Gå til innhold

hvem blir statsoverhode etter Haakon Magnus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sett det, men synes det fortsatt er litt uklart?

Når Haakon etterhvert blir konge, så blir også kronprinsesse Mette-Marit dronning.

Med andre ord, hun er dronning på tidspunktet Haakon evt. faller fra. Da skulle man tro at hun muligens også er statsoverhode?

Eller, mister hun plutselig tittelen "Dronning" å må flytte ut av slottet, og overlate tronen til Ingrid Alexandra?

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Har ikke Martha uansett sagt ifra seg sine rettigheter som evt arving? 

tror det ikke spiller noe rolle, for arverekkefølgen tar utgangspunkt i hvilket kjønn du er ved fødselen.

så evt. rariteter som skjer senere i livet, teller ikke.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Har ikke Martha uansett sagt ifra seg sine rettigheter som evt arving? 

 

Edit*  Ikke at jeg følger så voldsomt med på kongelige renkespill 🙂

Märtha har ikke sagt fra seg retten til å bli landets statsoverhode, hun fraseg retten til å bli kalt Hennes kongelige høyhet  for at hu skulle få drive med businessgreiene sine (blant annet engleskolen). Hvis hele kronprinsfamilien dør f.eks. i en flyulykke, så blir Märtha-berta landets overhode.  Får håpe det ikke skjer.

Men, nå som Prinsessse Ingrid er myndig, så kan det hende at de tar forholdsregler sånn at Prinsesse Ingrid ikke tar samme fly som Kronprins Haakon for å sikre tronen. Mener det var noe sånt med daværende Kong Olav og kronprins Harald.

Endret av Gufi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (6 timer siden):

Ikkje no lengre, ellers så hadde da vore Sverre Magnus så hadde blitt kromp når/om Haakon blir Konge.

det er noe annet en det jeg kommenterte.

spørsmålet i artikkelen over her var om hvorvidt Martha Louise plutselig kan gå foran kronprins Haakon Magnus i arverekkefølgen hvis hun skifter kjønn "til mann" nå i voksen alder. Er det jeg svarer nei på.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 timer siden):

altså, kronprins Haakon Magnus blir som kjent konge etter Harald, men hva hvis Haakon faller fra tidlig mens han er konge?

Er det det da Mette-Marit eller prinsesse Ingrid Alexandra som blir nye statsoverhodet her i landet?

Enkelt og greit Ingrid Alexandra, da Mette Marit kun er inngift i slekten. Blir som Dronningmoren i England, når Dronning Elizabeth tok over. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Bowes-Lyon

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Enkelt og greit Ingrid Alexandra, da Mette Marit kun er inngift i slekten. Blir som Dronningmoren i England, når Dronning Elizabeth tok over.

hva skal de kalle/omtale Mette-Marit som da mon tro hvis Ingrid Alexandra plutselig må overta som dronning/statsoverhode? enkedronningen? finnes kanskje ikke noe formell titulering som er klarlagt i lovverket?

Lenke til kommentar

Dersom kongen dør før dronningen vil hun fremdeles omtales offisielt som dronning. Tittelen har man ut livet. Men som inngift vil hun ikke ha noen kongelige privilegier i lovverket, og aldri bli regent.

Enkedronning kan også brukes, men det er ingen offisiell tittel tror jeg.

Dersom for eksempel både kong Harald og etterfølger kronprins Haakon dør blir Ingrid Alexandra regent, og da blir naturligvis aldri kronprinsesse Mette-Marit dronning. Jeg er usikker på om hun da vil beholde en tittel. Kanskje prinsesse? Hun vil også kunne omtales som dronningmoren, som mor til Ingrid Alexandra.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Bare det ikke blir Reddik Durex eller hva han heter 😄

Men fra spøk til revolver, så synes jeg det er på høy tid å gå bort ifra monarki. Det var morro mens det varte, men det er ikke noe å ta sjansen på, og det er ikke moderne, eller rett. Det er en form for slaveri, arvesynd og klasseinndeling.

Lenke til kommentar

Det som er litt spesielt her, er at dersom både Håkon og Ingrid Alexandra frafaller, så sier loven at det er partneren til den eldste gjenlevende kvinnen i nedadgående arverekke som skal bli ny konge, og det er Durek. Og dersom han frafaller si sier loven at da skal vi over på annen adel og at det er den høyest rangerte baronen som skal bli konge.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Outlier616 said:

det er på høy tid å gå bort ifra monarki.

Det er nok en del som har de samme tankene. Inkludert meg før jeg begynte å forstå at verden er en god del mer komplisert. Nå vil jeg ha de høyeligste her i landet, fordi det fungerer som en meget viktig sikkerhetsgaranti for folket mot en eventuell regjering som løper løpsk med ideologier. Både venstre og høyre og sentrums fløyene kan være takknemlig for at de er der, og har makt til å oppløse regjeringen og 'passe på' at ikke sterke mørke krefter tar over landet.

Hvis de høyeligste mister sin makt fra grunnloven har vi ikke denne sikkerheten.

Lenge leve kongefamilien!

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

sett det, men synes det fortsatt er litt uklart?

Når Haakon etterhvert blir konge, så blir også kronprinsesse Mette-Marit dronning.

Med andre ord, hun er dronning på tidspunktet Haakon evt. faller fra. Da skulle man tro at hun muligens også er statsoverhode?

Eller, mister hun plutselig tittelen "Dronning" å må flytte ut av slottet, og overlate tronen til Ingrid Alexandra?

Hun blir da enke-dronning, men vil bli omtalt som dronning til hun dør. Samme med Sonja. 

Lenke til kommentar
jallajall skrev (8 timer siden):

Det som er litt spesielt her, er at dersom både Håkon og Ingrid Alexandra frafaller, så sier loven at det er partneren til den eldste gjenlevende kvinnen i nedadgående arverekke som skal bli ny konge, og det er Durek.

nei, i så fall blir det Sverre Magnus, broren til Ingrid Alexandra, som overtar.

det er åpenbart litt populært å skremme med "Bongo fra Kongo" scenario, men sannsynligheten for at det skjer er mikroskopisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...