Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Frank Olsen skrev (På 5.8.2025 den 8.53):

Spår strømprissjokk, helt hinsides.

pølsemaker skrev (På 7.8.2025 den 9.47):

Personlig tåler jeg at prisene går amok, nett faller ut og langvarige strømbrudd i den kaldeste perioden. Desverre er det mange som ikke tåler dette.

Spådommer er nå en ting, men denne typen spådommer kalles også dommedagsprofetier. Som for tiden har lite rot i virkeligheten.

Jotun skrev (På 9.8.2025 den 19.01):

Prisene er absurde for tiden.

Ta nå et steg tilbake og vurder den påstanden. Er det reelt eller er det en vedtatt sannhet du har snappet opp fra et ekkokammer? Hvordan kan vi faktasjekke slike uttalelser? Det mangler jo ikke på faktisk statistikk, men man må også være litt kritisk til hvordan statistikk brukes og misbrukes. F.eks når man sammenligner priser på kroneis nå versus 1970 så er det tilsynelatende enorm forskjell, men mye av det er jo kun inflasjon. Pengeverdien endres over tid. Kroneisen er et kroneksempel på det. Så hva om vi inflasjonsjusterer strømpriser og ser langt tilbake i tid? Jeg går ut i fra at du snakker om prisen du selv betaler og da har vi jo kompensasjonsordninger nettopp for å skjerme vanlige folk fra ekstreme pristopper. Over 30% av norsk forbruk går til private husholdninger. Jeg har ikke tall på hvor mye som går til offentlige bygg og infrastruktur men vil anta det er bortimot 20%. Det er altså der kommuner og fylker sitter på begge sider av bordet og både betaler strømregninger og mottar de samme fakturane på sin inntektside. De resterende 50% er privat næringsliv og industri. Disse får i praksis en ekstra skatt, gjennom høye kraftpriser. Man kan jo mene mye om skattlegging av industri, om det er for høyt eller lavt, men fakta er i hvert fall at det norske folk sitter på begge sider av bordet der, i form av at arbedsplassene taper konkurranseevne samtidig som det offentlige Norge styrkes gjennom økte inntekter.

Meen... tilbake til påstander om absurde priser (nå) og spådommer om hinsides strømprissjokk, amok priser og langvarige strømbrudd. Hvordan faktasjekker vi dette? Dette finnes det tall på:

Screenshot2025-08-11at13-58-53StrmpriserfrsehistoriskestrmpriserogstrmprisertimefortimefraheleNorgefra2004ogfremtilogmed2025.png.6d8d4d6409c418ae6ada86c19382f371.png

Prisene i sør (NO2) har vært høye noen år (2021-2025) men også lave (2020) og selv om 2021 og 2022 stikker seg ut som spesielt høye så er det ikke uvanlig at prisen svinger seg litt rundt snittet. I så måte er både 2024 og 2025 i gråsonen for å kalles unormalt.

Inflasjonsjustert snittpris for perioden er 63,47 øre og standardavviket er 27,11 øre. Så hvis vi definerer normalt til å være gjennomsnitt +/- 1 standardavvik så er det bare fem år som ligger utenfor normalen: 2015 og 2020 lå under denne normalen og 2021, 2022 og 2023 lå over denne normalen.

Så "absurde priser for tiden" (2025): debunket! Dette er ganske normale priser, innenfor 1 standardavvik fra inflasjonsjustert gjennomsnittspris. Vi må faktisk hele 2 år tilbake for å finne unormale priser (mer enn 1 standardavvik unna det inflasjonsjusterte gjennomsnittet)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
HF- skrev (5 timer siden):

Mykje inntekt til Statnett frå flaskehalsinntektene også

Godt poeng! Jeg overså det først og tenkte jeg skulle skrive en antagelse om at det antagelig utgjør mindre enn krafthandelen, men etter å ha regnet på det så tok jeg grundig feil. Jeg ser at hvis jeg antar Statnett sin andel av flaskehalsinntektene til å være 50%, så utgjør dette i sum over dobbelt så mye som krafthandelen alene.

Kraftsalg--.png.c369a705372620dfbacd09e3adcacdb2.png

Jeg synes det er en svært god deal å få betalt 185k€, eller ca 2,2 millioner kroner, for å motta 1,8 GWh netto import. Det er ca 125 øre betalt per kWh vi mottok. Nå skal riktignok noe av dette dekke infrastrukturkostnader, renter og mye annet, men det er uansett en god deal totalt sett. Det er fullt mulig å se dette fugleperspektivet på Norge som helhet sin krafthandel, selv om man måtte være uenig i intern fordeling av inntekter og utgifter mellom prisområdene og hvordan strømmen flyter internt i Norge.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Spådommer er nå en ting, men denne typen spådommer kalles også dommedagsprofetier. Som for tiden har lite rot i virkeligheten.

Ta nå et steg tilbake og vurder den påstanden. Er det reelt eller er det en vedtatt sannhet du har snappet opp fra et ekkokammer? Hvordan kan vi faktasjekke slike uttalelser? Det mangler jo ikke på faktisk statistikk, men man må også være litt kritisk til hvordan statistikk brukes og misbrukes. F.eks når man sammenligner priser på kroneis nå versus 1970 så er det tilsynelatende enorm forskjell, men mye av det er jo kun inflasjon. Pengeverdien endres over tid. Kroneisen er et kroneksempel på det. Så hva om vi inflasjonsjusterer strømpriser og ser langt tilbake i tid? Jeg går ut i fra at du snakker om prisen du selv betaler og da har vi jo kompensasjonsordninger nettopp for å skjerme vanlige folk fra ekstreme pristopper. Over 30% av norsk forbruk går til private husholdninger. Jeg har ikke tall på hvor mye som går til offentlige bygg og infrastruktur men vil anta det er bortimot 20%. Det er altså der kommuner og fylker sitter på begge sider av bordet og både betaler strømregninger og mottar de samme fakturane på sin inntektside. De resterende 50% er privat næringsliv og industri. Disse får i praksis en ekstra skatt, gjennom høye kraftpriser. Man kan jo mene mye om skattlegging av industri, om det er for høyt eller lavt, men fakta er i hvert fall at det norske folk sitter på begge sider av bordet der, i form av at arbedsplassene taper konkurranseevne samtidig som det offentlige Norge styrkes gjennom økte inntekter.

Meen... tilbake til påstander om absurde priser (nå) og spådommer om hinsides strømprissjokk, amok priser og langvarige strømbrudd. Hvordan faktasjekker vi dette? Dette finnes det tall på:

Screenshot2025-08-11at13-58-53StrmpriserfrsehistoriskestrmpriserogstrmprisertimefortimefraheleNorgefra2004ogfremtilogmed2025.png.6d8d4d6409c418ae6ada86c19382f371.png

Prisene i sør (NO2) har vært høye noen år (2021-2025) men også lave (2020) og selv om 2021 og 2022 stikker seg ut som spesielt høye så er det ikke uvanlig at prisen svinger seg litt rundt snittet. I så måte er både 2024 og 2025 i gråsonen for å kalles unormalt.

Inflasjonsjustert snittpris for perioden er 63,47 øre og standardavviket er 27,11 øre. Så hvis vi definerer normalt til å være gjennomsnitt +/- 1 standardavvik så er det bare fem år som ligger utenfor normalen: 2015 og 2020 lå under denne normalen og 2021, 2022 og 2023 lå over denne normalen.

Så "absurde priser for tiden" (2025): debunket! Dette er ganske normale priser, innenfor 1 standardavvik fra inflasjonsjustert gjennomsnittspris. Vi må faktisk hele 2 år tilbake for å finne unormale priser (mer enn 1 standardavvik unna det inflasjonsjusterte gjennomsnittet)

Prisen går opp til 172 øre/kWh i no1 i kveld, det er dyrt etter dei fleste parameter

Skrevet
17 minutes ago, HF- said:

Prisen går opp til 172 øre/kWh i no1 i kveld, det er dyrt etter dei fleste parameter

Ja, om man bare dropper noen parametre. Tar man med strømstøtte også, så er man ned på 1.58 - inklusive nettleie.

Fortsatt ikke 15 øre som det koster å produsere. For et ran!!!

(Se opp for sarkasme)

Skrevet
HF- skrev (42 minutter siden):

Neida. Simen sier at det er normale priser! 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
HF- skrev (38 minutter siden):

Ja, og onkel Oscar ble 101 år selv om han røkte som en skorstein hele livet fra han ble kjønnsmoden. Det beviser jo at røyking er sunt, ikke sant?

Fint om vi kan holde oss til det som betyr noe for folk: prisen de opplever over lang tid, ikke anekdoter om timesrekorder og atpåtil ignorere at vanlige folk, som ofte klager på strømprisene her i tråden, får strømstøtte som trekker de 173 ørene ned til 85 øre.

All støy og propaganda til sides: Røyking er usunt, selv om man finner en og annen onkel Oscar hvis man bare leter godt nok.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

hvordan ser dette ut når du ser på de ulike prisområdene?

De siste årene har forskjellen mellom områdene økt veldig. Snittet, spesielt for 2025 er dårlig å se på.
Hva med å se på NO2 fra 2004 til 2025, hvordan ser det ut da?

Skrevet

85 øre er helt normal strømpris i august i Norge? 

Og gå gjerne litt lengre tilbake. De 20 årene eg har betalt strøm er hvertfall 85 øre svindyrt. Og hytta har ikke denne fantastiske støtten. 

Men det går vel fint så lenge hytta du har billig strøm Simen? 

• Liker 2
Skrevet

Og hvis du har tungt for det simen: forskjellene i pris rundt om i landet er en del av ansurditeten. 

Strømprisene er helt absurde. Uansett om du syns snittet har økt lite de siste 4 årene. (snakk om å velge seg statistikk 😵

• Liker 2
Skrevet
MegaMann2 skrev (1 minutt siden):

Hva med å se på NO2 fra 2004 til 2025, hvordan ser det ut da?

Som det står i overskriften, diagrammet gjelder for område Sør-Norge (NO2). Det er bare å bruke linken og veksle over til de andre områdene for å se de. Men vær obs på at den grønne linjen for gjennomsnitt, ikke inflasjonsjusteres når man trykker på knappen for inflasjonsjustering. Så jeg så meg nødt til å regne ut snittet på egenhånd*. (22 celler å lese og taste for hånd). Beklager at jeg ikke tar meg tid til å taste inn 88 celler til for å få regne ut det samme for de andre prisområdene.

* Å taste inn manuelt hadde egentlig et annet formål: Regne ut standardavviket (sigma). Når jeg først hadde gjort det var det jo få tastetrykk til å finne gjennomsnittet.

Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Ja, og onkel Oscar ble 101 år selv om han røkte som en skorstein hele livet fra han ble kjønnsmoden. Det beviser jo at røyking er sunt, ikke sant?

Fint om vi kan holde oss til det som betyr noe for folk: prisen de opplever over lang tid, ikke anekdoter om timesrekorder og atpåtil ignorere at vanlige folk, som ofte klager på strømprisene her i tråden, får strømstøtte som trekker de 173 ørene ned til 85 øre.

All støy og propaganda til sides: Røyking er usunt, selv om man finner en og annen onkel Oscar hvis man bare leter godt nok.

I morgen må dei i no1 betale 114 øre/KWh i snitt, heile dagen. Det kan hende der fortsatt er næringsliv som ikkje får betalt strømstøtte.  

• Liker 1
Skrevet

Men skal vi bry oss om bedrifter? 

Private husholdninger står vel for 30% eller hva det var?  Eneste som betyr noe er jo at vi får strømstøtte, som jo kun får prisene med til et mer levelig nivå og hvertfall ikke til det man kan kalle normale nivåer for august

• Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (7 minutter siden):

85 øre er helt normal strømpris i august i Norge? 

Jeg fant bare tall for de siste tre årene. I år ligger prisene fra 2 øre (NO4) til 68 øre (NO4) så langt i August.

Screenshot2025-08-11at17-56-33NordPoolDay-aheadprices.png.ea005565fb4eb2ccc5f993c9a5884b78.pngScreenshot2025-08-11at17-56-14NordPoolDay-aheadprices.png.51d0c32ac3e69c281637a16d293f299e.pngScreenshot2025-08-11at17-55-39NordPoolDay-aheadprices.png.df3ab4e6197872ecc68133f1caab6f8a.png

Jotun skrev (9 minutter siden):

Strømprisene er helt absurde. Uansett om du syns snittet har økt lite de siste 4 årene.

Jeg synes ikke - jeg dokumenterer.

Nå er det din tur å dokumentere påstander om absurde priser - uten å bruke onkel Oscar-type retorikk. Det faller fort igjennom.

Skrevet
HF- skrev (13 minutter siden):

I morgen må dei i no1 betale 114 øre/KWh i snitt, heile dagen. Det kan hende der fortsatt er næringsliv som ikkje får betalt strømstøtte.  

Ja, spotprisen blir i snitt 114 øre i NO1 tirsdag. Men nå er jo spotprisen bare én komponent av hva strømkunder betaler. Tilfeldigvis den komponenten som lar seg sammenligne på tvers av leverandører av både nett og kraft. Men de aller første som klager på strømprisene gjør det på sine egne private vegne, for strømmen de betaler til sin egen bolig, og da kommer strømstøtten inn og justerer det effektivt ned til 77 øre.

Screenshot2025-08-11at18-07-57Strmpris-FinnbilligststrmpStartsiden.png.d99d2c55bdb607087ed0cc97e8fc2eaf.pngScreenshot2025-08-11at18-07-33Strmpris-FinnbilligststrmpStartsiden.png.f6aa908e572eeb4bb26c8a16f5b57d6d.png

DETTE er den prisen som ligger til grunn for videre utregning. Noen velger kraftleverandør med lavt påslag for å spare penger, andre driter i det og betaler for eksempel for "loyalitet" til sin gamle kjente lokale merkevare. Noen brukergrupper kan trekke fra mva på strøm, på samme måte som de gjør det for andre varer og tjenester. Andre brukergrupper kan ikke det. Mva har egentlig ikke så mye med strøm å gjøre. Det er en skattemodell. At bedrifter får trekke fra mva kan jo være en av årsakene til at de ikke får i både pose og sekk med mva-fratrekk og strømstøtte samtidig. Om private vs bedrifter bør betale mva er en helt annen diskusjon, så det mest rettferdige for strømprisene sin del er å holde den diskusjonen adskilt. Videre så har vi nettleie, som det ligger i navnet er leie av kapasitet og muligheter som denne infrastrukturen gir oss som forbrukere - også om vi velger å være tilknyttet uten å bruke strøm. Denne betalingen avhenger som kjent av hvor mye effekt man bruker, når på døgnet osv. Nettleie er også en helt egen diskusjon om hva den er og bør være.

Så for å holde denne diskusjonen så konkret som mulig, så er det altså spotprisen med eventuell strømstøtte som er temaet. Og siden vi ikke mottar regning hver time eller dag, så er det regningen vi normalt får én gang i måneden, som er det sluttkunder faktisk ser. Anekdoter om timepriser og hva enn prøver å legge til av krisemaksimerende faktorer og ignorere strømstøtten, så er ikke det relevant. Det som er relevant, og sammenlignbart, er strømprisen med eventuell strømstøtte over en hel måned.

Skrevet

Leser jeg bildet feil eller har du valgt å ikke huke av for MVA samtidig som du snakker om private vegene?
Er det slik at man kan velge å ikke betale mva på strøm/nettleie, i så fall er jeg interessert i hvilken avtale og hvem tilbyder er

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Ja, spotprisen blir i snitt 114 øre i NO1 tirsdag. Men nå er jo spotprisen bare én komponent av hva strømkunder betaler. Tilfeldigvis den komponenten som lar seg sammenligne på tvers av leverandører av både nett og kraft. Men de aller første som klager på strømprisene gjør det på sine egne private vegne, for strømmen de betaler til sin egen bolig, og da kommer strømstøtten inn og justerer det effektivt ned til 77 øre.

Screenshot2025-08-11at18-07-57Strmpris-FinnbilligststrmpStartsiden.png.d99d2c55bdb607087ed0cc97e8fc2eaf.pngScreenshot2025-08-11at18-07-33Strmpris-FinnbilligststrmpStartsiden.png.f6aa908e572eeb4bb26c8a16f5b57d6d.png

DETTE er den prisen som ligger til grunn for videre utregning. Noen velger kraftleverandør med lavt påslag for å spare penger, andre driter i det og betaler for eksempel for "loyalitet" til sin gamle kjente lokale merkevare. Noen brukergrupper kan trekke fra mva på strøm, på samme måte som de gjør det for andre varer og tjenester. Andre brukergrupper kan ikke det. Mva har egentlig ikke så mye med strøm å gjøre. Det er en skattemodell. At bedrifter får trekke fra mva kan jo være en av årsakene til at de ikke får i både pose og sekk med mva-fratrekk og strømstøtte samtidig. Om private vs bedrifter bør betale mva er en helt annen diskusjon, så det mest rettferdige for strømprisene sin del er å holde den diskusjonen adskilt. Videre så har vi nettleie, som det ligger i navnet er leie av kapasitet og muligheter som denne infrastrukturen gir oss som forbrukere - også om vi velger å være tilknyttet uten å bruke strøm. Denne betalingen avhenger som kjent av hvor mye effekt man bruker, når på døgnet osv. Nettleie er også en helt egen diskusjon om hva den er og bør være.

Så for å holde denne diskusjonen så konkret som mulig, så er det altså spotprisen med eventuell strømstøtte som er temaet. Og siden vi ikke mottar regning hver time eller dag, så er det regningen vi normalt får én gang i måneden, som er det sluttkunder faktisk ser. Anekdoter om timepriser og hva enn prøver å legge til av krisemaksimerende faktorer og ignorere strømstøtten, så er ikke det relevant. Det som er relevant, og sammenlignbart, er strømprisen med eventuell strømstøtte over en hel måned.

Strømpriser i no2 for i år og i fjor. Vesentlig høgere pris i år dei siste månedene. 

(Og å ta med strømstøtte, men ikkje ta med mva, den er litt enkel)

Screenshot_20250811-184413_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (13 minutter siden):

Leser jeg bildet feil eller har du valgt å ikke huke av for MVA samtidig som du snakker om private vegene?
Er det slik at man kan velge å ikke betale mva på strøm/nettleie, i så fall er jeg interessert i hvilken avtale og hvem tilbyder er

Nesten alt tallmateriale man finner på strømpriser gjelder spotpriser og spot er som kjent uten mva. Eventuell skattepolitikk som kommer på toppen er som sagt et annet tema.

Synes du ikke det blir litt hyklersk når folk klager på sin egen private strømregning og ignorerer det faktum at de trekker fram månedens høyste pris, som et slags skrekkeksempel for å spinne storm i vannglass, og samtidig "glemmer" at selv skrekkeksemplet deres må jekkes ned ganske mange hakk pga strømstøtten?

Mye fjær og lite høns..

Skrevet (endret)
HF- skrev (2 timer siden):

Strømpriser i no2 for i år og i fjor. Vesentlig høgere pris i år dei siste månedene. 

Når du tar med dagspriser er det lett å bli forvirret av kortvarige topper som i den større sammenhengen har lite å si for månedsprisen. Siden jeg ikke fant et diagram over spotprisen i NO2 oppstilt side ved side per måned så måtte jeg fikse det selv. For sammenligningens skyld la jeg også inn inflasjonsjustert snittpris for NO2 gjennom årene 2004-2025. Så ja, du har rett i at det er høyere pris i år enn i fjor, nærmere bestemt 27% høyere, men alt i alt så ser jo prisene ut til å svinge seg i nærheten av normalen. Prisene er altså ikke absurde, men så nært gjennomsnittlig at det må sies å være ganske så normalt. Her har jeg ikke tatt med strømstøtten som vil trekke ned den reelle, sammenlignbare strømprisen ut til forbruker, før avgifter og andre tjenester. Nedtrekket vil i stor grad gjelde om de høyeste søylene og i liten grad de allerede lave søylene.

image.png.6aa6c67996483c6f0e2c8603b332e02a.png

Spotpriser som gjelder NO2 uten strømstøtte, avgifter og andre tjenester:

Inflasjonsjustert gjennomsnitt 2004-2025: 63,47 øre/kWh

Gjennomsnitt 2023: 90,63 øre/kWh (43% over snittet for 2004-2025)

Gjennomsnitt 2024: 58,19 øre/kWh (8% under snittet for 2004-2025)

Gjennomsnitt 2025: 73,78 øre/kWh (16% over snittet for 2004-2025 og 27% over 2024)

Med inflasjonsjustering på ca 3,5% og ca samme størrelseorden differanse i strømstøtte så er strømprisene rundt 20% høyere i år enn i fjor, og rundt 9% høyere enn det inflasjonsjusterte gjennomsnittet for 2004-2025.

image.png

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...