Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gitt at strømstøtten norgespris fungerer slik som antydet så er det innlysende at dette vil kunne bli en ganske så morsom mediesak der Ap vil gå fra valgvinner til å bli idiotforklart. Ingen tror jeg så for seg en ordning som skulle kunne fungere slik at intensivene fort kan bli slik at noen kan tjene på å bruke mest kraft når prisen er høyest. Det alle har advart om var jo at støtteordningen ikke gir intensiver til å flytte forbruk til de laveste spotpris timene. Nå kan vi ha fått en ordning som lett kan vris til å ha motsatt effekt..altså at man fort tjener på å bruke strøm når prisen er høyest.  

Jeg venter i spenning på om vi får en nærmere oppfølging....

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (43 minutter siden):

Gitt at strømstøtten norgespris fungerer slik som antydet så er det innlysende at dette vil kunne bli en ganske så morsom mediesak der Ap vil gå fra valgvinner til å bli idiotforklart. Ingen tror jeg så for seg en ordning som skulle kunne fungere slik at intensivene fort kan bli slik at noen kan tjene på å bruke mest kraft når prisen er høyest. Det alle har advart om var jo at støtteordningen ikke gir intensiver til å flytte forbruk til de laveste spotpris timene. Nå kan vi ha fått en ordning som lett kan vris til å ha motsatt effekt..altså at man fort tjener på å bruke strøm når prisen er høyest.  

Jeg venter i spenning på om vi får en nærmere oppfølging....

Huh?

Vi får fastpris. Du skal betale en fast sum pr kWh - uansett tid på døgnet og uansett hva andre med spottpris betaler. 

Ja; differansen mellom spot og Norgespris vil være størst når spotten fyker i været. Men hva så? Du vil ikke tjene hverken mer eller mindre på å bruke strøm den timen, kontra timen før. Eller etter. Du betaler eksakt samme beløp. En fast pris. 

Det vil altså ikke lønne seg å bruke mye strøm når den er dyr. Det vil lønne seg med jevnt over lavt forbruk, men dette lave forbruk kan du spre utover dagene/ukene* slik du selv ønsker. Dette til stor forskjell fra spot-avtalene, hvor man hele tiden må følge prisen med argusøyne, og vurdere alt fra klesvask og dusj til elbil-lading. (Event investere i dyrt og fancy utstyr som overvåker for deg, og automatisk slår lading, vannbereder, aircondition, varmekabler, vaskemaskin og oppvaskmaskin m.m. etter spot'n.)

*) Jeg ser vekk fra effekt-leddet for enkelthets skyld. Pga instrumenter på nettleien, vil det fortsatt lønne seg med et jevnt lavt forbruk. 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Skrevet

Neineinei! Når spotprisen stiger til uante høyder så vil jo 40 øre være billig! Og da må man jo, som alle hele tiden sier, sløse med strømmen! Det er logisk og noe alle vet. Er strømmen billig så sløser man! Akkurat som i Nord-Norge nå.

Hvis vi får perioder med spot-pris på 0 elle rnegativ pris så vil 40 øre være dyrt. Da må man spare! For man bruker ikke strøm når strømmen er dyr!

Skrevet
qualbeen skrev (51 minutter siden):

Huh?

Vi får fastpris. Du skal betale en fast sum pr kWh - uansett tid på døgnet og uansett hva andre med spottpris betaler. 

Ja; differansen mellom spot og Norgespris vil være størst når spotten fyker i været. Men hva så? Du vil ikke tjene hverken mer eller mindre på å bruke strøm den timen, kontra timen før. Eller etter. Du betaler eksakt samme beløp. En fast pris. 

Det vil altså ikke lønne seg å bruke mye strøm når den er dyr. Det vil lønne seg med jevnt over lavt forbruk, men dette lave forbruk kan du spre utover dagene/ukene* slik du selv ønsker. Dette til stor forskjell fra spot-avtalene, hvor man hele tiden må følge prisen med argusøyne, og vurdere alt fra klesvask og dusj til elbil-lading. (Event investere i dyrt og fancy utstyr som overvåker for deg, og automatisk slår lading, vannbereder, aircondition, varmekabler, vaskemaskin og oppvaskmaskin m.m. etter spot'n.)

*) Jeg ser vekk fra effekt-leddet for enkelthets skyld. Pga instrumenter på nettleien, vil det fortsatt lønne seg med et jevnt lavt forbruk. 

Følg med! Vi har jo diskutert side opp og side ned om hvordan norgespris fungerer og ikke fungerer. Du har bare forstått MSM-forklaringen og ikke hvordan kombinasjonen som @obygda snakker om fungerer.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Følg med! Vi har jo diskutert side opp og side ned om hvordan norgespris fungerer og ikke fungerer. Du har bare forstått MSM-forklaringen og ikke hvordan kombinasjonen som @obygda snakker om fungerer.

Men er premisset korrekt?

Norgespris har vært tydelig annonsert som en fastpris på eksakt 40 øre. Ikke som en støtteordning, som tar sikte på å føre tilbake evnt overskudd. 

Dette fordrer at min faktura er antall kWh x 0,40 øre, og så må stat og strømselskap kjøre en oppvask på bakrommet, for å finne ut hvem som skylder hvem hva, og hvor mye. 

Tenk på det som at jeg videreselger min strøm-avtale direkte til staten. Dermed får produsenter sitt. Og jeg skal ihht skissert plan betale 40 øre pr kWh.

Hvorfor blir det ikke slik? 

---

EDIT: Dersom dette kun blir en strømstøtte, med løpende motregning mot generell spot (og ikke min konkrete avtale), så åpnes det opp for gaming av løsningen. 

Da er vi tilbake på de første strømstøtte-ordningene vi så, som hadde slike uheldige smutthull ved seg. Jeg har tatt for gitt at det ble bedre enn som så..? 🙄🫣

Endret av qualbeen
Skrevet
qualbeen skrev (5 minutter siden):

Men er premisset korrekt?

Norgespris har vært tydelig annonsert som en fastpris på eksakt 40 øre. Ikke som en støtteordning, som tar sikte på å føre tilbake evnt overskudd. 

Dette fordrer at min faktura er antall kWh x 0,40 øre, og så må stat og strømselskap kjøre en oppvask på bakrommet, for å finne ut hvem som skylder hvem hva, og hvor mye. 

Tenk på det som at jeg videreselger min strøm-avtale direkte til staten. Dermed får produsenter sitt. Og jeg skal ihht skissert plan betale 40 øre pr kWh.

Hvorfor blir det ikke slik? 

Dette står det side opp og side ned om de siste sidene her. Veldig kjapt oppsummert: Norgespris er en statlig strømstøtte, ikke en fastprisavtale. Bla bakover så finner du detaljert beskrivelse fra både regjeringsvedtaket og lovdata. Strømstøtten "Norgespris" er et alternativ til dagens statlige strømstøtteordning. Du kan altså velge mellom to ulike strømstøtter.

I tillegg får du nettleie. Strømstøtten utbetales eller kreves inn via samme faktura som nettleien.

I tillegg du ha en strømavtale med en eller annen strømleverandør. Du kan velge mellom spot og fastpris strømavtale, fra strømleverandøren. Denne avtalen har ingen relasjon til strømstøtteordninga Norgespris.

Du må summere opp alle tre faktorene for å få totalprisen. Den strømstøtteordningen du har valgt + nettleie + Strømavtalen du har valgt.

Saken vi har diskutert over mange sider er når man velger strømstøtteordninga Norgespris i kombinasjon med en fastpris strømavtale. Det kontroverdielle er at spotpris og totalpris er helt motsatt. Er spotprisen lav så blir totalen høy. Er spotprisen høy så blir totalen lav, eller til og med negativ. I et regnestykke der jeg satt ting på spissen ville man fått tilbake 8,6 kr +mva for hver kWh man bruker, hvis spotprisen blir så høy som 10 kr/kWh.

Ja, regnestykket stemmer.

Nei, Norgespris er ikke en fastprisavtale, der er en strømstøtte som kommer i tillegg til alt det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...