Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stillingstittel: Data Scientist

Sektor: Privat

Utdanning: Master

Erfaring: 5 år

Årsinntekt:  917.000

Sted: Oslo

Er i samtaler om promosjon til lead data scientist hvor jeg blir fagleder og type tech lead for data og AI i teamet. Hva er normalt i forhold til lønnsjustering ved en en slik stillingsendring? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, FendrlightBud said:

Stillingstittel: Data Scientist

Utdanning: Master

Erfaring: 5 år

Årsinntekt:  917.000

Sted: Oslo

Er i samtaler om promosjon til lead data scientist hvor jeg blir fagleder og type tech lead for data og AI i teamet. Hva er normalt i forhold til lønnsjustering ved en en slik stillingsendring? 

Det kommer litt an på hvor stort selskapet er og hvor betydelig ansvaret i realiteten er. Jeg vil tenkt at 8-15% på toppen av vanlig lønnsjustering ville vært ganske rimelig. I et mindre selskap hvor ansvaret i praksis ikke er så fryktelig stort ville jeg ikke kranglet for mye på 8% på toppen av årlig lønnsoppgjør. Hvis det endrer hverdagen betydelig med mye reelt ansvar så ville nok nærmere 15% vært på sin plass.

I selskapet mitt (relativt stort selskap innen finansnæringen) har vi data scientist, senior data scientist og lead data scientist. Sånn rough lønnsfordeling for oss er 700-900 basic, 800-1100 senior, 1100-1400 lead. Vi har veldig få med "lead" tittel og dette innebærer et ganske stort ansvar utover å være tech lead på et team. De som har denne tittelen har som regel PhD og begynner å få grått skjegg.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvilke Fagforbund er dere med i?

Jeg er i dag hos Nito og har forsikringer igjennom Tryg.

Men etter å ha sjekket litt rundt forsikringer vurderer jeg å bytte. Å i sammenheng, vurderer jeg å bytte fagforbund for å få best rabatt på Forsikring og eventuelt Bank/Huslån.

Skriv gjerne hvilke Forbund dere er it, Forsikringsselskap og Bank.

Skrevet
Gratax skrev (18 minutter siden):

Men etter å ha sjekket litt rundt forsikringer vurderer jeg å bytte. Å i sammenheng, vurderer jeg å bytte fagforbund for å få best rabatt på Forsikring og eventuelt Bank/Huslån.

Jeg er i Nito, har lite forsikringer utover det selskapet leverer samt nito. Har vell bare bil i enter. Bruker DNB som bank. 

Skrevet
Gratax skrev (På 10.10.2025 den 10.48):

Tekna, men jeg har ikke forsikringene mine der siden jeg fikk et bedre tilbud et annet sted. Vet egentlig ikke hvorfor jeg gidder å være medlem.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Stillingstittel: CTO

Sted: Stavanger

Erfaring: 11 år

Inntekt: 1 315 000

Goder: Opsjoner på 3% av selskapet (startup). 7%/12% pensjon u/o 7,1 G.

• Liker 1
Skrevet
On 10/10/2025 at 10:48 AM, Gratax said:

Tekna. Får rabatt på bilforsikring som gjør at dette er det billigste for meg, men det varierer ganske mye fra folk til folk og bil til bil. Tekna har også ganske gunstig avtale på boliglån via Handelsbanken (4.99% eff. rente).

Skrevet (endret)
Stvgr skrev (På 11.10.2025 den 11.51):

Vet egentlig ikke hvorfor jeg gidder å være medlem.

Da jeg var konsulent og det var gode tider merket jeg ikke så mye til fagforeningen i det daglige. Men Tekna var med på å ulovliggjøre konkurranseklausulene alle hadde i kontraktene sine på den tiden. Selv om de i praksis ofte ikke ble brukt, var det litt sjukt hvor vide og brede de var i hva man hadde signert man ikke skulle kunne påta seg av arbeid om arbeidsgiver ønsket. Så bra fagforeningen fikk bort dette.

Ellers har jeg jobbet inhouse senere årene, og selv om det er individuell lønnsforhandling har det vært veldig digg at vi er en gjeng fra Tekna. Vi har egne møter og snakker åpent om lønn, som har hjulpet en del mennesker å få betalt det de fortjener. Vi har da også som enhet forhandlet frem goder, hva lønnsrammene skal være (men så individuell forhandling etterpå) og andre forhold. Mye lettere å ta opp ting i en gruppe, og så kan vår representant så snakke med ledelsen med alles stemmer, heller enn at man enkeltvis må forsøke få gjennomslag.

Da bedriften måtte ha nedskjæringer kom Tekna med advokater og forklarte oss våre rettigheter og sørget for at prosessen gikk som den skulle, kom med forslag til hvordan sluttpakkene burde være. Vi hadde representanter som kunne bli med på drøftelsesmøter osv. Man tenker sikkert at det skjer ikke en selv eller at man ikke trenger det, men når det først skjedde var det digg å ha dem i ryggen.

Uansett tjent inn kontingenten på lån og forsikringer oppigjennom årene, så no brainer.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Skrevet
iblazeqt skrev (På 4.7.2024 den 13.54):

Stillingstittel: Team-lead integrasjoner
Erfaring: 2år fulltid (+deltid i 2 år ved studier) 
Sertifiseringer: AZ900
Arbeidsoppgaver: IaC, Devops, backend og integrasjoner, admin
Alder: 32
Utdanning: Delvis relevant bachelor (80SP innen informatikk emner), NTNU Gløs
Sted: Trheim
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett. 6 uker ferie (fri påske og jul uten å må bruke feriedager). god pensjonsordning. konferanser / upskilling / certs. Aksjeprogram. 
Lønn: 850 000,-  samt mulighet til vaktordning som gir ~50k/året. 

Ny tittel og økt ansvar. 
Veldig fornøyd!

Erfaring: 3år fulltid (+deltid i 2 år ved studier) 
Arbeidsoppgaver: IaC, Devops, integrasjoner, admin, budsjett, ansvar for et team på 4 seniorer. 
Alder: 33
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett. 6 uker ferie (fri påske og jul uten å må bruke feriedager). god pensjonsordning. konferanser / upskilling / certs. Aksjeprogram. 
Lønn: 890 000,-  samt mulighet til vaktordning som gir ~50k/året og litt overtid. 

40k opp. Fornøyd om jeg ser på antall års arbeidserfaring. Misfornøyd dersom jeg ser på tittel, ansvar og arbeidsoppgaver. 
 Har vel allerede 100 timer i flexbanken som jeg ikke kommer til å ha mulighet til å ta ut som avspasering grunnet deadlines. Ansvar for 4 seniorer (hvorav 2 er faste ansatte, og 2 er innleide konsulenter). Budsjettansvar på et par millioner. Ikke formelt sett personalansvar, men har dette i realiteten. Tenker å ta en lønnssamtale før budsjettet for 2026 er satt, og kommer til å sikte på >1mill. Vet HR er veldig glad i statistikker, så må underbygge verdien min deretter, og da bassere det på tittel og ansvar, framfor ansiennitet.. 

Gjest a8331...c92
Skrevet

Stillingstittel: Cloud Engineer
Erfaring: 10 år
Sertifiseringer: Ikke relevant
Arbeidsoppgaver: Utvikling og forvaltning av miljøet vi har i skyen 
Alder: 28
Utdanning: Fagbrev
Sted: Oslo
Goder: Standard
Lønn: 1.425 millioner + OT.

Anonymous poster hash: a8331...c92

Skrevet
2 hours ago, iblazeqt said:

Arbeidsoppgaver: IaC, Devops, integrasjoner, admin, budsjett, ansvar for et team på 4 seniorer. 
Lønn: 890 000,-  samt mulighet til vaktordning som gir ~50k/året og litt overtid. 

40k opp. Fornøyd om jeg ser på antall års arbeidserfaring. Misfornøyd dersom jeg ser på tittel, ansvar og arbeidsoppgaver. 
 Har vel allerede 100 timer i flexbanken som jeg ikke kommer til å ha mulighet til å ta ut som avspasering grunnet deadlines. Ansvar for 4 seniorer (hvorav 2 er faste ansatte, og 2 er innleide konsulenter). Budsjettansvar på et par millioner. Ikke formelt sett personalansvar, men har dette i realiteten. Tenker å ta en lønnssamtale før budsjettet for 2026 er satt, og kommer til å sikte på >1mill. Vet HR er veldig glad i statistikker, så må underbygge verdien min deretter, og da bassere det på tittel og ansvar, framfor ansiennitet.. 

Hvorfor skal du basere verdi etter tittel og ansvar? Du har vel noen resultater å vise til, og har din nåværende leder på bølgelengde. Hvis ikke, hadde jeg startet der. 

Hos oss har HR lite å si på lønnsdannelse så sant man er innafor rammene. Har aldri hatt noe problem å få gjennomslag for større lønnsjusteringer for mine ansatte, men det avhenger selvfølgelig at de riktige beslutningstakere er på samme linje med premisset ditt ("verdt mer"). 

Skrevet
tackytimbo skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal du basere verdi etter tittel og ansvar? Du har vel noen resultater å vise til, og har din nåværende leder på bølgelengde. Hvis ikke, hadde jeg startet der. 

Hos oss har HR lite å si på lønnsdannelse så sant man er innafor rammene. Har aldri hatt noe problem å få gjennomslag for større lønnsjusteringer for mine ansatte, men det avhenger selvfølgelig at de riktige beslutningstakere er på samme linje med premisset ditt ("verdt mer"). 

Til oss har HR mye å si på lønnsdannelse. Vi har måttet kranglet mye med dem i ansettelsesprosesser. Jeg jobber in-house til et stort firma (+3000 ansatte) som ikke jobber med tech/IT, og de har således ikke "peiling" på lønnsnivået i IT-bransjen, selv om de ser hva potensielle kandidater krever i ansettelsesprosesser vi gjennomfører. Det er mye mulig at jeg kun behøver å vise til resultater, men jeg frykter at jeg også må backe opp verdien med statistikk og tall fra tilsvarende stillinger i bransjen, ellers vil de hevde at jeg allerede er godt nok kompensert (er det jeg vil gjette). 

Skrevet
Konsulentmat skrev (På 6.6.2024 den 12.14):

Stillings tittel: Senior Konsulent
Sektor: Offentlig
Erfaring: 9 år (med 2år læretid)
Sertifiseringer: CCNA R&S, SISE, CCNP SECURITY, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, Generell Cisco nettverk
Alder: 27
Utdanning: Fagbrev ikt
Sted: Helse
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett.
Lønn: 710 000,- 750 000,-  + vakt 50k

Behagelig at lønningen har omtrent 2x på 1,5år. Ser ut til at det muligens åpner seg muligheten for høyere stilling med ny lønnsforhandling ila 2024.
Trodde forhandlings mulighetene ikke eksisterte i det offentlige, tok visst relativt feil der!

Legger med lønnstrinnene de siste årene (Fastlønn uten tillegg)
2018: 360 000,-
2019: 387 000,-
2020: 405 000,-
2021: 415 000,-
2022: 428 000,-
2023: 620 000,- (Firmaskift)
2023: 656 000,- (Fellesoppgjør)
2023: 710 000,- (Forhandling)
2024: 750 000,- (Fellesoppgjør)

Stillings tittel: Senior Konsulent Rådgiver
Sektor: Offentlig
Erfaring: 10 år (med 2år læretid)
Sertifiseringer: CCNA, CCNP, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, SDA, Automatisering, FW, Design og generell Cisco nettverk
Alder: 28
Utdanning: Fagbrev ikt
Sted: Helse
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett.
Lønn: 750 000 790 000,-  + vakt 50k + overtid 70k

Gikk opp i stilling uten økt lønn fra Senior til Rådgiver, dette med skriftlig avtale om egen forhandling mot slutten av 2025. Så spent på hva som kommer av det.

Legger med lønnstrinnene de siste årene (Fastlønn uten tillegg)
2018: 360 000,-(Startlønn)
2019: 387 000,-(Fellesoppgjør)
2020: 405 000,-(Fellesoppgjør)
2021: 415 000,-(Fellesoppgjør)
2022: 428 000,-(Fellesoppgjør)
2023: 620 000,- (Firmaskift)
2023: 656 000,- (Fellesoppgjør)
2023: 710 000,- (Forhandling)
2024: 750 000,- (Fellesoppgjør)
2025: 790 000,- (Fellesoppgjør)

Skrevet
iblazeqt skrev (11 timer siden):

personlig hadde jeg forhandlet opp stillingen. Da kommer lønnen etter. Teamleder er typisk noe jeg ser der folk får litt ansvar men lite til ingen økning i lønn. 

Virker dog som du har en del personalansvar etc så jeg hadde forhandlet meg "opp" til manager. Det bør også gi ett løft i lønn. 

Jeg fikk ikke noen økning når jeg startet som teamleder, men etterhvert som jeg kom meg over til manager og senior manager har lønnen økt betraktelig. 

Skrevet

Stillingstittel: Forskningsingeniør (maskinlæring)

Erfaring: 4 år

Utdanning: Siv. ing Datateknologi fra NTNU Trondheim

Alder: 28 år

Arbeidsoppgaver: Effektivisere trening/inferens av modeller over tusenvis av GPUer, forske på og utvikle mer effektive arkitekturer for flermodale modeller, slave i datagruvene.

Sted: Hjemmekontor i Oslo, arbeidsgiver i Palo Alto, CA

Årsinntekt: $375k (spikret til ~4M NOK)

Aksjeopsjoner: 0.2% over 4 år (svært teoretisk verdi: 77.6M NOK)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...