Gå til innhold

Kjente økonomer advarer: – Subsidier kan forverre strømkrisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke peis i leiligheten min.

Hvis du vil låne meg motorsagen din (snilt av deg 💗) har du sikkert ikke noe imot å hjelpe meg å finne et sted jeg kan felle trær lovlig, sage og kløyve dem, låne meg en bil med tilhenger, lagre veden for tørking i et år (kan sikkert bruke gjesteparkeringen eller lekeplassen), og bruke tørketiden til å skrive søknad om å få montere peis i leiligheten. Så kan du hjelpe meg å mure.

 

Det du beskriver er faktisk en realitet i store deler av verden.

Vi sitter på ræva og beklager oss over de strømprisene vi muligens skal oppleve i vinter. Vi har alle et valg, vi kan enten sitte å vente på disse strømprisene, eller vi kan gjøre som nordmenn har gjort i tusener av år. Vi kan forberede oss.

Det du og andre her på forumet mer enn antyder er at disse strømprisene og denne kulden og inn til margen frosten vi vil oppleve til vinteren skal fikses av Jonas Gahr Støre og Trygve Vedum.

Det vil neppe skje.

Slutt og hyl etter Staten.

Vestlandet (som jeg kjenner) er full av unyttig skog som bare tar utsikten og som kan holde nordmenn varme gjennom hele vinteren og en del vintere til.

Fiks det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Egentlig burde vel staten eid all kraftproduksjon og fått all beskatningen av den så verdiene kunne blitt fordelt over statsbudsjettet. I dag skaper det stor forskjell mellom kommunene pga ulik geografi og befolkningstetthet. Jeg tenker fjellene og nedbøren tilhører alle, selv om de måtte bo på Jæren.

Argumentet er vel at «kraftkommuner» har måttet gjøre kompromisser med fiskeelver og turområder for å kunne lage kraft. Ved å gi tilbake til lokalsamfunnet så øker man villigheten til å gjøre slike offer.

Samtidig så er det dillete at staten legger til rette for et europeisk strømmarked og konsumentene betaler kabler og kommunene skal få enorme mer-inntekter som resultat. Det er ikke et regulært fritt marked, og kanskje blir utfallet rart når vi later som om det er? Vi lar ikke Stavanger få hele oljeskatten heller?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke peis i leiligheten min.

Hvis du vil låne meg motorsagen din (snilt av deg 💗) har du sikkert ikke noe imot å hjelpe meg å finne et sted jeg kan felle trær lovlig, sage og kløyve dem, låne meg en bil med tilhenger, lagre veden for tørking i et år (kan sikkert bruke gjesteparkeringen eller lekeplassen), og bruke tørketiden til å skrive søknad om å få montere peis i leiligheten. Så kan du hjelpe meg å mure.

Hører jeg nok et etterpåklokt utsagn? Hvorfor valgte du ikke leilighet med peis sist du valgte?

Var det ikke flere her i tråden som mente at man burde forutsett både lav fyllingsgrad, sjøkablenes virkning på prisen og putins gassgrep? Da burde vel også du forutsett gevinsten av å ha peis og kjøpe inn ved i mai 2021 før prisene steg?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Argumentet er vel at «kraftkommuner» har måttet gjøre kompromisser med fiskeelver og turområder for å kunne lage kraft. Ved å gi tilbake til lokalsamfunnet så øker man villigheten til å gjøre slike offer.

Samtidig så er det dillete at staten legger til rette for et europeisk strømmarked og konsumentene betaler kabler og kommunene skal få enorme mer-inntekter som resultat. Vi lar ikke Stavanger få hele oljeskatten heller?

-k

Ja, inntektene til kraftkommunene er nok en slags bestikkelse for å godta inngrep i deres kommune for å få til noe som gavner hele landet. Men det burde kanskje bestikkes på andre måter enn i dag eller være litt mer statlig overstyring av lokale interesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Ja, inntektene til kraftkommunene er nok en slags bestikkelse for å godta inngrep i deres kommune for å få til noe som gavner hele landet. Men det burde kanskje bestikkes på andre måter enn i dag eller være litt mer statlig overstyring av lokale interesser.

Staten kan kjøpe bruket. Til «markedspris» men det ville vel være problematisk om staten bare tok den fra nåværende eier?

Hvis min idealisering av at høye kraftpriser primært bare er en «beskatning» som kommer alle til gode skal passe så blir den forpurret av at kraft-kommuner kan ha døgnåpne, gratis svømmebasseng og barnehaget, mens andre sliter med å ha et tilbud.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1

Ikke troll du også. Man ser nivået til de som har visse meninger.

 

Jeg valgte leilighet ut fra pris, beliggenhet nær jobben pga. vanskelige arbeidstider, modernitet (god isolasjon), inkludert parkeringsplass og fjernvarme. Vedovn er ikke et alternativ i min prisklasse.

Nå går alle priser opp, og jeg var nok mer klok enn etterpåklok som bor akkurat her. Andre har det verre.

 

Det var ikke vanskelig å spå at noe kunne skje. Ingen krever at man forutser på forhånd nøyaktig hva.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Ja, inntektene til kraftkommunene er nok en slags bestikkelse for å godta inngrep i deres kommune for å få til noe som gavner hele landet. Men det burde kanskje bestikkes på andre måter enn i dag eller være litt mer statlig overstyring av lokale interesser.

Har ikke lest hele tråden.

 Noen kraftkommuner gir sine innbyggere det man kalle nærmest gratis strøm. Det for å kompansete for ulempen med at kommunen produserer strøm, med det inngrep det medfører.

Her blir jeg undrende, hvor ekstremt inngripende er dette (kraftproduksjon) egentlig?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 minutter siden):

Her blir jeg undrende, hvor ekstremt inngripende er dette (kraftproduksjon) egentlig?

Magasiner og regulering av hele vassdrag er rimelig store inngrep og det er såpass mange at Norge har erklært lenge at de store vannkraftutbyggingenes tid er forbi.

Kompensasjonen til kraftkommunene er kanskje noe drøy i og med at det kan medføre voldsomme inntekter i ubegrenset tid. Det er kanskje mer rettferdig at staten eksproprierer og at en kommisjon bestemmer hvor stor kompensasjon kommunen og grunneiere skal få for det. Modellen kan sikkert også brukes for vindkraft og stamnettet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (54 minutter siden):

Hei, jeg begynner å bli temmelig lei disse vestlandsbøndene som snakker som tredno* sine og den enorme verdien disse har. Sannheten er et Vestlandet er i ferd med å bli overgrodd, og at der er massevis av skog som hadde godt av å bli fortynnet. Og ikke kom trekkende med denne "utan tillatelse frå grunneigaren." Nå får norske bønder snart bestemme seg. På den ene side fremstår de som arbeidstakere ansatt av det offentlige med forhandlingsrett. I årets jordbruksoppgjør ble de tildelt ca. 11 milliarder, stort sett rett ut av statskassen. 

Men forsøk å kjøp en hyttetomt av de på snaufjellet på Vestlandet, og de blir brått noen av de råeste kapitalister verden har sett siden Jean Paul Getty. 

Hvorfor skal folk flest - eller for å sitere Vedum - vanlige folk - betale to mill. for en hyttetomt i et utmarksområde en eller annen tilfeldig sauebonde har arvet? Mener du i fullt alvor at vi skal subsidiere denne kjøttproduksjonen for så å betale to millioner for 800 m2 jordbruksmessige verdiløst land på fjellet.

Norske bønder er i ferd med å utvikle seg til det frekkeste og mest sutrende del av den norske befolkning.

Og for å svare på spørsmålet ditt om ved og hvorvidt skogene i Norge - der det ikke tas ut nevneverdig med ved til varme - skal stilles til alles disposisjon. Så tipper jeg at løsningen blir at Senterpartiet skal ha en "Skogpakke" der norske bønder skal tildeles ett eller annet stort beløp, så skal disse bøndene i tillegg kunne kreve inn et tilsvarende beløp svart fra de som henter av disse resursene.

 

*tredno; og kommentar; jeg skrev nynorsk til og med 21 års alder, og har ved et par anledninger forsøkt å gå tilbake da jeg mener at nynorsk er et mer potent språk en det jeg praktiserer, men det ble for tungvint. Og dette skriver jeg for å drepe et hvert forsøk på å antyde at jeg er nynorskhater.

Åja, arvesølvet skal sjølvsagt vera svindyrt for den jevne Nordmann, men Windfarmer skal få alt han vil av tomt og ved svin-billigt på landet.
Meinar at eg har sitt deg møsa om dei forferdelige bøndo og den trausta hytto di før. Må ha vore veldigt vrange desse bøndene så ikkje danse itte di pipa.

Subsidiere heller ubrukt skog og sauahold enn endo fleire hytte på kvar einaste fjell, bergknaus, og strandkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Magasiner og regulering av hele vassdrag er rimelig store inngrep og det er såpass mange at Norge har erklært lenge at de store vannkraftutbyggingenes tid er forbi.

Kompensasjonen til kraftkommunene er kanskje noe drøy i og med at det kan medføre voldsomme inntekter i ubegrenset tid. Det er kanskje mer rettferdig at staten eksproprierer og at en kommisjon bestemmer hvor stor kompensasjon kommunen og grunneiere skal få for det. Modellen kan sikkert også brukes for vindkraft og stamnettet.

Tjuveri, og så skal tjuven sjølv skal få setta ned ein kommisjon kor vennane hans skal bestemma kor mykje boto hans blir på..

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Potensielt veldig inngripende. Man bygger demning i enden av en dal, og lar vannet fylle dalen som et basseng. Les om kraftverket i Alta på nettet, folkene som bodde der måtte flytte, og det var en av de mest kontroversielle sakene i norgeshistorien.

Herregud min Store.

Trekker du frem Alta? Og det som et eksempel på at norsk kraftutbygging har vært kontroversielt.

Tillat meg å minne om Mardøla som skjedde nesten ti år tidligere;

Gangleri skrev (2 minutter siden):

Åja, arvesølvet skal sjølvsagt vera svindyrt for den jevne Nordmann, men Windfarmer skal få alt han vil av tomt og ved svin-billigt på landet.
Meinar at eg har sitt deg møsa om dei forferdelige bøndo og den trausta hytto di før. Må ha vore veldigt vrange desse bøndene så ikkje danse itte di pipa.

Subsidiere heller ubrukt skog og sauahold enn endo fleire hytte på kvar einaste fjell, bergknaus, og strandkant.

Med den form for nynorsk du nå benytter deg av, kan jeg vel med stor tyngde karakterisere deg med det nynorske invektivet "TULLKUK?" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Herregud min Store.

Trekker du frem Alta? Og det som et eksempel på at norsk kraftutbygging har vært kontroversielt.

Tillat meg å minne om Mardøla som skjedde nesten ti år tidligere;

Med den form for nynorsk du nå benytter deg av, kan jeg vel med stor tyngde karakterisere deg med det nynorske invektivet "TULLKUK?" 

Brukar ikkje noko form får Nynorsk når eg skriv her, går på dialekt, då diskusjon.no ikkje er noko anna enn ein litan tidstrøyta når eg ventar på andre ting skal skje.
Men vist du vil krangla om skriftspråk så tar da seg betre ut å ikkje bruka Dansk med skrivefeil.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (41 minutter siden):

 

Slutt og hyl etter Staten.

Vestlandet (som jeg kjenner) er full av unyttig skog som bare tar utsikten og som kan holde nordmenn varme gjennom hele vinteren og en del vintere til.

Fiks det.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at man ikke må rope på staten for alt.

Men det blir dårlig sort å fyre med ved som man har kappet samme høst som den fyres.

Lenke til kommentar
Gangleri skrev (1 minutt siden):

Brukar ikkje noko form får Nynorsk når eg skriv her, går på dialekt, då diskusjon.no ikkje er noko anna enn ein litan tidstrøyta når eg ventar på andre ting skal skje.
Men vist du vil krangla om skriftspråk så tar da seg betre ut å ikkje bruka Dansk med skrivefeil.

Da blirrejo litt slisomt vettu å sjønne varrumener helletia.

Er 800 dialekter i Norges land. Blir utmattende om vi alle skal skrive dialekt på et fellesforum. Å kalle skriftspråket vårt Dansk med skrivefeil ække sæli årginnalt.

Det er ingen skriftspråk som ligner særlig på talespråket. Du kan jo sjekke hvor nært engelsk ligger opp til talemålet i england f.eks....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Hva er greia med at alle som tar feil i denne diskusjonen også et troll?

Jeg er vant til å kunne ha en seriøs diskusjon med folk som har andre meninger enn meg. Dette er diskusjon.no, ikke trolling.no.

Jeg skal innrømme at jeg er en smule forvirret om hva vi egentlig diskuterer.

Og hvis en er forvirret om hva man diskuterer er det lett å bli oppfattet som "troll."

Kan noen på denne strengen skissere hva vi egentlig diskuterer og hvor konfliktområdene befinner seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...