Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

til dere som fortsatt har manuelt gir(diesel)


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Det finnes ikke noen fasit. Varier fra drivlinje til drivlinje. Du kjenner fort når du girer for tidlig. 

Syntes begge deler fungerer på min bil, kan fint gire med engang til 2 så lenge bilen ruller litt uten at den indikerer at jeg bør gire ned igjen(den pilen). I oppover bakke så må jeg så klart gi på litt først, naturlig  nok. Bilen min har en 6 trinns girkasse(rav4 2013)

Men på flat mark, så er jeg usikker på hva som er best for bilen eller om det i det hele tatt spiller noe rolle? Mest vandt til automat fra tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel snu litt på spørsmålet da, sliter det noe på motor/systemet ved å ha litt ekstra turtall(feks 2000 omdreininger eller mer) før man girer opp til 2 giret, eller andre høyre gir for den slags skyld?

Har lest tidligere at det er optimalt å gire opp ved ett viss turtall for å unngå minst mulig slitasje på ting!? Stemmer det?

Men på toyota sa en at det ikke spiller så stor rolle og at bilene er lagd for å tåle giring ved litt lavere turtall(så lenge det ikke er for lavt da så klart)!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Det er nok som flere over har nevnt - stor forskjell mellom ulike biler. Du girer f.ex ikke buss med 4L+ motor på samme måte som en bybil med 1.6L diesel for å si det sånn.

 

6 minutes ago, dan83 said:

Har lest tidligere at det er optimalt å gire opp ved ett viss turtall for å unngå minst mulig slitasje på ting!?

På dette spørsmålet er det nok stor forskjell fra type motor. Har du f.ex bensin så er du ofte nødt til å bruke høyt turtall for å klare å akselerere noenlunde fornuftig.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (5 minutter siden):

Det er nok som flere over har nevnt - stor forskjell mellom ulike biler. Du girer f.ex ikke buss med 4L+ motor på samme måte som en bybil med 1.6L diesel for å si det sånn.

 

På dette spørsmålet er det nok stor forskjell fra type motor. Har du f.ex bensin så er du ofte nødt til å bruke høyt turtall for å klare å akselerere noenlunde fornuftig.

Ok, skjønner, men hva kan være optimalt for en diesel motor med ikke så veldig mye hestekrefter tenker du!? Merker jo at bilen akselerer tregt, tar litt tid å få opp farten fra 0 til 80km feks for å si det sånn. Antar at det er pgr av at bilen bare har ca 130 hestekrefter(tror jeg)

Sorry hvis jeg spør dumt, er fortsatt litt fersk når det kommer til det tekniske og mekaniske på bil

Endret av dan83
Lenke til kommentar
9 minutes ago, dan83 said:

Merker jo at bilen akselerer tregt, tar litt tid å få opp farten fra 0 til 80km feks for å si det sånn. Antar at det er pgr av at bilen bare har ca 130 hestekrefter(tror jeg)

Det kommer jo an på vekta til bilen. 130HK er jo en normalt sterk motor for en "vanlig" bil.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 12.8.2022 den 0.18):

Jeg kan vel snu litt på spørsmålet da, sliter det noe på motor/systemet ved å ha litt ekstra turtall(feks 2000 omdreininger eller mer) før man girer opp til 2 giret, eller andre høyre gir for den slags skyld?

Har lest tidligere at det er optimalt å gire opp ved ett viss turtall for å unngå minst mulig slitasje på ting!? Stemmer det?

Men på toyota sa en at det ikke spiller så stor rolle og at bilene er lagd for å tåle giring ved litt lavere turtall(så lenge det ikke er for lavt da så klart)!?

For motoren har ikke dette noen betydning. Cluch vil også greie dette fint. For drivstoff forbruket er det er fordel å gire tidlig. Det viktigste er at en har kontroll slik at en ikke f.eks kveler motoren eller får hjulspinn. Bare gjør det som føles riktigst.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
11 hours ago, dan83 said:

Sorry hvis jeg spør dumt, er fortsatt litt fersk når det kommer til det tekniske og mekaniske på bil

Ett tips er å se i instruksjonsboka til bilen du har. På alle biler vi har hatt gjennom tiden med manuell girkasse har det vært angitt hva som er optimal fart med girvalg. Når du vet farten girene passer til, får du raskt følelsen på turtallet og da girer du til slutt ut fra ett raskt blikk på turtelleren/motorlyden og trafikkbildet du er i. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Varierer fra bil til bil. Må bare blir vant til hva som virker best. 

Synes personlig at mange dieselbiler har for lavt førstegir, så da blir det naturlig å ta andre med en gang. På andre siden har mange dieselmotorer turbo som krever litt turtall, så da må man mate litt på "traktor-giret" hvis man ikke skal stoppe helt opp når man tar andre. Har man en kombinasjon av de to, så...

Dieselmotorer har kanske kort register, er en grunn til at de har 6-8 gir og krever mye giring. Liker man ikke det så er det elektirsk, bensin eller automat som gjelder.

Bli vant til hva motoren, og olle vær redd for å bruke litt turtall om det skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...