Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdatering: 

Stillingstittel: Teknisk konsulent hos IT-leverandør (Privat sektor)

Erfaring: 17 år

Sertifisering: ITIL, Eldre Microsoft MCSE, ACITP, + diverse.

Arbeidsoppgaver: Støtte salg, kunder, kollegaer i alt som har med tekniske spørsmål å gjøre for min plattform. Holder kurs hos kunder, rådgir kunder direkte i korrekt bruk, utarbeider relevant materiell.

Utdanning: VGS.

Årsinntekt: 900 000 fast lønn, 50 000 lojalitetsbonus årlig.
Andre goder er: Mobil (ikke tatt ut fysisk, men har et abb som eSim), gode forsikringsordninger, 7% Pensjon + AFP, 2k årlig i treningsutgifter.

Kommer fra kommunal sektor i et par år der jeg hadde 830k årlig lønn, ingen bonus og typiske offentlige goder (utenom lån siden de hadde egen pensjonskasse).

Videoannonse
Annonse
Gjest 2d531...e0d
Skrevet

Har fått tilbud om ny jobb i kveld.

’Senior solution architect’

1.24M+20% bonus.

ikke personalansvar(enn så lenge) 

lite info om andre goder enda, men mye reising da det er ett lite team. Samt mye arbeid som fraviker i fra tittelen.

dette er en jobb jeg har drømt om(stillingen), skal eie hele software stack for en veldig spesifikk integrasjon som jeg kjenner godt. Utvikle fra scratch. 

noen ting jeg bør ta stilling til? Virker det fair? Lite info, ja! Men det er litt sånn hurten styrten opplegg:p

Anonymous poster hash: 2d531...e0d

Skrevet
10 minutes ago, Guest 2d531...e0d said:

Har fått tilbud om ny jobb i kveld.

’Senior solution architect’

1.24M+20% bonus.

ikke personalansvar(enn så lenge) 

lite info om andre goder enda, men mye reising da det er ett lite team. Samt mye arbeid som fraviker i fra tittelen.

dette er en jobb jeg har drømt om(stillingen), skal eie hele software stack for en veldig spesifikk integrasjon som jeg kjenner godt. Utvikle fra scratch. 

noen ting jeg bør ta stilling til? Virker det fair? Lite info, ja! Men det er litt sånn hurten styrten opplegg:p

Når du får tilbud om drømmejobben og er fornøyd med vilkårene er det en ting å gjøre: takke ja.

• Liker 2
Gjest 2d531...e0d
Skrevet
ps5 skrev (9 minutter siden):

Når du får tilbud om drømmejobben og er fornøyd med vilkårene er det en ting å gjøre: takke ja.

Du har helt rett, jeg er litt usikker på hva jeg spør om egentlig. Litt i lykkerus antar jeg..

Skrevet
stivkuling skrev (På 28.11.2024 den 23.01):

Går fra fullstack i konsulenthus til frontend inhouse nå. Lønnsutvikling som følger:

0 år: 585k

1 år: 600k + inntil 100k bonus

2 år: 660k + inntil 100k bonus

2,5 år: 800k (+ en del goder som tilsvarer ca 40-50k i bruttolønn på forrige arbeidsplass)

Jeg er fornøyd!

3,5 år: 875k + goder som sparer meg for ca 15-20k i året i utgifter 

Skrevet
On 2/7/2025 at 2:34 PM, Scrub Lord said:

Stillingstittel: Configuration Engineer

Sektor: Privat

Erfaring: 3 år

Utdanning: Samfunnsvitenskapelig Mastergrad, Bachelor i ledelse, Videreutdanning i IT

Sertifisering: ITIL 4

Lønn: kr 655 000,- (Forrige år; 600 000,-, første år: 500 000,-).

Goder: Overtid, Mobil, Mobil Abonnement, Forsikringer, Delvis-hjemmekontor, Fleksibel arbeidstid, 70% rabatt i kantine.

Sted: Oslo-området

Endring i arbeidsforhold, ny arbeidsgiver.

Stillingstittel: Change Manager

Erfaring: 4 år

Utdanning: Samfunnsvitenskapelig Mastergrad, Bachelor i ledelse, Videreutdanning i IT

Lønn: ca. Kr 1 140 000,- (Medregnet bonus).

Goder: Aksjeopsjoner, Overtid, Mobil + Abonnement, Delvis-hjemmekontor, Fleksibel arbeidstid, Rabattert kantineordning.

Sted: Midt-Norge

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Nimrad said:

Hva går det ut på i praksis for deg?

Kort forklart sørger jeg for at systemene vi utvikler, endres på en kontrollert måte, med tydelig sporbarhet fra funksjonelle krav til et ferdig levert produkt, inkludert all dokumentasjon. (Tenkt: Product Lifecycle Management). Hovedsakelig jobber jeg prosjektbasert, men også med prosessledelse, dog uten personalansvar.

Samt en del pendling fra Oslo til Midt-Norge, men jeg klager ikke over det, da det også har sine fordeler.

Skrevet
12 hours ago, Scrub Lord said:

Endring i arbeidsforhold, ny arbeidsgiver.

Stillingstittel: Change Manager

Erfaring: 4 år

Lønn: ca. Kr 1 140 000,- (Medregnet bonus).

Goder: Aksjeopsjoner, Overtid, Mobil + Abonnement, Delvis-hjemmekontor, Fleksibel arbeidstid, Rabattert kantineordning.

Sted: Midt-Norge

Hvordan gikk du frem for å forhandle deg opp såpass mye? 

Skrevet
Just now, Cyclonex said:

Hvordan gikk du frem for å forhandle deg opp såpass mye? 

Det som ikke fremkommer, er at jeg rett før jeg byttet jobb gikk betydelig opp i lønn (lønnsjustering), altså i bedriften jeg nå har byttet bort fra. Grunnlønnen var da på nærmere 740 000,- (før man regner med verdien av eventuelle tillegg).

Jeg fikk imidlertid et tilbud fra nåværende arbeidsgiver, som jeg la frem for min leder, (først da tilbudet faktisk lå på bordet). De matchet da den nye grunnlønnen relativt raskt. Deretter fikk jeg innsyn i bonusordningen den nye arbeidsgiveren var villig til å tilby, noe min tidligere arbeidsgiver ikke kunne strekke seg til.

Gjest 8ee95...b0d
Skrevet

Hvordan er det med 40/60 igjen hos sånne som Miles og Webstep: går arbeidsgiveravgiften fra mine 60%? Hva med pensjon og feriepenger (og hvor mange uker er standard)?

Føles som man blir sykt sårbar på timeprisen i oppdraget - blir stor forskjell på 1200 og 1600 rate.

Føles egentlig ikke som man tjener særlig mer enn i en god stilling hos et mer vanlig konsulenthus, bare høyere risiko.

Anonymous poster hash: 8ee95...b0d

Skrevet
Gjest 8ee95...b0d skrev (18 timer siden):

Hvordan er det med 40/60 igjen hos sånne som Miles og Webstep: går arbeidsgiveravgiften fra mine 60%? Hva med pensjon og feriepenger (og hvor mange uker er standard)?

Føles som man blir sykt sårbar på timeprisen i oppdraget - blir stor forskjell på 1200 og 1600 rate.

Føles egentlig ikke som man tjener særlig mer enn i en god stilling hos et mer vanlig konsulenthus, bare høyere risiko.

Anonymous poster hash: 8ee95...b0d

Webstep trekker AGA fra dine 60% ja. I praksis blir det 52,5%.

Det er ikke noen forskjell i hvordan feriepenger beregnes, men for å finne ut hva du får utbetalt i en vanlig måned må du også trekke fra det som blir satt av til feriepenger. 5 uker er standard.

Regnestykket blir 150 timer * 1200 NOK * 60% / 1,141 / 1,12. Altså får du 84 500 NOK brutto måneden etter at du har fakturert 150 timer for 1200 kr/t.

Pensjonen er grei nok, men på ingen måte fantastisk.

Har du ikke noe høyere timerate enn dette kan du tjene vel så bra i fastlønn andre steder hvis du har en del erfaring. Problemet er at timeratene i IT ikke har utviklet seg i takt med lønningene. Går du 10 år tilbake var det bortimot umulig å matche 60/40-modellen med vanlig fastlønn.

• Liker 1
Skrevet

Fått nytt jobbtilbud;
Stillingstittel
: Supervisor

Sektor: Privat konsulent

Erfaring: 3.5 år

Utdanning: Bachelor i datasikkerhet.

Lønn: 770 000

Goder: mobil, internett og standard forsirking. 

Er fornøyd med utviklingen. Vet at konsulentbransjen generelt sliter litt med å få oppdrag, så er usikker på om det er like lukrativt å jobbe i den bransjen dersom man ikke har flere års erfaring. 

Lurer på hva andre folk i sikkerhet bransjen tjener, og hva slags stilling de har. 

Skrevet

Alder: 31

Stillingstittel: Sikkerhetsanalytiker SOC

Lokasjon: Småby vestlandet

Erfaring: 2,5 år

Utdanning: Bachelor i digital infrastruktur og cybersikkerhet, NTNU

Lønn: 675 000

Goder: mobil, internett, en del hjemmekontor

Hei, har jobbet på SOCen til en større bedrift i over 2 år nå. Startlønnen var god (nærmere 600k), men utviklingen har vært noe svak gitt inflasjonen. Jeg ville tro at min verdi for bedriften har økt betraktelig mer enn hva min nåværende lønn reflekterer.

Er den på linje med hva en kan forvente tror dere? Eller vil et eventuelt jobbytte være lukrativt 🤔?

Skrevet
Radio1 skrev (På 13.8.2025 den 9.08):

Hei, Vurderer bytte av beite:

Stillingstittel: Cybersikkerhetsingeniør (offentlig sektor).

Erfaring: 3 år

Sertifisering: SC900, Magnet Certified Forensics Examiner (MCFE), Holder på med SC200 

ArbeidsoppgaverHendelseshåndtering, ,oppfølging av SOC og analysearbeid, Digital etterforskning, konfigurering i Sentinel og Defender, Teknisk prosjektledelse

Utdanning: Bachelor i cybersikkerhet

Årsinntekt: 675 000 i fast lønn, 120 000 i vakttilllegg og 25 000 i funksjonstillegg.

Slik har lønnen økt, men kun basert på årsoppgjøret, altså ikke gått opp i lønnstrinn
2023: Startet på 608
2024: 644k + 170k 
2025: 675k + 120k (gikk ned i tillegg da vi ble flere i vakta) + 25k 

Er fornøyd med summen, men føler ikke lønnsøkningen står til endring i ansvarsområde.

Bør jeg begynne å se etter ny jobb eller å ha et tilbud å komme med for å få en faktisk økning i lønn. Vakten kan avsluttes med 3 måneders varsling 

Bytter jobb snart. 
860k i fastlønn. Vil si meg fornøyd

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 11/8/2024 at 10:18 AM, NoTrace said:

Her har vi den årlige oppdateringen.

Stillingstittel: Teknologileder
Erfaring: 16 år
Sertifiseringer: Mange. Få er dog lenger så veldig relevante.
Arbeidsoppgaver: Definere produktets strategi i henhold til kunders behov
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: 1.7M cash og 800k aksjer
Kompensasjonsplan: 1.5 - 1.8M cash og 570k - 1.45M aksjer avhengig av måloppnåelse.
Alder: 34
Sted: Stavanger
Goder: Standard IT-goder
+ Meget god pensjonsordning
+ 250 timer fritt disponibelt til læring/utvikling i året
+ 6 uker ferie
+ Ubegrenset privat forbruk mobil
+ Ingen timeføring
+ Aksjeprogram
+ En haug av andre goder utover det som anses som standard

Ny oppdatering, dog ikke noen store endringer utover en noe lavere bonusoppnåelse i år enn i fjor.

Stillingstittel: Teknologileder
Erfaring: 17 år
Sertifiseringer: Mange. Få er dog lenger så veldig relevante.
Arbeidsoppgaver: Identifisere og definere global industristrategi i henhold til kunders behov
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: 1.6M cash og 650k aksjer
Kompensasjonsplan: 1.5 - 1.8M cash og 570k - 1.45M aksjer avhengig av måloppnåelse.
Alder: 35
Goder: Standard IT-goder
+ Meget god pensjonsordning (ca. 11% snitt)
+ 250 timer fritt disponibelt til læring/utvikling i året
+ 6 uker ferie
+ Ubegrenset privat forbruk mobil
+ Ingen timeføring
+ Aksjeprogram
+ En haug av andre goder utover det som anses som standard

Spoiler

Lønnsutvikling:

H2008: 234' (lærling)
H2009: 234' (lærling)
H2010: 270'
V2011: 300'
V2012: 320'
V2013: 327'
V2014: 357'
H2014: 400'
V2015: 427'
V2016: 457'
V2017: 500'
H2017: 850' (jobbtilbud + vaktlag)
V2019: 900' (inkl. vakt)
V2019: 1.1M (ny arbeidsgiver)
H2019: 1.4M + 1.2M aksjer (ny arbeidsgiver)
H2020: 1.5M + 1.5M aksjer (del av signeringspakken)
H2021: 1.5M + 600k aksjer
H2022: 1.6M + 600k aksjer
H2023: 1.6M + 600k aksjer
H2024: 1.7M + 800k aksjer

Endret av NoTrace
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Ny på forumet, long time lurker. 

Nåværende situasjon,Jobber i en av Norges største konsulent hus. Misstenker jeg er grovt underbetalt. Brukt de siste par årene på spissing, har har ca 4 sertifseringer innen området, 2 av dem er enklere fundementals og resten er av litt høyere grad. 

10 års erfaring innen IT bransjen.

Utdanning: fagbrev/vgs (Angret enormt på at jeg ikke gikk høyere, ettersom jeg ble ferdig utdannet i oljekrisen, null jobb å få og luse lønn som startlønn den gangen)

Stilling/fagområdet: jobber med sysadmin roller for et spesifikt MS produkt som vokser stadig, vil ikke gå for mye i detaljer, for å verne meg selv. Tidlgiere adhoc IT konsuelnt i annet velkjente  konsulenthus. 

Nåværende årslønn: 600k. 

Årlig bonus: 1 kr til 100k , alt etter. 

Føler jeg ligger langt under det jeg bør ha, aner ikke hva kollegaene mine tjener. Flere der er nytudannet så blir ikke et relasitisk grunnlag. 

Vært litt uheldig med faktueringsgrad siste 2 årene pga manglende oppdrag, synes det dermed er vanskelig å argumentere for høyere lønn. Men, har 1 spisskompetanse området jeg jobber med. I følge median lønnen bør jeg ligge på 700k i grunnlønn, uavhengig av bonus. Men, føler de tallene er litt fiktive og tar ikke stilling til fagområdet , alder etc. Spør dermed dere.  

Begynte i IT bransjen med 330k i året i 2015, vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg sier dette. Var null sjansje for å komme inn i bolig markedet ihvertfall den gangen.  Men, har uansett dobblet lønna mi på de 10årene, men det har tatt tid og mye hardt arbeid. 

Helt rådvill på hva dere mener jeg bør ligge på, bonus er jo gøy og alt det der, men grunnlønn veier mer opp. 

Edit: Hadde ikke klaget om dette var grunnlønnen min i 2019-2020. 

Endret av Gjestemannen
Skrevet (endret)
2 hours ago, Gjestemannen said:

...
10 års erfaring innen IT bransjen.
Utdanning: fagbrev/vgs 
Stilling/fagområdet: jobber med sysadmin roller 
Nåværende årslønn: 600k. 
Årlig bonus: 1 kr til 100k , alt etter. 

Du ligger i lavt-normalt lønnsmessig for sysadmin roller med tilsvarende utdanning og erfaring.
Manglende Bachelor/Master innenfor IT/Matematikk/Fysikk trekker ned. 
Kurs og produktsertifiseringer trekker opp, selv om disse ofte er "ferskvare".

Min erfaring er at ingen store IT-konsulenthus betaler bra (uansett IT-rolle).
For å øke din lønn mer enn årlig "konsumprisindeks", må du bytte arbeidsgiver omtrent hvert 3-5 år. Videreutdanning vil hjelpe for å få bedre betalte jobber/roller innen IT.

Endret av bar1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
20 hours ago, NoTrace said:

Hvilket firma var det du jobbet i igjen? Send gjerne en PM. Ikke aktuelt for meg å flytte til Stavanger, men blir nysgjerrig.

Endret av Phantom Software
Skrevet
5 hours ago, Phantom Software said:

Hvilket firma var det du jobbet i igjen? Send gjerne en PM. Ikke aktuelt for meg å flytte til Stavanger, men blir nysgjerrig.

Har ikke skrevet det tidligere, men enkelte har forsøkt å gjette seg frem. Jobben min har ingenting med lokasjon å gjøre, og jeg kunne like gjerne sittet et annet sted i verden. Min leder sitter i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...