Gå til innhold

Hvorfor må nasjonale myndigheter bestemme veiutbyggingen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Milliarder på milliarder av bompenger blir stjålet fra arbeidende folk hvert eneste år. Samtidig sender man de samme milliardene verden rundt for å kjøpe seg goodwill eller hva nå det er den politiske eliten driver med for tiden. Landet råtner på rot og befolkningen må ta regninga for noe de har betalt mange ganger, som vegene, strømnettet og kraftverkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (14 timer siden):

Jeg hørte i Sverige, så bestemmer vegvesen hvilken veier de vil bygge osv. Hvorfor kan ikke vi gjøre det sånn her i Norge og? Det er jo ikke rart at Sverige har bedre veinett. Til og med østeuropeiske land har bedre veier. 

Hva er forskjellen, egentlig? Vegvesenet i Sverige er jo bare en nasjonal myndighet som har fått delegert dette ansvaret? 

Ellers hører jeg ofte folk klage på at alt er så mye bedre andre steder men når jeg er ute i verden og kjører så er det stort sett det samme som her. Noe er bra, mye har vedlikeholdsetterslep og noe er nedprioritert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Milliarder på milliarder av bompenger blir stjålet fra arbeidende folk hvert eneste år. Samtidig sender man de samme milliardene verden rundt for å kjøpe seg goodwill eller hva nå det er den politiske eliten driver med for tiden. Landet råtner på rot og befolkningen må ta regninga for noe de har betalt mange ganger, som vegene, strømnettet og kraftverkene.

Norske bilister ble anslått til å betale 13.7 milliarder i bompenger i 2021:

https://www.motor.no/aktuelt/venter-rekordhoye-bompengeinntekter-med-over-13-milliarder-i-2021/199777
 

Regjeringen foreslo å bruke 38 milliarder på vei i 2020:

https://www.veier24.no/artikler/statsbudsjettet-38-milliarder-til-bygging-og-drift-av-veiene/475768
 

I 2021 gav Norge 40.1 milliarder i bistand:

https://www.bistandsaktuelt.no/bistand-bistandsbransjen-bistandsforvaltning/bistandsrekord-norge-ga-401-milliarder-i-bistand-i-fjor/310593

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (57 minutter siden):

Ellers hører jeg ofte folk klage på at alt er så mye bedre andre steder men når jeg er ute i verden og kjører så er det stort sett det samme som her. Noe er bra, mye har vedlikeholdsetterslep og noe er nedprioritert. 

En rekke veiprosjekter i Norge de siste 10 årene har gjort veiene bedre.

https://www.faktisk.no/artikler/jeo3x/har-regjeringen-doblet-samferdselsbudsjettet

-k

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sexylubb1 said:

Hva er forskjellen, egentlig? Vegvesenet i Sverige er jo bare en nasjonal myndighet som har fått delegert dette ansvaret? 

Ellers hører jeg ofte folk klage på at alt er så mye bedre andre steder men når jeg er ute i verden og kjører så er det stort sett det samme som her. Noe er bra, mye har vedlikeholdsetterslep og noe er nedprioritert. 

Tror ikke det er store forskjellen, annet enn at man har hatt bedre mål i Sverige. 
Men du skal ikke så langt sørover eller østover i Europa før du ser samme mentalitet på veibygging som man har i Norge.

Den største hendelsen i moderne infastruktur er at via å skille ut utbyggingsansvaret BORT fra regjeringen så har man prosjektert ut realistiske oppgraderinger av veinettet. Sist jeg kikket på Nye Veiers nettsider så ser man at det er en vilje til å ikke la prosjektene stanse ved kommune eller fylkesgrensene.
Men motreaksjonen har kommet: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/sv-vil-stoppe-nye-motorveiprosjekter-_-nye-veier-kan-bruke-pengene-pa-andre-prosjekter-1.15993121 Det som er spennende her er ikke SV eller MGD er fiendtlig til utbygging, men at AP ønsker å rive tilbake kontrollen til Stortinget, Fylket og Kommunene; som på sin side ikke har vært villig til å bygge ut vei.
Jeg tror det er ønskelig at man får infastrukturansvaret BORT fra regjering, fylke og kommune da man bygge for egen nese der. Man har historisk hatt en stygg vane med at infastruktur går til samferdselsministerns kommune.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (21 timer siden):

Det er jo ikke rart at Sverige har bedre veinett

Etter å ha kjørt yrkes-transport i både Norge og Sverige kan jeg helt ærlig si.
Veinettet er ikke noe bedre i Sverige.
Spesielt om vinteren er vedlikeholdet på hovedveiene hos søta bror en spøk.

Edit:
kan si at det ikke er noe værre heller.
om man bare sammenligner epler og epler kontra epler mot druer er faktisk standarden på veien mye det samme.
Rundt dem store byene er det fine motorveier
Mens på bygda er det slitne veger som ikke får vedlikehold.

Endret av Eskove
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Synes ikke veiene er bedre i Sverige enn i Norge, spesielt ikke i midt-Sverige og lengre nord. De er også mye dårligere på brøyting og strøing enn vi er her til lands.

Husker Bård Hoksrud i Frp besøkte Albania og hevdet de hadde bedre veier der enn i Norge, som etterhvert omtrent ble en myte. Jeg har risikert livet ved å krysse Albania i bil to ganger og kan si så mye som at det er en av de sjukeste påstandene fra en norsk politiker noensinne!

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Bilister betaler jo mer enn bar bompenger. årsavgift,  avgift i drivstoff,  omregistreringsavgift,  og sikkert noen flere 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...