Gå til innhold

Nei, vindtur­biner produserer ikke strøm bare 4 av 12 måneder i året


Anbefalte innlegg

46RVOV46 skrev (18 minutter siden):

Når det er sagt så mener jeg at dette var en unødvendig "faktasjekk". Det er ingen som tror at vindturbinene er av 8 måneder av året.

Ingen? Om du orker lese kommentarfeltene rundt forbi er det ganske tydelig at mange tror nettopp det. En feiloppfatning Motvind både oppmuntrer og spekulerer i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så oppsummert fra Faktisk.no: vindturbiner produserer 100%, såfremt man finner på hvor mange timer de egentlig skal gå ila et år. Blåser det lite, så finner vi bare på et lavere antall timer, så kan vi fremdeles si de leverer 100%. Blåser det mer enn forventet, justerer vi antall timer forventet bruk opp, slik at fasit alltid er 100%.

Notert. Jeg ble faktisk bare mer forvirret av Faktisk sin faktasjekk...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nautica skrev (56 minutter siden):

Nå snakker vi dog om uregulert vannkraft.

Det er mitt poeng ja, at tilsig, nedbør og tørre eller våte år bestemmer hvor mye vannkraft som kan produseres. Uregulert vannkraft er omtrent som uregulert Vindkraft, den avhenger av lokale forhold og været. Begge systemene er jo avhengige av en lagringsmulighet for å sikre forsyningen i tørre/vindstille perioder, og for vannkraften er vinteren en tørr periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står "Gjennomsnittlig produserer vindturbiner bare strøm 4 av 12 måneder i året", for min del høres det veldig ut som om de fremstiller det som at de står stille i 8 måneder så utelukkende produserer strøm i 4 av månedene.

På samme måte som at "I snitt jobber jeg bare 2 måneder hvert året" er en veldig rar og uredelig måte å si at jeg jobber i en vanlig jobb med vanlige arbeidstider hele året..

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
46RVOV46 skrev (2 timer siden):

Motoren i bilen min er alt for stor! Når jeg kjører bil fra Bergen til Oslo trenger jeg bare å gi gass fram til Hardangerbroen.

Når det er sagt så mener jeg at dette var en unødvendig "faktasjekk". Det er ingen som tror at vindturbinene er av 8 måneder av året.

Jo, det er mange som sluker enkeltuttalelser fra slike klubber som motvind. Påstanden er direkte feil og det hjelper ikke at de modererer det litt i teksten sin. Vindturbiner produserer strøm så godt som hele året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (5 minutter siden):

Jo, det er mange som sluker enkeltuttalelser fra slike klubber som motvind. Påstanden er direkte feil og det hjelper ikke at de modererer det litt i teksten sin. Vindturbiner produserer strøm så godt som hele året.

Det verste er at Motvind underslår det faktum at varierende produksjon i Norge er null (tallet 0) problem da vi har vannkraft som på sekunder kan balansere ut vind som uteblir. Selv om det er noe sannhet i Motvinds påstand, er utspillet i bunn og grunn grovt løgnaktig fordi denne egenskapen ved vindturbiner (egentlig produksjon hele tiden, men varierende effekt) ikke er til hinder for 100% utnyttelse av strømmen fra vindturbinene. Nye norske vindturbiner ute på havet vil i snitt levere 60 til 70% av det de maksimalt kan produsere (mot 40 til 45% for de nyeste vindparkene på land og 33% for snittet av alle norske vindparker på land. Norsk vannkraft (turbiner) leverer ca 50% av hva de kunne om det var nok vann i bassengene (uten at dette betraktes som et stort problem)).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (33 minutter siden):

Jo, det er mange som sluker enkeltuttalelser fra slike klubber som motvind. Påstanden er direkte feil og det hjelper ikke at de modererer det litt i teksten sin. Vindturbiner produserer strøm så godt som hele året.

Når mange i tillegg er religiøst motivert (mot vindkraft) så faller det nok mange helt naturlig å ta Motvind's utspill helt bokstavelig! De sier nok til sine trosbrødre/søstre "har du hørt siste nytt, vindturbinene leverer strøm bare 4 måneder i året".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Det står "Gjennomsnittlig produserer vindturbiner bare strøm 4 av 12 måneder i året", for min del høres det veldig ut som om de fremstiller det som at de står stille i 8 måneder så utelukkende produserer strøm i 4 av månedene.

På samme måte som at "I snitt jobber jeg bare 2 måneder hvert året" er en veldig rar og uredelig måte å si at jeg jobber i en vanlig jobb med vanlige arbeidstider hele året..

Det er bare en fremstilling og det vet du godt. Føles bedre om man bruker timer? Eller kanskje sekunder?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 minutter siden):

Det er bare en fremstilling og det vet du godt. Føles bedre om man bruker timer? Eller kanskje sekunder?

Det er en dårlig fremstilling, antagelig gjort helt bevist slik at folk kommer til å misforstå.
For de produserer strøm nesten konstant, i variabel grad.

Heldigvis bruker jeg bare strøm i snitt 6 dager i året :)

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, aklla said:

Heldigvis bruker jeg bare strøm i snitt 6 dager i året :)

Jeg litt mer:

  • hovedsikring 63 A, 230 V 3fas IT = 8.5 kW (om jeg ikke har blinkset her)
  • årsforbruk 2021: ca 26000 kWh
  • => strømforbruk i ca 3000 timer = 127 dager
  • => bruker bare strøm i ca 4 av 12 måneder

😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 timer siden):

LOL. 

- Jeg bruker gjerne dårlige kilder som passer mine meninger fordi det finnes andre kilder som er enda dårligere. 

Stort sett all informasjon vi får i dag er sminket i den ene eller andre retningen, man burde lese aktuelle publikasjoner på flere plattformer for å få et større og variert inntrykk, om det er faktisk.no eller motkraft vinkler de artiklene utifra egen agenda.

Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Jeg litt mer:

  • hovedsikring 63 A, 230 V 3fas IT = 8.5 kW (om jeg ikke har blinkset her)
  • årsforbruk 2021: ca 26000 kWh
  • => strømforbruk i ca 3000 timer = 127 dager
  • => bruker bare strøm i ca 4 av 12 måneder

😁

Da hadde du klart deg med en vindturbin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...