Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tronhjem skrev (2 timer siden):

Det er en misforståelse at variabel fornybar kraft trenger "backup". 

Påstander om at vindkraften er egentlig veldig dyr fordi den trenger full backup av annen kraft som må stå i reserveberedskap er kun en fordom uten rot i de faktiske forholdene.  

Her er altså bransjen uenig med deg. Det finnes drøssevis med artikler, men et kort søk ga:

https://energiwatch.no/nyheter/nett_teknologi/article14553056.ece

Sitat

Fremtidens energimiks vil medføre et betydelig større reservebehov, skriver Energinet i en ny scenariorapport

Dette er danske "statnett"

I Norge så eksploderer også systemkostnadene, nettopp fordi vi har mer ustabil kraft inn i systemet.

https://energiteknikk.net/2023/05/rekordhoye-systemdriftskotnader/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...watch.. er bak betalingsmur.

Men jeg tror det ligger i det minste én antagelse bak påstanden om økt behov for reservekraft og den tror jeg er feil eller i det minste overvurdert. Antagelsen er at etterspørselen for kraft forblir som idag.

Det kommer i fremtiden mange forbrukere som kun bruker kraft når den er tilgjengelig lavere enn en gitt pris - pumpekraftverk, fjernvarmeprodusenter, batteribaserte topplastkraftverk, varmelagre, efuel/hydrogen-produsenter, elbilladenettverk og sikkert mange flere.

Disse forbrukerne bærer en del av systemkostnadene kraftbransjen skriver om, ikke kraftbransjen selv.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (23 timer siden):

Nordmenn kan vente seg dyr strøm helt frem til 2035, anslår rådgivningsselskapet DNV i rapporten «Energy Transition Norway».

https://e24.no/energi-og-klima/i/abRKGE/spaar-dyr-stroem-til-2035-dette-har-vi-vaert-bekymret-for-lenge

Forresten verdt å merke seg at DNV mener vi må få et kraftoverskudd for å få lavere priser igjen.
La oss se litt på tingenes tilstand i 2023.
Vi ligger an til å få en nettoeksport på rundt 20 TWh.
For en gjeng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 timer siden):

Energiselskapet Rec Solar legger ned virksomheten sin i Norge og rundt 100 ansatte mister jobben.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/11/22/195963803/rec-solar-legger-ned-i-norge-rundt-100-mister-jobben

husker de har klagd på strømutgiftene, fra prisgaloppen inntrådte, har høyt forbruk pga. selve produksjonen.

Næringsministeren kommer vel ikke til unnsetning heller, så da er det industri-kapittelet over.

edit, ville ikke hjelpe de forrige gang heller

https://e24.no/naeringsliv/i/y6gjWE/vestre-strekker-ikke-ut-en-hjelpende-haand-til-rec-solar-ikke-regjeringens-jobb

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

I dagsrevyen nå nettopp ble det sagt at de legger ned i Norge (Kristiansand og Porsgrund) pga lave priser for produktene (overproduksjon). Strømprisen ble ikke nevnt, men er jo egentlig den andre siden av samme sak.

Hvis man gjerne vil bidra til enda høyere produksjon av noe så er jo lav pris av innsatsfaktorene av god hjelp.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (14 minutter siden):

Strømprisen ble ikke nevnt, men er jo egentlig den andre siden av samme sak.

høyt lønnsnivå i landet, høy strømpris, og høyt generelt kostnadnivå på andre driftutgifter, HMS, transport/logistikk, etc.

da er det nok ikke lett å konkurrere med lavkost-land.

et fortrinnet for kraftkrevende industri her i landet har vært lave strømpriser, den tid er vel over da.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 timer siden):

30-dagers varsel

https://www.vaeret1.com/europe/norway?page=long-range

kan vel ikke ta helt bokstavelig dag for dag, men viser kanskje overordnet tendensen på værtype/temperatur.

i følge denne, blir det ikke plussgrader i Oslo hverken resten av november (fra lørdag) desember, eller januar.

og den kalde værtypen har bitt seg fast mange steder i landet.

Ja kulda fester grepet om hele Europa.
Denne vinteren skal bli like kald som 2009/10 har de jo spådd lenge.

 

 

temp4 22.november.png

Lenke til kommentar
8 hours ago, trikola said:

...watch.. er bak betalingsmur.

Men jeg tror det ligger i det minste én antagelse bak påstanden om økt behov for reservekraft og den tror jeg er feil eller i det minste overvurdert. Antagelsen er at etterspørselen for kraft forblir som idag.

Det kommer i fremtiden mange forbrukere som kun bruker kraft når den er tilgjengelig lavere enn en gitt pris - pumpekraftverk, fjernvarmeprodusenter, batteribaserte topplastkraftverk, varmelagre, efuel/hydrogen-produsenter, elbilladenettverk og sikkert mange flere.

God gammeldags hvis, om, kanskje. Ingenting av dette er nærheten av å være lønnsomt eller lar seg skalere til et nivå det har betydning. Hverken i dag eller i overskuelig fremtid. Og lykke til med å drive produksjon av noe som helst bare dager hvor strømprisen er lav.

 

8 hours ago, trikola said:

 

 

 

Disse forbrukerne bærer en del av systemkostnadene kraftbransjen skriver om, ikke kraftbransjen selv.

Alle systemkostnader ender tilslutt opp med å betales av forbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Jarmo said:

Alcoa vurderer full nedstenging av aluminiumsverket på Lista på grunn av lav fortjeneste og høye strømpriser på Sørvestlandet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-full-alarm/80553595?fbclid=IwAR3C6k3trja_NVmAqzq5yiZasnu6iyuoScK75ELpItSxGyFo7htKhbRwlPA

Kan umulig stemme. I følge enkelte finnes det ingen tegn på at kraftkrevende industri forlater Europa /s

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.M said:

husker de har klagd på strømutgiftene, fra prisgaloppen inntrådte, har høyt forbruk pga. selve produksjonen.

Næringsministeren kommer vel ikke til unnsetning heller, så da er det industri-kapittelet over.

edit, ville ikke hjelpe de forrige gang heller

https://e24.no/naeringsliv/i/y6gjWE/vestre-strekker-ikke-ut-en-hjelpende-haand-til-rec-solar-ikke-regjeringens-jobb

Det har ingen hensikt å hjelpe så lenge det ikke foreligger realistiske forhåpninger om lavere strømpris. Da blir det bare et evig subsidesluk

Lenke til kommentar
10 hours ago, Smule8o said:

Kan umulig stemme. I følge enkelte finnes det ingen tegn på at kraftkrevende industri forlater Europa /s

https://www.nettavisen.no/okonomi/de-vil-eksportere-ut-norsk-industri/s/5-95-1468013

Quote

– Aluminiumsverk i EU har redusert sin produksjon med over en million tonn på grunn av høyere energipriser og manglende CO2-kompensasjon. Samtidig er produksjonsøkningen på nærmere 2 millioner tonn i Kina. Det kan ikke fortsette. Norge skal utnytte våre fornybare ressurser og eksportere metaller, ikke arbeidsplasser.

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 22.11.2023 den 3:13 PM):

...watch.. er bak betalingsmur.

Men jeg tror det ligger i det minste én antagelse bak påstanden om økt behov for reservekraft og den tror jeg er feil eller i det minste overvurdert. Antagelsen er at etterspørselen for kraft forblir som idag.

Det kommer i fremtiden mange forbrukere som kun bruker kraft når den er tilgjengelig lavere enn en gitt pris - pumpekraftverk, fjernvarmeprodusenter, batteribaserte topplastkraftverk, varmelagre, efuel/hydrogen-produsenter, elbilladenettverk og sikkert mange flere.

Disse forbrukerne bærer en del av systemkostnadene kraftbransjen skriver om, ikke kraftbransjen selv.

Husk at fleksibilitet koster penger. Dvs at kunder som aksepterer ustabil strømforsyning også krever lavere pris…
Tidligere tiders «tilfeldig kraft» var forløperen til fleksibilitet og bedre utnyttelse.
I realiteten var det kapasitet nok og utkobling var sjeldent.
Det vil det ikke bli i fremtiden

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Inspector said:

Husk at fleksibilitet koster penger. Dvs at kunder som aksepterer ustabil strømforsyning også krever lavere pris…

En litt overraskende vinkling.

Jeg privat er allerede i dag en slik kunde med mine 22000kWh/år. Med hjemmeautomatisering som hobby

  • lader jeg elbilen kun i de billigste timene (jeg har oversikt over) helt automatisk,
  • slår jeg av den vannbårne gulvvarmen (støpt inn i 'treg' betong) i maks 1 time automatisk når jeg vet at timen deretter er billigere
  • aktiverer jeg vvb automatisk alltid ved start av den billigste timen (som jo kan være flere timer: når den billigste timen er over blir en annen time den billigste).

Men jeg har da aldri krevd noen lavere pris. Prisen bestemmes av aktørene på Nordpool og den betaler jeg

Lenke til kommentar
trikola skrev (17 minutter siden):

En litt overraskende vinkling.

Jeg privat er allerede i dag en slik kunde med mine 22000kWh/år. Med hjemmeautomatisering som hobby

  • lader jeg elbilen kun i de billigste timene (jeg har oversikt over) helt automatisk,
  • slår jeg av den vannbårne gulvvarmen (støpt inn i 'treg' betong) i maks 1 time automatisk når jeg vet at timen deretter er billigere
  • aktiverer jeg vvb automatisk alltid ved start av den billigste timen (som jo kan være flere timer: når den billigste timen er over blir en annen time den billigste).

Men jeg har da aldri krevd noen lavere pris. Prisen bestemmes av aktørene på Nordpool og den betaler jeg

Dagens effektbaserte tariffer er en god start for detaljistleddet og prisen på effekt vil nok øke markant de neste årene.
Hvis dette ikke gir tilstrekkelig effekt vil fjernstyrt utkobling av varmekabler, vvbereder, elbillading o.l.bli alternativet.
Hvis dette skal kontraktsfestes, har det en prislapp pga ulempe.

For store og tunge forbrukere (industribedrifter, datasentere osv) vil det nok heller bli kjøp og salg av kvoter og timeskontrakter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 22.11.2023 den 11:38 PM):

Alcoa vurderer full nedstenging av aluminiumsverket på Lista på grunn av lav fortjeneste og høye strømpriser på Sørvestlandet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-full-alarm/80553595?fbclid=IwAR3C6k3trja_NVmAqzq5yiZasnu6iyuoScK75ELpItSxGyFo7htKhbRwlPA

De burde utviklet ovnsteknologi som lar de justere effekten. Da kunne de "solgt tilbake" deler av fastpriskrafta når spotprisen er skyhøy. Elektrodeproduksjonen krever jo også en del energi og den trenger jo ikke gå hele tida. Der handler det mer om å ha mellomlager for ferdigproduserte elektroder sånn at man kan frigjøre kraft de timene de kan selge tilbake kraft til høy pris.

Slik effektjustering ut fra prisnivå vil bidra til å senke topp-prisene og øke bunn-prisene, altså bidra til å stabilisere prisen på norsk side av Skagerak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett noen få på Twitter som mener at det er bra med kraftkrevende industri som gir få arbeidsplasser, siden vi har for få arbeidstakere i landet og det er for mye konkurranse om arbeidskraften sånn som det er nå. 

 

Hva tenker dere om det? Jeg synes det blir litt merkelig, og synes vi skal skaffe så mange arbeidsplasser vi klarer. Arbeidsinnvandrere kommer ved behov. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...