Gå til innhold

Latterliggjør Apples reparasjonskit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er hvertfall en start, men personlig vil jeg heller at det blir strengere reguleringer på selve reparasjonene. Tredjeparter burde få lov til å fikse alt, og de burde være sikret tilgang på originale deler til normal innkjøpspris. Prisene har blitt bedre hos Apple enn hva de var, men da jeg skulle skifte batteri på min gamle MacBook for 4-5 år siden kostet det flerfoldige tusen.

Lenke til kommentar
Sitat

– Den mest irriterende delen av hele denne prosessen var at etter å ha kjøpt Apples offisielle deler, brukt Apples offisielle verktøy var at iPhonen ikke gjenkjente det offisielle batteriet som offisielt. «Ukjent del» blinket på skjermen min, skriver Hollister.

Det skulle vise seg at dette er tiltenkt oppførsel fra mobilen. Apple forventer nemlig at alle som har reparert mobilene sine med deres offisielle deler også skal ringe inn for å verifisere delene i etterkant. Og dette kan ikke engang gjøres fra mobilen du akkurat reparerte, fordi det krever at mobilen settes i en egen «diagnostikk»-modus, for å gi selskapet fjernkontroll over enheten.

Eg synes eigentleg at det er dette som er det verste. Heile poenget med "right to repair" må jo være at når det er montert inn nye originaldelar så skal det være like godt som om du får jobben gjort på eit autorisert verksted.
At Apple skal ha full tilgang til å fjernstyre mobiltelefonen for å verifisere at kunden har montert originaldelar for at telefonen skal fungere etter reperasjonen er jo det heilt motsette av "right to repair".

At det blir ekstra dyrt å kjøpe originaldelar og leige originalverktøy som skal sendast fram og tilbake er ein litt anna del av problemstillinga. Apple har nok rett i at "right to repair" ikkje er det same som "right to cheap repairs". Det er sjølvsagt likefult både dårleg kundebehandling og miljøpolitikk at det skal være ekstra dyrt og ressurskrevjande å reparere sjølv, men det viktigaste med "right to repair" er at det skal være mogleg (på ein realistisk måte) å reparere ting utan å være avhengig av at produsenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 "right to repair" er da ikke det samme som "skal være superenkelt å gjøre selv".

Jeg kan fint bytte girkasse på bilen min, ingen stopper meg, men jeg har rett og slett ikke kvalifikasjonene. Det virker som Vedkommende artikkelen omtaler går inn med en illusjon om at dette skal være som å bygge Lego.

 

Syns for øvrig artikkelen mangler bilde av kittet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Apple må være det mest kundefiendtlige selskapet i moderne tid. Og atpåtil får de kundene sine til å tro at de er superkundevennlige.

Alle har hver sine ting. Dette området er Apple fryktelige på, selv om de påstår de er "best in class". De flår kundene sine over reparasjoner og låser ned alt de kan med særdeles middels argumenter når alle forstår at det er penger det er snakk om. Jeg synes dog personvern-verstingene, som bl.a. Facebook, er betraktelig verre. Og for øvrig er ikke Apple verst på "right to repair" en gang. John Deere er notorisk kjent for å være helt fryktelig på dette området.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Å blande 'right to repair' med å la kunder reparere telefonene selv er i beste fall en avsporing. Right to repair handler ikke om det, men at man skal kunne finne uavhengige leverandører av reparasjonstjenester som skal kunne inngå i en reell konkurranse for å vedlikeholde apparatene.

Det betyr at deler og designbeskrivelser må være tilgjengelig slik at uavhengige kan være i stand til å tilby disse tjenestene, og at reparatørene må kunne holde lager av deler.

Det betyr i sin tur at deler må ikke unødig bindes til produktet via koding (For noen sikkerhetskritiske deler vil naturligvis slikt gjøres, men det må ha en saklig grunn), og at deler i sin tur i ytterste konsekvens skal kunne erstattes med uorginale med samme funksjon.

I andre markeder som f.eks automotive er dette langt mer modent, så vi ser at sikkerhetshensyn grunnet i kvalitetsbekymringer er ikke noen god nok grunn til å kreve bruk av orginaldeler.

Lenke til kommentar

Retten til å reparere noe selv er vel litt misforstått.

Saken er vel heller at et så forbrukerfiendlig firma som Apple, faktisk bør tvinges til å gå ut av sin monopolistiske tankegang. At flere verksteder kan bli sertifisert og godkjent. Uten blodlisenser og krav om at verkstedet skal se ut som resepsjonen i et luksushotell. Apple er for fokusert på sin premium følelse. Man vil ha gode produkter. 

Litt utenfor: Det har forøvrig vært en ny idiot sak med Apple Norge nå, som nektet å reparere en egen fabrikasjonsfeil på en bærbar til over 40.000.. Kunden må igjennom masse hel..te og Appel gir seg når negative omtale blir for stort. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
*F* skrev (34 minutter siden):

 "right to repair" er da ikke det samme som "skal være superenkelt å gjøre selv".

Jeg kan fint bytte girkasse på bilen min, ingen stopper meg, men jeg har rett og slett ikke kvalifikasjonene. Det virker som Vedkommende artikkelen omtaler går inn med en illusjon om at dette skal være som å bygge Lego.

Forskjellen i ligg i at du i dag kan reparere bilen med at du enten sjølv eller ved hjelp av eit uavhengig verksted byttar girkasse. Det Apple gjer her er at dei seier at du kan få kjøpe original girkasse og gjerer jobben sjølv, men du får ikkje starte bilen før du har vært innom eit merkeverksted som går over arbeidet. Då er det i realiteten ingen muligheit for at du kan få din gamle bil til å bli køyrbar om ikkje bilprodusenten er villige til å hjelpe til.

Det hadde vært ein ting om Apple hadde satt krav om å verifisere delane for at Apple fortsatt skal kunne stå for garantien, men når ein ikkje ein gong får slå på mobiltelefonen utan at Apple har gitt sin godkjenning så har ein ikkje nokon muligheit til å få reparert telefonen utan å gå via Apple.

Lenke til kommentar
On 5/23/2022 at 11:50 AM, Mannen med ljåen said:

Jeg kjøpte nytt batteri til en eldre Macbook Pro på eBay.

400 kroner for et ubrukt batteri som passer til akkurat den modellen, medfølgende Pentalobe-skrutrekker.

Lett å bytte selv.

Ja, det lønner seg å bruke eldre Apple-produkter hvis noe må fikses eller oppgraderes. Kjøpte meg en Mac mini 2012 modell for ikke så alt for lenge siden fordi jeg måtte ha en Mac til noe og alt nyere var for begrensene.

Greit nok at Apple ønsker å kontrollere hele kjeden for å sørge for at kundene får greie bruktkjøp og sånn sett kan stole mer på merket, selv om dette nok gjelder mest telefoner. Dette virker uansett aller mest som et vikarierende motiv all den tid dette handler om å tjene mest mulig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
On 5/23/2022 at 10:51 AM, *F* said:

 Det virker som Vedkommende artikkelen omtaler går inn med en illusjon om at dette skal være som å bygge Lego.

Det er jo en viss kompleksitet å skru opp noen skruer og fjerne et batteri, bytte det og skru sammen igjen, men jeg synes ikke det er det han reagerer på, heller at Apple har lansert en løsning som er mest ment til å føre til at folk ikke ønsker å bruke dette tilbudet og at de uansett må inn å godkjenne batteriet i ettertid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 23.5.2022 den 11.25):

Litt utenfor: Det har forøvrig vært en ny idiot sak med Apple Norge nå, som nektet å reparere en egen fabrikasjonsfeil på en bærbar til over 40.000.. Kunden må igjennom masse hel..te og Appel gir seg når negative omtale blir for stort. 

 

Altså, enhver tekniker ser at den Macen har klemskade. Det er tydelig point of impact på den. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (17 timer siden):

Altså, enhver tekniker ser at den Macen har klemskade. Det er tydelig point of impact på den. 

Ja, det ser slikt ut med en gang uten å kjenne til mer enn bildet. Hvorfor tror du da Apple nå velger å si "Årsaken er at det rett og slett er en produksjonsfeil som medførte at skjermen gikk i stykker noen måneder etter kjøp". 

At dem gir under etter press fra kunde? 

Har tidligere vært borte i en maskin med for stram hengsel, som bidro til for mye påkjenning av skjerm på et område. 

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (21 minutter siden):

Ja, det ser slikt ut med en gang uten å kjenne til mer enn bildet. Hvorfor tror du da Apple nå velger å si "Årsaken er at det rett og slett er en produksjonsfeil som medførte at skjermen gikk i stykker noen måneder etter kjøp". 

At dem gir under etter press fra kunde? 

Har tidligere vært borte i en maskin med for stram hengsel, som bidro til for mye påkjenning av skjerm på et område. 

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...