Gå til innhold

Historisk lav fyllingsgrad i Sør-Norge – eksporten mer enn tredoblet


Anbefalte innlegg

Olegil skrev (På 1.8.2022 den 10.44):

Vi sitter og takker nei til kraftutbygging i nord fordi kraften ikke kan brukes til noe, mens Europa sliter med kraftmangel. Går vel ikke an å være mindre fornuftig enn det. Hadde det vært vilje til handling så kunne vi nok fått på plass mer intern kapasitet og mer produksjon av både vind- og sol-kraft. Men alt er vanskelig.

Det er bedre å bygge ut industri i nord, slik som batterifabrikker. Da får vi flere industriarbeidsplasser i nord og langt mindre transmisjonstap i kraften en å sende den sørover.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (6 timer siden):

Takker!

Sitatet under håper jeg flere biter seg merke i.

Sitat

Ifølge Statnett kan Norges kraftoverskudd gå mot null allerede i 2026. Hvis det skjer, blir det vanskelig å skylde på utenlandskablene for høye norske strømpriser.

Vi trenger å bygge ut all kraft vi kan så fort som mulig for å opprettholde vår status som en industrinasjon som skal bli mindre avhengige av olje fremover.

Der ligger det muligheter når strømprisene er høye. Lønnsomheten for å investere i produksjonskapasitet blir større. Og alt hjelper. Solceller på hus og industritak, batteribanker og store og små vindmølleprosjekter. Så har vi nå også muligheter i forbedringer i transmisjonsnettet, vannkraftverk ol.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (På 31.7.2022 den 17.56):

Fordi magasinet er det. Ta en tur bortom å se selv.

Magasinet var tidligere i sommer 40 m lavere enn det som er normalt for årstiden, og det normale er ikke fullt magasin slik du antar. Blåsjø har bare en gang før vært like tomt som nå. Det er også slik at det er mer vann i de første reguleringshøydemeterne enn i de siste. Et magasin er ikke som er badekar med loddrette kanter…

Litt langt å gå, men  uansett. Kan du la være å legg falske ord i munnen på dine motdebattanter? Det er en bedriten hersketeknikk.

Jeg har ikke antatt noe om at Blåsjø har fullt magasin som sin normal.

Og du har fremdeles ikke kommet med noen kilder som støtter deg. Det er kun det jeg ber om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (16 minutter siden):

Litt langt å gå, men  uansett. Kan du la være å legg falske ord i munnen på dine motdebattanter? Det er en bedriten hersketeknikk.

Jeg har ikke antatt noe om at Blåsjø har fullt magasin som sin normal.

Og du har fremdeles ikke kommet med noen kilder som støtter deg. Det er kun det jeg ber om.

Man finner mye nyttig her: https://sildre.nve.no/
Pussig nok(?) er det ingen data fra Blåsjø der, så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (37 minutter siden):

Veldig interessant artikkel. Takk for referansen!

Men Tamberstuen er ikke helt med hele tiden.

Dette er ikke i nærheten av riktig. Vi får i all hovedsak tilbake energi når det er store overskudd av sol- og vindenergi i Danmark, Tyskland og Skottland. Den er også da som regel svært billig ettersom det er overskuddsenergi i de nettene.

Det er også tydelig at Tamburstuen ikke skjønner regulerkraft og de behovene som ligger der. Mye av den kraften han refererer til i sitatet under benyttes i reguleringssituasjoner. Da er 17Tvh av stor betydning.

 

Realiteten er at vi får dyr strøm, fordi vi må overby markedet. Og det er bare produsentene som tjener på billig strøm, dersom de ikke kan selge den dyrt pga ressurssituasjonen. Altså importerer vi prisene, aka dyr strøm.

Og med skitten strøm, menes altså at vi importerer EU-miks, selv om den faktiske energien er ren vind og solkraft. For mange av oss har ikke latt seg lure til å betale for garanti for at strømmen er ren, så teoretisk er den da skitnet til med EU-miksen.

Altså vil jeg ikke si det er han som tar feil, men at han tolkes feil. Sett opp mot denne artikkelen, så virker han å være helt på ball, om vi ikke velger å feiltolke. 

https://www.europower-energi.no/nett/slik-presses-stromprisen-opp-av-utenlandskablene/2-1-1167758?fbclid=IwAR0Xt8FJIhhNDAPzlIvOi5e32XmU_zyyYGq8QyUBzY0ftGGxK4Ok1zfLWK4

Tror du vil like den linken enda bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 time siden):

Litt langt å gå, men  uansett. Kan du la være å legg falske ord i munnen på dine motdebattanter? Det er en bedriten hersketeknikk.

Jeg har ikke antatt noe om at Blåsjø har fullt magasin som sin normal.

Og du har fremdeles ikke kommet med noen kilder som støtter deg. Det er kun det jeg ber om.

Du skrev: «Andre kilder beskriver det som 30-40 meter under maksimal regulering.». Og jeg svarte på dette utsagnet (vannstanden er 40 m lavere enn det som er normalt for årstiden). Hva de såkalte «Andre kilder» er, nevner du ikke -Birger- ….

Hvilke ord har jeg helt konkret «lagt i din munn»?

Du har fått kilder for det jeg skriver. At du ikke vil stole på meg, lese artiklene, ta deg en tur til Blåsjø og se selv, mm er faktisk ditt eget problem og ikke mitt. I artikkelen fra Fedrelandsvennen står det at vannstanden er 40 m lavere enn det som er normalt for året. Om du er interessert, så kan du sikkert søke opp mer på nettet selv. Det er bare å bruke Google og de rette ordene.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 time siden):

Veldig interessant artikkel. Takk for referansen!

Men Tamberstuen er ikke helt med hele tiden.

Dette er ikke i nærheten av riktig. Vi får i all hovedsak tilbake energi når det er store overskudd av sol- og vindenergi i Danmark, Tyskland og Skottland. Den er også da som regel svært billig ettersom det er overskuddsenergi i de nettene.

Det er også tydelig at Tamburstuen ikke skjønner regulerkraft og de behovene som ligger der. Mye av den kraften han refererer til i sitatet under benyttes i reguleringssituasjoner. Da er 17Tvh av stor betydning.

 

Dette blir i mange tilfeller feil, -Birger-. Når strømprisen er lav i Europa pga. mye sol- og vindkraft, så holder de norske vannkraftprodusentene igjen på vannet som er i magasinene. Det er nemlig mer lønnsomt å spare på vannet til prisene på et senere tidspunkt er høyere. Dette løfter norske priser (men ikke priser i Nederland, Tyskland, UK og Danmark). Mekanismen gjør at billig sol- og vindkraft sjeldent gir like lave kraftpriser i Norge som i Nederland, Tyskland, UK og Danmark. Prisene i Norge presses opp av at vannkraftprodusentene utsetter den fleksible produksjonen.

 

Utenlandskablene gir oss høye europeiske priser når prisen i landene vi utveksler med er høye (kablene gir alternative strømkunder i Europa som norske strømkunder må overby), og på grunn av vannkraftmagasinene - mulighet for å utsette produksjon - forblir prisene i Norge høye på dager med lave priser i landene sør og vest for oss. Tap-tap for norske forbrukere! Og vinn-vinn for norske kraftprodusenter.

Endret av TorHansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (2 timer siden):

Du skrev: «Andre kilder beskriver det som 30-40 meter under maksimal regulering.». Og jeg svarte på dette utsagnet (vannstanden er 40 m lavere enn det som er normalt for årstiden). Hva de såkalte «Andre kilder» er, nevner du ikke -Birger- ….

Hvilke ord har jeg helt konkret «lagt i din munn»?

Du har fått kilder for det jeg skriver. At du ikke vil stole på meg, lese artiklene, ta deg en tur til Blåsjø og se selv, mm er faktisk ditt eget problem og ikke mitt. I artikkelen fra Fedrelandsvennen står det at vannstanden er 40 m lavere enn det som er normalt for året. Om du er interessert, så kan du sikkert søke opp mer på nettet selv. Det er bare å bruke Google og de rette ordene.

Nå er vanlig debattskikk at den som kommer med påstander (f.eks nesten tom), må dokumentere sine egne påstander og ikke bare be andre bevise de for seg. Det er heller ikke alle forumdeltakere som bor nært Blåsjø og bare kan stikke opp der og triangulere seg fram til høyde og volum. Jeg fikk inntrykk av at du har befunnet deg i nærheten for ikke lenge siden. Du kan kanskje fortsatt stikke opp og måle? Det hadde vært interessant med både høydemeter og volum om du får til, siden begge deler later til å være bedriftshemmeligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Nå er vanlig debattskikk at den som kommer med påstander (f.eks nesten tom), må dokumentere sine egne påstander og ikke bare be andre bevise de for seg. Det er heller ikke alle forumdeltakere som bor nært Blåsjø og bare kan stikke opp der og triangulere seg fram til høyde og volum. Jeg fikk inntrykk av at du har befunnet deg i nærheten for ikke lenge siden. Du kan kanskje fortsatt stikke opp og måle? Det hadde vært interessant med både høydemeter og volum om du får til, siden begge deler later til å være bedriftshemmeligheter.

Dette blir bare latterlig. Kilder er gitt. Men du ønsker tydeligste ikke å ta dette inn over deg. Jeg ser for øvrige at du kommer med en rekke udokumenterte påstander i dine innlegg…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (14 minutter siden):

Jeg ser for øvrige at du kommer med en rekke udokumenterte påstander i dine innlegg…

Vær konkret så jeg har mulighet til å rette opp.

TorHansen skrev (15 minutter siden):

Dette blir bare latterlig. Kilder er gitt. Men du ønsker tydeligste ikke å ta dette inn over deg.

Det er gitt flere kilder til relative uttalelser som 30 og 40 m "under normalt for årstiden" som ikke sier noe om hva som er normalt for årstiden. Det er også noen bilder uten målestokk så vi egentlig står like blanke der også, og noen vage formuleringer som "nesten tomt" og "tomt" (sistnevnte f.eks fra aksjonisten Trygve Tamburstuen). Jeg savner fortsatt et konkret mål på energiinnhold eller definisjon på hvor tomt tomheten i Blåsjø er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 minutter siden):

Det er svært mange Norske bedrifter som både stuper pga små endringer i kostnadene sine og på grunn av for ivrig satsing.
Økte strømpriser kan gjøre det svært vanskelig for mange bedrifter, selv om de lokale strømprisene ikke er så høye kan andre utgifter som økte matvarepriser være nok til at en bedrift med lav eller null i overskudd går ad - dundas. 

Men det er ren gale matias at de Norske prisene på strøm skal nå så høye nivåer og at man tillater at fyllingsgraden synker såpass mye, spesielt når vi om vinteren ikke har noen garanti til at vi har nok strøm, det kan faktisk gå såpass langt at man dør av kulde pga kutt i strømforsyning i områder i Norge om vi virkelig kommer så langt.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Malvado skrev (17 minutter siden):

Men det er ren gale matias at de Norske prisene på strøm skal nå så høye nivåer og at man tillater at fyllingsgraden synker såpass mye, spesielt når vi om vinteren ikke har noen garanti til at vi har nok strøm, det kan faktisk gå såpass langt at man dør av kulde pga kutt i strømforsyning i områder i Norge om vi virkelig kommer så langt.

Det er heldigvis lav risiko for det. Fyllings-situasjonen er ikke så helt halvgal. Neste oppdatering kommer i mårra midt på dagen så vi får se hvordan det utvikler seg. Jeg tipper fyllingsgraden sakker litt mer etter i NO1, 2 og 5 på grunn av lite nedbør i uke 30, og at overskuddet i NO3 og NO4 øker ennå mer på grunn av vått vær. Dvs. uendret status fra gult nivå "stramt" for uke 30. Men det er nå foreløpig bare en gjetning fra min side. Fasiten kommer i mårra.

Krisen vi er inne i nå er først og fremst en priskrise og i mindre grad en fyllingsgradkrise.

Prisen er helt klart et problem, men nå mener jeg vi har en relativt god løsning i strømkompensasjonen for husholdninger. For bedrifter er det mye mer variabelt. Noen bedrifter lider veldig av det, andre merker knapt noen ting (ja i sør). Det kan hende regjeringen må inn med en eller annen behovsprøvd støtteordning for bedrifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er heldigvis lav risiko for det. Fyllings-situasjonen er ikke så helt halvgal. Neste oppdatering kommer i mårra midt på dagen så vi får se hvordan det utvikler seg. Jeg tipper fyllingsgraden sakker litt mer etter i NO1, 2 og 5 på grunn av lite nedbør i uke 30, og at overskuddet i NO3 og NO4 øker ennå mer på grunn av vått vær. Dvs. uendret status fra gult nivå "stramt" for uke 30. Men det er nå foreløpig bare en gjetning fra min side. Fasiten kommer i mårra.

Tja, det er helt avhengig av hvor mye som går ut av landet og hvor ivrige de er på å tømme magasinene.
Bare for noen dager siden var dette overskriften i nettavisen : https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-slatt-alarm/s/5-95-551203

Ser man på statistikk ser man at sørlige områder som N02 har en fyllingsgrad på 48,5 (var nede i 18 i uke 18 ironisk nok ) mens median bruker å være 73.3, vi er allerede nå ca 5% under minimum der og utifra det vi vet er det full eksport per dags dato.

Men man kan ikke si at dette ikke slår skeivt ut til familier som har en median til lav inntekt, spesielt enslige med barn kan komme i vanskelige situasjoner i sørlige deler av landet og man ser også at dette er trolig medvirkende til flere konkurser på landsbasis. Så får vi se hvordan dette går på lengre sikt.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Malvado said:

det kan faktisk gå såpass langt at man dør av kulde pga kutt i strømforsyning i områder i Norge om vi virkelig kommer så langt.

Det vil aldri skje med forsett. Kraftkrevjande industri vil måtte stenge ned først.
Nettselskapa(Straumselskapet) har ikkje ein gong lov å kutte straumen i visse månader om vinteren om kunden ikkje har betalt rekninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Malvado skrev (55 minutter siden):

Tja, det er helt avhengig av hvor mye som går ut av landet og hvor ivrige de er på å tømme magasinene.
Bare for noen dager siden var dette overskriften i nettavisen : https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-slatt-alarm/s/5-95-551203

Kraftprodusentene er veldig lite ivrige på å bli utsolgt når årets høyeste priser kommer. Her kan du være trygg på at de ønsker å levere når kundene ønsker å kjøpe. Derfor har de også ivret etter å forsyne forbruket i NO2 med kraft utenfra. Forrige uke mottok NO2 netto 151 000 000 kWh til eget forbruk fra både utland og andre deler av Norge, slik at de kunne spare sine egne dråper.

Krisemaksimeringsmedia krisemaksimerer - intet nytt under solen der.

Spoiler

5-20 % risko for rasjonering ble omformulert til "opp til 20%"

Forutsetningen om at risikoberegningen gjelder kun hvis det ikke settes inn ekstraordinære tiltak, forsvant helt.

At dette er første trinn over normal på en 5-trinns risikostige nevnes ikke. Men et brev om utredning av tiltak ved nivå 4 trekkes fram. For utenforstående kan det altså virke som det gjelder nåværende trinn, i kontekst av resten av saken.

osv.

Malvado skrev (1 time siden):

Ser man på statistikk ser man at sørlige områder som N02 har en fyllingsgrad på 48,5 (var nede i 18 i uke 18 ironisk nok ) mens median bruker å være 73.3, vi er allerede nå ca 5% under minimum der og utifra det vi vet er det full eksport per dags dato.

Prosenttallet er lite interessant. Bruk heller TWh.

Medianen er også lite interessant når vi snakker kritiske scenarier. Det er minimums-standen som er interessant da.

Forrige minimumsrekord var 18,2 TWh i uke 29 2010. Den gangen falt magasinene utover vinteren helt ned til 5,2 TWh i uke 13 2011. Målt i prosent var magasinene i NO2 da 15,3% fylte. Det er lavt, men det er fortsatt en margin igjen. Den gangen ble kraftsituasjonen nedgradert fra normal til stram i en drøy uke fra 6. til 15. april. I år ligger NO2 1,76 TWh eller 5,1% dårligere an enn i uke 29 2010. Følger det samme kurve kan vi altså forvente å havne rundt 10,2% fyllingsgrad eller 3,44 TWh til våren 2023 - dersom det ikke settes inn ekstraordinære tiltak som bedrer det da. Eller det regner og snør mer enn i 2010/11. Eller det importeres mer kraft fra utland og/eller innland. Eller NO2 produserer litt mer vindkraft enn i 2010/11.

Lenke til kommentar
Malvado skrev (1 time siden):

Men man kan ikke si at dette ikke slår skeivt ut til familier som har en median til lav inntekt, spesielt enslige med barn kan komme i vanskelige situasjoner i sørlige deler av landet og man ser også at dette er trolig medvirkende til flere konkurser på landsbasis. Så får vi se hvordan dette går på lengre sikt.

Det slår nok skjevt ut, men utslaget blir kraftig dempet av strømstøtten. Det er nok verre med en del bedrifter som ikke får strømstøtte og normalt har høye strømregninger i forhold til omsetning. Som f.eks renserier.

Lenke til kommentar

Det kan nok være behov for en behovsprøvd strømstøtte til bedrifter - men vi så hvordan støtte til bedrifter fungerte under pandemien. Mange av de som hadde mest fra før, tok ut fine utbytter og koste seg.. Jeg stiller meg skeptisk til hvor målrettet og rettferdig det kan fordeles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...