Gå til innhold

Bryr dere evig single menn dere om samfunnet?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (På 9.8.2022 den 22.18):

Meget mulig. Jeg har ikke noe behov for å «forsvare» incels mot uvillige damer.

1. Hvis du prøver men overhodet ikke greier å finne deg noen, eller de du finner slår deg eller stjeler pengene dine - eller lignende - så føler jeg med deg.

2. Hvis du ønsker å leve i et parforhold men har helt urimelig forventninger til en partner i forhold til hva du selv har å tilby så synes jeg ikke synd i deg.

3. Hvis du er single fordi det er din preferanse så er det ingen grunn til å synes synd i deg.

Det handler jo også hva man legger i "prøver". Hvis du gjør en solid innsats i å prøve å imøtekomme det som kvinner kan tenkes å sette pris på av egenskaper og fortsatt ikke lykkes, kan også jeg gi sympati. Hvis man forventes en "ta meg som jeg er"-holdning, hvor "som jeg er" vil si usunn, uflidd og muligens litt andre ting har jeg ikke særlig sympati. Da har du ikke gjort jobben. Men, det var det, da... kvinner har en tendens til å gjøre den jobben en del bedre enn menn. Stereotypien med kvinner som bruker lang tid på badet er jo der for en grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (2 timer siden):

Det handler jo også hva man legger i "prøver". Hvis du gjør en solid innsats i å prøve å imøtekomme det som kvinner kan tenkes å sette pris på av egenskaper og fortsatt ikke lykkes, kan også jeg gi sympati. Hvis man forventes en "ta meg som jeg er"-holdning, hvor "som jeg er" vil si usunn, uflidd og muligens litt andre ting har jeg ikke særlig sympati. Da har du ikke gjort jobben. Men, det var det, da... kvinner har en tendens til å gjøre den jobben en del bedre enn menn. Stereotypien med kvinner som bruker lang tid på badet er jo der for en grunn.

Perspektivet ditt later til å være ensidig på menn som ikke gjør seg fysisk lekker for kvinner. Jeg finner det noe snevert. De fleste single menn på 30-40-50 kunne nok bedre sine odds hos det annet kjønn ved å gå ned 10 kg, evt å øke muskelmassen, kjøpe seg noen raffe sko og ha noe produkter i håret. Jeg bestrider det ikke, og ser ikke noe poeng i å diskutere det.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0Gr372/romantisk-markedsverdi-finnes-og-forskjellene-er-store

Sitat

Internasjonale utregninger viser at kvinners Gini-koeffisient er på ca. 0,32. Dette ligner et vestlig land hvor noen er rike, de fleste er middelklasse, og noen er fattige. For menn er Gini-koeffisienten på 0,54, som tilsvarer de økonomiske ulikhetene hos verdens fattigste land. Oversatt til Tinder betyr dette at noen få menn får nesten alle «swipes», mens flesteparten får få.

Hvis alle kvinner vil ha noen få menn, mens menn i større grad er villige til å "ta til takke med det de får" så er det etter alt å dømme kvinnene som må endre seg mest hvis målet er at alle menn og kvinner skal kunne leve i stabile parforhold.

Man kan selvsagt innvende at hvis bare alle 50 år gamle revisorer ble som Leonardo DiCaprio, så ville de (og alle andre menn) kunne bli like omsvermet som Leonardo. Nå finnes det antagelig genetiske og miljømessige grunner til at alle menn slett ikke kan bli Leonardo, og hvis de ble det så ville verdien av en Leonardo antagelig bli redusert.

Sitat

Å justere sin markedsverdi handler ikke om å file på forventninger om å bli møtt med vennlighet, respekt og trygghet. Det handler trolig om å justere forventninger til attraksjon, som nok er den egenskapen det er størst konkurranse om på datingmarkedet. Dette støttes av at sveiping innen nettdating i hovedsak bestemmes av utseende og fotogenitet. Det er på attraksjon vi stiller med ulik markedsverdi.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 11.8.2022 den 13.52):

Perspektivet ditt later til å være ensidig på menn som ikke gjør seg fysisk lekker for kvinner. Jeg finner det noe snevert. De fleste single menn på 30-40-50 kunne nok bedre sine odds hos det annet kjønn ved å gå ned 10 kg, evt å øke muskelmassen, kjøpe seg noen raffe sko og ha noe produkter i håret. Jeg bestrider det ikke, og ser ikke noe poeng i å diskutere det.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0Gr372/romantisk-markedsverdi-finnes-og-forskjellene-er-store

Hvis alle kvinner vil ha noen få menn, mens menn i større grad er villige til å "ta til takke med det de får" så er det etter alt å dømme kvinnene som må endre seg mest hvis målet er at alle menn og kvinner skal kunne leve i stabile parforhold.

Man kan selvsagt innvende at hvis bare alle 50 år gamle revisorer ble som Leonardo DiCaprio, så ville de (og alle andre menn) kunne bli like omsvermet som Leonardo. Nå finnes det antagelig genetiske og miljømessige grunner til at alle menn slett ikke kan bli Leonardo, og hvis de ble det så ville verdien av en Leonardo antagelig bli redusert.

-k

Premisset ditt for ditt syn er at kvinner krever mer enn menn krever, og må justere seg. Det trenger jo slett ikke være slik at de egentlig er noe mer kravstore. For alt vi vet, kanskje menn er de kravstore - men at de har det privilegiet å velge blant en større andel kvinner som er attraktive på flere plan (typ tatt vare på kroppen sin, gjort jobben mhp utdanning og inntekt etc). Kilden din peker jo også på at det er større forskjeller blant menn. Da er det jo ikke urimelig å peke på de som er i bunn og til en viss grad skaper forskjellen her.

Svaret på det du sikter til er like mye at mennene som ikke lykkes har puttet seg i den posisjonen selv og må brette opp ermene, som at dette skulle være kvinnenes problem.

På meg, virker det som kvinner skjønner at de må prøve for å maksimere sin attraktivitet, mens menn gjerne tror de er kjekkaser bare fordi de eksisterer. It's not how it works.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (6 timer siden):

Premisset ditt for ditt syn er at kvinner krever mer enn menn krever, og må justere seg. Det trenger jo slett ikke være slik at de egentlig er noe mer kravstore. For alt vi vet, kanskje menn er de kravstore - men at de har det privilegiet å velge blant en større andel kvinner som er attraktive på flere plan (typ tatt vare på kroppen sin, gjort jobben mhp utdanning og inntekt etc). Kilden din peker jo også på at det er større forskjeller blant menn. Da er det jo ikke urimelig å peke på de som er i bunn og til en viss grad skaper forskjellen her.

Svaret på det du sikter til er like mye at mennene som ikke lykkes har puttet seg i den posisjonen selv og må brette opp ermene, som at dette skulle være kvinnenes problem.

På meg, virker det som kvinner skjønner at de må prøve for å maksimere sin attraktivitet, mens menn gjerne tror de er kjekkaser bare fordi de eksisterer. It's not how it works.

Kilden min sier at den primære «varen» er fysisk attraksjon. Dette er spesielt tydelig på tinder og lignende. Kvinner blir tiltrukket av et mindretall menn, og mange kvinner går etter de samme kjekke mennene. Disse kjekke mennene er åpensinnet og møter gjerne mange kvinner men har løse relasjoner med de fleste.

Mange av disse kvinnene ønsker en relasjon med en «10»-er når de selv kanskje er en «5»-er. De får gå på date og ha sex med 10-eren, men ikke et forhold. Mange av disse er bitre over kyniske menn, men swiper glatt mannen med dårlig hårfeste ut av køen.

Det kan hende at kvinner er mer attraktive på en absolutt skala enn menn. Det er i så fall veldig vanskelig å sammenligne. Men kjønnsmarked handler som andre markeder om tilbud og etterspørsel. Hvis det er et tilbud fra menn og kvinner ikke etterspør disse så blir det ikke forhold. Det kan sikkert være like greit, men da kan ikke kvinner samtidig klage over at de ikke greier å etablere forhold.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Kilden min sier at den primære «varen» er fysisk attraksjon. Dette er spesielt tydelig på tinder og lignende. Kvinner blir tiltrukket av et mindretall menn, og mange kvinner går etter de samme kjekke mennene. Disse kjekke mennene er åpensinnet og møter gjerne mange kvinner men har løse relasjoner med de fleste.

Mange av disse kvinnene ønsker en relasjon med en «10»-er når de selv kanskje er en «5»-er. De får gå på date og ha sex med 10-eren, men ikke et forhold. Mange av disse er bitre over kyniske menn, men swiper glatt mannen med dårlig hårfeste ut av køen.

Det kan hende at kvinner er mer attraktive på en absolutt skala enn menn. Det er i så fall veldig vanskelig å sammenligne. Men kjønnsmarked handler som andre markeder om tilbud og etterspørsel. Hvis det er et tilbud fra menn og kvinner ikke etterspør disse så blir det ikke forhold. Det kan sikkert være like greit, men da kan ikke kvinner samtidig klage over at de ikke greier å etablere forhold.

-k

Kilden din sier at man går 20% opp i attraksjon, og at det gjelder begge kjønn. Det du skriver motsier din egen kilde - at en "femmer" går for en "tier" er ikke å gå 20% opp. Ei heller er det spesielt vanlig, selv om du selvsagt har noen som kanskje har 40 kg for mye og skal kjøre et poeng om "min kropp er perfekt". Men, dette er ikke normalen. De fleste har et mye mer edruelig forhold til egen attraktivitet.

Ellers hopper du galant bukk over at det samme synes å gjelde menn... men det kler jo narrativet ditt om at det er kvinnene som er problemet, og derfor der du har fokuset.

Denne debatten er jo ellers gjennomsyret av et premiss om at tinder og kjøttmarkedet generelt i all hovedsak et problematisk for menn og ikke for kvinner. "Buhuu, mennene blir tapere når kvinner sveiper dem bort", og så videre. Kvinner har en mer typisk attitude som er litt sånn "hvis jeg ikke finner noen, er det greit nok - men jg skulle ønske det var flere bra menn der ute", mens menn gjerne sier "jeg er ulykkelig om jeg ikke finner meg en kvinne og får barn". Mennene har jo da alle muligheter, de må bare opp et par hakk. Det kan de også klare, hvis de gidder legge ned innsatsen, fremfor å resignere.

Forøvrig er ikke tynn manke noe stort minus for menn. Mange kvinner syns det ser maskulint ut. Så, det kan slå ut begge veier - man taper noen og vinner andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...