Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
HF- skrev (35 minutter siden):

Er så typisk dette her, når vi importerer er det 1000-2000MW.

Når vi eksporterer er det 3000-6000MW

Ja, det er helt typisk. Norge har typisk et kraftoverskudd på 10-20 TWh/år, så det vil typisk ende opp med netto eksport.

Om vi balanserer dette med 2 GW import halve døgnet + 6 GW eksport andre halvdelen, eller vi legger oss på 4 GW import 1/4 av døgnet og 4 GW eksport 3/4 av døgnet så blir summa summarium det samme. Tallene her er ganske typiske for de faktiske forhold. Ca 24 GWh import og 72 GWh eksport = 48 GWh netto eksport per døgn.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
fredrik2 skrev (1 time siden):

De lave priserna nu tror jag beror på regnet som gir en hel del elvekraft som ikke kan lagres och gissar att det också blåser en hel del.

Er nog ingen poäng med import då vi har nok själva.

Det er sol og vind i naboland våre som påvirker prisen på strøm, og kanskje elvekraft i Sverige 

Screenshot_20250804_145636_com.android.chrome_edit_1761554563195777.jpg

Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det blir selvsagt forbrukeren - som alltid.

Det vil koste penger, men det trenger ikke bli astronomiske beløp. F.eks kan det gjøres slik: Trafo byttes fra ren IT til kombinert IT/TN-trafo, megger og bruker de samme kablene i bakken (TN-C-S). Siden de aller fleste husstander før eller siden må eller bør oppgradere sikringsskapet så kan sette en frist på f.eks 20 år for oppgradering og enkel prosess for å søke fristforlengelse. Svært få husstander har 3-fase utstyr, så det er egentlig lite som må gjøres i sikringsskapet: ny hovedsikring, overspenningsvern og samleskinne. Usikker på om måleren bare konfigureres om eller må skiftes. Totalt sett en lav kostnad for forbrukeren - som tas når sikringsskapet uansett bør oppgraderes. Å skifte trafo er en stor kostnad, men det er godt "pant" på gamle pga store mengder verdifulle metaller, så nettselskapet vil få dekt noe av kostanden på den måten. Omkobling fra IT til TN i trafoen må gjøres samtidig med oppgradering av sikringsskap så det blir mye kjøring for småjobber for nettselskapene. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre trygt, teknisk og lovlig at huselektrikeren kan koble om enkeltvise husstander i trafoen. I så fall må de nye trafoene tilrettelegges spesielt for det, forskrifter skrives om og elektrikere må kanskje få ekstra kursing og sertifisering for den type arbeid.

Hovedproblemet er næringsbygg og industri som har 3-fase utstyr. Det blir myye jobb. Så der bør kanskje fristen settes til 40 år i stedet for og fortsatt enkelt å søke om fristforlengelse.

Om 40 år kan det være så lite IT igjen i landet at vi kan erklære oss et TN-land. Resterende IT kan da kalles særegne anlegg / unntak av tekniske, økonomiske eller historiske grunner.

Vel..jeg har prosjektert mange 400V anlegg i flere kommuner og faktisk innført 400V som standard for ett nettselskap..det var jeg som tok hele opplæringen av nettselskapet. Men jeg bor i en annen kommune og bygde hus for noen år siden. Da  var det 3 stk hus tilknyttet ett 230V IT nett..i et område det skulle bygges mange nye boliger. Jeg synes det fremstod som helt dust å bygge det nye boligfeltet med 230V IT...og skrev til nettselskapet at de burde gå for 400V her..men de ville ikke. Dersom jeg nå skulle få en regning for oppgradering av boligen til 400V..ETTER denne behandlingen der de satt sidrompa og ikke ville oppgradere til 400V til et nytt boligfelt med 30 talls boliger..så vil jeg kalle det overtramp. Dette  må de dekke inn over nettleien til ALLE.Vi kunder skal ikke oppleve embla tilstander i dette landet.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

For North Sea Link (populært kalt Englandskabelen) er det også lave priser midt på dagen i dag.

Prisene faller til minus 13 øre/kWh klokken 13. Da må de britiske produsentene betale for å levere strøm til NO2. Tirsdag er det nemlig i hovedsak import fra Storbritannia til Norge. Det er først tirsdag kveld, når prisene er oppe på normale nivåer for NSL, at produsentene i NO2 igjen begynner å overføre kraft til britene

.https://www.europower.no/kraftmarked/prisene-faller-inntil-99-prosent-tirsdag-selv-pa-sorlandet-blir-det-billig-strom/2-1-1853209?fbclid=IwY2xjawL9lP9leHRuA2FlbQIxMQABHjFRFDCXfLGxJ1ro6VSN9bPAYT3YeThmIxeQt4aZRXV-P_nZNXXOaXOGohOE_aem_l8hvcmn7HaLaUNgWk53w8A

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (På 3.8.2025 den 22.15):

Lurer på hva det hadde kostet å bygge oss ut av effektariffen. Hadde nok løst mye med å bygge om lavspent til 400v, amperen går betydelig ned. 

agvg skrev (På 3.8.2025 den 22.32):

Det lekes jo med tanken om og konvertere til ett normalt, europeisk strømnett, kom vel en rapport i fjor og det skal vel komme nye forskrifter for hvordan man kan gjøre slike konverteringer.

Jens Kr. Kirkebø skrev (23 timer siden):

Det vil koste ekstremt mye. Hvem skal betale omkobling i private hjem og bytte av masse 3-fase utstyr?

agvg skrev (23 timer siden):

Tvilar på dei skal byte ut brukande IT nett berre for å oppgradere. Men mykje av dagens lågspent nett er også gammalt og må med tida bytast ut. Då er det greit å ha eit system for dette på plass.

Til no så har kun områder som får nye nettstasjonar også fått 400V TN. Trur det har vore vanleg dei fleste plassar sidan midten av 90-talet.

Endret av Gazer75
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Ja, det er helt typisk. Norge har typisk et kraftoverskudd på 10-20 TWh/år, så det vil typisk ende opp med netto eksport.

Om vi balanserer dette med 2 GW import halve døgnet + 6 GW eksport andre halvdelen, eller vi legger oss på 4 GW import 1/4 av døgnet og 4 GW eksport 3/4 av døgnet så blir summa summarium det samme. Tallene her er ganske typiske for de faktiske forhold. Ca 24 GWh import og 72 GWh eksport = 48 GWh netto eksport per døgn.

Vanligvis har vi kraftoverskudd ja, men i år er det ikkje kraftoverskudd i no2 som står for det meste av eksporten. Der styrer det heilt tydelig mot historisk minimum fyllingsgrad. 

Screenshot_20250730-140457_Samsung Internet.jpg

Skrevet (endret)
HF- skrev (46 minutter siden):

Vanligvis har vi kraftoverskudd ja, men i år er det ikkje kraftoverskudd i no2 som står for det meste av eksporten. Der styrer det heilt tydelig mot historisk minimum fyllingsgrad.

Som du ser ligger det et sted mellom median og minimum for siste 20 år. Medianen betyr at 10 år ligger over og 10 år under. Det har vært lavere 3 ganger før disse 20 årene så det er ikke voldsomt unormalt.

Ikke la deg skremme av at tuppen peker nedover pr uke 29. Med regnværet nå så vil den nok peke oppover igjen når tallene for uke 32 tikker inn. Publiseringen er ganske treg så det kan ta et par uker før de tallene kommer.

Siden NO2 ikke er elektrisk isolert fra resten av landet, så må det også sees i sammenheng med fyllingsgraden ellers og nasjonalt ser det ganske normalt ut. Norge hadde 62,7 TWh på lager ved utgangen av uke 29, 2,3 TWh (3,5%) under medianen på 65,0 TWh. Men så gjenstår det å se hvor mye av den krafta som lar seg sende sørover enten i Norge eller via Sverige.

Det eneste området som opplever rekorder utenfor det som har vært opplevd de siste 20 år er NO4. Fyllingsgraden var 90,0% i ved utgangen av uke 29 og trender oppover på grunn av fortsatt mye snø og smeltevann i høyfjellet.

Screenshot2025-08-04at17-03-14Magasinstatistikk-NVE.thumb.png.3d04b04aa4378c5f2e41de9b4e25d5ba.png

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Som du ser ligger det et sted mellom median og minimum for siste 20 år. Medianen betyr at 10 år ligger over og 10 år under. Det har vært lavere 3 ganger før disse 20 årene så det er ikke voldsomt unormalt.

Ikke la deg skremme av at tuppen peker nedover pr uke 29. Med regnværet nå så vil den nok peke oppover igjen når tallene for uke 32 tikker inn. Publiseringen er ganske treg så det kan ta et par uker før de tallene kommer.

Siden NO2 ikke er elektrisk isolert fra resten av landet, så må det også sees i sammenheng med fyllingsgraden ellers og nasjonalt ser det ganske normalt ut. Norge hadde 62,7 TWh på lager ved utgangen av uke 29, 2,3 TWh (3,5%) under medianen på 65,0 TWh. Men så gjenstår det å se hvor mye av den krafta som lar seg sende sørover enten i Norge eller via Sverige.

Det eneste området som opplever rekorder utenfor det som har vært opplevd de siste 20 år er NO4. Fyllingsgraden var 90,0% i ved utgangen av uke 29 og trender oppover på grunn av fortsatt mye snø og smeltevann i høyfjellet.

Screenshot2025-08-04at17-03-14Magasinstatistikk-NVE.thumb.png.3d04b04aa4378c5f2e41de9b4e25d5ba.png

Ja det gjenstår å sjå på onsdag, om fyllingsgraden i no2 fortsett ned eller om regn og vind snur trenden 

Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

fortsatt mye snø og smeltevann i høyfjellet.

Snøsmelting i august, virkelig. Her har det vel ikke smeltet snø siden mai. Ikke at det var så mye av den, men noe er det alltids. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (2 timer siden):

Snøsmelting i august, virkelig. Her har det vel ikke smeltet snø siden mai. Ikke at det var så mye av den, men noe er det alltids. 

Magasinene ligger jo som regel høyt og nedbørsfeltet som munner ut i magasinene ligger jo som regel ennå høyere. I NO4 er det ganske mye snø i fjellet fortsatt fra 1200 moh og oppover. Mellom 700 og 1200 moh er det flekkvis. Kommer også an på om det er sørvendt eller nordvendt terreng.

Edit: Kikket litt rundt meg her nå og den laveste flekken jeg ser ligger i en nordvendt skrent på ca 400 moh

@HF- Førstkommende onsdag er det fyllingsgraden fra søndag 3. august som publiseres. Den viser nok nedover. Du må nok smøre deg med tålmodighet til onsdag 13. august for å se effekten av regnværet 4.-10. august.

Endret av Simen1
Presisering: NO4 - altså Nord-Norge
Skrevet
agvg skrev (21 timer siden):

Når jeg bygde nytt hus i 23 så ville jeg ha 400v. Vi er 4 hus og en låve som er koblet på samme kurs i trafoen. Altså en smal sak å bygge om. Kabelen som ligger i bakken er klar for 400v. De skulle likevell ha en halv million for å bygge om til 400v. Det er for mye, og den kostanden kan ikke dumpes på oss forbrukere.

Simen1 skrev (9 timer siden):

Null-leder fra transformator innebærer graving av ny kabel med 5 ledere i stedet for 4.

Her lokalt har de gravd ned 5 ledere i ca 15 år, så det er klart for fremtiden. Men det står på stedet hvil, brukes alt for lite.

Simen1 skrev (12 timer siden):

. Svært få husstander har 3-fase utstyr, så det er egentlig lite som må gjøres i sikringsskapet:

Jeg har en varmepumpe på 12kw, 3 fas 32a. Kompressoren på den varer ikke like lenge som på 400v utgavene siden kompressoren min er 1fas. Men det skal være ganske enkelt å konvertere pumpene til 400v såvidt meg bekjent.

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Magasinene ligger jo som regel høyt og nedbørsfeltet som munner ut i magasinene ligger jo som regel ennå høyere. Der er ganske mye snø i fjellet fortsatt fra 1200 moh og oppover. Mellom 700 og 1200 moh er det flekkvis. Kommer også an på om det er sørvendt eller nordvendt terreng.

Edit: Kikket litt rundt meg her nå og den laveste flekken jeg ser ligger i en nordvendt skrent på ca 400 moh

@HF- Førstkommende onsdag er det fyllingsgraden fra søndag 3. august som publiseres. Den viser nok nedover. Du må nok smøre deg med tålmodighet til onsdag 13. august for å se effekten av regnværet 4.-10. august.

Hytta er over 1300 meter og høyeste toppene du ser er over 2000 meter. Indre Sogn/Jotunheim

https://tindevegen.no/webkamera/

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (9 timer siden):

Mange "Happy hours" tirsdag også:

Screenshot2025-08-04at12-51-45NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.552dbc3f94299a97002903fc527628f4.png

NO1: 24 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 9 timer med minuspriser

NO2: 13 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 4 timer med minuspriser

NO3: 24 av 24 timer under 5,2 øre/kWh, derav 0 timer med minuspriser

NO4: 24 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 3 timer med minuspriser

NO5: 18 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 0 timer med minuspriser

Både UK, Tyskland, Nederland og Danmark smitter NO2 med deres negative priser deler av dagen. NO1 smittes av SE3 sine negative priser. NO4 smittes av negative priser fra SE1 og SE2. Metoden man bruker for å se hvor prissmitten kommer fra er ved å se hvilket naboområde som har den laveste prisen. Det indikerer hvem som trekker ned prisnivået.

Ja, det er svært hyggelig å se prissmitten fra Tyskland, akkurat nå i juli/august, tilfeldigvis samtidig som hele landet har «fellesferie»; industrien er i ferie-modus og solen står høyt på himmelen mens det blåser godt. 

Absolutt. 

De resterende 10 måneder av året, er jeg redd at ikke blir like hyggelig .. 🫣 Håper jeg tar feil. Men vi vet jo begge at jeg ikke tar feil. 

Prissmitten er i sum svært negativ for den jevne forbruker. Både for enkeltpersoner som bor i dette land, men også især for alle bedriftene våre! 

Vi trenger tiltak for å reversere prissmitten! Og vi trenger det nå! (Så får vi heller tåle at prisen ikke dras ned av tysk ferie i månedsskifte juli/august.)

• Liker 3
Skrevet
fredrik2 skrev (17 minutter siden):

Tror Simen1 snakker om snö i nord Norge. 

https://www.senorge.no/

ändra kartlager till snödjup.

På nordvest landet och mitt Norge är det fremdeles en del snö högt upp men ser inte ut som att det är så stora mängder igen. 

Her er lite og temmelig mange magasiner rundt om alle fjellene. Takk for snøkartet :)

Kameret viser øst mot DNT Fondsbu og utover Bygdin. Fjelltoppen i horisonten er Galdebergtind, 2075 m.o.h.

https://jvb.no/webkamera-eidsbugarden/

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Jeg har en varmepumpe på 12kw, 3 fas 32a. Kompressoren på den varer ikke like lenge som på 400v utgavene siden kompressoren min er 1fas. Men det skal være ganske enkelt å konvertere pumpene til 400v såvidt meg bekjent.

Hvorfor skulle den ikke vare like lenge, har du en on/off pumpe med 1-fase kompressor? Visste i så fall ikke at det fantes. Jeg har 1-fase forsyning på kompressoren, men det er bare til inverteren. Den lager 3-fase med variabel frekvens til selve kompressoren. 

Min gamle on/off pumpe hadde 3-fase forsyning til kompressoren. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...