Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis man har sagt ja til en jobb, kan man si nei etterpå?


Mads2

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et jobbtilbud, og jeg virket optimistisk på telefonen og sa "ja".
Han gikk gjennom arbeidkontrakten på Zoom, men jeg har ikke skrevet under arbeidskontrakten.

Jeg kan vel si ja hvis jeg får et bedre jobbtilbud i mellomtiden? Og isåfall, hvordan sier man det på en høflig måte uten at det blir kleint med tanke på at det nye tilbudet er litt bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett er en muntlig avtale like bindene som en skriftlig, så du bør alltid be om betenkelsestid.

Det at du ikke har skrevet under på arbeidskontrakten er vel det som redder deg her.

Hvis du ikke har til hensikt å takke ja til jobben bør du si fra så snart som mulig sånn at du ikke kaster bort tiden deres og forleder dem. Du gir i alle fall mulighet til at de kan lete videre når du takker nei.

Endret av vidor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Teknisk sett er en muntlig avtale like bindene som en skriftlig, så du bør alltid be om betenkelsestid.

Det at du ikke har skrevet under på arbeidskontrakten er vel det som redder deg her.

Hvis du ikke har til hensikt å takke ja til jobben bør du si fra så snart som mulig sånn at du ikke kaster bort tiden deres og forleder dem. Du gir i alle fall mulighet til at de kan lete videre når du takker nei.

Ok takk.
Jeg har ikke fått svar fra den andre potensielle arbeidsgiveren enda, tar sikkert 3-4 dager til.
Den jobben jeg har fått svar på, sa jeg ja til for tre uker siden, men starten er 1. august. De har sikkert flere mulige arbeidstagere håper jeg. Men kan de kreve at jeg skal jobbe der da siden jeg sa ja først.

Off jeg får litt dårlig samvittighet

Lenke til kommentar
13 hours ago, Mads2 said:

Ok takk.
Jeg har ikke fått svar fra den andre potensielle arbeidsgiveren enda, tar sikkert 3-4 dager til.
Den jobben jeg har fått svar på, sa jeg ja til for tre uker siden, men starten er 1. august. De har sikkert flere mulige arbeidstagere håper jeg. Men kan de kreve at jeg skal jobbe der da siden jeg sa ja først.

Off jeg får litt dårlig samvittighet

Så lenge du ikke skriver under på kontrakten så er du vel i praksis ikke bundet til å jobbe der, men du har jo gitt en sterk indikator på at du er interessert.

Bare si fra fortest mulig fra at du dessverre må takke nei grunnet endrede omstendigheter og at du beklager dette.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett om du skulle ha signert så har du normalt sett 14 dagers oppsigelsestid. Om du sier opp nå så innser nok arbeidsgiver at det ikke er noen vits i å tvinge deg til å være på jobb i 14 dager med full lønn da du antagelig er mer til byrde enn hjelp i disse første dagene. Dermed er det i alles interesse å avslutte arbeidsforholdet uten at du noen gang møter opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jobbene veldig forskjellige? Er den ene bedre enn den andre? Du kan vel bare si at du har fått et tilbud med bedre premisser og selv om du egentlig så fram til å begynne der, så sliter du litt med å takke nei til det andre tilbudet når det er bedre betalt. Kanskje de strekker seg litt til for å slippe å starte prosessen igjen. Bare si at det var et litt sent og uventet svar på jobb du hadde søkt på tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forskjellige typer jobber, den andre er en mye større bedrift med flere muligheter.
Følte de første sliter litt med å finne ansatte noe som gjør det ekstra vondt, men jeg får bare sende de første en høflig email om situasjonen hvis jeg får tilbud om den andre jobben.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (14 timer siden):

Uansett om du skulle ha signert så har du normalt sett 14 dagers oppsigelsestid. Om du sier opp nå så innser nok arbeidsgiver at det ikke er noen vits i å tvinge deg til å være på jobb i 14 dager med full lønn da du antagelig er mer til byrde enn hjelp i disse første dagene. Dermed er det i alles interesse å avslutte arbeidsforholdet uten at du noen gang møter opp.

Det er da ingenting som tilsier at man må begynne i jobben før kontrakten kan sies opp eller oppsigelsestiden begynner å løpe. Du kan si opp før du begynner. Helt uproblematisk for TS å si at han ikke begynner der likevel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Såklart, men du må forholde deg til avtalen om oppsigelse etc. Jeg har gjort dette i ungdommen hvor en ble presset til å si ja under gruppe intervju. Leverte oppsigelse når jeg kom hjem. Oppstart var senere enn oppsigelsestid slik at jeg aldri jobbet i bedriften. Veldig glad for dette valget, ville påvirket livet mitt i negativ forstand tror jeg. Gikk til drømme jobben i stedet og er fortsatt i bedriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 5.6.2022 den 11.17):

Såklart, men du må forholde deg til avtalen om oppsigelse etc. Jeg har gjort dette i ungdommen hvor en ble presset til å si ja under gruppe intervju. Leverte oppsigelse når jeg kom hjem. Oppstart var senere enn oppsigelsestid slik at jeg aldri jobbet i bedriften. Veldig glad for dette valget, ville påvirket livet mitt i negativ forstand tror jeg. Gikk til drømme jobben i stedet og er fortsatt i bedriften.

Åja, bra at du leverte oppsigelsen da slik at du fikk drømmejobben.

Hvis dette står i den første kontrakten, da er det bare å sende en e-mail til dem at jeg ikke ønsker å jobbe der, eller må jeg sende en oppsigelse til dem?:
"..tiltrer stillingen med virkning fra 01.08.2022. De første 6 månedene av arbeidsforholdet er prøvetid, og bedømmes da etter kriteriene i arbeidsmiljøloven §15-6. Oppsigelsesfristen i prøvetiden er 14 dager. Oppsigelsesfristen etter prøvetidens utløp reguleres av arbeidsmiljølovens §15-3.".

 

Lenke til kommentar

Selv hvis du har skrevet under et "tilbud" så kan du normalt gå fra tilbudet hvis den faktiske arbeidsavtalen inneholder ting du ikke aksepterer. Det samme gjelder hvis arbeidskontrakten du signerer ender opp med å få andre tillagt arbeidsvilkår i ettertid (ofte i "personalhåndbøker" kan det f.eks. plutselig stå at "reisetid betales med 50% av timelønn") som du ikke aksepterer. Så lenge de ikke har 100% informert deg om hva avtalen går ut på, så er den ikke bindende. Og de færreste norske bedrifter vil i det hele tatt forsøke å gå etter deg for å bryte en slik muntlig eller skriftlig pre-kontrakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...