Gå til innhold

Sony har solgt færre PlayStation 5-konsoller enn de håpet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tobeass skrev (22 minutter siden):

Ja, de har vel omtrent solgt hver eneste jævel de har produsert til nå. Skjønner ikke poenget til Sony. 

Sony sitt poeng er vel intet annet enn å presentere salgstall fra sin finansrapport. Forhåpningene var å selge x antall konsoller, men på grunn av mikrochip mangelen som har preget elektronikkbransjen de siste årene har det ikke latt seg gjøre. Så tar mediakanalene dette delvis ut av kontekst å fremstiller det som et problem med salgstall i overskriftene sine, når problemet derimot ligger i produksjonsbegrensninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ghost pirate LeChuck skrev (7 minutter siden):

 

Skjønner ikke poenget dit. Det er ikke Sony sin skyld at de ikke får solgt nok.

Når man har solgt alt man har produsert så er det ikke salget som er problemet, da er det produksjonen som er problemet, noe vi har vært klar over siden begynnelsen av corona. Så dette er en ikke-nyhet.

"Jeg har ikke solgt så mange enhjørninger jeg hadde forventet :("

"Men du har jo ingen enhjørninger å selge."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev:

Dem er vel avhengig av å selge mange da de har priset maskinen til samme nivå som ps4, til tross for høy prisstigning på komponentnivå. Dvs at det er innholdet de skal tjene penger på.

PS4 kostet 3500 på launch. PS5 koster 6000. Vil ikke si det er samme nivå. Men det er helt klart at komponentene i maskina koster mer enn 6000 til sammen. Sony har alltid priset konsollene sine gunstig på launch, med unntak av PS3. Det fikk de også svi for med lave salgstall.
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (19 minutter siden):

Da er det nok et større problem at antall betalende på tjenestene deres faller gaskje betraktelig, selv om de enda har mange betalende. 

Når dem forandrer på abonnementet slik at det ikke går automatisk så er det vel ikke så merkelig? 

Samtidig skal dem komme med nye versjoner, så folk gjør seg klare for dette.

Lenke til kommentar
Iki skrev (36 minutter siden):

Når dem forandrer på abonnementet slik at det ikke går automatisk så er det vel ikke så merkelig? 

Samtidig skal dem komme med nye versjoner, så folk gjør seg klare for dette.

Nå var vel dette lagt opp slik at om en bruker ikke logget inn på tjenesten så skulle Sony varsle etter en gitt tid. Og så, om bruker freldeles ikke logger inn etter en ny periode så skal abonnementet automatisk avsluttes. 

Siden dette ble bestemt i midten av april eller noe slik, og siden det var noe som skulle implementeres litt fram i tid, samt at det er en viss periode etter varsel til at konto stenges, så har jeg litt vanskelig for å tro at denne ordningen allerede har ført til noen millioner avsluttede abonnementer.

Ellers har jeg enda mindre tro på at noen kansellerer noen av dagens tjenester for å gjøre seg klare til de nye som kommer. Jeg ser ingen som helst grunn til å gjøre det. 

Hvem vet, det blir uansett synsing. Det som ikke er synsing er at noen millioner brukere har avsluttet sine abonnement, og det er i seg selv et mer dramatisk tall enn antall solgte PS5, når man først ska se på tallene i denne rapporten. PS5 salg kan forklares med at folk ikke har fått tak i ny konsoll, abonnementsfall betyr at eksisterende brukere som har PSX ikke lenger har abonnement, uansett årsak. 

Når jeg skrev et større problem så mente jeg ikke noe mer enn akkurat det, større enn, ikke et kjempeproblem... Sony har fremdeles mange betalende kunder, så slapp av, det er ikke noe angrep på din guddommelige platform. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (30 minutter siden):

Det som ikke er synsing er at noen millioner brukere har avsluttet sine abonnement, og det er i seg selv et mer dramatisk tall enn antall solgte PS5,

47,4 mot 47,6 millioner brukere.

Et voldsomt dramatisk fall, ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Iki said:
1 hour ago, Serpentbane said:

Det som ikke er synsing er at noen millioner brukere har avsluttet sine abonnement, og det er i seg selv et mer dramatisk tall enn antall solgte PS5,

47,4 mot 47,6 millioner brukere.

Et voldsomt dramatisk fall, ja...

Serpentbane tenker kanskje på månedlige aktive brukere, som går ned fra 109 til 106 millioner sammenlignet med samme periode i fjor, i følge Eurogamer: Sony misses PS5 sales target, as stock struggles continue | Eurogamer.net

Endret av Grimbeorn
Lenke til kommentar
Iki skrev (37 minutter siden):

47,4 mot 47,6 millioner brukere.

Et voldsomt dramatisk fall, ja...

MER dramatisk enn SOLGTE KONSOLLER i en tid der man sliter med produksjon, om man ser på aktive brukere. 

Som en respons på vinklingen til denne artikkelen. 

PS5 selger fremdeles godt, selv om det er under stipulerte tall. Da er det værre at de samtidig har negativ utvikling på brukerbasen. Særlig i den grad XBOX har en økning samtidig og selger bedre enn før. Uten at det nødvendigvis er en sammenheng. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev:
Iki skrev (36 minutter siden):

Når dem forandrer på abonnementet slik at det ikke går automatisk så er det vel ikke så merkelig? 

Samtidig skal dem komme med nye versjoner, så folk gjør seg klare for dette.

Nå var vel dette lagt opp slik at om en bruker ikke logget inn på tjenesten så skulle Sony varsle etter en gitt tid. Og så, om bruker freldeles ikke logger inn etter en ny periode så skal abonnementet automatisk avsluttes. 

Siden dette ble bestemt i midten av april eller noe slik, og siden det var noe som skulle implementeres litt fram i tid, samt at det er en viss periode etter varsel til at konto stenges, så har jeg litt vanskelig for å tro at denne ordningen allerede har ført til noen millioner avsluttede abonnementer.

Ellers har jeg enda mindre tro på at noen kansellerer noen av dagens tjenester for å gjøre seg klare til de nye som kommer. Jeg ser ingen som helst grunn til å gjøre det. 

Hvem vet, det blir uansett synsing. Det som ikke er synsing er at noen millioner brukere har avsluttet sine abonnement, og det er i seg selv et mer dramatisk tall enn antall solgte PS5, når man først ska se på tallene i denne rapporten. PS5 salg kan forklares med at folk ikke har fått tak i ny konsoll, abonnementsfall betyr at eksisterende brukere som har PSX ikke lenger har abonnement, uansett årsak. 

Når jeg skrev et større problem så mente jeg ikke noe mer enn akkurat det, større enn, ikke et kjempeproblem... Sony har fremdeles mange betalende kunder, så slapp av, det er ikke noe angrep på din guddommelige platform. 

Dei har mistet 300k abonnenter. Har du lest artikkelen? Millioner?
Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (30 minutter siden):

Dei har mistet 300k abonnenter. Har du lest artikkelen? Millioner?

Altså, mulig jeg formulerte dårlig over, det er en nedgang i aktive abonnenter og aktive brukere. 

PlayStation's monthly active users were also down slightly - 106 million users, compared to 109 million users last year.

Men like fullt, det er en nedgang i begge tilfeller. Og disse nedgangene er mer dramatisk enn at de ikke har nådd målsetningene om salget av konsoller, som artikkelen fokuserer på. Som er poenget mitt, når man først skal vinkle artikkelen denne veien. 

Hvorvidt det blir et faktisk problem eller ikke vil åpenbart avhenge av om det er en trend eller ikke. 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Altså, mulig jeg formulerte dårlig over, det er en nedgang i aktive abonnenter og aktive brukere. 

PlayStation's monthly active users were also down slightly - 106 million users, compared to 109 million users last year.

Men like fullt, det er en nedgang i begge tilfeller. Og disse nedgangene er mer dramatisk enn at de ikke har nådd målsetningene om salget av konsoller, som artikkelen fokuserer på. Som er poenget mitt, når man først skal vinkle artikkelen denne veien. 

Hvorvidt det blir et faktisk problem eller ikke vil åpenbart avhenge av om det er en trend eller ikke. 

 

Kan nedgangen ha rot i at vi sakte er på vei ut av pandemien, og at folk dermed bruker mindre tid på gaming? Vi så en oppsving da pandemien begynte - en nedgang er vel kanskje naturlig nå?

Bare synsing fra min side dette altså

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...