Gå til innhold

Flertallet er fornøyd med strømstøtten


Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (6 minutter siden):

Jeg la til en ekstra kommentar over, min strømleverandør sluttet med gjennomfakturering, jeg trodde det skyldtes en lovendring, men det ser ikke slik ut? Da er det tydeligvis flere strømleverandører som har slutte med det også?

Ja min sluttet rundt den tiden støtten kom. Det var vell sikkert pga de ikke ønsket alt styret med å betale ut penger til kundene eller noe slikt. Who knows

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (På 2.9.2022 den 13.01):

Sjekket resultatet for oss i dag. Staten står for 4000 av regningen mens vi tar 2000. Altså betaler staten 2/3 av regningen min. Ganske så bra, synes jeg. Dette er uten nettleie.

Du tar feil. Staten betaler ingenting av din strømregning, du betaler alt og mer til. Den såkalte "strømstøtten" er en delvis tilbakebetaling av disponibel inntekt som Staten beslaglegger gjennom feilslått europeisk og nasjonal energipolitikk. Disse ekstrainntektene/ransutbyttet er ikke noe som Staten har budsjettert med eller trenger.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jon67 skrev (Akkurat nå):

Du tar feil. Staten betaler ingenting av din strømregning, du betaler alt og mer til. Den såkalte "strømstøtten" er en delvis tilbakebetaling av disponibel inntekt som Staten beslaglegger gjennom feilslått europeisk og nasjonal energipolitikk. Disse ekstrainntektene/ransutbyttet er ikke noe som Staten har budsjettert med eller trenger.

Nei jeg tar ikke feil, Fagne AS betaler meg ca 4000. Og staten betaler fagne. Jeg betaler ca 6000 til elekt/norges energi da jeg byttet til elekt mindt i måneden. Så du tar feil. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (35 minutter siden):

Jeg la til en ekstra kommentar over, min strømleverandør sluttet med gjennomfakturering, jeg trodde det skyldtes en lovendring, men det ser ikke slik ut? Da er det tydeligvis flere strømleverandører som har slutte med det også?

Kanskje. Min leverandør (Fjordkraft) har det ennå. De har for øvrig vært den rimeligste strømleverandøren i år for alle som ikke har fastpris. 

Lenke til kommentar

Jeg har strø gjennom Fortum i Oslo, og nettet er selvsagt gamle Hafslund, som vel er blitt Elvia. De gir meg en felles regning, og de har i tillegg kommet med en bonus-ordning der man får gratis strømtimer ved å akseptere og "gjennomføre" (du må bekrefte at du gjennomfører, uten noe etterkontroll) visse "grønne"  og strømsparende utfordringer, som jeg selvsagt utfører så langt det er praktisk mulig.

Dette ga meg 551 gratis timer for fjoråret, som ble utbetalt på årets juniregning (forfalt i juli), som førte til 296,33 kroner spart (312,66 kWh a -94,78 øre/kWh). Strømstøtten utgjorde 327,75 (-408,72 øre/kWh a 80,19 øre/kWh)og total regning var da på 487,75 for totalt 408,71 kWh forbrukt til 188,38 øre/kWh. Her var fastleddet 115,- og energileddet utgjorde totalt 197,- kroner.

Juliregningen gav meg en støtte på 391,70 (-96,80 øre per kWh) på et forbruk av 404,23 kWh, og en sluttregning på 764,71. Her har jeg brukt mer strøm natt/helg enn vanllig ukedag (218,76 kWh vs 185,47 kWh), og jeg havnet på laveste effektledd 0-2 kW som ga fastledd på125,- mens energileddet var 79,94 dag og 80,81 kveld.

Augustregningen som forfaller denne måneden utgjør totalt 890,79 kroner, mens idiotene i Fortum klarer ikke det kunststykket å presentere den detaljerte regninga i PDF-format, til tross for sine datasystemer som klarer å finne sluttprisen. Jeg kan derfor ikke dele detaljer for måneden, fordi de tydeligvis er amatører. Helt fullstendig latterlig.

Energirapporten for prisene, viser dog at jeg har brukt 400 kWh.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Det var virkelig et sjakktrekk av regjeringen å endre den loven tilbake slik at strømleverandørene ikke lenger kan kreve inn nettleien på vegne av netteier.

Ingen ting i vegen for at dei kan gjere dette, men då må også leverandøren ha garantiar for desse beløpa. Det er snakk om mange millionar. Då vil påslaget deira verte høgare for å dekke garantiordningar med bankar osv.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke elbil. Jeg snakket om alt som kan lades generelt sett, f.eks sparkesykler og slikt. Nå er det begrenset mengde strøm det er snakk om, siden det er småelektronikk, og trolig så har det veldig lite å si på strømregningen, men det kan ikke lades uten tilsyn.

OK, jeg antok at det var elbil-lading det var snakk om, for det er jo den som virkelig trekker strøm. 

Ja småelektronikk bør ikke lades uten tilsyn. Er enig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

de har i tillegg kommet med en bonus-ordning der man får gratis strømtimer ved å akseptere og "gjennomføre" (du må bekrefte at du gjennomfører, uten noe etterkontroll) visse "grønne"  og strømsparende utfordringer, som jeg selvsagt utfører så langt det er praktisk mulig.

noen eksempler på hva det er?

husker jeg har sett tilbudet, men gadd ikke undersøke nærmere da jeg antok det impliserte innkjøp av dyre strømsparing-duppeditter etc.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

noen eksempler på hva det er?

husker jeg har sett tilbudet, men gadd ikke undersøke nærmere da jeg antok det impliserte innkjøp av dyre strømsparing-duppeditter etc.

Fikk en mail der de tipset om å flytte mest mulig av forbruket til tider når strømmen er billigst, fremfor når den er dyrest. Den er lett å oppfylle når man jobber turnus, og vaskemaskinen kan gå mens man sitter på hjemmekontor og svarer telefoner og fjernstyrer brukerne.

🙂

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

de tipset om å flytte mest mulig av forbruket til tider når strømmen er billigst

må da timene på regninga vise rent faktisk høyere timeantall natt vs dag og tidspunkt ellers på døgnet hvor det er billigst, eller holder det med at man liksom "gjør så godt man kan" for å oppnå det? :whistle:

de har jo allerede et visst overblikk på oss (hva man historisk bruker & når på døgnet) så det holder kanskje ikke å stå opp 02 om natta å trakte ei kanne kaffe en enkelt gang, og kreve bonusordning for adferdsendring. :D

men hvis man kan dra med seg et par-tre hundrelapper i bonus uten alt for mye oppofringer så er det sikkert interessant for noen da.

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 timer siden):

må da timene på regninga vise rent faktisk høyere timeantall natt vs dag og tidspunkt ellers på døgnet hvor det er billigst, eller holder det med at man liksom "gjør så godt man kan" for å oppnå det? :whistle:

de har jo allerede et visst overblikk på oss (hva man historisk bruker & når på døgnet) så det holder kanskje ikke å stå opp 02 om natta å trakte ei kanne kaffe en enkelt gang, og kreve bonusordning for adferdsendring. :D

men hvis man kan dra med seg et par-tre hundrelapper i bonus uten alt for mye oppofringer så er det sikkert interessant for noen da.

Flere av tipsene er type ting de ikke kan kontrollere, så er tillitsbasert, og basert på hva man praktisk kan, ikke hva man faktisk oppnår. Reelt sett kan man d..te i å følge de da det ikke er kontroll på dette, og de har ikke måltall. Så gratis rabatt.

Men, når jeg oppnår høyere strømforbruk på natta enn dagen, så kan man vel trygt slå fast at dette følger jeg, selv om jeg gjorde dette allerede før de kom med "utfordringen".

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (45 minutter siden):

Men, når jeg oppnår høyere strømforbruk på natta enn dagen, så kan man vel trygt slå fast at dette følger jeg, selv om jeg gjorde dette allerede før de kom med "utfordringen".

lader el-bil om natta da eller?

hvis man ikke har el-bil, er det litt tyngre å legge om til natt-forbruk (når man ikke evt. har "smart hjem" som tids-styrer forbruk til natte-timene)

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Det er dog ikke bare natten en kan legge seg under snittet, eksempel fra i morgen

jeg vet det, men er jo nærmest en fulldags-jobb å arrangere hverdagen etter slike svingninger. De som har "smart hjem" har vel mulighet til å programmere/legge inn tidspunktene  med lav pris på forhånd antar jeg.

Men hvis du skal sitte "manuelt" å la dette avgjøre når du skal varme mat, vaske tøy, støvsuge, slå av/på varmtvann og varmekabler (som man gjerne glemmer slå på igjen, og kaldt vann/gulv et par dager senere som resultat) det blir mye styr.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

jeg vet det, men er jo nærmest en fulldags-jobb å arrangere hverdagen etter slike svingninger. De som har "smart hjem" har vel mulighet til å programmere/legge inn tidspunktene  med lav pris på forhånd antar jeg.

Men hvis du skal sitte "manuelt" å la dette avgjøre når du skal varme mat, vaske tøy, støvsuge, slå av/på varmtvann og varmekabler (som man gjerne glemmer slå på igjen, og kaldt vann/gulv et par dager senere som resultat) det blir mye styr.

Næ er det så mye styr? Bruk verktøy som appen jeg viste til og så slå på ting når det er rimelig. Passer det ikke så passer det ikke men en kan iallefall prøve. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Bruk verktøy som appen jeg viste til

for at en app skal virke, må jo apparatet i motsatt ende kunne motta kommandoer?

det fungerer med andre ord ikke på f.eks. "gamle" varmtvannsbeholdere med bryter i sikringsskap eller varmekabler med vanlig av/på bryter, for å nevne noe. Dette kan selvsagt bygges om av elektriker, men da snakker vi mange tusenlapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

for at en app skal virke, må jo apparatet i motsatt ende kunne motta kommandoer?

det fungerer med andre ord ikke på f.eks. "gamle" varmtvannsbeholdere med bryter i sikringsskap eller varmekabler med vanlig av/på bryter, for å nevne noe. Dette kan selvsagt bygges om av elektriker, men da snakker vi mange tusenlapper.

Apparatet i andre enden er jo du, eller noen andre. Altså en ser at prisen er dyr, en slår av ting. En ser at prisen er lav, en setter på ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...