Gå til innhold

Åtte av ti nye personbiler er nullutslippsbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Hanhijnn said:

I juni var 94% av nyregistrerte biler elbiler leste jeg en plass. Så andelen øker hele tiden, heldigvis.

Det stemmer ikke. Registreringsstatistikken for juni isolert endte med en elbil-andel på 78,6 prosent for personbilene.

Den høyeste elbil-andelen i en enkeltmåned var 86,1 prosent, i mars i år.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

Det er de samme folka som fortsatt klager fordi de følte seg lurt til å kjøpe dieselbil… for sånn omtrent 20 år siden. 

Det må jo være skikkelig flaut å være SÅ dum at du tror batteribiler er null-utslipp..   🤗
At de KANSKJE kan dokumentere et redusert utslipp når strømmen hentes fra vannkraft er så, men min bensinbil har nok lavere utslipp enn mange batteribiler, jeg har nemlig ikke råd til å bruke den! Så den står absolutt stille UTEN å slippe ut en eneste liten fjert en gang! 
😀
EN ting er sikkert, å fyre opp de som tror på himmel, nytt miljøhåp og nullutslipp er enkelt! 

Endret av Woff
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Woff said:

Det må jo være skikkelig flaut å være SÅ dum at du tror batteribiler er null-utslipp..   🤗
At de KANSKJE kan dokumentere et redusert utslipp når strømmen hentes fra vannkraft er så, men min bensinbil har nok lavere utslipp enn mange batteribiler, jeg har nemlig ikke råd til å bruke den! Så den står absolutt stille UTEN å slippe ut en eneste liten fjert en gang! 
😀

Haha, dæven 😅

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (15 minutter siden):

Det som skjer er at personbilparken fortsetter å vokse (~500k kjøretøy siden 2012 = antall elbiler), folk slutter å reise kollektivt og får generelt mindre utgifter til bil.

Bingo. Og når fjolsene diskuterer om diesel eller elektrisk er fremtiden, som om fossile drivstoff noensinne var en god ide - det er bil som er problemet. Den kan gå på dårlig skrevne facebookinnlegg, det vil ikke utgjøre en veldig stor forskjell.

«Nullutslipp» - bilen er en miljøkatastrofe, for selve ideen om privatbilisme slik vi gjør idag er miljøskadelig. Belastningen er lavere enn bensin og diesel, men den er fortsatt ekstremt negativ. 
 

At det da skal skapes et giftig miljø hvor en pusher neandertalerargumenter og en annen tror elbil er guds gave til miljøet. Begge har feil, og begge ødelegger miljøet på hver sin måte.

Om vi skal fikse miljøet er det egne løsninger for det - elbilen er og forblir en ny avsporing. Snart må dere dras etter ørene også, akkurat som dieselforkjemperne her inne idag og andre klimaidioter. 
 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (På 4.7.2022 den 15.57):

Det som skjer er at personbilparken fortsetter å vokse (~500k kjøretøy siden 2012 = antall elbiler), folk slutter å reise kollektivt og får generelt mindre utgifter til bil.

Samtidig synker årlig kjørelengde per bil ..

762940694_Screenshot2022-07-06at01-15-5712578Kjrelengderetterr.PersonbilerialtAlletyperdrivstoffIaltGjennomsnittligkjrelengdeperkjrety(km)..Statistikkbanken.png.1ed7667d9b37fe82d3d7001d65bc0ddd.png

.. slik at samlet årlig kjørelengde for hele bilparken forblir den samme som før.

1826664371_Screenshot2022-07-06at01-18-3312575Kjrelengderetterr.PersonbilerialtIaltKjrelengde(mill.km)..Statistikkbanken.png.1aaabea875e073342b1b01995ad4f547.png

Til tross for at folketallet øker ..

973285628_Screenshot2022-07-06at01-22-1006913Befolkningogendringeretterr.Befolkning1.januar..Statistikkbanken.png.0a0c6c510324e7cf6da4a43aac170b7d.png

Noe som betyr at nordmenn i gjennomsnitt reiser færre km med bil hvert år. Det må selvsagt sees i sammenheng med at en stadig større andel av bilparken blir nullutslippsbiler, ergo ren og miljøvennlig transport.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 4.7.2022 den 16.20):

Bingo. Og når fjolsene diskuterer om diesel eller elektrisk er fremtiden, som om fossile drivstoff noensinne var en god ide - det er bil som er problemet. Den kan gå på dårlig skrevne facebookinnlegg, det vil ikke utgjøre en veldig stor forskjell.

«Nullutslipp» - bilen er en miljøkatastrofe, for selve ideen om privatbilisme slik vi gjør idag er miljøskadelig. Belastningen er lavere enn bensin og diesel, men den er fortsatt ekstremt negativ. 
 

At det da skal skapes et giftig miljø hvor en pusher neandertalerargumenter og en annen tror elbil er guds gave til miljøet. Begge har feil, og begge ødelegger miljøet på hver sin måte.

Om vi skal fikse miljøet er det egne løsninger for det - elbilen er og forblir en ny avsporing. Snart må dere dras etter ørene også, akkurat som dieselforkjemperne her inne idag og andre klimaidioter. 
 

 

Det er sikkert lett for en som byr i byen, å si. Når man bor ute på landet, med bare 10 busser hver ukedag, og ingen busser på lørdager og søndager, så sier det seg selv at i et moderne samfunn, så er bil fint å ha.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (6 timer siden):

Det er sikkert lett for en som byr i byen, å si. Når man bor ute på landet, med bare 10 busser hver ukedag, og ingen busser på lørdager og søndager, så sier det seg selv at i et moderne samfunn, så er bil fint å ha.

Jeg skriver lite om hva som er fint, og jeg bor ikke i byen - jeg bor ved sjøen og pendler til jobb hver dag. 
 

Jeg skriver om hva som er nødvendig. For deg er det bedre å ødelegge miljøet - for alternativet er å vente på en buss. For meg og! Men det blir vanskelig å løse noe når smertegrensa er så idiotisk lav.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Samtidig synker årlig kjørelengde per bil ..

Kan noe av grunnen være at det har blitt bygget et mer effektivt veinett i løpe av årene ? ikke mange i dag som synger " hompetitten, hompetatten" når de er ute og kjører.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 minutter siden):

Kan noe av grunnen være at det har blitt bygget et mer effektivt veinett i løpe av årene ? ikke mange i dag som synger " hompetitten, hompetatten" når de er ute og kjører.

Kan og være at flere "investerer" i morrobil/søndagsturbil a la Ferrari, Lamborghini, Ford Mustang (bensinutgaven/veteranbilutgaven) og tilsvarende, og disse kjøres korte turer. Dette selvsagt i tillegg til det @Hanhijnn skrev over.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 4.7.2022 den 12.15):

Holder dere på enda? Ikke værst å holde koken i 10 + år med negativitet.

Hvorvidt el-biler er grønnere strides "de lærde" fremdeles om.
Det kommer selvsagt an på hvor strømmen de lades med kommer fra men man skal kjøre ganske mange km før man når break even:
Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 minutter siden):

Hvorvidt el-biler er grønnere strides "de lærde" fremdeles om.
Det kommer selvsagt an på hvor strømmen de lades med kommer fra men man skal kjøre ganske mange km før man når break even:
Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters

Nei de lærde strides ikke om dette, men det finnes noen få rapporter slik som du linker til. Men det er veldig få ift de positive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...