Men det gir mye til mange i en hektisk hverdag. Det å kunne bruke naturen, å være sammen, senke skuldrene og få lav puls, er noe veldig mange setter stor pris på, sier Sigdal-ordføreren.

På samme måte du selvsagt heller ikke ha noe TV, men det gir mye til mange osv. 

Sitat

Ser ikke poenget med å dra fra hjemmet med alle dingser, til en hytte med like bra eller bedre dingser.
Jeg drar på hytta for å komme vekk fra internett og TV.

Det er sikkert flere som bruker hytta for å komme seg vekk fra TV og internett. Dette går jo på akkurat det jeg skrev. Prioritering av hva man selv finner viktig, interessant, formålstjenlig, har behov for etc. Fint for deg det (og dem det gjelder), ikke sant? Andre kan bruke hytta for å komme seg vekk fra støy og stress, men med avkobling foran TV. Fint for dem, eller hvorfor skulle ikke andre kunne ha forskjellige interesser og behov enn deg? Bruker man TV på hytta, så bruker man den heller ikke hjemme. Så mtp strømforbruk, så er der jo ingen forskjell. Hvor stort TV man har betyr derimot mye mtp strømforbruk, men det er ikke jeg som agiterer over såkalt "luksus". Og hvor det hele egentlig kan spores tilbake til konsekvenser av politikeres beslutninger (i både inn- og utland), som gjør at folk blir tredd nedover ørene en strømpris som ikke ligner grisen. Vi lever i et moderne samfunn med et hav av goder rundt oss som fint kan defineres som luksus (alt etter som), så what's next? Vannmåler, og tilsvarende for drikkevannsforsyning som for strømmen? Eller kommer det miljøavgift på promping også? Konsekvensen av å gjøre hardt arbeid, gode investeringer etc gjennom en årrekke er normalt at man høster som man sår. Eller skal vi alle ende opp i mikrohus etterhvert, samme hva? For ellers er det luksus? Mens noen få (eliter) håver inn, og skal bestemme og regulere strøm, vann, mat, you name it.. alt etter hva man er i behov av og som de finner for godt?

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 timer siden):

Hytten vår ble bygd på 60-tallet og har alltid skrudd av vannet, og tappet rør for vann, da vi har tappekran på det laveste punktet med sluk rett foran.  Har vært i familiens eie til evig tid. 
Aldri hatt på noe varme om vinteren. 

Hovedkranen er noen meter under bakken, stenges via en lang stang. 

Har  du stroem? 

Lenke til kommentar

Altså: Norge er jo et av verdens rikeste land - har sørget for at veldig mange har hytter. Er det slik at bare de rikeste skal ha råd til å ha hytte? Isåfall blir det mange billige hytter fremover, som de rike kan kjøpe for en billig penge.  

Og - etterhvert har jo energikrisen løst seg, enten ved at krigen tar slutt, eller at andre løsninger, solseller, havvind etc. overtar (det vil uansett skje på sikt).

Etter at problemene har gitt seg, kan jo de rike som kjøpte billige hytter selger disse hyttene igjen - når ting stabiliserer seg. Til en høyere pris og hanke nye gevinster.

SÅ - hvorfor differensiere? Er det for at middelklassen skal måtte selge hyttene sine?

For lite strøm - da tror jeg at viktigste tiltak blir å rasjonere. Stenge av strømmen noen timer hver dag. Unntatt sykehus, politi,  og det aller nødvendigste, slik at folk har mulighet for å ringe, eller gjøre annet. Sykehus unntas etc. Dersom folk må ha jakke mens de sitter på kontoret, så er det helt ok. 

Endret av Vinterro
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 timer siden):

Boblebad kan såklart vurderes som en uviktig luksusgjenstand. Det samme kan TV'en.  Har du en 55-85 tommer hjemme? Den bruker svært mye mer strøm enn f.eks. en 32 tommer. Så hva med å starte med å se seg selv i speilet? Hva kan du unnvære? Trenger du TV i det hele tatt? Trenger du å dusje i varmt vann hver dag? Trenger du 150-300 kvm bo-areal? Trenger du en temperatur på 25 istedenfor 21 grader innendørs? Osv osv.. 

Let the shaming begin...

En TV er en panelovn med tilleggsfunksjon. Hvorfor skal ikke folk få fyre med panelovner? Trenger vi virkelig å detaljregulere sånne ting? Er ikke strømprisene oppfordring nok til å begrense de ting folk synes er unødvendig og kan spare de for nevneverdige mengder strøm? Akkurat som dusjing osv.

Hvem trenger 150-300 kvadratmeter? Kan man krympe det over natta? Eller kan det hende at så store boliger har tilsvarende mange beboere?

Har man gikt-plager og trenger 25 grader? Jeg ser ingen grunn til å shame over sånne ting. Folk bør få vurdere sånne ting selv, men jeg synes det blir feil å kutte strømstøtte til de som har stor tv, stor bolig, eller 25 grader, rett og slett fordi det blir for detaljregulert og har liten nytte. Boliger krymper ikke over natta, gikta forsvinner ikke og den store panelovnen blir ikke plutselig unødvendig.

Hytter derimot, det er en annen historie. Hytter er luksus, ikke et nødvendig husvære. Hytter kan godt betale full pris på strømmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke med på at f.eks minstepensjonister og alenemødre skal være med å betale for at en mangemillionær skal få billig strøm i hyttepalasset sitt (som sansynligvis er større og mer luksuriøst enn hva de selv bor i). Hvis Staten har en overflod av penger å rutte med, så bruk dem på mennesker som virkelig sliter nå med høyere og høyere priser på alt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...