Gå til innhold

Skoleskytinger og massedrap - Mobbing, utfrysing


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Fox News påstår hele døgnet rundt at det er et mentalt helse problem, at det ikke er våpnene som er problemet. 

Merkelig det der med media som skal prøve å bortforklare slik, igrunn farlig og kan bidra til mer mobbing og at folk blir redde de som faller utenfor sosialt. 

Det må gjøres begge deler, få vekk våpen fra hjemmene, spesielt det som kun høres hjemme i krig og større fokus på mental helse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Curuion said:

få vekk våpen fra hjemmene

I forrige århundre så var det flere forskjellige land som innførte totalt våpenforbud for folket, mens de autoritære selv skulle ha våpen. Og de gjorde dette samtidig som de sa at det var for deres egen sikkerhet. Det førte til opp mot 56 millioner drept av deres egen stat etter at de ikke hadde noe våpen å beskytte seg med lenger. De autoritære trengte bare å ha en grunn til å bli kvitt forskjellige grupperinger, da gjerne opposisjonelle, og så ble det gjort, fordi de var forsvarsløse.

For å forhindre store massedrap av folk, så er det viktig at folk har våpen å beskytte seg med. Så hvis du mener at folk skal bli nektet muligheten til å ha våpen, så har slike mandat vist seg å ha potensielt svært store konsekvenser.

 

Lenke til kommentar

Ja, det er vel største argumente for å ha våpen. Vet ikke jeg altså, for meg virker det ut som falsk trygghet. En autoritær stat vil finne andre veier å kontrollere på, spesielt nå i den digitale fremtida. 

Hvor skal liksom grensene gå? Er det ok at folk har fjernstyrte droner med våpen og auto aim?  Er ikke langt unna at det blir mulig nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (13 timer siden):

Hvor skal liksom grensene gå? Er det ok at folk har fjernstyrte droner med våpen og auto aim?  Er ikke langt unna at det blir mulig nå. 

Vet ikke, men det skulle ikke forundre meg om droner med våpen er lovlig å eie privat. I Texas er det dog ikke lovlig å eie flere enn seks dildoer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Statistisk sett er det mer sansynelig å bli offer, også for andres skytevåpen, når man selv eier skytevåpen. Men jeg mistenker at de statistikkene ikke viser hele bildet. Det er sansyneligvis blandet sammen med både gjengskytinger og oppgjør blant kriminelle osv. En bedre statistikk er antagelig hvor mange som blir ofre for egne våpen, altså ikke selvmord, men drept av andre, med våpen de selv eier.

En ting jeg ikke forstår med USA er hvorfor de ikke har f.eks våpenskap. Det virker som om de ofte har dem liggende ladd og åpenlyst.

Jeg ser heller ikke at det hjelper å avvæpne ellers lovlydige borgere i stor skala når det allerede finnes 1,2 våpen per person per kapita.

Det er minst tre ting som må skje i min oppfatning, og det er bedre background checks, det å holde eiere ansvarlige for oppbevaring, samt avvæpning av kriminelle. Få våpen ut av omløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (19 minutter siden):

En ting jeg ikke forstår med USA er hvorfor de ikke har f.eks våpenskap. Det virker som om de ofte har dem liggende ladd og åpenlyst.

Kun demokratisk styrte delstater pluss Ohio har klart å innføre krav om dette. Lovforslagene om safe storage slås ned av republikanerne. Noen stater har krav om safe storage hvis det er barn i nærheten, men det er vel det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Arbeidet mot mobbing startet vel så smått på 70' tallet, selv om (min påstand) man antagelig må til 80/90'-tallet før det virkelig ble betraktet som et problem man skulle jobbe imot, og ikke bare en slags sosialdarwinistisk indrejustis som forberedte barna på voksenlivet.

Fra FHI: fakta om mobbing blant barn og unge.

Den første vitenskapelige evalueringen av systematiske, skolebaserte tiltak mot mobbing ble gjort i Norge.
Tiltak ved 42 skoler i Bergen ble fulgt gjennom datainnsamlinger over en periode på 2,5 år, fra 1983 til 1985. 
Dette var en tidlig versjon av det som senere ble kalt Olweus-programmet.
Utprøvingen ble gjort i forbindelse med en landsomfattende kampanje mot mobbing med Kunnskapsdepartementet som initiativtaker.

En viktig bidragsyter til forskning og tiltak mot mobbing i Norge er også professor Erling Roland ved Universitetet i Stavanger. Han deltok i den gruppen som planla kampanjen tidlig på 1980-tallet.

De positive resultatene fra den nevnte undersøkelsen i Bergen inspirerte en del andre internasjonale forskere til liknende prosjekter i 1990-årene.
I løpet av 2000-tallet har det skjedd en eksplosjonsartet økning i forskning på mobbing i store deler av verden, og særlig i USA.
Når det gjelder systematiske tiltak mot og forskning om mobbing, blir Norge ofte framhevet som et foregangsland.  

 

Endret av Atib Azzad
prematur publisering
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Arbeidet mot mobbing startet vel så smått på 70' tallet, selv om (min påstand) man antagelig må til 80/90'-tallet før det virkelig ble betraktet som et problem man skulle jobbe imot, og ikke bare en slags sosialdarwinistisk indrejustis som forberedte barna på voksenlivet.

Fra FHI: fakta om mobbing blant barn og unge.

Den første vitenskapelige evalueringen av systematiske, skolebaserte tiltak mot mobbing ble gjort i Norge.
Tiltak ved 42 skoler i Bergen ble fulgt gjennom datainnsamlinger over en periode på 2,5 år, fra 1983 til 1985. 
Dette var en tidlig versjon av det som senere ble kalt Olweus-programmet.
Utprøvingen ble gjort i forbindelse med en landsomfattende kampanje mot mobbing med Kunnskapsdepartementet som initiativtaker.

En viktig bidragsyter til forskning og tiltak mot mobbing i Norge er også professor Erling Roland ved Universitetet i Stavanger. Han deltok i den gruppen som planla kampanjen tidlig på 1980-tallet.

De positive resultatene fra den nevnte undersøkelsen i Bergen inspirerte en del andre internasjonale forskere til liknende prosjekter i 1990-årene.
I løpet av 2000-tallet har det skjedd en eksplosjonsartet økning i forskning på mobbing i store deler av verden, og særlig i USA.
Når det gjelder systematiske tiltak mot og forskning om mobbing, blir Norge ofte framhevet som et foregangsland.  

 

Det du må huske på er at det er noe relativt nytt at barna blir presset sammen i skoler. I utgangspunktet har barna hatt mye frihet i forhold til hvem de er med eller ikke. Da vil barna som blir plaget av enkelte personer, bare la være å reise dit. Når de fikk sverd, så var det vel ikke like morsomt å plage personen.

Problemet er også måten en har laget skolene. I fremtiden kan det jo hende en får muligheten til meir variert skolegang, der barna er litt friere i forhold til hvem de er i nærheten av.

Endret av jacobandersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (På 5.6.2022 den 19.04):

Tror du faktisk på dette selv, eller er strategien å bare kaste ut helt åpenbart feilaktige påstander med det mål for øye å bidra til en storm av misinformasjon?

Jeg har jo alt dokumentert dette: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/mass-shootings-by-country

Norge er landet i verden med flest massedrap pr capita. Jeg tror at dette kan ha noe å gjøre med menneskene som bor her og det ser jeg også ut fra det folk skriver her.

Endret av jacobandersen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
jacobandersen skrev (1 time siden):

Jeg har jo alt dokumentert dette: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/mass-shootings-by-country

Norge er landet i verden med flest massedrap pr capita. Jeg tror at dette kan ha noe å gjøre med menneskene som bor her og det ser jeg også ut fra det folk skriver her.

Kilden du legger fram her er noe av det mest biast jeg har sett på lenge. I artikken står det til og med at det er "pro-gun nonprofit Crime Prevention Research Center (CPRC)" som kommer med de tallene. Dermed kan de ikke bli tatt på alvor overhode. 

Norge har aldeles ikke flere masseskytinger enn resten av verden og da særlig USA.

Den veste masseskytingen vi har hatt i Norge siden krigen er 22. Juli, så kommer også episoden ifjor fra Kongsberg. Utover dette har vi ikke hatt noen store saker så det gir lite mening det kilden din påstår. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
jacobandersen skrev (1 time siden):

Jeg har jo alt dokumentert dette: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/mass-shootings-by-country

Norge er landet i verden med flest massedrap pr capita. Jeg tror at dette kan ha noe å gjøre med menneskene som bor her og det ser jeg også ut fra det folk skriver her.

Dette her er jo bare latterlig. 

https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2021/may/27/us-mass-shootings-database

USA har i snitt en masseskyting pr. dag. Det er ingen andre land som en gang kommer i nærheten, og Norge registrerer knapt som en blipp i statistikken. De siste 15 årene har vi hatt to stykker: Utøya og han karen som gikk amok med pil og bue i Kongsberg. Du kan helt ærlig talt ikke mene alvor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Kilden du legger fram her er noe av det mest biast jeg har sett på lenge. I artikken står det til og med at det er "pro-gun nonprofit Crime Prevention Research Center (CPRC)" som kommer med de tallene. Dermed kan de ikke bli tatt på alvor overhode. 

Norge har aldeles ikke flere masseskytinger enn resten av verden og da særlig USA.

Den veste masseskytingen vi har hatt i Norge siden krigen er 22. Juli, så kommer også episoden ifjor fra Kongsberg. Utover dette har vi ikke hatt noen store saker så det gir lite mening det kilden din påstår. 

Norge er verre enn Indiana, New Jersey, , Hawaii, Nebraska, Iowa,  Arizona, Arkansas, Massachusetts, Mississippi og flere andre delstater når det gjelder antallet massedrap (mer enn 4 drept) fra 1982-2022.

https://www.statista.com/statistics/811541/mass-shootings-in-the-us-by-state/

En burde være forsiktig når man sammenligner store og små land.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, jacobandersen said:

Det du må huske på er at det er noe relativt nytt at barna blir presset sammen i skoler. I utgangspunktet har barna hatt mye frihet i forhold til hvem de er med eller ikke. Da vil barna som blir plaget av enkelte personer, bare la være å reise dit. Når de fikk sverd, så var det vel ikke like morsomt å plage personen.

Ok.. Så relativt nytt i forhold til middelalderen?!
Jeg ser for meg at det er for mange parametere som endrer seg i overgangen fra sverd-tid til det 21-århundret, til at de lar seg sammenligne i denne sammenhengen.
Når du sa skoler i utgangspunktet, gikk jeg utifra at diskusjonen dreide seg om en tid hvor det fantes allmennutdanning i form av offentlig skole.
Det avhenger selvsagt av område, tid, klasse, kjønn, og stand, hvorvidt barnet hadde mye frihet, gårsdagen kan like gjerne innebære fabrikkarbeid, slaveri, gårdsarbeid, osv. Men her sklir vel også diskusjonen over i det absurde.

Quote

Problemet er også måten en har laget skolene. I fremtiden kan det jo hende en får muligheten til meir variert skolegang, der barna er litt friere i forhold til hvem de er i nærheten av.

Jeg kan godt gå med på å problematisere skoler, min påstand er likevel at de tar mobbing på større alvor enn tidligere.
Jeg vil også påstå at skolene er mindre rigide og åpne for elevenes innspill i større grad idag, enn før (såfremt du ikke vil tilbake til Egypts tolvte dynasti.)

Quote

Det er mange flere som sliter med disse lidelsene i dag. Særlig angst er noe som er vanskelig å skjule og greier ikke helt å se for meg, at denne økningen bare skyldes at det er mer "åpenhet" i dag.

Fra SSBs gjennomgang av psykisk helse i norge gjennom tidene:

Mange hevder at dårlig psykisk helse er et økende problem i vårt moderne samfunn. Men Barstad (1993) finner en svak nedgang i andelen med psykiske lidelser i sin gjennomgang av levekårsundersøkelsene fra 1980 til 19915. Videre har antallet selvmord gått ned de senere årene. Likevel finner vi en økning i selvrapporteringen av psykiske symptomer i helseundersøkelsene. En mulig forklaring er større åpenhet omkring psykiske lidelser. Det er ikke sannsynlig at det reelle antallet med psykiske lidelser har økt så mye i løpet av et så kort tidsrom, men kanskje har disse lidelsene blitt mer synlige. Vi kan se tendensen til økt åpenhet omkring psykiske problemer de senere årene, spesielt i media.

Hva er det med en slik forklaring du synes virker usannsynlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vel sies så enkelt som at man må være skrudd i hodet for å drepe masse uskyldige mennesker, men det bør samtidig være åpenbart at enkel adgang på militære våpen veldig langt på vei hjelper i prosessen med massemord.

Samme dag som massakren på Sandy Hook hvor 28 ble drept, så ble noen og tyve barn og noen få voksne knivstukket på en skole i Kina. I USA overlevde kun to personer. I Kina var det ingen som døde. Så ja, man kan drepe folk med kniv, men det er vesentlig vanskeligere.

Kort og greit, våpenregulering funker.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Dubious said:

Kan bare tenke hva som ville skjedd om vedkommende hadde hatt tilgang på skytevåpen.

Jeg har forståelse for at det er enkelt for en del å demonisere våpen. Men det er nok ikke løsningen. Det er like enkelt å demonisere hva som helst annet bare man ordlegger seg rett og har fokuset på bare en plass.

Eksempel 1:

-Hvis det ikke hadde vært for personbiler, så hadde en 12 år gammel gutt i Norge fremdeles vært i live nå. I mange land har personbiler og andre kjøretøy vært gjenstand for massedrap og ulykker med døden til følge. Nesten 40000 liv ble tapt bare i USA i 2020 pågrunn av kjøretøyer. Det er mange etterlatte i Norge fordi 87 liv i 2021 ikke lenger fikk ha livets rett pågrunn av kjøretøyer. Når skal vi komme til fornuften og i det minste forby personbiler som går fortere enn 50 Km/t? Personbiler som går fortere enn 50 km/t er designet for massedrap av mennesker! Skal vi bare vente på neste offre for disse drapsmaskinene, eller skal vi heller fjerne dem nå før det er for sent?

Eksempel 2:

-371 personer døde i fjor direkte pågrunn av at alkohol gikk inn i deres kropp. Hvis vi ikke hadde hatt alkohol tilgjengelig, så hadde disse livene kunne blitt spart! Er det på tide at denne drikken som er designet for å drepe mennesker snart blir ulovlig? Eller skal vi la den drepe enda flere?

Eksempel 3:

-Hvert år dør folk pågrunn av medisiner her til lands. 175 nordmenn døde i 2018 som følge av bivirkninger fra medisiner. Hvorfor skal vi ha dette drapsmiddelet tilgjengelig som tar livet av så mange hvert år? Nå må vi begynne å skjerpe oss, dette blir for dumt!

 

(eksemplene viser ikke posters mening... untatt den om alkohol selvfølgelig)

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker i grunnen at dette tilfellet handlet ikke om noen ønske om å drepe. Det gikk sikkert litt i kok hos gutten, og han jagde medelevene sine, og stakk deretter bare av. 

Altså, utagerende oppførsel, sikkert som resultat av plaging. Langvarig plaging. Og angivelig grunnen til at han følte han måtte gå med kniv. 
 

Det er bare min hypotese, selvsagt. Vi vet lite om saken, og media blir mest sannsynlig å tone ned det meste til bare ‘psykisk årsak’. 
 

Utagering med skytevåpen kunne uansett lett ha gått galt. Og selvsagt så skal ikke barn ha skytevåpen. 

Endret av .,.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (13 timer siden):

-Hvis det ikke hadde vært for personbiler, så hadde en 12 år gammel gutt i Norge fremdeles vært i live nå.

Nabolaget hadde søkt om å få satt ned fartsgrensen til 60, men fikk avslag, men nå som noen har dødd så skal de se på saken igjen...
Helt sykt at de har satt fartsgrensen til 80 der.
Tilsvarende veier her har 50 og 60 fartsgrense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...