Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Og slik er det jo ikke. Vi har mye elvekraftverk, en del vindkraft og noe solkraft. Samt en masse magasinvannkraftverk med krav til minstevannføring. I tillegg må man produsere for fullt i NO4 for at ikke magasinene skal renne over på sikt. 

Og til tross for at vi tydeligvis flommer over av kraft, så holdes prisene høye.
Genialt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sk0yern skrev (15 minutter siden):

Og til tross for at vi tydeligvis flommer over av kraft, så holdes prisene høye.
Genialt.

Det er lite snøv i fjellet i sør-norge så det er fare for lite tilsig i sommer. Og vi er avhengig av en våt haust for å fylle opp magasina før vinteren.

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (10 minutter siden):

Det er lite snøv i fjellet i sør-norge så det er fare for lite tilsig i sommer. Og vi er avhengig av en våt haust for å fylle opp magasina før vinteren.

Jepp. Både NO1 og NO2 ligger godt under median, NO5 ligger akkurat på median. Og situasjonen forverres kraftig for hver uke som går siden det knapt er noe snø igjen i fjellet. I forrige uke var median økning i magasinfylling i NO1 9,2% mens det i år økte bare 3,7%. Altså en forverring mot median på 5,5% på en eneste uke. Det er ikke usannsynlig at NO1 ligger under tidligere minimum om 4 uker. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nesten 6000 megawatt eksport hver natt nå. Er vel omtrent maks eksport vil jeg tro. Magasiner fylles ikke opp av dette. 

• Liker 4
Skrevet
kremt skrev (17 minutter siden):

Nesten 6000 megawatt eksport hver natt nå. Er vel omtrent maks eksport vil jeg tro. Magasiner fylles ikke opp av dette. 

Får sette solcellene og vindmøllene til å produsere om natten for å dekke opp! 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, HF- said:

Det stemmer men vi vet alle at det har ingen verdens ting å gjøre med prisene i dag.

• Liker 1
Skrevet
oldboy skrev (11 timer siden):

Det stemmer men vi vet alle at det har ingen verdens ting å gjøre med prisene i dag.

Dersom fyllingsgraden ikkje hadde noke med prisen å gjere burde norske priser følge europeiske og bli svært lave/ negative på dagtid, men dette skjer ikkje. Krafthandlerane veit at det blir høgere priser seinere. 

Screenshot_20250613-103831_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Jarmo skrev (28 minutter siden):

Problemer ved fransk atomkraft kan sende europeiske strømpriser kraftig opp: – Dette kan bli alvorlig, sier meglersjef.

https://www.finansavisen.no/energi/2025/06/13/8271119/atomkraftlekkasje-kan-sende-stromprisen-til-himmels

Det høres ut som det allerede er dramatisert alt for mye. Det er snakk om én reaktor på 1,5 GW som muligens må kjøres ned for en ukjent periode, når den mulige spenningskorrosjonen undersøkes og hvis det kan bekreftes og hvis det trenger utbedring. Perioden de sammenligner med i juni-desember 2025 ga angivelig 2,5 ganger høyere kraftpris, men det er uten å detaljere årsakene til det.

For kontekst: Frankrike har 61 GW kapasitet på kjernekraftverkene sine og 135 GW totalt med alle kraftkilder. 1,5 GW reduksjon vil neppe gjøre noe stort fra eller til på prisnivået. 1,5 GW er worst case scenarioet.

• Liker 3
Skrevet

Sannsynligvis overskya i England, lite solkraftproduksjon der så vi eksporterer dit. Dermed er det laber import no

Screenshot_20250613-120121_Samsung Internet.jpg

Skrevet

Men... hvis det er overskya så vil det jo blåse? Kan umulig være så uheldig at det både er overskyet og vindstille? Det er jo derfor man investerer i sol og vind. Så er man garantert produksjon.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (27 minutter siden):

Men... hvis det er overskya så vil det jo blåse? Kan umulig være så uheldig at det både er overskyet og vindstille? Det er jo derfor man investerer i sol og vind. Så er man garantert produksjon.

En dunkelflaute er innen fornybar energi en periode hvor det verken vind eller sollys nok til å produsere vindkraft eller solkraft. Dunkelflauten en kombinasjon av høytrykk og skydekke hvor det er vindstille.

Skrevet

Screenshot2025-06-13at12-54-19Strmpris-FinnbilligststrmpStartsiden.thumb.png.36ed18d96ab8c717ddaff4611b7353a7.png

Jeg har analysert dette litt nå. Sånn jeg forstår det så begrenses importen av hvor lavt vi kan skru vår egen produksjon. Elvekraft skjer i hovedsak i Sør-Norge, så jeg skal gjøre en kjapp generalisering og anta at en stor del av krafta produsert i Nord- og Midt-Norge er magasinert vannkraft, ca 4-4,5 GW. Dette er nødvendig å produsere pga svært fulle magasiner kombinert med snøsmelting. Det kan ikke skrues ned.

Det vil si at hele Sør-Norge bare produserer ca 2 GW magasinert vannkraft. Det er nok pga minstevannføring. Så det kan ikke skrues lengre ned. Elvekrafta er ikke mulig å skru ned og heller ikke vindkrafta. Så da produserer Sør-Norge (NO1,2,5), så lite som overhodet mulig.

Minsteproduksjonen vår går til eget forbruk. I tillegg har vi 3,1 GW import og 1,4 GW eksport samtidig, så vi sitter igjen med en netto import på 1,7 GW. Hadde vi hatt mer pumpekraft i Sør-Norge så kunne vi importert mer. Hadde vi hatt noen ekstra aluminiumsverk i bakhånd så kunne vi slått på de.. Det er selvsagt ikke mulig, men jeg ville bare lage et poeng om at regulerbart forbruk kan hjelpe oss med å importere mer til riktig tid og pris. Hadde vi hatt mer vindkraft så ville det redusert våre muligheter til å importere til riktig tid og pris. Vindkraft er skadelig for kraftprisen vår og våre muligheter til å være Europas batteri (kjøpe billig, selge dyrt). Det samme er forsåvidt også elvekraft og minstevannføring.

Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Screenshot2025-06-13at12-54-19Strmpris-FinnbilligststrmpStartsiden.thumb.png.36ed18d96ab8c717ddaff4611b7353a7.png

Jeg har analysert dette litt nå. Sånn jeg forstår det så begrenses importen av hvor lavt vi kan skru vår egen produksjon. Elvekraft skjer i hovedsak i Sør-Norge, så jeg skal gjøre en kjapp generalisering og anta at en stor del av krafta produsert i Nord- og Midt-Norge er magasinert vannkraft, ca 4-4,5 GW. Dette er nødvendig å produsere pga svært fulle magasiner kombinert med snøsmelting. Det kan ikke skrues ned.

Det vil si at hele Sør-Norge bare produserer ca 2 GW magasinert vannkraft. Det er nok pga minstevannføring. Så det kan ikke skrues lengre ned. Elvekrafta er ikke mulig å skru ned og heller ikke vindkrafta. Så da produserer Sør-Norge (NO1,2,5), så lite som overhodet mulig.

Minsteproduksjonen vår går til eget forbruk. I tillegg har vi 3,1 GW import og 1,4 GW eksport samtidig, så vi sitter igjen med en netto import på 1,7 GW. Hadde vi hatt mer pumpekraft i Sør-Norge så kunne vi importert mer. Hadde vi hatt noen ekstra aluminiumsverk i bakhånd så kunne vi slått på de.. Det er selvsagt ikke mulig, men jeg ville bare lage et poeng om at regulerbart forbruk kan hjelpe oss med å importere mer til riktig tid og pris. Hadde vi hatt mer vindkraft så ville det redusert våre muligheter til å importere til riktig tid og pris. Vindkraft er skadelig for kraftprisen vår og våre muligheter til å være Europas batteri (kjøpe billig, selge dyrt). Det samme er forsåvidt også elvekraft og minstevannføring.

Fin analyse, men den stemmer ikkje. Vi importerte over 4 GW stort sett heile dagen i går. Midt-Norge har 10% over median fyllingsgrad, men her er såvidt eg veit lite snøv i fjellet. Så der er ca 2 GW produksjon du kunne skru av og erstatte med import.

Skrevet
10 minutes ago, Simen1 said:

Priset borde vara väldigt lavt hvis det du skriver stämmer då det tyder på att man har överproduktion. 

Marknaden kan ikke bara ignorera tillgangen på billig ström via import för att istället välja innhemsk dyr ström (elvekraft och minsta vannföring borde vel prissättas till 0 då det er noe man må få solgt på samma sätt som vind och sol). 

Skrevet
Just now, HF- said:

Fin analyse, men den stemmer ikkje. Vi importerte over 4 GW stort sett heile dagen i går. Midt-Norge har 10% over median fyllingsgrad, men her er såvidt eg veit lite snøv i fjellet. Så der er ca 2 GW produksjon du kunne skru av og erstatte med import.

En kall mai och juni har gjort att det fremdeles er en hel del snö i fjällen i midt Norge. 

Skrevet
HF- skrev (Akkurat nå):

Jeg analyserte det øyeblikksbildet du ser der. Ikke gårdagen. Midt-Norge produserte 2,529 GW og kunne neppe bare skru av 2 av de.

Skrevet
Just now, Simen1 said:

Jeg analyserte det øyeblikksbildet du ser der. Ikke gårdagen. Midt-Norge produserte 2,529 GW og kunne neppe bare skru av 2 av de.

Varför ska de skru av noe som helst utan att gå via marknaden, alltså negativa priser? 

Skrevet
Jarmo skrev (32 minutter siden):

En dunkelflaute er innen fornybar energi en periode hvor det verken vind eller sollys nok til å produsere vindkraft eller solkraft. Dunkelflauten en kombinasjon av høytrykk og skydekke hvor det er vindstille.

Var nok ironisk :D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...