Gå til innhold

Historisk lav fyllingsgrad i Sør-Norge – eksporten mer enn tredoblet


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er en helt vanlig hersketeknikk å skrive "vi" når man egentlig mener "jeg". Her omskriver du "jeg" til "vi" på vegne av over 5 millioner innbyggere - imponerende! Det må være ny norgesrekord i akkurat den hersketeknikken.

PS. Også fint at du legger din private terrorplan helt åpent på internett - det er sikkert PST interessert i. (De har nok sine metoder for å finne ut hvem som skjuler seg bak pseudonymet om du bruker det)

Er ganske vanlig å skrive 'vi' om noe nasjonen Norge gjør eller har gjort. Eksempel 1: Vi stemte nei til EF i 1994.

Eksempel 2: Vi skal øke verneplikten til 18 måneder. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Se for deg følgende hypotetiske situasjon:

DU bør se for deg følgende VIRKELIGE situasjon: med økte strømpriser (uten en kompensasjon) for de som i dag må leve på et minimum VIL dette medføre død. Du vil vel heldigvis SLIPPE å lese om det da vi har presse som vet hva de KAN skrive om her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Mitt engasjement er mer fokusert på kritisk sans, faktasjekking og det å knuse vedtatte folkemyter og umoral.

Jeg skal love deg, de som er nederst på stigen når det gjelder inntekter, vil finne ut at det er fakta? at å dø av forfrysning ikke skal være ille.. Muligens en myte du vil knuse det også? 
MIN kritiske sans hadde 'fornøyelsen' av å besøke en eldre mann i vår, han prioriterte nødvendige medisiner og mat og hadde ikke penger til NOK strøm..  Skal love deg det var kaldt der.

Endret av Woff
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Tror nok det er få som vil dø av kulde. Men vil nok bli en god del flere inkassosaker etter hvert.

De som har levd lenge her i landet vil nok ikke utsette seg selv eller sine pårørende (hvis de har) for inkassosaker.
At det er FÅ som vil dø av kulde tviler jeg ikke på, men beklageligvis vil det skje under forutsetning at strømprisene er som nå eller værre.
Det behagelige for alt for mange, inkludert regjeringen, er at det ikke kommer til å prege nyhetene.
Disse det gjelder kan jo BE om at den globale oppvarminga kommer de til hjelp før en eventuell krematorie-ovn! 
 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (3 minutter siden):

Dette går dårlig ihop med en kraftkrise sør for oss på grunn av omlegging og krig. To faktorer kablene ikke kan løse da den totale tilgangen på kraft er så anstrengt. Kabler genererer ikke kraft, de gjør det bare lettere å leke butikk, og plutselig er det ingen som har ansvar for at det spares på vannet til vinteren.

Godt poeng. For Europas del så må det fokuseres på å erstatte russisk gass slik at total energimengde kan normaliseres slik at alle kan leve sine liv som før. Gjenåpning av kullkraft og utsettelse av nedstengning av kjernekraft er viktige for å få opp totalen på kort sikt. Det samme er økt satsing på fornybar kraft og omlegging av vaner som bevarer levestandarden til tross for lavere energibruk. f.eks omlegging fra gasskomfyr til induksjon, fra gassfyring til varmepumper og fra fossilbiler til elbiler. Nettoregnskapet for alle disse eksemplene gir lavere totalforbruk av kraft uten at levestandarden faller.

Et annet viktig moment jeg har prøvd å si noen ganger her er at økt produksjon av uregulerbar kraft (sol, vind etc) må matches med tilsvarende mengde regulerbar kraft (magasinert vannkraft, gasskraft), for å sikre kontinuerlig strømforsyning også når været snur. Med andre ord, tilførsel av regulerbar kraft, muliggjør bygging av ca like mye vindkraft og solkraft. Her må Norge både skjønne og gripe våre muligheter. Vi sitter på et "berg" av regulerbar kraft, som nettopp kan muliggjøre ca like mye sol- og vind-kraft. Vi bruker nesten ikke døgn- og uke-regulerbarheten i vår kraft. Den skussles bort som om den var nesten uregulerbar fornybar. Norge må skjønne at vi sitter med rundt 120 TWh regulerbar magasinert vannkraft som potensielt kan brukes til å muliggjøre rundt 120 TWh uregulerbar kraft. Kablene genererer altså ikke kraft i seg selv, men de muliggjør økt total kraftproduksjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Disse det gjelder kan jo BE om at den globale oppvarminga kommer de til hjelp før en eventuell krematorie-ovn! 

Du kan vitse - men fakta er at det ble vill panikk da et krematorium i Oslo ville bidra med varme til fjernvarmenettet. Blant annet brukere av et offentlig basseng i bydelen Grønland gikk helt i harnisk og fikk stoppet dette. Så vidt jeg vet fyrer de for kråka fortsatt.

Woff skrev (14 minutter siden):

DU bør se for deg følgende VIRKELIGE situasjon:

Jeg vil gjerne ha et skikkelig svar på den hypotetiske situasjonen jeg spurte deg direkte om. Spesielt konsekvensene for barnefamilier og folk i etableringsfasen, som ofte er belånt opp til ørene for å få et krypinn som neppe er stort nok for deres ønsker og behov. Kan også nevne at det ble bygget eneboliger med store hager over en lav sko på 60- og 70-tallet fordi det var sånn man gjorde når man etablerte seg og fikk barn. I dag får man 40 kvadrat og det er stadig sjeldnere barn kan få sine egne soverom eller en plenflekk man kan bestemme over selv. Poenget mitt er at boligprisene er politisk vanstyrt og at boligbobla vokser og vokser - på stadig råtnere lån. Hadde boligpolitikken vært en helt annen, gjerne mer lik 60- og 70-tallet, så hadde folk hatt mer enn nok økonomisk margin til å kunne takle et år med høye strømpriser. Bolig er den soleklart største enkeltposten i folks økonomiske liv. Høy strømpris er en hump i veien i forhold. Fattigdomsproblemet har altså mer underliggende årsaker enn bare strømprisen, eller bensinprisen for den del, eller matprisene. Selv om vi stadig ser aviser og TV-repportasjer om folk som har måttet flytte på grunn av strømprisen, selge bilen og begynne å sykle en mil til barnehagen i snøstorm på grunn av bensinprisen osv osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftsituasjonen består av flere utfordringer på samme tid. Omlegging, avvikling, for treg og usikker utbygging, en bilpark som er avhengig av å lades.

Krig, og forsøk på økonomisk "dressur" av den aktive part, som åpenbart tror den har en hel planet for seg selv, gjør det heller ikke bedre. 

I dag rammer ikke dette meg eller de lengre nord, men jeg mistenker at det en dag er målet for noen.

I mellomtiden tenker jeg på noe Arnulf Øverland skal ha skrevet, 《du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv》en dag er vi inkludert i denne hensynsløse suppa vi også tipper jeg, og da får flere problemer med å se de strålende fordelene med dette regimet. Vi er som sakt bare nyttige, men ikke viktige.

Hadde de ekstra pengene blitt benyttet til å bedre kraftsituasjonen for fremtiden, (ikke kabler) i stedet for å ende i bunnløse lommer, så hadde det vert en grunn til optimisme.

Akkurat der er det sikkert mye ugjort "prating og fakturering" som må gjøres først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den hypotetiske situasjonen er litt for hypotetisk. Inflasjon er årsaken til at man øker renten, høye energikostnader (bl.a. strøm) er blant det mest inflasjonsdrivende som finnes både direkte og indirekte og bidrar til høyere rentebane enn ellers. Man kan ikke velge mellom dyr strøm eller høy rente, man ender opp med begge deler. Hvis man hadde holdt strømprisen lav(ere) så kunne man kanskje fått noe lavere rente også.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (37 minutter siden):

Mulig jeg er helt i ferieørska, men jeg hadde satt mine penger på at 326 stemmer. 

Hvis noe øker fra 100 til 101. Hvor stor er økningen da?

A. 1%

B. 101%

C. 201%

Hvis noe øker fra 100 til 101. Hvor stor er totalen da?

A. 1%

B. 101%

C. 201%

Hint: Økningen er differansen fra gammel til ny verdi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (3 timer siden):

Utelnadskablene er den eneste årsaken til dagens situasjon. Vi ville hatt nok vann og lave priser hvis det ikke var for disse.

At utenlandskablene kan brukes til noe nyttig skjønner vi, men at det kan være mere fristende å misbruke dem for å først og fremst tjene penger, det tror vi trumfer valget.

Ansvarlighet er ikke bransjens ansvar, profitt er.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
1 minute ago, sk0yern said:

Mulig jeg er helt i ferieørska, men jeg hadde satt mine penger på at 326 stemmer. 

😁

Det er vel et spørsmål om preposisjoner.

  • å øke 62 med 226 % gir 202
  • å øke 62 til 326 % gir 202
  • men hva er en økning ?

I alle fall slik jeg forstår det. Men det  er lett å snuble der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Ganske komisk når Dagbladet skrev i går at hele Norge kan juble over ennå mer varmt og tørt vær i Sør-Norge! Skikkelig gjennomtenkt - not! :roll:

1328621843_Screenshot2022-07-27at19-35-48Dagbladet-frstmedsistenytt.png.de7e01abed72611d8c8e743e0b2038ef.png

Litt på siden, men dette er noe av det verste jeg ser i tabloidene og Dagbladet er verst i klassen. Stadig full jubel for «rekordvarme» og tørke der. Som om det liksom er bra med klimakrise.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Litt på siden, men dette er noe av det verste jeg ser i tabloidene og Dagbladet er verst i klassen. Stadig full jubel for «rekordvarme» og tørke der. Som om det liksom er bra med klimakrise.

Om 50år overlever vi ikke uten aircondition, får satse på at strømprisene er gått ned til da. Jeg har sjekket ut forlengs da, men jeg er bekymret for mine barn.

Lenke til kommentar
trikola skrev (36 minutter siden):

😁

Det er vel et spørsmål om preposisjoner.

  • å øke 62 med 226 % gir 202
  • å øke 62 til 326 % gir 202
  • men hva er en økning ?

I alle fall slik jeg forstår det. Men det  er lett å snuble der

Bra Simen får sånne ting han kan henge seg opp i, slik at man kan unngå essensen i artikkelen 😅

Aasland er skuffet over at produsentene ikke sparer da. Støre følger vel med på at Aasland er skuffet? 

Travle dager i regjeringen. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (8 minutter siden):

Bra Simen får sånne ting han kan henge seg opp i, slik at man kan unngå essensen i artikkelen 😅

Krisemaksimering er jo essensen i artikkelen. Folk skal fyres opp til å hate utenlandskablene og slike overdrivelser som 326% vil gå rett over hodet på hvermansen som sitter og hisser seg opp og hater - i ekko med FB-kammerne sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (6 timer siden):

Eksportkablene til Storbritannia, Tyskland og Nederland skal fjernes. Vi skal også fjerne Skagerrak 1 og 2 fra 1977 som er gått ut på dato.
Eksportkablene for strøm ødelegger norsk økonomi, næringsliv og levekår.

 

Gazer75 skrev (6 timer siden):

Og kva vil du gjere når vi har underskot på kraft. Vi har faktisk vore netto importør av kraft også i tidlegare år.
Vi styrer mot eit underskot på kraft så på eit tidspunkt må vi nok importere meir enn vi eksporterer.

i såkalte normalår (som er mesteparten av tiden) er mengden kraft fra vann/vind/varmekraftverk tilstrekkelig til å dekke forbruket her i landet.

Hvis vi ønsker å gardere oss mot for lite kraft enkelte år, trengs bare en liten utbygging for å få ytterligere 10-15 TWh, så er vi selvforsynt uansett scenario.

Sånn sett er begrunnelsen av å liksom være nødt til å være tilkoblet EU-markedet syltynt.

Dog, vi bør selvsagt ikke være egoistiske, da utveksling av overskudd-kraft via utenlandskabler i utgangspunktet er smart.

Men, hvis dette systemet blir upopulært (i Norge) så graver det jo sin egen grav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...