Gå til innhold

Hva må inntekt være for å få boliglån?


Gjest a7cdc...823

Anbefalte innlegg

Gjest a7cdc...823 skrev (2 timer siden):

De her regnet mine kostnader som 11 000 kroner. Boligkostnader som 6000 kroner.

Er det ikke for høyt? Jeg bruker ikke så mye penger på kostnader.

Siden min inntekt er 20 000, da blir det som er igjen da 5000 kroner.

De har satt renten til 8%, nedbetalingstid på 25 år.

 

I følge DNB kalkulator så burde jeg kunne ha lånt 600 000 kroner. Men de gav meg ikke det heller. Jeg forstår ikke hvordan de vurderer saken.

Hva får du selv når du putter deg inn i SIFO referansebudsjett

Jeg ville tatt kontakt med hvertfall en bank til. Da vi fikk vårt første lån som studenter med lav inntekt var det svært stor forskjell på hva de ulike ville gi oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a7cdc...823 skrev (2 timer siden):

Hei, TS her.

Jeg fikk ikke finansieringsbevis. Det var hos DNB.

 

De her regnet mine kostnader som 11 000 kroner. Boligkostnader som 6000 kroner.

Er det ikke for høyt? Jeg bruker ikke så mye penger på kostnader.

Siden min inntekt er 20 000, da blir det som er igjen da 5000 kroner.

De har satt renten til 8%, nedbetalingstid på 25 år.

 

I følge DNB kalkulator så burde jeg kunne ha lånt 600 000 kroner. Men de gav meg ikke det heller. Jeg forstår ikke hvordan de vurderer saken.

 

 

Anonymous poster hash: a7cdc...823

Om du er veldig uenig i budsjettet kan du jo vise til eget regnskap som er basert på data på kontoene dine. Det må være ultra detaljert å vise en stor forskjell om de skal ta dette til etterretning. 

nå vet jeg ikke hvilke fradrag du har, men si du tjener 26 000 pr måned. Dette er 312 000 i årslønn. Det skal gi deg mulighet til å maxe lån på ca 1,5 millioner. Så må du trekke i fra annen gjeld, i tillegg må budsjetter gå opp. At de ikke gir deg 600 000 virker veldig søkt men det er nok pga SIFO budsjettet trekker deg ned. Vis til faktiske kostnader og de skifter kanskje mening.

Ser jeg på meg selv som singel og med barnet som jeg har samt elbil så regner sifo ca 20 000. Så i din situasjon kunne jeg ikke lånt noe som helst. 

Lenke til kommentar

Spør fleire bankar. Det er fleire eksempel der ute på folk som ikkje har fått lån hos ein bank eller to, men fått det på den tredje eller fjerde. Om du kan legge fram at dine utgifter ikkje stemmer med det dei har brukt så kan det kanskje hjelpe, men lån er eit langtidsprodukt og banken vil at du skal kunne betjene det over lang tid. Ting kan endre seg.

Lenke til kommentar

Husbanken er nok det eneste som er løsningen her. De tar også stilling til SIFO, men kan tilby lav rente og løpende lån over en mye lengre periode som gir lavere kostnader. 

Ta kontakt med din kommune, det er mange som får dette innvilget uten noe særlig problemer.

Det er ikke gitt at man kan låne 5x inntekt mer direkte, det er flere faktorer som tas stilling til hos de vanlige bankaktørene, deriblant hvor mye rentestigning du kan håndtere.

Endret av PepsiMaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (2 timer siden):

Husbanken er nok det eneste som er løsningen her. De tar også stilling til SIFO, men kan tilby lav rente og løpende lån over en mye lengre periode som gir lavere kostnader. 

Ta kontakt med din kommune, det er mange som får dette innvilget uten noe særlig problemer.

Det er ikke gitt at man kan låne 5x inntekt mer direkte, det er flere faktorer som tas stilling til hos de vanlige bankaktørene, deriblant hvor mye rentestigning du kan håndtere.

Kan de gi lengre perioder? Min erfaring med Husbanken  er at de gir korte perioder. Har hatt to lån, start og via utbygger. Begge hadde 18 år lengde mener jeg på. Så avdragene var relativt høye.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Kan de gi lengre perioder? Min erfaring med Husbanken  er at de gir korte perioder. Har hatt to lån, start og via utbygger. Begge hadde 18 år lengde mener jeg på. Så avdragene var relativt høye.

Ja, ellers så hadde det vært mot sin mening med Husbanken. 50 år tilbys feks. Tanken er jo at trygg inntekt skal også kunne skape mulighet for å eie. Kjenner en som er ung ufør, ingen EK eller noe. Fikk innvilget 3 millioner med 50 års nedbetaling nå nylig.

Endret av DiskusjonBrukerenMin
Lenke til kommentar
DiskusjonBrukerenMin skrev (2 minutter siden):

Ja, ellers så hadde det vært mot sin mening med Husbanken. 50 år tilbys feks. Tanken er jo at trygg inntekt skal også kunne skape mulighet for å eie. Kjenner en som er ung ufør, ingen EK eller noe. Fikk innvilget 3 millioner med 50 års nedbetaling nå nylig.

Shit, heftig! Ante ikke at det fantes slike muligheter 

Lenke til kommentar
Gjest a7cdc...823
6 hours ago, probin said:

 

Har ikke fått lest hele tråden, så bare ignorer meg om jeg svarer urelevant.

Hvorfor ikke husbanklån? Jeg og kjærringa fikk det. Hun er ung ufør og jeg har lønn på 420k ish

Banken ville ikke gi oss lån. Husbanken fikk vi bevilget uka etter. Måtte også søke om startlån, noe vi fikk også.

 

Får nok ikke like mye som oss, da vi er 2 om det, men får nok noe!

2 uker? Det er gått 1 måned og det står fortsatt bare "mottatt" på min konto. Jeg søkte om startlån.

Anonymous poster hash: a7cdc...823

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...