Gå til innhold

Bryr dere evig single menn dere om samfunnet?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (33 minutter siden):

Hvis du leser litt sosiale medier så finner du ganske tilsvarende kvinner. «Jeg fortjener en kjekk, oppvartende, belest, bemidlet mann. Gjerne litt yngre enn meg. Må ha sixpack og godt hårfeste».

Jeg tror at vi er «ødelagt» av et bombardement av smell-vakre veldreide mennesker på tv, fortellinger om den store kjærligheten og en individualisme som ikke gir rom for noen offer.

 

Det er ikke sånn det funker. Menn og kvinner som ser helt normalt ut, har helt normale sosiale skills, ikke utmerker seg voldsomt hverken positivt eller negativt og som er godt og vel ferdig med 20-årene kan stort sett velge i andre som tilhører samme gruppe. Det er litt rart at man må informere voksne mennesker om at det er en slags «marked», og at alle gjerne vil gjøre en «god deal».

Jeg tror ikke det er tilfelle overhodet, da disse idealene har både vært hardere trykket ned over hodene våre tidligere og samfunnet vsr svæet kvinnefiendlig.

Jeg er en mann på 36 med en ok jobb, en unge og en samboer.

Jeg snakker ikke om menn som søker etter visse aspekter, men menn uten selvinnsikt som tror det er noens feil at de ikke får mus. Kvinner skylder sjelden på noen om de ikke får seg noe, da de ofte får seg noe.

Det er et marked! Et marked for folk som ønsker kontakt med andre. I den gruppen gjør du det bra om du forsøker å skape ihvertfall en egenskap partneren liker. Alle kan få seg noe, men du får ikke velge ☺️
 

Noen begynner å trene, andre prøver å læee srg sosiale skills, tar et kurs i taekwondo - whatever. Forbedrer seg, skaper et godt forhold med seg selv - så begynner kjærligheten til deg selv å vokse. 
 

Evt kan du hente en dame i Thailand som gråter litt når dere ligger og i høytidene - bare ikke vent at samfunnet aksepterer dere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er tilfelle overhodet, da disse idealene har både vært hardere trykket ned over hodene våre tidligere og samfunnet vsr svæet kvinnefiendlig.

Jeg er en mann på 36 med en ok jobb, en unge og en samboer.

Jeg snakker ikke om menn som søker etter visse aspekter, men menn uten selvinnsikt som tror det er noens feil at de ikke får mus. Kvinner skylder sjelden på noen om de ikke får seg noe, da de ofte får seg noe.

Det er et marked! Et marked for folk som ønsker kontakt med andre. I den gruppen gjør du det bra om du forsøker å skape ihvertfall en egenskap partneren liker. Alle kan få seg noe, men du får ikke velge ☺️
 

Noen begynner å trene, andre prøver å læee srg sosiale skills, tar et kurs i taekwondo - whatever. Forbedrer seg, skaper et godt forhold med seg selv - så begynner kjærligheten til deg selv å vokse.

Evt kan du hente en dame i Thailand som gråter litt når dere ligger og i høytidene - bare ikke vent at samfunnet aksepterer dere.

 

Må si at jeg begynner å få litt håpet når jeg ser at du har samboer og barn.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er tilfelle overhodet, da disse idealene har både vært hardere trykket ned over hodene våre tidligere og samfunnet vsr svæet kvinnefiendlig.

Jeg snakker ikke om menn som søker etter visse aspekter, men menn uten selvinnsikt som tror det er noens feil at de ikke får mus. Kvinner skylder sjelden på noen om de ikke får seg noe, da de ofte får seg noe.

Alle damer kan «få seg noe» i betydning one-night-stand, om de ikke er kresne. Det er bare et uttrykk for at menn er mindre kresne enn kvinner, i alle fall mhp flyktig kjønnslig omgang.

Det gir mening fra et biologisk perspektiv (om vi antar at den grunnleggende oppførselen vår er minst 10.000 år gammel, og i alle fall eldre enn prevensjon og sjekke-apper på telefonen) - kvinner må ta en stor omkostning hvis de får barn med en person - og hvis han ikke kan forventes å bidra må de ta hele jobben selv i 18 år. For et hann-kjønn kan man derimot opptre som Rune Rudberg og spre sine gener landet rundt uten at det koster noe. Selvsagt bidrar dette til kjønnsforskjeller (jeg vil hevde at vi også har andre mekanismer som balanserer dette ut - bl.a. behovet også menn har om at akkurat deres avkom skal få en best mulig start på livet).

Akkurat hva du er uenig i vet jeg ikke, men det koster deg lite å google Sanne Sarromaa, Frode Thuen og kjønnsmarked og se hva Norske kvinner sier i kommentarfeltet. Forbausende mange vil ha seg frabedt enhver beskrivelse av at de er på et «marked» samtidig som de ikke går av veien for beskrivelser av Norske menn som ville ha ført til rama-skrik om de gikk den andre veien. Summa summarum så synes det å være et stort antall ufrivillig single kvinner som går glipp av samliv og familie fordi de har helt urimelige forventninger til hva en mann skal by på, og hvor attraktive de selv er. Det synes jeg er synd for de kvinnene og mennene som går glipp av noe fint fordi noen av dem forventer det perfekte.

Å innrømme at partneren din er en «7» eller endog en «3» og ikke en «10» sitter rett nok dypt inne for de fleste, men hvis man ber en gruppe mennesker om å rangere et antall mennesker ut fra attraksjon så er vi visstnok ganske enige. Mao: noen av oss er mer fysisk attraktive enn andre. Jeg er ikke i tvil om at noen av oss er generelt mer attraktiv enn andre også - noen er omsvermet og vasser i tilbud, andre ikke. Vakkert ytre betyr noe, men også andre egenskaper.

Som igjen betyr at de fleste som er i et forhold, er i et forhold med en som ikke er den mest fysisk attraktive partneren de kan tenke seg eller har møtt. Kanskje (forhåpentlig) har de andre egenskaper som gjør at du er overbevist om at du vil spandere livet på nettopp denne personen. Kanskje vokser man inn i hverandre på en måte som gjør at man etter 1 eller 10 eller 50 år finner at livet med denne andre er bedre enn alternativet. Om ikke annet har du gjort en investering som du kanskje aldri får tid til med andre. Men det er altså kompromiss som må gjøres.
 

Om dama har litt hengepupp eller typen har litt ølmage så er ikke nødvendigvis det utslagsgivende for om dere får 50 fine år sammen, men tinder later til å gjøre oss litt dummere sånn sett (jeg har ikke prøvd tinder så jeg vet ikke).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er tilfelle overhodet, da disse idealene har både vært hardere trykket ned over hodene våre tidligere og samfunnet vsr svæet kvinnefiendlig.

Jeg er en mann på 36 med en ok jobb, en unge og en samboer.

Jeg snakker ikke om menn som søker etter visse aspekter, men menn uten selvinnsikt som tror det er noens feil at de ikke får mus. Kvinner skylder sjelden på noen om de ikke får seg noe, da de ofte får seg noe.

Det er et marked! Et marked for folk som ønsker kontakt med andre. I den gruppen gjør du det bra om du forsøker å skape ihvertfall en egenskap partneren liker. Alle kan få seg noe, men du får ikke velge ☺️
 

Noen begynner å trene, andre prøver å læee srg sosiale skills, tar et kurs i taekwondo - whatever. Forbedrer seg, skaper et godt forhold med seg selv - så begynner kjærligheten til deg selv å vokse. 
 

Evt kan du hente en dame i Thailand som gråter litt når dere ligger og i høytidene - bare ikke vent at samfunnet aksepterer dere.

 

Det er for så vidt en interessant betraktning. Først av alt er jeg enig i at kvinner sjelden skylder på andre for å ikke ‘få seg noe’, men vi ser ganske mye av at kvinner skylder på andre når de ikke får seg forhold. Faktisk virker det å være en ‘sjanger’ i mediene mer eller mindre forbeholdt kvinner.

Når det gjelder påstanden om at det for menn i stor grad handler om at en stiller for høye krav er det en problemstilling jeg synes er interessant. Dette forekommer åpenbart hos begge kjønn, men jeg sliter litt med å se mekanismene som skulle gjøre dette mer utbredt hos menn. Kvinner er tross alt på sitt mest attraktive veldig tidlig i livet, får (seksuell) oppmerksomhet fra fysisk mer attraktive menn og får høyere krav (utdannelse, status, økonomi) i takt med at de selv blir mindre attraktive. Dette virker å reflekteres i at høystatus kvinner ofte sliter med å finne en tilsvarende mann. For menn har jeg inntrykk av at en stor del av de som aldri oppnår forhold med kvinner sliter med dette hele livet, og at det dermed er få faktorer som skulle drive deres krav opp, snarere tvert imot. 
 

At det er mye menn kan gjøre, og strengt tatt må gjøre om en skal lykkes, er jeg helt enig i. Det kan samtidig virke som det for menns del ofte er manglende selvforbedring/utvikling, initiativ og selvtillit som er baugen, mens for høye krav i større grad er hindringer for kvinner. 
 

 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 timer siden):

At det er mye menn kan gjøre, og strengt tatt må gjøre om en skal lykkes, er jeg helt enig i. Det kan samtidig virke som det for menns del ofte er manglende selvforbedring/utvikling, initiativ og selvtillit som er baugen, mens for høye krav i større grad er hindringer for kvinner. 

Hvis alle menn trente jevnlig også i voksen alder, støvsugde heller enn å se på tv, og lyttet oppmerksomt til hvert et ord fra kvinners munn, ville vi da få færre single? Eller ville kvinner bare justere opp sine krav og forventninger (hver mann som kommer seg opp må dra en annen mann ned)?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (16 minutter siden):

Hvis alle menn trente jevnlig også i voksen alder, støvsugde heller enn å se på tv, og lyttet oppmerksomt til hvert et ord fra kvinners munn, ville vi da få færre single? Eller ville kvinner bare justere opp sine krav og forventninger (hver mann som kommer seg opp må dra en annen mann ned)?

Vet ikke, men jeg vil tro at om alle menn som opplever å ikke nå opp gjorde en innsats lignende det du nevner ville andelen som ikke når opp gå ned. I dette ligger også å faktisk tørre å ta initiativ og slik jeg ser det vil det nok for en del være mer snakk om å heve seg over et minimumsnivå enn å heve terskelen for alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring tilsier at både kvinner og menn liker at partneren har et visst nivå av ekte selvtillit og egen trygghet. Hvis man har integritet, spiller ikke ølmage, tynt hår, lange kjønnslepper eller hengepupper noen rolle

Mange unge faller gjennom på dette punktet fordi de ikke oppfyller svært høye idealer som media bombarderer oss med daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (20 timer siden):

Vet ikke, men jeg vil tro at om alle menn som opplever å ikke nå opp gjorde en innsats lignende det du nevner ville andelen som ikke når opp gå ned. I dette ligger også å faktisk tørre å ta initiativ og slik jeg ser det vil det nok for en del være mer snakk om å heve seg over et minimumsnivå enn å heve terskelen for alle. 

Hvis vi anerkjenner at det er et marked og at kvinner såvel som menn prøver å gjøre «en god deal», at det er reelle biologiske forskjeller mellom menn og kvinner som gir seg utslag i hvordan vi ter oss, og at dagens samfunn med likestilling og offentlige støtteordninger (samt aksept) for aleneforeldre og single, så tror jeg at vi må forvente at flere kvinner velger å være single og/eller oppdra barn alene enn på 50-tallet.

Taperene vil være menn som oppfattes som lite attraktive, mens vinnerene er menn som oppfattes å ha så gode gener, sosial baggasje eller økonomi at kvinner vil ha barn med dem uten en stabil relasjon, eller kvinner på 30 vil ha barn med dem når de er 50 og ferdige med sitt første kull.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvis vi anerkjenner at det er et marked og at kvinner såvel som menn prøver å gjøre «en god deal», at det er reelle biologiske forskjeller mellom menn og kvinner som gir seg utslag i hvordan vi ter oss, og at dagens samfunn med likestilling og offentlige støtteordninger (samt aksept) for aleneforeldre og single, så tror jeg at vi må forvente at flere kvinner velger å være single og/eller oppdra barn alene enn på 50-tallet.

Taperene vil være menn som oppfattes som lite attraktive, mens vinnerene er menn som oppfattes å ha så gode gener, sosial baggasje eller økonomi at kvinner vil ha barn med dem uten en stabil relasjon, eller kvinner på 30 vil ha barn med dem når de er 50 og ferdige med sitt første kull.

-k

At flere blir enslige eller aleneforsørger (med staten som medforsørger) tror jeg vi må regne med ja. Ikke minst i takt med at vi ikke bare legaliserer men hyller kunstig befruktning av enslige. Det at flere vil forbli enslige og barnløse betyr derimot ikke at ikke menn kan gjøre en innsats for å unngå å havne i den situasjonen, og jeg tror andelen barnløse og enslige menn vil bli mindre om flere gjør den innsatsen. Det snakkes om at mange menn faller utenfor fordi kvinner er ‘hypergame’ og vil ha menn på minst deres eget ‘nivå’. Om flere menn ‘hever’ seg vil jeg også anta færre opplever å komme til kort. 

Lenke til kommentar
On 7/25/2022 at 12:39 PM, DrAlban3000 said:

Evt kan du hente en dame i Thailand som gråter litt når dere ligger og i høytidene - bare ikke vent at samfunnet aksepterer dere.

Her er det vel bare å dra frem rassisme-kortet? 

Jeg kjenner forøvrig flere vellykkede par bestående av utenlands dame og norsk mann. Er forresten ikke Harald Eia sammen med ei dame fra (Nord-)Afrika?  Og hva med Per Sandberg som fant ei dame fra Iran? Ikke akseptablet av samfunnet?

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (32 minutter siden):

Hva med å starte en sutreklubb der menn krever at kvinnene skal senke seg?

Ja gjerne.

Altfor kostbare og bitchy damer får ingen respons hos meg. De lager ris til egen bak og ender gjerne opp med en drittsekk som er enda mer kostbar og sær.
Damer må kunne by litt på seg selv. En dæsj jordnærhet, en posjon selvironi og være normalt fornøyd med seg selv er heller ingen ulempe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 timer siden):

Om flere menn hever seg vil kvinner bare heve kravene. Det er slik hypergami fungerer. 

I teorien er det vel nettopp det det ikke gjør? Slik jeg forstår det handler det om at færre menn når opp når flere kvinner opparbeider seg høyere status. Jo flere menn som oppnår høy status(relativt til kvinner), jo flere menn som ‘når opp’?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, herzeleid said:

I teorien er det vel nettopp det det ikke gjør? Slik jeg forstår det handler det om at færre menn når opp når flere kvinner opparbeider seg høyere status. Jo flere menn som oppnår høy status(relativt til kvinner), jo flere menn som ‘når opp’?

Er der nogen oversikt over hvordan denne status-stigen ser ut?  Som mann har jeg ikke fantasi til å forestille meg hvordan denne stigen ser ut for at det skal være vanskelig for kvinner å finne menn som er over dem, så er genuint nysgjerrig... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (26 minutter siden):

Er der nogen oversikt over hvordan denne status-stigen ser ut?  Som mann har jeg ikke fantasi til å forestille meg hvordan denne stigen ser ut for at det skal være vanskelig for kvinner å finne menn som er over dem, så er genuint nysgjerrig... 

 

Jeg har hørt at i USA ønsker den gjennomsnittlige kvinnen at partneren skal tjene ca. 50% mer enn henne. Når kvinner samtidig krever å tjene like mye som menn, og dominerer innen høyere utdanning, blir dette ganske vanskelig dessverre. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

dominerer innen høyere utdanning

For at det skal være sant må man likestille helt forskjellige studier som siv.ing. elektro/data/bygg/osv. med master i samfunnsfag, kjønnsstudier og andre mer eller mindre verdiløse studier. 

Jeg forstår de har problemer med å finne nogen over seg hvis en kvinne med en doktorgrad i lesbisk pardans føler seg overlegen en siv.ing. mtp "status". 

Jeg har egentlig inntrykk av at enda mer overfladiske ting som høyde, hårfarge og utseende generelt har mer å si enn både penger og utdannelse, i al fall i land som Norge der der er veldig små lønnsforskjeller. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Morsom tråd.

Det største problemet er, etter mitt syn, at for mange menn ikke gidder prøve å være en best mulig utgave av seg selv. Du ser det godt allerede på videregående, hvor jentene (oftere enn guttene) bruker tid på å få gode karakterer og generelt viser ambisjoner med livet. For gutta er det oftere kult å fjerte i sofaen, ta lett på skolen (fordi man da er kul og ikke n3rd), og generelt tilegne seg sånne "guttastemning"-uvaner hvor det egentlig handler om å være mest mulig barnslig. De uvanene er det ikke så lett å bli kvitt. Sitter jevnlig på discord og hører på fjortis-level tullprat med folk jeg liker å game med - menn som forlengst har rundet 30 år og skyr alt som er en smule modent og intellektuelt som pesten. Det er visst nerdete. Morsommere med senket Vålvo og "skitprat". Samtidig jobber jeg litt på en vgs, og de fleste jenter på 16 der er mer modne i snakketøyet enn kameratene mine som er dobbelt så gamle. Jeg tenker jo da at disse hunkjønnene aldri ville vurdert den typen menn, hverken som 16-åringer eller som 32-åringer. Da måtte de faktisk vokst opp.

Jeg er tilbøyelig til å gi kvinnene som klager over mennene mer medhold enn motsatt. Kvinner har en tendens til å bruke passelig med tid til å sørge for å se attraktive ut og, som nevnt, utvikle seg litt som mennesker. Joda, noen menn trener, men det er langt flere menn enn kvinner som ser ut som slabbedasker og heller ikke gjør noe som helst for å ha en kropp som signaliserer sunnhet. Jeg opplever ikke kvinner som kravstore, de ber om normale ting.

Det er ikke samfunnet som er problemet, det er ansvarsfraskrivelsen. Generelt er jo kvinner mindre "desperate" enn menn, og når da mennene som faller utenfor på sjekkemarkedet skal sutre over samfunnets dreining, peke på at kvinnen har kommet seg ut på campus og bort fra kjøkkenet.

Tipper de fleste menn som er ufrivillig single kunne kommet seg ut av det om de skaffet seg et strykejern, trente passelig mye, var ute i sola på sommeren, og leste noen bøker (gjerne ifbm. noe utdanning dersom de ikke har giddet å skaffe seg det ennå). Men off. Kjedelig! Bedre å game og klage på internett.

Endret av knopflerbruce
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om samfunnet fordi jeg ikke bor i en boble. Når det er sagt så skulle jeg veldig gjerne sett segregering i samfunnet. F.eks bydeler der barn er forbudt. Charterfly som ikke tillater barn. Egne butikker for de over 70 så jeg ikke blir stående bak noen som skal spørre 19-åringen i kassa hva som er best av ibux og paracet. etc etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...