Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male hus - fått bud jeg tror er (veldig) lave. For godt til å være sant/kan det gå mye gæærnt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha sett at maling av hus fort kommer på 100-150 000, så ble vi ganske raskt innstilt på å gjøre det selv. Men en god kompis anbefalte meg å legge ut et oppdrag på Mitt Anbud, bare for å se. Skrev at vi måtte godt under 100 000 for at det skulle være aktuelt.

Har per nå fått tre bud. Ett på 48 000 (pluss maling), ett på 65 000 (alt inkludert), og ett på 95 000 (alt inkludert). Førstnevnte hadde ingen anmeldelser, og virka ganske jalla. Andre hadde to (positive) anmeldelser, og ga et sympatisk og ålreit inntrykk. Siste virka som den proffeste, og kunne dessuten vise til 22 svært positive anmeldelser.

Så er spørsmålet: vi har grusomt mye å gjøre, og setter enkelt bort jobben om vi får det til en god pris. Men vi gjør det heller selv, om vi risikerer amtaørbanditter og masse hassel i forbindelse med det. Å betale 65 000 for full pakke, slippe å løfte en finger - klart det er fristende. Men det er veldig billig, er det ikke det? Ber vi om trøbbel/hvor mye kan gå gæærnt?

Vi betaler selvfølgelig ikke før jobben er ferdig, alt skjer hvitt, og vi skriver kontrakt via Mitt Anbud. Bekymrer jeg meg for ingenting?

Bonusspørsmål fra paranoide huseiere med altfor stort lån: hvis et eller annet skulle gå åt skogen - vil vi være omfatta av husforsikringa?

På forhånd STOR takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du er forsiktig. Alt for mange naive folk som tenker mest på lommeboka. Kjenner selv folk som har vært veldig uheldige. Der de blant annet har fått besøk av en gjeng underbetalte (sannsynligvis) øste-europeere som malte en vegg på en halvtime (!) uten å legge under noe beskyttelse og lignende.

22 svært positive anmeldelser er jo bra. Du kan også sjekke firmaet på Brønnøysund.
Jeg har ikke greie på slikt. Men googlet kjapt... og jaggu koster det ikke over 100k å få malt et hus. Det hadde jeg aldri trodd. 

Personlig hadde jeg vel spurt noen i nabolaget, eller folk jeg kjenner om de kan anbefale noen.
Hadde det ikke vært for at jeg har høydeskrekk hadde jeg gjort jobben selv. Det å betale 60k i arbeid tilsvarer jo 1,5 måneder netto for en med relativt god jobb. Det er mange dager på jobb for å unngå litt fysisk arbeid.

Så kan dere heller hyre inn noen som kan sette opp et stillas for dere. Det å male et hus tar en langhelg med rett utstyr. 

Selvgjort er velgjort. Det gir en veldig god følelse av å gjøre noe selv. Så kanskje dere også lærer noe.... sannsynligvis må dere male igjen om 12-15 år. Så 60k pr 12 år.... 5000 i året... kun på maling i arbeid? hmmm. ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@xClaymanx: lift hadde gjort jobben lettere, men huset ligger for kronglete til (i en skråning - får ikke liften inn i hagen). Må bli stillas. Aner ikke hvor langt tid det vil ta. Malerne har sagt alt fra et par dager til en uke.

@Milhouse85: hehe, jau. For det første, er vi ganske redde for huset vårt. Og for det andre, så var det småbanditter som malte leiligheten min i sommer. Prøve å unngå at det gjentar seg.. Og, ja, 22 positive anmeldelser er bra :) Men så er 65 mer fristende enn 95, heh. Ser poenget angående å gjøre det selv. Var i utgangspunktet det vi var innstilt på. Men vi er fortsatt ikke ferdig innflytta, har kaotiske liv, og problemene vår liksom ingen ende ta. Siste nytt på sistnevnte, er akutt og dramatisk sykdom i nær relasjon (men vi tror det går bra, altså :) ). Nord for 100k, så gir svaret seg selv. Men under det, så begynner vi å snakke kost-/nyttevurdering. Blir jo heller ikke 65k i nettokostnader, det vil koste en del tusen å male huset selv. Så, ja, får vi en god jobb uten noe hassel for 65, da gir svaret seg selv. Så får vi heller gjøre det selv neste gang, når vi forhåpentligvis har litt mer overskudd.

Bruker-540634: det er nettopp det. 65k slår jeg uten tvil til på, gitt at ting går som det skal. Men det slår meg jo nesten som for godt til å være sant. Derfor denne posten :)

Takk for svar, alle!

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (21 minutter siden):

Der de blant annet har fått besøk av en gjeng underbetalte (sannsynligvis) øste-europeere som malte en vegg på en halvtime (!) uten å legge under noe beskyttelse og lignende.

Ser ikke noe veldig galt i det, de var mange og de kunne greie det på så kort tid. Slike folk er veldig spretne og de vil ha disse jobbene. Hvis man sier "dette kan være farlig", svarer de "ja ja, det er farlig alt sammen". 

Det smarteste vil jeg si er å male mest mulig selv nedenfra, og så spørre om noen kan ta den øverste meteren og eventuelle takbord. Hvis man ikke har grovt med peng å legge ut. Er også litt redd for å male de høyeste plankene. Men har sett folk på 70-80 år som gjør dette uten problem. Disse er lettvektere da, det er verre hvis noen er tunge i vekt og skal gjøre slik jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste med å male et hus er alt forarbeidet som skraping og vasking av vegger. Og alt man finner underveis som løse bol, sprekte vinduskarmer, råte, løse takrenner osv.

Jeg vil tippe det er store sprik i pris og kvalitet på arbeid sånt sett.

Husk hovedreglene som at du får hva du betaler for og når noe er for godt til å være sant så er det ofte det. Hvor mange ganger man skal gå i den fella før man lærer er individuelt.

Ellers så jeg et gullkorn av en annonse i lokalavisen for mange år siden: "Vi maler huset ditt svart, eller i andre farger".

Selv hadde jeg gjort det selv som et langtids sommerprosjekt og arrangert dugnader på sensommeren fordi jeg ligger langt bak skjema :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (42 minutter siden):

Ser ikke noe veldig galt i det, de var mange og de kunne greie det på så kort tid. Slike folk er veldig spretne og de vil ha disse jobbene. Hvis man sier "dette kan være farlig", svarer de "ja ja, det er farlig alt sammen". 

- Det kan gi språklige utfordringer
- Det er ikke alltid de har skikkelig arbeidsvilkår
- Større risiko for svart arbeid og sosial dumping
- Mindre fokus på HMS grunnet kulturforskjeller
- Ikke sjelden jobber de på "rare" tidspunkt, som kan forstyrre naboer og ymse
- Norske fagarbeidere konkurrere ofte med billig ufaglært utenlandsk arbeidskraft
- De jobber gjerne raskere; som igjen gir mindre detaljfokus
 

Hvor stor man er har lite å si dersom man monterer et stillas rundt bygget. Det er ikke slik at man trenger å henge i en stige når man maler et helt hus.

Gode-rad-nar-du-skal-male-huset-utvendig

Her kunne man lagt på enda en etasje. 

Et eksempel:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72386419

2500 kr,- for en uke inkludert montering for å leie. :)
Da er det ikke så ille å male. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (18 minutter siden):

- Norske fagarbeidere konkurrere ofte med billig ufaglært utenlandsk arbeidskraft

Det har blitt slik at disse øst-europeerne omtrent har enerett på grønnsaksarbeid og renhold. Som ikke er bra. Men om jeg selv skal være oppdragsgiver, vil jeg ha noen som ikke koster en middels god bruktbil. Før i tida hadde folk råd til å ha norske tjenere, tjenestejenter og "drenger" i hus og på gårder. Sånne lønnsreformer endrer på hele samfunnet.

Kan få utrettet mye med et forlenget skaft som kosten monteres på. Da er det lurt å male det som er litt til høyre for stigen, og ikke direkte over stigen. Da det er ubehagelig å få malingsdrypp i ansiktet. Helst skal man jo bruke oljeprodukter på utsida av huset. Så det er bedre å male til høyre og venstre med det lange skaftet, og heller flytte stigen dobbelt så ofte.  Om man er i stand til det. Ser at det er stige som går opp til stillaset også. Vi sier "male", men i praksis er det mange hus som beises i dag. Hus som man beiser behøver ikke å skrapes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens :) Det er fortsatt penger å spare på å se det selv, jeg ser den. Og om noen både kommer med stillas til oss, og i tillegg monterer det, da er jo kanskje ikke jobben  ille (hadde ikke tenkt på at det var mulig). 

Men vi er i en småkjip livssituasjon, så om vi får ordna det for, tja, drøyt 40 000 mer enn om vi hadde gjort det selv, så er det definitivt noe å vurdere.

Men hva blir konklusjonen? Er det så enkelt som at kontrakt er kontrakt, og at jeg bare venter med å åpne lommeboka til jeg er fornøyd, eller er det ikke så enkelt?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (22 minutter siden):

Takk for svar, folkens :) Det er fortsatt penger å spare på å se det selv, jeg ser den. Og om noen både kommer med stillas til oss, og i tillegg monterer det, da er jo kanskje ikke jobben  ille (hadde ikke tenkt på at det var mulig). 

Men vi er i en småkjip livssituasjon, så om vi får ordna det for, tja, drøyt 40 000 mer enn om vi hadde gjort det selv, så er det definitivt noe å vurdere.

Men hva blir konklusjonen? Er det så enkelt som at kontrakt er kontrakt, og at jeg bare venter med å åpne lommeboka til jeg er fornøyd, eller er det ikke så enkelt?

Monter stillas. Gidder dere ikke å gjøre jobben selv / av andre årsaker ikke kan. Hør med venner, kjente og kolleger. Du kan også ringe litt rundt, for eksempel til et lokalt fotball-lag eller ymse; og spørre om de har lyst på en malejobb mot en donasjon til laget deres. Dette er fult ut lovlig. I tillegg bidrar det jo litt til lokalsamfunnet. Får du 10 stk på besøk, er jobben gjort på 1-2-3. ^^

Jeg syns 15 000 er en fin sum å donere mot en dugnadsjobb. 
Så må du selvfølgelig bestille pizza og stå for lunsjen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (4 timer siden):

Ber vi om trøbbel/hvor mye kan gå gæærnt?

Tenker at en malejobb ikke er like komplisert som en rørleggerjobb eller murerjobb.

Dette viser at flere tenker annerledes:

https://osloadvokatene.no/eiendom/handverktjenester/fikk-90-000-kr-i-erstatning-for-darlig-malerarbeid/

Påstander: det var flere strøk og malingen var ikke tilstrekkelig herdet (tørket?) Terrasse og møbler var nedsølet. 

Der tror jeg at oppdragsgiver kan ta litt ansvar også. Sette vekk terrassemøbler og ha klar noen gamle aviser eller laken som terrassen kan dekkes til med. Rett nok kan terrassemøbler koste mangfoldige tusen i dag. Men ikke verst å få malt huset i flere strøk, og få tilkjent erstatning fordi huset ikke kunne betraktes som malt likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk for all del å kjøp den malingen du tror du trenger og ikke nødvendigvis det antallet butikken ønsker å selge deg.

Start med 20-30 liter å kjøp ekstra ved behov. Ingen retur rett på maling.

Betalte vel 3200 for en ukes tid for stilas med montering og frakt. Så 2500 var virkelig billig. Lift er fort 5-6000kr for en helg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: takk for svar :) Dere er uvurderlige! 

@Milhouse85: i både ånd og prinsipp er jeg helt enig med deg 🙂 Men så var det dette med tid, energi, overskudd og mulighet. Så vi må telle litt på knappene her. En god ide å høre med et lokallag, slikt er fint å gjøre. Spesielt her på Grorud. Men frykter det blir litt sånn middelhavsfarer(?). Enten så maler vi selv, og får alt gjort både skikkelig og billig på egenhånd, eller så åpner vi lommeboka og løfter ikke en eneste finger. Idrettslag slår meg som en del styr, koordinering og også ting som kan gå galt? 

Nyttig informasjon at innboforsikring kan brukes til å dekke advokatkostnader til hvis det blir krøll! Det visste jeg faktisk ikke. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg har brukt en sånn anbuds side. Jeg fikk veldig mange forespørsler fra dodgy aktører. Svært billig. Svært utålmodig. Lite interessert i å høre hva jobben gikk ut på.

Landet til slutt på et av de dyreste anbudene. Et foretak som hadde 40+ positive tilbakemeldinger.

De hentet ut feil terrassebord. De ville bruke 2»x4» som terrassebjelker. Når gjøring og omgjøring av dårlig arbeid førte til at de sprengte tidsskjema så foreslo de at de skulle fikse opp mot at jeg skrev en rosende omtale.

 

Det virker lett å sette ut enkle jobber. Hente hageavfall, grave hull og lignende. 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...