Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Skrevet

DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Folk flest forakter woke og "the message", noe TV og filmstudio for lengst har måtte tilpasse seg da det bare førte til tomme kinosaler og døende produkt. Men nok om det, dette har du en egen tråd til å diskutere i.

...men samtidig, så finnes det ikke en eneste person som kan fortelle mer enn to paragrafer om hvordan kamerabruk og scenesetting i en Spielberg-film bidrar til kvaliteten -- som i sine villeste fantasier kunne funnet på å være enig med dere om at woke er et problem.

Hvis du tror det er en eneste slik i eksistens; hvem?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutes ago, Red Frostraven said:

...men samtidig, så finnes det ikke en eneste person som kan fortelle mer enn to paragrafer om hvordan kamerabruk og scenesetting i en Spielberg-film bidrar til kvaliteten -- som i sine villeste fantasier kunne funnet på å være enig med dere om at woke er et problem.

Når du kommer med ett påstaende så er det vel du som ska backa upp det med referenser? Er ju inte vårat jobb att bevisa eller motbevisa det du bara påstår. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (1 time siden):

Når du kommer med ett påstaende så er det vel du som ska backa upp det med referenser? Er ju inte vårat jobb att bevisa eller motbevisa det du bara påstår. 

Det blir vel som den Kaur påstanden tidligere. Må vel bare godta? Frosty vet hva han snakker om !

• Liker 3
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (1 time siden):

...jeg skal backe opp at det ikke finnes noen kilder som er enige med dere?

Her er alle kildene jeg fant, som har relevant ekspertise i underholdningsindustrien som journalist eller aktiv i produksjon, regi eller manus -- av en profesjonell produksjon -- som er enige med dere:

-
-
-

---

Tilbake til poenget mitt: fra første side i denne tråden:

"Mye trollfabrikk-inspirerert svada som videreformidles her. 

Det bør gå et lys opp for folk når det til og med hevdes investeringsavgjørelser gjøres for "investorer er lei woke", når endringer gjøres som følge av krig i Europa, pandemi, nye konkurrenter og endrede seervaner. 

Min jobb er å snakke og omgås med investorer, bransjesefer og jeg får også intervjuet folk som Deborah Chow, Moses Ingram m.fl. Det er en fordel å gå utenfor døren fremfor inn på Youtube for å sjekke realiteter. Jeg blir helt matt av dogmene som presenteres på nett. 

Som nevnt over her, det er skjedd en endring i at det nå i økende grad konkurreres på like vilkår. Det er ikke som 80-tallet, hvor en hvit skuespiller kan smøre litt brunkrem i ansiktet og ta roller til Pakistanere, eller om vi går enda lengre tilbake i tid: Elvis som straffes med militærtjeneste fordi hans dansing provoserte rasistene. 

Det er som en tidligere forsvarskollega, som sutret og sa opp jobben fordi han ikke fikk en stilling han søkte på. Den gikk til en betydelig bedre kvalifisert kvinnelig kollega, med innvandrerbakgrunn, høyere utdannelse og bedre prestasjoner. Likevel fikk han dette til å handle om at han ikke fikk jobben fordi han var hvit mann, mens hun ble utsatt for hetsekampanjer og forsøkt skvist ut av deler av de ansatte der. 

Hun presterte bedre og ble en særdeles dyktig og vellykket offiser. Han valgte heller å ta perspektivet hvor han var et offer, og sutret seg ut av en karriere. Hadde han vært mann nok hadde han satt seg på skolebenken og forbedret egne prestasjoner. 

Et fint råd er å snakke med folk, fremfor å lytte til Youtube m.m. For noen år siden var det mange som klagde over at Metoo var "overdrevent", så jeg reiste og spurte menn som Peter Stormare og Jason Priestley. De påpekte at det var mye verre og på høy tid det ble tatt tak i. De vet selvfølgelig langt bedre enn enhver tastaturkriger. "

Endret av Red Frostraven
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

En god diskusjon om det her for litt tid siden. Informativ og god. Dine synspunkt blir presentert av herremannen på høyre side i panelet, men blir plukket fra hverandre av de andre. Anbefales :)

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Richard Dreyfuss kan sikkert si litt om slikt. Han frykter vel ikke mobben, som så mange andre i Hollywood, så han var ganske tydelig på det.

Jeg føler det er ganske innlysende at woke-mentaliteten kan være skadelig for underholdning. Om ikke industrien i seg selv lider (det vet jeg intet om), så gjør i alle fall kvaliteten på produktene det. Kunst burde ikke være kneblet av slikt.

Ikke at woke-bølgen har vært utelukkende negativ. Skal ikke se bort ifra at det også har ristet litt i mønstere det var greit å riste litt i.

• Liker 5
Skrevet
BadCat skrev (1 minutt siden):

Jeg holder meg unna kinosalen frem til desember på grunn av store woke. Fælt er det.

Jeg holder meg unna kinosalen fordi det går lenge mellom filmer av interesse for tiden. Ikke bare pga woke. 2 filmer om Birger Eriksen joda, men han fikk jo sin episke scene i "Kongens Nei" for en del år tilbake så jeg er ikke sååå interessert.. :) Men hver sin smak altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...