Gå til innhold

Historisk lav fyllingsgrad i Sør-Norge – eksporten mer enn tredoblet


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Du sier du har lav tillit til NTB men at dette er uproblematisk. La meg bare minne om denne delen av overskriften "eksporten mer enn tredoblet" og inni "artikkelen" står det at økningen var 326%.

For det første kan de enten ikke prosentregne, eller så regner og formulerer de det bevisst feil for å krisemaksimere. En økning fra 62 til 202 GWh er en økning på 226%, ikke 326%. Men 326% høres jo mer dramatisk ut så hvorfor ikke bare smøre på?

For det andre så er grunnlagstallene deres helt feil, hvis du tolker de på din måte, altså at norsk intern kraftutveksling ikke spiller noen rolle for totalregnskapet over eksport. Eksporten var nemlig på 270 GWh i uke 28 og 486 GWh i uke 29. Disse tallene vil jeg gjerne dokumentere med link til Nordpool og be deg om å faktasjekke. Dersom økningen hadde vært på 100% så ville 270 GWh økt til 540 GWh, men nå økte det ikke fullt så mye. Det økte til 486 GWh, noe matematikken sier er en økning på 80%. NTB ville nok skrevet at økningen var 180% og du ville nok kalt det uproblematisk. Jeg kaller det bevisst villedende propaganda.

For spekeskinka kunne jo vært produsert i Trøndelag, eller hva? Passer ikke det din selektive forståelse av nasjonen Norge i akkurat denne situasjonen?

Du har selvsagt rett i at med de tallene NTB oppgir,  er det en økning på 226%. Dessverre er ikke journaliststanden spesielt kompetent i matte, eller så mye annet.

 

Mer alvorlig er anklagen din om at NTBs tall er feil, såvidt jeg kan se hos Nordpool stemmer dine tall og ikke NTBs. Du la ikke ved noen link, men her er linken, så kan hvem som helst sjekke. Økningen synes å være på 80% i realiteten, slik du skriver.

Jeg er ikke fremmed for tanken om at dette skulle være bevisst propaganda fra NTB, men jeg kan ikke helt se hva formålet skulle være. Såvidt meg bekjent er NTB EU-vennlige så det holder, da virker dette kontraproduktivt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Mr.M said:

i såkalte normalår (som er mesteparten av tiden) er mengden kraft fra vann/vind/varmekraftverk tilstrekkelig til å dekke forbruket her i landet.

Det som er normal i år vil ikkje vere det om 10 år.
Statnett planlegg for opp mot 220TWh forbruk rundt 2050 mot 140TWh i dag. Og ein må hugse på at for Statnett så er 5 år i morgon og 10 år er neste veke. Tar tid å planlegge, få lov og så bygge nye linjer. Hjelper heller ikkje at mange prosjekt endar hjå OED for endeleg behanding etter klager. Dette forlengar prosessen med 6-12 månader.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (8 timer siden):

Blåsjø er et flerårsmagasin som egentlig aldri skal tømmes. Magasinet skal gi forsyningssikkerhet i tørrår. Nå er Blåsjø nesten tømt på grunn av de katastrofale eksportkablene, og dette viser tydelig at eksportkablene svekker norsk forsyningssikkerhet.

Blåsjø er langt fra tomt men det er kraftig nedtappet.

Vannstanden er 40 meter lavere enn normalt på denne tida av året, men hvor mye vann som er igjen og hvor mye som mangler er en "bedriftshemmelighet":
Tidenes dyreste strøm i Sørvest-Norge – Blåsjø er tappet langt ned (aftenbladet.no)

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (10 minutter siden):

Det som er normal i år vil ikkje vere det om 10 år.
Statnett planlegg for opp mot 220TWh forbruk rundt 2050 mot 140TWh i dag. Og ein må hugse på at for Statnett så er 5 år i morgon og 10 år er neste veke. Tar tid å planlegge, få lov og så bygge nye linjer. Hjelper heller ikkje at mange prosjekt endar hjå OED for endeleg behanding etter klager. Dette forlengar prosessen med 6-12 månader.

statnett ser for seg etablering av masse data-sentre og "grønn industri" bl.a. men ikke sikkert alt slikt realiseres. Statnett ønsker økning i eksport av strøm, -det er ikke sikkert alle der ute er spesielt begeistret for? Hvorfor skal Norge ofre sin natur, for deretter å bare sende strømmen ut av landet? (mens regningen til husholdningene bare fyker i været "som takk"

uansett, allerede nå har vi gjennomgående et kraftoverskudd. i fjor nettoeksport 17 TWh

ved enkle moderniseringer av kraftverk, en liten utbygging av noe vannkraft, vindparker, og forbedret innenlands overføring, så er vi på mer enn trygg nok grunn. Hvis vi tenker Norge.

Men, skal vi brødfø hele EU med strøm så blir det jo aldri nok uansett, siden "markedet" der ute er umettelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 timer siden):

Blåsjø er langt fra tomt men det er kraftig nedtappet.

Vannstanden er 40 meter lavere enn normalt på denne tida av året, men hvor mye vann som er igjen og hvor mye som mangler er en "bedriftshemmelighet":
Tidenes dyreste strøm i Sørvest-Norge – Blåsjø er tappet langt ned (aftenbladet.no)

Median fyllingsgrad i NO2 i uke 29 er 73,3%. I år er det 48,3% i samme uketall. Blåsjø har 125 meter reguleringshøyde fra min til maks, men energiinnholdet er ikke lineært med fyllingshøyden i meter både på grunn av fallhøyden "energien i hver liter vann" varierer med fyllingshøyden og fordi magasinet har mindre overflate når det er tomt enn når det er fullt. Overflatearealet følger nok ikke noen lineær kurve fra minimum til maks. Poenget mitt er bare at vi mangler for mange variabler til å kunne gjøre noe fornuftig estimat på fyllingshøyde (m) og fyllingsgrad (i % eller TWh). Men jeg tror deg på at det ikke er tomt.

Edit: NRK skrev i en bildetekst 12. juli at Blåsjø ligger 30 meter under høyeste regulerte vannstand. Må bare anta at bildet er tatt i forbindelse med saken.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (På 28.7.2022 den 16.46):

Er ganske vanlig å skrive 'vi' om noe nasjonen Norge gjør eller har gjort. Eksempel 1: Vi stemte nei til EF i 1994.

Eksempel 2: Vi skal øke verneplikten til 18 måneder. 

Det er vel strengt tatt bare kong Harald som skal skrive på den måten 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (17 minutter siden):

Flerårsmagasinet Blåsjø har kun en gang før vært like tom som nå.

Aha, nå skjønner jeg - du bruker tom som et bøyelig adjektiv. Tom - tommere - tommest.

Kjempetom - supertom - middeltom - kvarttom

Jeg trodde først du brukte det som ytterpunktet helt fullstendig skrape tom - et absolutt nullpunkt for magasinstand.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Aha, nå skjønner jeg - du bruker tom som et bøyelig adjektiv. Tom - tommere - tommest.

Kjempetom - supertom - middeltom - kvarttom

Jeg trodde først du brukte det som ytterpunktet helt fullstendig skrape tom - et absolutt nullpunkt for magasinstand.

Du burde lære deg å lese Simen1. Samt grunnleggende debattforumoppførsel. Jeg skrev nesten tom,  noe som er riktig.

Du flommer disse debattene over med dine «innlegg». Har du ikke annet å gjøre?

Endret av TorHansen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ok beklager. Jeg ser nå at du skrev nesten tom.

Jeg får gjort mye annet også, men synes det er et interessant tema så jeg bruker helt frivillig litt fritid på å diskutere det, lese meg opp og dele mine funn. De fleste hobbyer koster penger, men diskusjonene er faktisk gratis underholdning. Jeg kunne sikkert mekket veteranbil i stedet for, men jeg synes ikke det er like gøy og så koster det penger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (På 30.7.2022 den 10.17):

Flerårsmagasinet Blåsjø har kun en gang før vært like tom som nå. Og er 40 m lavere enn normalt for denne årstiden. Din påstand er tull -Birger-.

Reguleringshøyden på magasinet beskrives i Wikipedia artikkelen om Blåsjø til å være fra 1 055–930 moh. Så hvor henter du det fra at Blåsjø er "nesten tomt"?

Så jeg står klart ved det jeg skrev tidligere. Kilden du presenterer støtter ikke det du skrev. Jeg kunne ha presisert "den åpent tilgjengelige kilden" og dersom det er noe i den andre kilden så er det bare flott om du videreformidler dette som et sitat.

Så din debattform er ikke helt bra. Din åpne kilde beskriver kun at Blåsjø er på det laveste punktet på 20 år. Andre kilder beskriver det som 30-40 meter under maksimal regulering.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (På 30.7.2022 den 10.55):

Du burde lære deg å lese Simen1. Samt grunnleggende debattforumoppførsel. Jeg skrev nesten tom,  noe som er riktig.

Du flommer disse debattene over med dine «innlegg». Har du ikke annet å gjøre?

Simen er egentlig bare et troll, men han er jo litt morsom til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 timer siden):

Reguleringshøyden på magasinet beskrives i Wikipedia artikkelen om Blåsjø til å være fra 1 055–930 moh. Så hvor henter du det fra at Blåsjø er "nesten tomt"?

Så jeg står klart ved det jeg skrev tidligere. Kilden du presenterer støtter ikke det du skrev. Jeg kunne ha presisert "den åpent tilgjengelige kilden" og dersom det er noe i den andre kilden så er det bare flott om du videreformidler dette som et sitat.

Så din debattform er ikke helt bra. Din åpne kilde beskriver kun at Blåsjø er på det laveste punktet på 20 år. Andre kilder beskriver det som 30-40 meter under maksimal regulering.

Fordi magasinet er det. Ta en tur bortom å se selv.
 

Magasinet var tidligere i sommer 40 m lavere enn det som er normalt for årstiden, og det normale er ikke fullt magasin slik du antar. Blåsjø har bare en gang før vært like tomt som nå. Det er også slik at det er mer vann i de første reguleringshøydemeterne enn i de siste. Et magasin er ikke som er badekar med loddrette kanter…

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er helt uproblematisk å eksporter overskuddskraft. Det er faktisk flott. Det er uproblematisk å importer kraft når andre land har overskudd. Det kan også gi mer overskuddskraft til senere eksport. Problemet er at ingen har bestemt hvor mye vi skal beholde selv. Men dette er overlatt til ren kapitalisme og profitt-tenking.
Når vi i Norge har ofret natur for kraft, burde vi ha førsterett til kraften, til en overkommelig pris. Så kan profitt-tenkerene få lov til å leke seg med resten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Problemet er at ingen har bestemt hvor mye vi skal beholde selv. Men dette er overlatt til ren kapitalisme og profitt-tenking.
Når vi i Norge har ofret natur for kraft, burde vi ha førsterett til kraften, til en overkommelig pris. Så kan profitt-tenkerene få lov til å leke seg med resten.

Enig i problemet, men nå er ting på gang for å få laget en handlingsregel på nettopp hvor mye vi skal beholde selv.

Nå er går riktignok kapitalisme og profitt-tenking hånd i hånd med forsyningssikkerhet, altså nok vann i magasinene, så akkurat den biten er jo kompatibel med folkets interesser.

Førsterett og nord vs sør og norsk vs tysk og jeg er viktigere enn naboen og sånt løser ingenting. Det skaper bare bitterhet og fiendtlighet. Europa er i en ganske ekstrem energikrise og folk er såpass desperate etter energien at de betaler vanvittige priser. Hverken nordmenn eller tyskere sløser med energien for gøy.

Norske husstander får strømstøtte - nettopp for å gjøre prisen overkommelig. Så vidt jeg vet får hverken tyskere eller briter det samme. Så vi har på sett og vis allerede forfordelt krafta til vårt forbruk til en overkommelig pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er tallene for uke 30 klare. Forrige runde gikk jo viralt i norske media så jeg tar med de tidligere tallene for kontekst og sammenligning. Norges totale krafteksport:

Uke 27: 268 GWh

Uke 28: 270 GWh

Uke 29: 486 GWh

Uke 30: 230 GWh

Jeg jobber med å dele inn tallene i region nord og sør.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...