Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svidelforsøk fra noen som utgir seg å være fra Microsoft.


Anbefalte innlegg

Jeg skjønte med en gang hva det var men valgte å jatte med de en stund for å påkoste dem noen kostbare tellerskritt.

Det jeg lurte på er om det er riktig at de feilene og advarslene som kommer opp på diverse filer er noe man skal bekymre seg for?

Jeg bel bedt om å skrive "eventvwr" i "kjør" vinduet pluss en del andre ting og tilslutt under "administrative hendelser" kom det opp ca 20 000 hendelser med advarsel, feil eller kritisk. Er disse hendelsene noe man bør bekymre seg for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foenix skrev (1 time siden):

Jeg bel bedt om å skrive "eventvwr" i "kjør" vinduet pluss en del andre ting og tilslutt under "administrative hendelser" kom det opp ca 20 000 hendelser med advarsel, feil eller kritisk. Er disse hendelsene noe man bør bekymre seg for?

Absolutt ikke noe å bekymre seg over.
Det er haugevis av feilmeldinger på en vanlig godt fungerende pc uten feil.
Å se etter feil i event viewer er i all hovedsak mest nyttig for å se hvorfor noe feilet, ikke for å faktisk finne feil man ikke viste om(med visse unntak).

Det er uansett ingenting å tenke på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, foenix said:

Jeg skjønte med en gang hva det var men valgte å jatte med de en stund for å påkoste dem noen kostbare tellerskritt.

Når de ber deg finne Windows-tasten, si at det er et eple der og spør dem om det kan være problemet.

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, cacb said:

Når de ber deg finne Windows-tasten, si at det er et eple der og spør dem om det kan være problemet.

Da blir du trolig satt over til "Mac-avdelinga" 😅

 

Btw - dette er en veldig vanlig svindelform. Og så en random video - det er lov å ha litt gøy på svindlernes vegne

 

Lenke til kommentar

Har fått et titall telefonhenvendelser fra tysk, italiensk og norske telefonnummere siste halvår hvor r###h### forsøker seg på nytt og på nytt.

Henvendte meg også til Politiet, men der var det ingen hjelp å få. Nå legger jeg raskt på, blokkerer nummeret og rapporterer dette som useriøst til Telenor. Hvis dette får lov til å fortsette, ødelegges tillit til enhver form for digitalisering, digital markedsføring, digital økonomi og netthandel.

Stakkars pensjonister og andre enkle sjeler som er lette å lure…….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 timer siden):

Har fått et titall telefonhenvendelser fra tysk, italiensk og norske telefonnummere siste halvår hvor r###h### forsøker seg på nytt og på nytt.

Henvendte meg også til Politiet, men der var det ingen hjelp å få. Nå legger jeg raskt på, blokkerer nummeret og rapporterer dette som useriøst til Telenor. Hvis dette får lov til å fortsette, ødelegges tillit til enhver form for digitalisering, digital markedsføring, digital økonomi og netthandel.

Stakkars pensjonister og andre enkle sjeler som er lette å lure…….

De tar bare helt random telefonnummere, så og blokkere er liten vits, de driver fra India så norsk politi har fint lite de kan gjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (15 timer siden):

Nå legger jeg raskt på, blokkerer nummeret og rapporterer dette som useriøst til Telenor.

Mitt nummer har blitt brukt i svindelforsøk. Dei tar tilfeldige norske nummer, gjerne nummer dei har ringt mange ganger før, slik at dei veit det er eit operativt norsk nummer, og bruker det i sine svindel forsøk.

Det du gjer er å blokkere genuine norske folk som ikkje har nåke med svindelen å gjere. (så sant som det ikkje er eit utenlandsk nummer)

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Svein M said:

Bare å avslutte samtalen med å legge på.

Hvis alle gjør det, så vil svindleren etterhvert få "napp" hos noen snille besteforeldre fordi call-robotene er mest effektive ved kortvarige samtaler.

Selv pleier jeg å holde det gående så lenge jeg kan - late som jeg leter etter maskinen, lese opp masse tekst som normalt kommer opp via boot failure, og så klandre svindlerne for å ikke ville hjelpe med feilen - blir ofte morsomt når tålmodigheten deres renner ut 😅

Da tenker jeg at ved å oppholde dem noen minutter ekstra med tullprat & vrøvl så rekker de over noen veldig få færre "kunder" denne dagen. Kanskje er det ei bestemor enellerannen plass i landet som ikke får telefon fra "microsoft" fordi noen andre har kastet bort tiden deres.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...