Gå til innhold

Tråden om House of the Dragon (Husk spoiler tags!)


Anbefalte innlegg

hatredFan911 skrev (På 15.10.2022 den 16.12):

Mener du at man aldri kan ta inn nye skuespillere når folk eldes fra 15 til 30 (eg husker ikke nøyaktig alder)? For meg så var ingen ting mistet når de gjorde denne overgangen, fordi det var gjort så bra. 15 til 30-35 ganske stor forskjell. 

Eg synetes at skodespelarbyttet fungerte tross alt. Min største kritikk er at når ein fyrst tyr til skodespelarbytte for å illustrere aldersforskjell så burde ein gått litt meir drastisk til verks. Sjølv om at Milly Alcock ser veldig ung ut så er ho 22 år. Om det var meininga at ho skulle portrettere ei ung tenåringsjente så kunne serieskaparane med fordel gått for ein enda yngre skodespelar.
Emma D'Arcy er 30 år som nesten blei litt ungt igjen for å spele rolla som godt vaksen, kanskje særleg når ein for Paddy Considine valde å gå for sminking for at han skulle sjå gamal ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (På 19.10.2022 den 11.34):

Eg synetes at skodespelarbyttet fungerte tross alt. Min største kritikk er at når ein fyrst tyr til skodespelarbytte for å illustrere aldersforskjell så burde ein gått litt meir drastisk til verks. Sjølv om at Milly Alcock ser veldig ung ut så er ho 22 år. Om det var meininga at ho skulle portrettere ei ung tenåringsjente så kunne serieskaparane med fordel gått for ein enda yngre skodespelar.
Emma D'Arcy er 30 år som nesten blei litt ungt igjen for å spele rolla som godt vaksen, kanskje særleg når ein for Paddy Considine valde å gå for sminking for at han skulle sjå gamal ut. 

Flisespikker her, men Viserys var herjet av sykdommen og ikke elde. Stemmer det med boka, var han 52 da han døde. Han var nok uansett ikke ment å være en eldgammel mann, om de så gjorde han noe eldre.

Jeg var selv skeptisk til rolleskiftene i forkant, eksempelvis at Emma D'Arcy er såpass mye høyere enn Milly Alcock. Likevel, jeg kjøper det fordi jeg syns prestasjonene er gode. Eneste jeg sliter med å få hodet litt rundt, er at de siste episodenes Aemond ikke er en voksen utgave av Aegon. Syns likevel han er kanonbra. 

Har forståelse for at folk faller fra og slikt, men jeg syns det har fungert mye bedre enn jeg selv fryktelig. 

Redd det blir et tomrom etter mandagens episode. 

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (1 time siden):

Pass på at boka er noe annerledes. Det er som en middelalderkrønike. 

Stemmer. Er vel i grunn derfor det er mye rom for å ta seg friheter i serien også slik jeg har forstått det, siden det er så løst fortalt i bøkene med så som så «kilder» ? Eller noe sånt :p

Lenke til kommentar

Jeg var skeptisk til denne serien før den kom. Game of Thrones avsluttet med et gedigent mageplask, etter å ha tapt seg de siste sesongene - inntil sesong sju redda av et par fantastiske episoder pr sesong. Sesong åtte trodde jeg vel strengt tatt hadde tatt livet av Westeros i TV-form. 

House of the Dragon motbeviste meg på direkten. De første episodene var gode, uten å være fantastiske. Når det lengste tidshoppet kom fra episode 6, syns jeg vi er nære peak GoT-kvalitet. Det er intriger på høyt plan, det er til tider grotesk og grafisk og det er en absolutt kjent verden, selv om historien og karakterene er andre. 

GoT hadde et kanonbra karaktergalleri. Westeros-historiene er tross alt basert på karakterene og dialogen, ikke at alt glitrer og skinner. I starten savnet jeg noen av disse i HotD. Nå syns jeg mange kunne sklidd rett inn i GoT sesong 1-4 uten å gjøre seg bort. Daemon er god, Aemond er en lovende slemming, Rhaenerys er strålende og dragkampen mellom vennskap og fiendtlighet til Alicent er spennende og jeg digger den tøffe bestemora Rhaenys. Det er så gøy med tøffe og listige kvinnelige karakterer som ikke snubler rundt i hver eneste moderne stereotyp i dårlig forsøk på å fremstille "sterke, selvstendige kvinner". Godt manus og skuespill hele veien. 

Fryktelig positivt overrasket over dette. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Tråden om House of the Dragon (Husk spoiler tags!)

Eg synest det har vore ein god sesong. Veldig gode skodespelarprestasjonar og skifte underveis fungerte bra. Det skurra litt når andre karakterar såg kliss like ut som før hoppet, men dei nye gjer ein kjempejobb og ein gløymer sånt fort.

Intrigene og plottet er definitivt velkjent GoT-materiale. Eg har ikkje lese bøkene, så eg veit ikkje kva som er nytt, men ingenting merka seg ut for min del. Om Laserys er eit tilskot så hadde eg aldri tippa det. Karakteren og hans handlingar er fullstendig innafor.

Avslutninga gjorde scena klar for neste sesong. Det er ein fin touch at det var uregjerlege dragar som kasta bensin på bålet, og at begge mista kontrollen. Dei får eit nytt aspekt som me neppe har sett det siste av.

Det er mørkt, dystert og røft, akkurat som eg kan sjå føre meg at ein sånn setting hadde vore. RoP ser veldig bra ut, men det hjelper ikkje når substansen manglar. HotD grusar RoP etter mi meining.

Då gjenstår det berre å smøre seg med tolmod til neste sesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brannfakkel: Blir det for mørkt (ikke lyssettingen, men den også), dystert, makabert, tungt, alvorlig etc? 

Hadde en diskusjon med noen venner i går om serien, og noen av de syntes det. De ble på en måte "slitne" av serien. Uten tvil bra, men tungt. Jeg ser den, men synes kvaliteten er så god og liker det så godt uansett

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (2 timer siden):

Brannfakkel: Blir det for mørkt (ikke lyssettingen, men den også), dystert, makabert, tungt, alvorlig etc? 

Hadde en diskusjon med noen venner i går om serien, og noen av de syntes det. De ble på en måte "slitne" av serien. Uten tvil bra, men tungt. Jeg ser den, men synes kvaliteten er så god og liker det så godt uansett

Jeg leste A Song of Ice and Fire før TV-serien kom og har lest de en gang etterpå. Har ikke lest Fire and Blood, men kildemateriellet til Martin er trist og dystert. Ethvert glimt av håp blir som regel hugget ned, gjerne med rente. Her vinner ikke den 160 cm og 55 kg tunge kvinnelige karakteren en sverdkamp mot et stort monster eller en skokk rustningkledde riddere. 

Det er lite i denne verden som gir håp. Det tilhører da også grimdark-sjangeren og det blir veldig fort slitsomt om man søker etter nettopp håp, lojalitet, at slemminger skal møte fru Karma i døra og så videre. I motsetning til for eksempelvis (Tolkiens) Ringenes Herre, hvor det er godt mot ondt uten gråsoner, får du ikke slikt her. Her er det blod, gjørme og intriger, lite ære. 

Var det stort som løftet GoT opp fra det dystre forresten? Galgenhumoren og stikkene til Tyrion? Den overdrevne negative innstillingen til Sandor? Danys frigjøring av trellbundne folk, før nye makthavere gikk inn i vakuumet for å gjøre virkeligheten enda verre. 

For meg har de fleste av selv de ondeste folkene i Martins verden en eller annen form for troverdig motivasjon eller forklaring. Kanskje er Gregor en av de få som kun er onde. Selv Joffrey kan forklares med at han sannsynligvis hadde noen diskutable gener. Det kan være penger- og makt-ambisjoner som vi ikke kan forsvare alle ugjerninger med sett fra vår verden, men det er eksempelvis også Cersei. Et til tider forferdelig menneske, men som også gjør alt for å forsvare sine barn. Kommer hennes hemmelighet ut, koster det hennes familie (og hus) alt. Hun blir dermed mulig å relatere seg til, for hvem hadde ikke brent ned alt for sine egne under?

Jeg skjønner absolutt hva vennene dine mener, men denne verdenen er jo tuftet på nettopp det dystre og makabre. Som deg syns jeg kvaliteten er topp og liker det ekstremt godt. Jeg hadde ikke likt det dersom det makabre kun var der for å sjokkere. Har lagt fra meg flere fantasy-bøker hvor forfatteren tydeligvis har satt seg ned for å skrive det mest blodige, sølete og jævlige uten at det er gode karakterer eller historie bak. 

Endret av Revie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (4 timer siden):

Brannfakkel: Blir det for mørkt (ikke lyssettingen, men den også), dystert, makabert, tungt, alvorlig etc? 

Hadde en diskusjon med noen venner i går om serien, og noen av de syntes det. De ble på en måte "slitne" av serien. Uten tvil bra, men tungt. Jeg ser den, men synes kvaliteten er så god og liker det så godt uansett

Kan skjønne at noen synes det, men jeg er ikke enig. Akkurat passe dystert. Den ekte verdenen kan være myye verre, så dette er TV-dystert og serien hadde nok vært ganske tam uten det.

Lyssettingen/lyskorrigeringene derimot er amatørmessig utført.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (16 minutter siden):

Det var ikkje måte på kor mykje fødselsmateriale første sesongen skulle få, og traumatiserande i tillegg. Sånt skjer sjølvsagt, men dei var ganske detaljerte med det heile.

Enig. Men ... Det er en grunn til det.

Temaet er jo at fødselssengen er kvinnens slagmark. Så kryssklippes dette keisersnittet med volden ute i turneringene. 

Noe om sterke kvinner som likevel er damer og ikke menn med pupper.

Lenke til kommentar

Fødselsscenene har en klar assosiasjon til krig - altså kvinnens krig. Brutalt begge deler. (Og der ser jeg noen har skrevet det samme. Jaja) 

 

Ellers så er jeg vel ikke overrasket at de fleste her var enig med meg fremfor de av mine venner som synes serien ble for mørk og tung. Er vel det jeg har lest ut av folks kommentarer i tråden her. GoT hadde lyspunkter underveis med innslag av humor og kan vel savne det til tider i HotD, for her kjøres det ekstremt på hele grimdarkelementene i Martins fantasyunivers. 

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Binget nylig serien og alt i alt er jeg fornøyd. Jeg visste så og si ingenting om innholdet i serien på forhånd, utover at det var en slags GOT-forløper. Det første som slo meg var at selvom fokuset denne gangen var mye mer innsnevret enn GOT, var det få scener som føltes overflødige eller langdryge. Som igjen fikk meg til å fundere over hvordan GOT i det hele tatt fungerte så bra selvom det var såpass fragmentert historiefortelling. Jeg vil si at universet er såpass interessant at hver prominente familie, eller hus, fortjener sin egen serie. Jevnt over gode skuespillerprestasjoner, men Viserys tok selvsagt kaka og serverte dette tronedramaet den nerven det fortjener. Det var ikke så mye jeg mislikte egentlig, noen finurlige vendinger her og der, samt at jeg faktisk måtte kalibrere TVen min for å se noe annet enn mørke silluetter. Ei heller følte jeg ikke at serien var for påvirket av moderne politkk til å ødelegge moroa, forhåpentligvis holder det seg sånn fremover. Om jeg skulle sette karakter blir det vel rundt en 8\10.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...