Gå til innhold

Regjeringen vil beholde både vindkraft og reindrift på Fosen


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Windfarmer said:

Dette har ingenting med Grl. §97 å gjøre. Et vedtak om å gi konsesjon er ikke en lov, den gis av et forvaltningsorgan, i dette tilfellet NVE.

Betingelsene for å gi konsesjon styres av flere lover, ihvertfall energiloven, oreigningsloven, plan- og bygningsloven, kulturminneloven, forurensningsloven og naturmangfoldsloven. Hvis det er usikkerhet om konsesjon kan gis i henhold til disse lovene, så må man jo sjekke det med høyesterettsjuristene før man gir konsesjon. Det er ingen god grunn for at det skal gå over 10 år før høyesterett kommer inn i bildet.

  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, J-Å said:

Betingelsene for å gi konsesjon styres av flere lover, ihvertfall energiloven, oreigningsloven, plan- og bygningsloven, kulturminneloven, forurensningsloven og naturmangfoldsloven. Hvis det er usikkerhet om konsesjon kan gis i henhold til disse lovene, så må man jo sjekke det med høyesterettsjuristene før man gir konsesjon. Det er ingen god grunn for at det skal gå over 10 år før høyesterett kommer inn i bildet.

  

Vel med tanke på at FNs høykommisjonær for menneskerettigheter i 2018 anmodet å stanse byggingen av Storheia, tre år før høyesterett sin avgjørelse, så kan man ikke akkurat si at det kom som et lyn fra åpen himmel.

I regjeringen sitt svar til FN påpekte de hvor viktig det var å ta anmodninger fra FN seriøst, for å så be FN om å trekke anmodningen🤷‍♂️🤦‍♂️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 timer siden):

Betingelsene for å gi konsesjon styres av flere lover, ihvertfall energiloven, oreigningsloven, plan- og bygningsloven, kulturminneloven, forurensningsloven og naturmangfoldsloven. Hvis det er usikkerhet om konsesjon kan gis i henhold til disse lovene, så må man jo sjekke det med høyesterettsjuristene før man gir konsesjon. Det er ingen god grunn for at det skal gå over 10 år før høyesterett kommer inn i bildet.

  

Det er forvaltningens oppgave å sikre at vilkårene i alle de lover som regulerer ulike tillatelser blir overholdt. Domstolene har ingen rolle i å forhåndsgodkjenne at disse vilkårene er oppfylt. Dette ville å så fall gjøre "høyesterettsjuristene" inhabile hvis de senere skulle ta stilling til om en konsesjon var gyldig. Der er således ingen grunn til at domstolene skal ha noen rolle i den regulære behandlingen av ulike tillatelser. At borgerne kan gå til søksmål for å prøve om tillatelsene er i overensstemmelse lovverket, er en sikkerhetsventil som har betydning i et mikroskopisk lite mindretall av de tillatelser som gis, å legge dette inn som en ordinær del av saksbehandlingen ville dramatisk øke en allerede lang saksbehandlingstid.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Windfarmer said:

At borgerne kan gå til søksmål for å prøve om tillatelsene er i overensstemmelse lovverket, er en sikkerhetsventil som har betydning i et mikroskopisk lite mindretall av de tillatelser som gis, å legge dette inn som en ordinær del av saksbehandlingen ville dramatisk øke en allerede lang saksbehandlingstid.  

Vel jeg mener en bør ta seg tid til det, når det er snakk om slike til dels irreversible naturinngrep med svært store økonomiske konsekvenser.  Hvis høyesterett allerede har behandlet gyldigheten av en konsesjon, så er jo saken ferdig. Da er det ikke mer snakk om habilitet.

I Alta saken ble konsesjonsøknad levert i 1974, og høyesterett avsa dom i 1982. Da var arbeidet riktignok påbegynt, men langt fra fullført. Kraftverket kom i drift i 1987. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det hadde vært litt bedre om vindkraft på land kun hadde staten/kommune som eier. Men det viktigste er at der er en grundig konsesjonsbehandling som tar hensyn til bl.a. reindrift. Og at rettssakene er avgjordt før utbygging.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle som mener at det skal være domstolsbehandling før vindkraftanleggene bygges ut.

I den nå mye omtalte utbyggingen av vindkraft på Haramsøya ble arbeidet med å bygge dette anlegget påbegynt rundt år 2000. Anlegget produserte de første kW i slutten av 2021. Der ble det tatt ut søksmål i form av en midlertidig forføyning 2021 der motstanderne tapte og de valgt ikke å ta saken videre. Skulle denne saken gjennomgå full domstolsbehandling ville saken neppe ha vært avgjort av Høyesterett før i 2025. Det ville i så fall ha gått over 25 år mellom at noen begynte å planlegge dette, til at anlegget produserte kraft. 

Vi vil de neste årene ha et stort behov for mer kraft, og en kan glemme atom og gass, det blir enten vann, vind eller sol. Så nå kan folk flest velge, vil de ha en kraftpris på 2 kroner kWt, eller skal en tvert i mot finne langt mer effektive måter å behandle disse sakene på, og herunder sørge for at samenes rettigheter og andre kolliderende hensyn blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Det er ikke bare domstolene som kan ta slike hensyn. Tvert i mot, etter å ha satt meg grundig inn i Fosen dommen og bl.a. lært at dette beiteområdet bare benyttes hvert syvende - åttende år (se mitt innlegg over,) er jeg av den oppfatning av at Høyesterett har køddet dette mer til, enn at de har avklart noe. Domstolene er ikke egnet som organ for å drive langsiktig næringsutvikling og planlegging. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 7
Lenke til kommentar
On 3/5/2023 at 11:55 AM, Kahuna said:

Fosen-samene har blitt intervjuet av VG og de beskriver at reinen endrer oppførsel, de sprer seg mer ut rundt møllene og kalver ikke lenger på de samme stedene. Jeg har linket til intervjuet tidligere i tråden.

Har du bevis på det samene sier til vg?

Hvorfor driter sauene om vindmøllene er der?

Jeg tror det er andre ting som er problemet, ikke dyrene som er omkring vindmøllene.

Men motstanden mot møllene.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Kahuna said:

Ta deg en tur opp da vel og plasser deg i terrenget for å overvåke reinsdyra.

Nope, Har jeg noe å dokumentere?

Det er du som skriver dette: Fosen-samene har blitt intervjuet av VG og de beskriver at reinen endrer oppførsel, de sprer seg mer ut rundt møllene og kalver ikke lenger på de samme stedene. Jeg har linket til intervjuet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (24 minutter siden):

Nope, Har jeg noe å dokumentere?

Det er du som skriver dette: Fosen-samene har blitt intervjuet av VG og de beskriver at reinen endrer oppførsel, de sprer seg mer ut rundt møllene og kalver ikke lenger på de samme stedene. Jeg har linket til intervjuet tidligere i tråden.

Jeg viser bare til hva samene har sagt til VG. Jeg tar ikke stilling til om de juger eller ikke. Om du har tenkt å mistenkeliggjøre dem må du nesten begrunne det med noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kahuna said:

Jeg viser bare til hva samene har sagt til VG. Jeg tar ikke stilling til om de juger eller ikke. Om du har tenkt å mistenkeliggjøre dem må du nesten begrunne det med noe.

Er du som sier dette: Ta deg en tur opp da vel og plasser deg i terrenget for å overvåke reinsdyra.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (4 minutter siden):

Er du som sier dette: Ta deg en tur opp da vel og plasser deg i terrenget for å overvåke reinsdyra.

Det er ingen her på forumet som er i posisjon til å finne fakta her, det var faktisk Høyesterett sin jobb, og der det nå fremkommer frem mer og mer opplysninger som tyder på at dette er særdeles dårlig utredet før de båndlegger 40% av Norges landareal.

¤ det er fastslått at beiteområdene på Fosen bare benytte hvert syvende - åttende år, der er altså ikke rein på vindparkens område i syv av åtte år, og da kan reinen heller ikke bli forstyrret, for de som ikke har fått med seg dette så limte jeg inn et innslag fra politisk kvarter fra i går, der formannen for Fosen reinbeitedistrikt bekreftet dette

¤ et par innlegg over har jeg limt inn et innslag fra dagens Dagsrevy som stiller store spørsmål ved hvor forstyrret reinen blir, eller om den blir forstyrret i det hele

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fosen Storheia vindpark ligger innenfor et av vinterbeitene som disponeres av Sør-Fosen Sijte. Vinparken utgjør ca. 20 % av det vinterbeitet som berøres.  Tilsvarende for de andre vindparkene som Roan.
 
Fra kartet er det merkelig at de ikke greide å bygge ut de nye vindparkene utenom vinterbeitene. Før planleggingen startet ville jeg bare spurt samene: "Hvor anbefaler dere at vi setter opp vindmøllene?" Konsekvensen ville blitt litt lengre anleggsveier og litt mindre optimale vindforhold, men alle parter happy!


Kart nedenfor viser Fosen reinbeite samt vindparker:

De nye vindparkene er merket med grønn farge, og overlapper med vinterbeitene.

Reindriften på Fosen består av to siidaer, Sør Fosen sijte og Nord Fosen siida,som igjen hver er fordelt på 3 siidaandeler. Reinbeitedistriktet har et øvre reintall på 2100 dyr og er fordelt på beiteområder for forskjellige sesonger som utgjør til sammen et brutto areal på 4339 km2.

https://www.fosenvind.no/vindparkene/reindrift/

Vinterbeiter på Fosen.jpg


Kart nedenfor viser at store områder avsatt til sørsamsiske reinbeiter:

https://gaavnoes.no/2016/04/reinbeitedistrikter-i-sorsamisk-omrade/

Reinbeitedistrikter i sørsamisk område - Gaavnoes - Sørsamisk Digitalt

 

Storheia vindpark, Fosen:

Fosen Vind har ikke tenkt å ta ned turbiner på Storheia - adressa.no

Lenke til kommentar
Quote

Fra kartet er det merkelig at de ikke greide å bygge ut de nye vindparkene utenom vinterbeitene. Før planleggingen startet ville jeg bare spurt samene: "Hvor anbefaler dere at vi setter opp vindmøllene?" Konsekvensen ville blitt litt lengre anleggsveier og litt mindre optimale vindforhold, men alle parter happy!

Det kartet frå Statkraft visar jo kun vinterbeite. Områda i midten som ikkje er skravert er beiteområder for sommar og vår og til dels kalvingsområder.
Kart frå NIBIO

Endret av Gazer75
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gazer75 said:

Det kartet frå Statkraft visar jo kun vinterbeite. Områda i midten som ikkje er skravert er beiteområder for sommar og vår og til dels kalvingsområder.
Kart frå NIBIO

Joda. All utmark fra Fosen og nordover er for reindrift med unntak av skytefelt for forsvaret og nasjonalparker (se kart nedenfor)! De som ikke er samer må begrense sin næring til lavlandet og tettbygde strøk.

Der jeg vokste opp så vi omtrent aldri reinsdyr. Nå har myndighetene definert all utmark utenfor bebyggelsen som "kalvingsland", "parringsland", "oksebeiteland" etc. Fortsatt er det ikke mye reinsdyr å se uansett hvor mye man vandrer rundt i fjellheimen! Derimot har bjørnen kommet tilbake!

Nå møter byråkratene i Oslo seg selv i døra etter å ha oversett det følgende, 
1. Definert samer som urfolk, 
2. Signert på FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27 og ILO-konvensjonen nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater
3. Avgitt omtrent hele Trøndelag og Nord Norge for reindrift
4. Lovfestet Finnmarksloven

Det blir en passe lærepenge for staten om de nå må rive ned (og flytte) på Fosen vind!

I kart nedenfor fra NIBIO er alt reservert reindriften unntatt områder ensfarget grått!

image.thumb.png.99cf952af25942221029d5771f1f16be.pngimage.thumb.png.d82703d063fce0f4068b6754f11da965.png

 

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gir jo heller ikkje veldig gode signal ut i verden for investeringar i området.

Forstår ikkje heilt tankegangen til reindriftsnæringa. Kan ikkje vere veldig god reklame når dei virkar prøve å ta over råderetten over store delar av Nord-Norge. Men det virkar som at dei har fått med seg miljø og natur folka. Dei som ikkje vil bygge noko som helst, men samtidig ikkje har svar på korleis ein skal skaffe meir energi. Kva det vil koste for alternativa virkar heller ikkje vere så viktig.

Endret av Gazer75
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...