Gå til innhold

Nord Stream 1 åpnet - gassflyten fremdeles redusert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (3 minutter siden):

Når er dette jo bare en g/G-feil.

Så selv nylig på FB eller YT noe som:

"5 kilo W" -  hva er egentlig vekten til 1 watt?

Kilo betyr jo 1000i SI systemet så selv om det er rar bruk av hele navnet så har det ikke nødvendigvis noe med vekt å gjøre bare fordi man bruker Kilo (1000) for å beskrive 1000gram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Kilo" har eigentleg ingenting med vekt å gjere, sjølv om det er blitt ein vanleg måte å uttale "kilogram". Uttrykket "åtti kilo" betyr "åtti tusen". Skal du fram til det som står på badevekta så er det "åtti kilogram".

Gram er heller ikkje riktig for vekt, men masse. Vekt blir målt i newton. Så det meste er eigentleg feil i måten me brukar kilo og vekt.

"Kilo" betyr tusen, og har ingen benevning.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Powertrainer said:

Regner med det er gigawatttimer som beskrives i artikkelen, da er det isåtilfelle en unødvendig h for mye😄

Tyskere virker å være glade i redundante benevninger. VW ID.3 viste forbruk i kWh/h, da viser vel gassimporten helt sikkert GWh/h.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Hva er galt med GWh/h? Der energi (GWh) i form av gass pr time (/h) som er oppgitt.

Meg bekjent får husholdningen også gassfakturaene i kWh.

Time per time er hva som er galt. Hvert sekstiende sekund har det gått et minutt. Kan jo høyne til TWh/kh. Eller bare korte det ned til GW. Eller så kan en jo innføre hestekraftmeter per meter.

Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Forbruk/omforming av energi gir effekt.

Men en gassrørledning leverer ikke effekt, den leverer energi. Først når gassen brennes - kanskje lenge etter leveringen - blir det effekt.

Det er ingen krav til omforming av energien for å kunne måle effekt. Du har jo selv parkert deg på at du vil kalle det energi per tidsenhet,  men det er effekt. Slike skrivemåter er tilpasset økonomer og andre som ikke skjønner hva de driver med. Så da er en tilbake på hestekraftmeter per meter. At en ikke skjønner at det er feil gjør det ikke rett.

Lenke til kommentar

Artikkel-tråden består nå av 15 innlegg som diskuterer hva journalisten egentlig mente og hvorfor. Jeg tar det som et bevis på hvor ødeleggende dårlig journalistikk er for ens egne artikler.

TU har dessverre en skrikende mangel på 1. teknisk/vitenskapelig korrekturlesing og 2. kritiske spørsmål om teknisk/vitenskapelig innhold. Det er en viktig grunn til at jeg ikke kan se det er verdt pengene å betale meg gjennom betalingsmuren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...