Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det vil jo også føre til lavere priser, som igjen vil påvirke forbruket.

Dersom vi hadde lagt oss på f.eks. halv eksport, så vil de lavere prisene gi noe økt forbruk. Ja. Spesielt for industrien; er de som lider mest under dagens regime. 

Dette økte forbruk, blir først er problem, dersom det nærmer seg besparelsen av halv eksport. Som jo er en del. 

--

Jeg prøvde meg på ChatGPT litt. Håper den tar feil. Det den forteller meg, med en rams av kilder:

• Netto eksport var i følge SSB på ca 18 TWh i 2024.
  • Samtidig var ditt, mitt, og alle bedrifters forbruk på bare 9 TWh samme år. 
  • Ergo kan vi kanskje tillate oss ganske mye sløsing, ved å bremse på eksport-siden? (Pga nettleien, var strøm nesten aldri gratis før heller. Derfor sløste hvertfall ikke jeg. Jeg utførte strømsparende tiltak, som varmepumpe, lenge før vi fikk prissmittekrise!

IMG_7168.thumb.jpeg.ff8757dc92092f4dd35d3b0a8952f14d.jpeg

Skrevet

Tror nok du må bruke eget hode og litt kildekritikk. Hvis Norge produserte 157,1 TWh i 2024, eksporterte 18,4 og brukte 9,66 selv, hvor ble det da av resten av krafta? :p

Bruk heller SSB direkte så slipper du at språkmodeller skal forsøke seg på og misforstå logikk.

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (7 timer siden):

Det er alltid alternative måter å bruke effekten og kraften på. Kunne man kombinert dette med noe annet f.eks? En annen ting er jo hvor mye "monstermaster" som har blitt bygget på land de siste 15 årene, kostnadene og det visuelle rundt dette. KUN bygget for å sende kraft utenlands.

Begrunn denne påstanden takk

Skal vi beholde kraften selv eller sende den som råstoff gjennom noen ledninger så andre kan dra større nytte av den.

Norge bør gjøre en grundig analyse og velge det som lønner seg best for oss.

Norge er jo allerede en enormt stor eksportør av energi gjennom salg av olje og gass.

Hva har dette med saken å gjøre?

Nå kommer jo snart EU energidirektiv så nordmenn blir nødt til å påkoste sine boliger 1 million i isolasjon for å bruke mindre elektrisk kraft.

Media har krisemaksimert med en påstand om potensielt opp til 1 million. Her generaliserer du og hevder at alle blir nødt til å påkoste boligen så mye. Kan du begrunne generaliseringen av medias krisemaksimering?

Da kan mer norsk elektrisk kraft selges til EU for knapper og glansbilder.

Vi kjøper billig (for knapper og glansbilder) når det blåser og sola skinner. Så selger vi den samme strømmen dyrt tilbake. Europas batteri, eller powerbank om du vil. Hvorfor fremstiller du dette helt på hodet?

Skrevet
Jarmo skrev (5 timer siden):

Hvis Kina ruller ut slike reaktorer i stor stil fra 2034 så har det potensiale til å senke de globale CO2-utslippene så det monner. I 12. time for klimaet.

Det vil imidlertid gi en mørk bieffekt: Hvis Kina klarer å kvitte seg med kull-avhengigheten til vesten så vil det gjøre verdensøkonomien betydelig vanskeligere for vesten. Som om vi ikke sliter alvorlig allerede med at Kina tar fra oss produksjon. Hva skal vesten leve av dersom alt blir produsert i Kina og Kina ikke en gang er avhengige av kullet vårt? Det er på vei til å bli så ille at 2-3 generasjoner etter oss kan bli nødt til å prate kinesisk og leve i et diktatur. Kina er en mye større trussel mot Europa på lang sikt enn det Russland er. Russland er en mygg i forhold til Kina.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

Begrunn denne påstanden takk

Norge bør gjøre en grundig analyse og velge det som lønner seg best for oss.

Hva har dette med saken å gjøre?

Media har krisemaksimert med en påstand om potensielt opp til 1 million. Her generaliserer du og hevder at alle blir nødt til å påkoste boligen så mye. Kan du begrunne generaliseringen av medias krisemaksimering?

Vi kjøper billig (for knapper og glansbilder) når det blåser og sola skinner. Så selger vi den samme strømmen dyrt tilbake. Europas batteri, eller powerbank om du vil. Hvorfor fremstiller du dette helt på hodet?

Når bortimot 90% av "utvekslingen" til Nederland, England og Tyskland er eksport, så er det vel riktig å kalle disse kablene eksportkabler.
Vi hadde allerede 14 utvekslingskabler til andre nordiske land ( i hovedsak Sverige) som var bygget for å sikre kraftforsyningen. 
Dette fungerte utmerket.

Men i stedet for å bygge ut innenriks kapasitet med nye linjer så ville heller Statnett, Statkraft, kraftprodusenter og politikere  tilknytte Norge den europeiske energiunionen og omsette norsk vannkraft på børs for å oppnå høyest mulig strømpriser i Norge ved prissmitte.
Det viste seg etter hvert selv om Statnett bedyret at prissmitten kun ville bli små ører. 
https://www.nrk.no/norge/xl/fortellingen-om-kraftkablene-1.16060842

Til tross for at alle interessentene i kraftlobbyen er avslørt så fortsetter de med med den lavpannede idiotien sin.
Elektrifisering av Melkøya, norsk sokkel, batterifabrikker, datahaller o.a. som ikke skaper arbeidsplasser.
Vårt årlige (lille) overskudd skulle gått til industriell utnyttelse for norske arbeidsplasser.

Vindmøller som skal bygges av utenlandske interessenter orker jeg ikke nevne en gang.
Hvordan kan man stemme på partier som vil rasere naturen med vindmøller?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Når bortimot 90% av "utvekslingen" til Nederland, England og Tyskland er eksport, så er det vel riktig å kalle disse kablene eksportkabler.

Jeg kan ikke ta ansvar for dine misforståelser eller overdrivelser, men gi meg nå litt cred for å korrigere feil og bidra med fakta.

Spoiler

Screenshot2025-07-30at10-56-45Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.94d50834748bc800745d1502fd23d196.png

Kilde: Statnett

Hittil i år har vi importert 5905 og eksportert 19764 GWh, noe som gir en total kraftutveksling på 25669 GWh. Av dette er 13858 GWh netto eksport. Det er 54%. Tilsvarende tall for kalenderåret 2024 er 38%. Nå har jeg ikke hentet fram data for kun de tre landene du trekker fram. Dette er det fulle og hele bildet. Når du får 54% til å bli "bortimot 90%" så bør det gå noen varsellamper om overdrivesler hos leserne. Fortjener jeg cred for å være faktaorientert eller er dette så ubehagelige fakta at du ikke klarer å gi meg cred for det?

Hvis dette skal være en tråd der propaganda, løgner og falske nyheter belønnes med tomler opp, mens fakta ignoreres så mener jeg vi er på ville veier. Fakta er viktig for meg og jeg håper det er det for mange andre også.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Hittil i år har vi importert 5905 og eksportert 19764 GWh, noe som gir en total kraftutveksling på 25669 GWh. Av dette er 13858 GWh netto eksport. Det er 54%.

Så hittil i år har vi altså 46% netto import fra Tyskland, England, Nederland?
Her gleder jeg meg til tall og en detaljert Simen-spesial utledning! :)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
sk0yern skrev (17 minutter siden):

Så hittil i år har vi altså 46% netto import fra Tyskland, England, Nederland?
Her gleder jeg meg til tall og en detaljert Simen-spesial utledning! :)

Norge har i dag totalt 17 strømforbindelser til sju forskjellige land. Noen går som kabler under vann, andre går som høyspentmaster over land. Men felles for dem alle, er at de legger til rette for import og eksport av strøm.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Jeg kan ikke ta ansvar for dine misforståelser eller overdrivelser, men gi meg nå litt cred for å korrigere feil og bidra med fakta.

Vis skjult innhold

Screenshot2025-07-30at10-56-45Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.94d50834748bc800745d1502fd23d196.png

Kilde: Statnett

Hittil i år har vi importert 5905 og eksportert 19764 GWh, noe som gir en total kraftutveksling på 25669 GWh. Av dette er 13858 GWh netto eksport. Det er 54%. Tilsvarende tall for kalenderåret 2024 er 38%. Nå har jeg ikke hentet fram data for kun de tre landene du trekker fram. Dette er det fulle og hele bildet. Når du får 54% til å bli "bortimot 90%" så bør det gå noen varsellamper om overdrivesler hos leserne. Fortjener jeg cred for å være faktaorientert eller er dette så ubehagelige fakta at du ikke klarer å gi meg cred for det?

Hvis dette skal være en tråd der propaganda, løgner og falske nyheter belønnes med tomler opp, mens fakta ignoreres så mener jeg vi er på ville veier. Fakta er viktig for meg og jeg håper det er det for mange andre også.

Nuvel, jeg baserte meg på bl. annet dette.
Men du vet selvsagt bedre enn NVE?
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/utenlandskablene-brukes-i-all-hovedsak-til-eksport-av-strom/s/12-95-3424246099

Å krangle om prosenter er det berømmelige halmstrået som får deg til å se bort i fra 90% av innholdet som omhandler hvordan norske politikere og lobbyister har gitt fra seg kontrollen over vårt eneste konkurransefortrinn for industrien og næringslivet, vannkraften bygget av det norske folk - for det norske folk. Jeg vil kalle dette et forræderi av verste sort.

Det vi importerer er kraft som "kastes" til bl.a Norge da de ikke har andre måter å gjøre seg av med krafta.
Som kjent kan ikke kraft fra strømkilder som sol og vind akkumuleres i stor skala, den må brukes med en gang.
Dette er ikke strøm vi har behov for.

Ta inn over deg fakta - at energiloven fra -91 og eksportkablene ødelegger for både husholdningene og ikke minst arbeidsplassene vi skal leve av i Norge. Usedvanlig lite fremtidsrettet begge deler.
Det norske folk måtte selvsagt bekoste eksportkablene som var basert på ren løgn, noe som absolutt burde vært etterforsket på grunn av alvorlighetsgraden.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

...hvorfor er så mange ellers til høyre i politikken motstandere av at kapitalistisme bestemmer prisene på strøm og at mulighet for profitt styrer utbyggingen av strømmarkedet..?

Det er tatt opp i tråden flere ganger av bl.a. meg at god infrastruktur er en forutsetning for å skape verdier i Norge. Det er rammeverket sammen med lave skatter og avgifter samt forenklet skjemavelde.

Strøm som før var regnet for å være en infrastruktur, ble av mindre kloke hoder gjort om til en vare som skulle omsettes på børsen. Særdeles uklokt.
Noen politikere har innsett at dette ødelegger for husholdninger og næringslivet, mens andre vil bygge enda flere kabler og innlemme oss i ACER energipakke 4 omgående.

Skrevet
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

...hvorfor er så mange ellers til høyre i politikken motstandere av at kapitalistisme bestemmer prisene på strøm og at mulighet for profitt styrer utbyggingen av strømmarkedet..?

Et viktig prinsipp i en vellykket kapitalistisk verden, er at infrastruktur må kontrolleres av staten. Du kan ikke slippe de frie markedskreftene helt løs. Da går det helt galt.

Skrevet
sk0yern skrev (4 minutter siden):

Et viktig prinsipp i en vellykket kapitalistisk verden, er at infrastruktur må kontrolleres av staten. Du kan ikke slippe de frie markedskreftene helt løs. Da går det helt galt.

Som vi ser på utbygging av blant annet fiber -- en utbygging som åpenbart skulle vært styrt av staten, og ikke private.

Men her er det ikke problemer med at infrastrukturen er jalla -- det er ingen som ikke får strøm fordi infrastrukturen ikke er bygget ut -- det folk klager på er at de som selger strøm maksimerer profitten og at de må betale markedspris.

Skrevet
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du svarer på her?

Sitat

Hittil i år har vi importert 5905 og eksportert 19764 GWh, noe som gir en total kraftutveksling på 25669 GWh. Av dette er 13858 GWh netto eksport. Det er 54%. Tilsvarende tall for kalenderåret 2024 er 38%. Nå har jeg ikke hentet fram data for kun de tre landene du trekker fram. Dette er det fulle og hele bildet.

Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

Hvis Kina ruller ut slike reaktorer i stor stil fra 2034 så har det potensiale til å senke de globale CO2-utslippene så det monner. I 12. time for klimaet.

Det vil imidlertid gi en mørk bieffekt: Hvis Kina klarer å kvitte seg med kull-avhengigheten til vesten så vil det gjøre verdensøkonomien betydelig vanskeligere for vesten. Som om vi ikke sliter alvorlig allerede med at Kina tar fra oss produksjon. Hva skal vesten leve av dersom alt blir produsert i Kina og Kina ikke en gang er avhengige av kullet vårt? Det er på vei til å bli så ille at 2-3 generasjoner etter oss kan bli nødt til å prate kinesisk og leve i et diktatur. Kina er en mye større trussel mot Europa på lang sikt enn det Russland er. Russland er en mygg i forhold til Kina.

1. En skal ta alle store nyheter fra Kina om hvor langt fremme de er med en kjempestor klype salt

2. Kina er på full veg inn i en demografisk kollaps. Vi får den også i vesten, men de ligger godt foran oss

Skrevet
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Som vi ser på utbygging av blant annet fiber -- en utbygging som åpenbart skulle vært styrt av staten, og ikke private.

Vi har minst 3 landsdekkende fibernett i Norge.
Og nei, de dekker selvfølgelig ikke hvert naust eller knaus i landet. Det er utopisk uansett om det er private aktører eller staten som bygger ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...