Gå til innhold

– Sjokkerende at Tesla plutselig ble største operatør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forståelig at utbyggerne vil ha minst mulig krav om hvordan de skal bygge ut ladenettverket sitt, og vil ha langt bedre betingelser for å få gjennom stasjonsutbygginger etter egne ønsker. Og jeg forstår og er enig i punktene der de nå opplever flaskehalser.

Men de må og akseptere at enkelte krav vil bli stilt tilbake. Det er ikke akkurat veldig urimelige krav, og det er krav de burde forvente at ville komme. Men de har likevel ikke lagt opp til å bygge ut slik at det ikke er behov for myndighetskrav.

Den største tragedien er dog at dette først er i ferd med å komme nå, og ikke ble innført allerede da de begynte å gi støtte for å bygge ut stasjoner. Det er og et problem at Enova har satt så svake minimumskrav til antall ladere per sted, og kun har tildelt "billigste" tilbyder, og ikke gitt føringer som premierer de som vil bygge ut over minimum.

Godt eksempel med utbyggingen av laderne i Troms og Finnmark, der laderne har 2 uttak per lader, men kun støtter en bil om gangen.  De burde krevd at 2 biler kan lade samtidig per stolpe, altså minst 4 samtidige ladende biler, og heølst at laderne hadde 2 CCS og 1 ChaDeMo per stolpe. Da kunne enten 2 CCS-biler lade samtidig, eller 1 CCS og en ChaDeMo. Og begge stolpene burde vært HPC-ladere.

Heldigvis var kravene mer fornuftige da de tildelte ladere langs Kystveien i Nordland, inkludert Lofoten. Ser f.eks. Kople-laderen i Ørnes støtter 2x 180 kW på CCS og 1. 75 kW CCS. Og ut fra bilder, ser det ut som ChaDeMo også er på plass. Skal vel på de fleste steder og finnes 2x 22 kW AC-uttak.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hitokiri skrev (På 14.6.2022 den 17.00):

For streng regulering som er modellert etter hvordan det fungerer i den hundre år gamle bensinstasjonsbransjen, er feil vei å gå, mener Supercharger-lederen.


En modell som har fungert i hundre år, og som alle parter er fornøyd med. I motsetning til…


 

Det egentlige problemet er temmelig sikkert prisen på betalingsformidlingen. Altså bankenes prisforlangende på kortterminal og tilhørende tjenester. Alle som har vært med drive idrettslag og lignende, har fått stifte bekjentskap med den saken.
 

Det, samt det faktum at bankkort på sett og vis ‘anonymiserer’ kunden. Og vi vet jo hvor mye dagens blåruss higer etter å kjenne og spesielt kontrollere…, unnskyld, gjete kunden.

 

EU har i senere tid forsøkt gjøre noe med de høye kostnadene forbundet med betalingsformidling. Men så langt er det bare de amerikanske teknologigiganter som har vist interesse. Og ikke f… om at jeg lar Apple, Google et. al. snoke i eller sågar kontrollere mine betalinger. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (50 minutter siden):

Det, samt det faktum at bankkort på sett å vis ‘anonymiserer’ kunden. Og vi vet jo hvor mye dagens blåruss higer etter å kjenne og spesielt kontrollere…, unnskyld, gjete kunden.

Helt enig, en av hovedbekymringene til Van Tilburg, er nok at ladeselskapene skal bli pålagt å innføre en ordning der kundene er like frie som det kundene hos bensinselskapene er.

At Van Tilburg omtaler det som 'roaming' når en lader hos flere selskap, viser at han ønsker en løsning tilsvarende den som er på mobiltelefoner, der hver telefon i utgangspunktet er låst til en operatør, og dennes nettverk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Heldigvis var kravene mer fornuftige da de tildelte ladere langs Kystveien i Nordland, inkludert Lofoten. Ser f.eks. Kople-laderen i Ørnes støtter 2x 180 kW på CCS og 1. 75 kW CCS. Og ut fra bilder, ser det ut som ChaDeMo også er på plass. Skal vel på de fleste steder og finnes 2x 22 kW AC-uttak.

Skummelt at den største hurtigladeoperatøren i Europa ikke skjønner hensikten med et fritt marked.

Jepp, det er fint om det er en viss lastdeling mellom både de enkelte uttak og likeretteren, samt mellom likeretterne og trafoen, sånn at man får litt rom til å skyfle rundt effekt dit det er størst behov for den. Et statisk opplegg med dedikert effekt ut til hvert uttak gir enten lavere total ladeeffekt i praksis eller færre uttak.

AC-uttakene er så billige at det er en nobrainer å kreve et visst antall av. Mye mye billigere enn de likerettede uttakene. AC kan brukes av de som skal være på stedet i flere timer, slik at ikke de opptar hurtigladeplasser unødvendig og må avbryte aktivitetene sine for å gå tilbake og flytte bilen. På kjøpesenter, fornøyelsesparker, museer osv burde lastdelt AC 22kW være standarden slik at folk får tid til å nyte attraksjonen uten avbrudd og at ladeoperatøren slipper å investere i unødvendig dyre DC-ladere. DC-ladere er derimot mer egnet for steder langs motorveien, der man bare trenger en matbit, tilgang til toalett og skal kjøre videre fra.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bransjen kunne nok fortsatt å ha frie tøyler dersom de evnet å innovere.

Dessverre ser vi at det motsatte skjer.

  • Tesla holder fast ved sin svette og proprietære løsning på P&C
  • P&C finnes det en standard for som resten av bransjen har blitt enige om - men som ingen har hastverk med å implementere
  • Mobilbetaling fungerer ikke slik markedet vil, fordi du stort sett må ha et kundeforhold til ladetilbyderen. Hadde det bare vært å tæppe Google/Apple wallet og betale for seg, så kunne jeg vært enig i at mobilbetaling fungerer.
  • Bransjen har selv ansvar for at de fremdeles somler med én felles betalingsplattform, slik kortbetaling er i dag for alle andre tjenester. Ergo må det finnes en annen løsning enn den hellige gralen P&C, fordi den store majoriteten av bilene på markedet støtter ikke dette. Å ha én konto og én app for hver bidige operatør er ikke en god løsning.

De har nok rett i at det er få som jobber med dette og at lading fremdeles er nytt og spennende. 

Men mangelen på innovasjon og løsningsforslag vedrørende felles betalingsplattform, tyder på at de få som jobber der ikke engang forstår markedet de jobber i. De sitter i sin egne lille boble og tror hele verden (bokstavelig talt) skal innrette seg etter dem og finne på hjulet på nytt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (21 timer siden):

...

Godt eksempel med utbyggingen av laderne i Troms og Finnmark, der laderne har 2 uttak per lader, men kun støtter en bil om gangen.  De burde krevd at 2 biler kan lade samtidig per stolpe, altså minst 4 samtidige ladende biler, og heølst at laderne hadde 2 CCS og 1 ChaDeMo per stolpe. Da kunne enten 2 CCS-biler lade samtidig, eller 1 CCS og en ChaDeMo. Og begge stolpene burde vært HPC-ladere.

Heldigvis var kravene mer fornuftige da de tildelte ladere langs Kystveien i Nordland, inkludert Lofoten. Ser f.eks. Kople-laderen i Ørnes støtter 2x 180 kW på CCS og 1. 75 kW CCS. Og ut fra bilder, ser det ut som ChaDeMo også er på plass. Skal vel på de fleste steder og finnes 2x 22 kW AC-uttak.

Man trenger og plass til å parkere bilene. Viktigere med mange ladeplasser som kan brukes samtidig totalsett, enn antall man kan lade på hver stolpe. Noen av Teslas ladesteder har 2 ulike tilkoblinger, men bare en parkeringsplass per stolpe (og kort kabel).

Lenke til kommentar
22 hours ago, Andre Nyttårsdag said:

Helt enig, en av hovedbekymringene til Van Tilburg, er nok at ladeselskapene skal bli pålagt å innføre en ordning der kundene er like frie som det kundene hos bensinselskapene er.

Kan ikke bare ta en pumpe å fylle bensin så kjøre igjen slik man kan med visse ladere.

Sånsett er man jo mindre fri på en bensinstasjon.

Moderne teknologi gjør livet enklere. Hvorfor tviholde på det gamle.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (1 time siden):

Man trenger og plass til å parkere bilene. Viktigere med mange ladeplasser som kan brukes samtidig totalsett, enn antall man kan lade på hver stolpe. Noen av Teslas ladesteder har 2 ulike tilkoblinger, men bare en parkeringsplass per stolpe (og kort kabel).

Tesla sine ladere med 2 kabler, er V2 av SuC-laderne, og de har den gamle Tesla-only-pluggen pluss CCS. De eldste, V1, er kun med den gamle Tesla-only-pluggen, mens V3-versjonen kun har CCS-pluggen.

Dessuten sitter selve laderen i skapet i bakgrunnen, og stolpen er egentlig bare en forlenget ladekabel. Men hos Tesla er egentlig ikke dette et problem. De bygger så stor kapasitet at det betyr mindre om hver stolpe støtter en eller 2 biler. De har altså løst kapasitetsproblemet på den andre måten. Det er noe helt annet enn å bygge ut etter minimums-metoden.

Ja, noen stasjoner (Eviny som jeg kommer på nå), har ladeplasser der det er færre parkeringsplasser enn det antallet som laderen kan støtte samtidig. Dette var nok tabber av Eviny, eller gjort i håp og tro om man man fikk sette av flere parkeringsplasser etterhvert, og kunne "utvide" uten å gjøre så mye mere enn å male litt på asfalten og sette opp flere skilt.

Laderne i Troms og Finnmark (Ishavsveien) og de langs Kystveien har stort sett alle fått satt av nok parkeringsplaser til at de kan utnytte laderne, og de fleste plassene kunne fint doblet antallet plasser, om de fikk oppgradert de til noen som støttet 2 samtidig ladende elbiler per stolpe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Kan ikke bare ta en pumpe å fylle bensin så kjøre igjen slik man kan med visse ladere.

Sånsett er man jo mindre fri på en bensinstasjon.

Moderne teknologi gjør livet enklere. Hvorfor tviholde på det gamle.

Med 'fri' mener jeg at en kan tanke på en hvilken som helst bensinstasjon en ønsker, uten å først inngå en avtale med kjeden. En kan også betale uten å opprette brukerkonto eller bruke appen til kjeden.

Men at en har friheten til å handle hos alle kjedene uten å opprette brukerkonto, er på ingen måte til hinder for at en i tillegg kan oppretter brukerkontoer hos de kjedene en ønsker. Eller bruke appene deres.

 

Det er ingen naturlov som sier at moderne teknologi må redusere brukernes frihet, dette er først og fremst et resultat av ønskene til de som eier teknologien.

Endret av Andre Nyttårsdag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Vil tro det menes at Tesla ikke vil innføre kortterminaler på sine ladere, men heller stenge dem for andre biler igjen slik som før.

Hvis bare det fantes en eller annen måte å oppdra bedrifter på og forhindre forbrukerfiendtlig praksis. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, henrikwl said:

Hvis bare det fantes en eller annen måte å oppdra bedrifter på og forhindre forbrukerfiendtlig praksis. 🤔

Tja de må vel se hva de er lønt med. Ikke billig å endre alle laderne sine. Kansje bedre for dem økonomisk å ekskludere biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Tja de må vel se hva de er lønt med. Ikke billig å endre alle laderne sine. Kansje bedre for dem økonomisk å ekskludere biler.

Diverse myndigheter er ikke fremmed for å lovfeste standarder og anti-ekskluderingstiltak, så hvis Tesla (og andre ladeoperatører) blir forpliktet til å betjene alle elbiler og tilby en standard betalingsløsning så er jo det problemet løst. Samfunnet er generelt sett ikke alt for glad i bedrifter som vil lage walled gardens, i hvert fall ikke på sentrale ting som ladeinfrastruktur er på vei til å bli.

Skulle likt å sett Shell prøve seg med spesialformede pumpedyser og å fjerne kortautomaterne på stasjonene sine og heller gå over til en krøkkete app-løsning. 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Tja de må vel se hva de er lønt med. Ikke billig å endre alle laderne sine. Kansje bedre for dem økonomisk å ekskludere biler.

Å bygge laderne er nok noen magnituder dyrere. Siden det offentlige har kontroll med reguleringsplaner kan man her hjelpe de til å spare enda mer penger ved å ikke lengre gi byggetillatelse (herunder utvidelser eller vesentlige endringer på eksisterende anlegg) for ladere som ikke overholder enkelte minstestandarder som kortbetaling og almenn tilgang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/15/2022 at 11:09 AM, (not the real) Dr. Bombay said:

Bransjen kunne nok fortsatt å ha frie tøyler dersom de evnet å innovere.

....

Mitt inntrykk er heller at hele problemstillingen er kapret av "elbilhatere", og krydret med internetteksperter. 
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk som aldri har kjørt elbil eller ladet en elbil, legge ut om hvor mye styr det er med alle disse appene og brikkene som kreves. Hvor utrolig uforutsigbart ladeprisen er. Etc.

Jeg, som har hatt elbil som primærbil i flere år og har vært helelektrisk i over et år, prøver å forklare at apper/kontoer/brikker er helt fullstendig uproblematisk. Prisen er også helt uproblematisk på hurtiglading og hjemmelading. Det er svært enkelt å vite sånn cirka hva prisen blir, og det er ALLTID langt billigere enn å fylle fossilt. Eneste problemet med ladepriser er destinasjonsladere. Der trengs det opprydding.

Problemer med elbillading som bør få fokus:

  • Kø ordning ( det er nesten umulig å vite hvor man skal stå å vente/om andre står å venter).
  • Hvor lenge noen har ladet/skal lade. (Det er vanskelig å vite om du kom ett minutt etter han som bruker laderen, eller om han snart er ferdig.)
  • Lading med henger ( Sli det er utformet de fleste steder må man parkere hengeren et annet sted før man kan lade, og da kan laderen bli opptatt i mellomtiden)
  • Tilgjengeliggjøre data om bruk av laderne. ( Appene kunne fint vist når på døgnet/ukedagen en lader ofte er opptatt. Mer er vel eneste operator som gjør dette.)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, henrikwl said:

Skulle likt å sett Shell prøve seg med spesialformede pumpedyser og å fjerne kortautomaterne på stasjonene sine og heller gå over til en krøkkete app-løsning. 

Shell ville vel heller gått for en automatisert løsning da så man slapp å bruke app. Slik Tesla har gjort siden 2012. Noe jeg vil påstå er logisk i 2022 istedenfor å tviholde på en løsning fra 1970.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...